Gå til innhold
Fiskersiden

Kjøpe båt mellom 10 og 15K i løpet av 2017


Flamethower1234
 Share

Recommended Posts

Heisan! Jeg som snart blir 16 år gammel har bestemt meg å kjøpe en "fiskebåt" i løpet av 2017. Tenker på de første månedene i året. Saken er at jeg rett og slett vil fiske fra båt. Jeg er lei av å fiske fra brygga så det hadde vært fantastisk å fiske fra en liten båt :) Når det kommer til båtvalget har jeg NULL OG NIKS anelse om så derfor vil jeg være klar over hva slags type båt jeg skal kjøpe i god tid så jeg ikke ender opp med et dårlig kjøp. Folk i klassen min vil ha moped osv.. Jeg ønsker meg en båt og benytter meg av kollektivtransporten de neste årene ettersom det ikke er noe problem i Oslo. Får e.v.t låne bilen til faren min. Så enkelt er det!

Kommer til å ha et budsjett på ca. 15 000kr som er max tenker jeg. Jeg aner ikke hvordan det blir med henger osv men ettersom bilen vår er "liten" og ikke har tilhengerfeste må nok vi få noen til å frakte den noe som ikke blir et problem tenker jeg. Jeg snakker om Kia Picanto 2012 mod.

Det hadde vært fint med en båt som har et tak men det er ikke et must.

Båten kan ikke ha en større motor enn 9,9 hester så langt jeg har lest. Motor må medfølge med båten.

Tenker det blir max 3 personer på den. For det meste 2stk eller bare meg som skal være i den.

Om kravene mine er realistiske har jeg null anelse om så her trenger jeg virkelig hjelp. Jeg aner selv ikke hva jeg er ute etter og hva jeg vil ha..

Stor takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 9,9 hester ok størrelse for den type båt? Hvor fort går det og hvordan er forbruket på motoren? Bruker den mye bensin? Jeg skal bare kjøre den rundt i fjorden. Korte strekinger :)


Min feil... Hvis jeg tar båtlappen noe jeg kommer til å gjøre kan jeg kjøre båt opp til 50fot og ha så mange hestekrefter jeg vil på båten.

Endret av Flamethower1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9,9 hestere er visst laget av gull om du skal kjøpe de separat, og da sprenger du sikkert budsjettet ditt.

Litt dårlig sikt sideveis med kalesje oppe, er ikke selvlensende.

Ja, det er ikke fritt.

Båthengere er jo også sannsynligvis sølvbelagt, med innfelte edelstener hvis man ser på prisene på de på finn.

Ang forbruk, billige gamle totaktere er ganske drøye på forbruk, og kan være litt kranglevorne. Firetaktere er billigere i drift, men er dyrere å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en sånn med vindskjerm og kalesje og 10 hk mercury. Fikk vel ca 17 knop med to personer i om jeg husker rett.

En 10 hk kjører du ganske langt på en 20 liters tank, kan vel ikke komme billigere unna om man vil ha planende båt.

Kjøper du ferdig pakke får du i tillegg testet motoren skikkelig ved kjøp.

En kompis kjøpte overligger yamaha 9,9 for 13 000 i 2000, i dag går de gjerne for 15000 snart 20 år gamle. Galskap.

Som cannonbang sier er også brukte hengere svindyrt, bedre å kjøpe ny til 5-6 tusen, om du ikke finner båt med henger. brukte koster gjerne like mye som nye av en eller annen grunn. Kjøper du ny vet du ihvertfall at den ikke er druknet i saltvann og satt bort for å ruste et par ganger i året.

Legg i det du kan i en penest mulig båt og motor. de pengene får du igjen senere. en båt og motor ti 15 får du solgt igjen for 15 om 10 år ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet båten og den så veldig fin ut!Tenker du at jeg må kjøpe motor utenom eller ikke? Noen negative sider ved båten?

Jeg vil ikke anbefale Askeladden. Grunnen til det er at da min bror og jeg skulle kjøpe båt for et par år siden så vi på noen båter fra Askeladden. De var overpriset og i dårlig stand. Jeg vet ikke om det gjelder alle båter fra Askeladden, men de vi så på hadde en kryssfinerplate plastet inn i dørken. Denne var begynt å råtne på alle sammen, med den konsekvensen at dørken var myk og ustabil å gå på. Jeg vil anbefale deg å se på andre båtmerker enn Askeladden, og om du finner en Askeladden til en bra pris ville jeg ha sjekket at dørken er stabil og fast å gå på.

Du nevner tilhenger, men du skriver ikke noe om hvor du eventuelt skal frakte båten. Relativt rimelige tilhengere har som regel ikke bremser. Det er ikke lov å kjøre raskere enn 60 km/t med tilhenger uten bremser (med mindre totalvekten på tilhengeren er under 300 kg). En ny båthenger med bremser fra Tysse, Tredal eller Gaupen koster alene mer enn budsjettet ditt.

Har du tenkt på båtplass og vinteropplag? Det pleier også å koste en del tusenlapper i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt så mye enda og det virker jo som det vil koste en del også.. Hm.. Skal diskutere dette grundig med foreldre. Hvis ikke er ikke dette verdens undergang heller. Når det er sagt vil også faren min ha en båt..

Endret av Flamethower1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer fort til å finne ut at det som koster penger med eldre båt og motor ikke er innkjøpet. :)

Båt.

Som piddien sier kan det være verdt å ikke låse seg inn mot det ene eller andre båtmerket. Det finnes en haug med modeller i den størrelsen du ser på, gå for den som er i best stand, ikke den som nødvendigvis heter det ene eller det andre. Dessuten er oddsen ganske høy for at det selger sier er en Askeladden er noe annet. Disse båtene kan være til forveksling like. Sjekk at dørk og akterspeil er stivt, det skal ikke svikte. Gjør det det har treplatene i glassfiberen trukket vann, og er sannsynligvis råtne. Dette er det mulig å reparere, men båtens verdi er i praksis null siden det kan være en betydelig jobb.

Se på båtens kjøl, spesielt helt i front. Ser du hakk eller antydning til gamle skader må du påregne at eventuelle forsøk på reperasjon er gjort av idioter og må gjøres på nytt. Akkurat det må du forøvrig regne med uansett hva det er på en eldre båt. :) Har båten dobbeltskrog (med propp/ drenineringsskrue), så smak på eventuelt vann som ligger der. Er det salt er båten lekk, er det ferskvann er båten også lekk men i hvertfall i en nogenlunde ufarlig ende...

Motor.

Litt cirka-sirkus, men er motoren eldre enn 2000 hadde jeg defintivt kjøpt en totakter. Firetaktere har mer bevegelige deler, ergo mer som kan gå i stykker, og mer som folk kan ha skrudd på uten å vite hva de driver med. Drivstofforbruk på en motor i denne størrelsen er uansett ikke noe du må ta opp huslån for å dekke inn. Sjekk for all del at motoren starter greit, og at den så går pent på tomgang uten å måtte ruses etter start. (Start den selv, IKKE la tidligere eier starte for deg.) Så kjører du en tur og kjenner at motoren går pent i alle turtall, før du setter den i fri og lar den gå. Den skal fortsatt gå pent. Slå den av, og start den igjen nå mens den er varm. Hele prosessen skal gå pent og uten at du må røske og dra som en villmann for å starte. Trenger motoren mer enn 5-6 drag for å starte kan du ha problemer med alt fra pumper til tenning. Fortsatt løsbart hvis du kan skru, men skal påvirke prisen.

Når du har fått med deg båten hjem, skifter du oljen. Er det antydning til vann i oljen hever du kjøpet tvert.

Henger.

En ok båthenger uten brems koster som ny rundt 8.000-12.000,- Til småturer klarer du deg fint med en uten brems, det er først på langtur at det er greit med en med brems så man kan ligge i 80 km/t på landeveien. Du skal ha minst 30% avslag på nypris på en nyere brukt henger, eldre hengere enn 4-5 år har svært lav verdi. Årsaken er at hjullager og det elektriske anlegget på slike hengere kvalitetsmessig ligger mellom "greit nok" og "elendig". Se på hvordan tidligere eier sjøsetter båten, kjører han hjullagrene ut i saltvann kan du trygt anta at de må skiftes. Full service på en båthenger, med skifte av litt lys og hjullager er fort 4.000,-

Glem tanken på kollektivtransport, ved mindre du er ihuga MDG-tilhenger. Du skal dra med deg alt det du drar med deg i dag, pluss flytevest og bensintank. Du kan IKKE legge igjen ting i båten i Oslo. Selv om båten har låsbare rom, må alt av verdi (inkludert bensintank) tas med hjem.

Nå ble kanskje dette innlegget i overkant negativt. Fordelene med båt er enorme, jeg har hatt båt i 30 år selv så alt dette negative forsvinner som dugg for solen når ting fungerer og du legger kursen ut på fisketur.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt innlegg faktisk :P Er fornøyd med svar fra folk^^ Tusen takk for svar! :) Tar gjerne i mot flere svar^^

Ellers har jeg jo vurdert moped også da men da er trim et must rett og slett fordi folk kjører forbi deg når mopeden bare går i 45km/t... Sannsynligheten for å kræsje uten trim vil jeg si er 110%. Slik veien går virker det som jeg må droppe båtkjøpet.

Endret av Flamethower1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers har jeg jo vurdert moped også da men da er trim et must rett og slett fordi folk kjører forbi deg når mopeden bare går i 45km/t... Sannsynligheten for å kræsje vil jeg si er 110%. Slik veien går virker det som jeg må droppe båtkjøpet.

Bor du så langt fra sjøen at motorisert transport er nødvendig? Hvis man er ung og sprek kommer man et godt stykke med sykkel med bagasjebrett.

Har ikke tenkt så mye enda og det virker jo som det vil koste en del også.. Hm.. Skal diskutere dette grundig med foreldre. Hvis ikke er ikke dette verdens undergang heller. Når det er sagt vil også faren min ha en båt..

Hvis faren din også ønsker å skaffe seg båt burde det vel være mulighet til å øke budsjettet litt? Eventuelt få han til å bidra til driftsutgifter.

Uansett ville jeg ha startet med å undersøke hva det koster å ha en båt på 14 fot i småbåthavner i nærheten av der du bor. Og om de i det hele tatt har ledige plasser.

Du kan IKKE legge igjen ting i båten i Oslo. Selv om båten har låsbare rom, må alt av verdi (inkludert bensintank) tas med hjem.

Gjelder dette selv om båten ligger i en låst småbåthavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor 20min unna sjøen med buss. Må bytte to busser som totalt tar 22min til jeg kommer fram. Som sagt skal jeg ta det opp med foreldrene mine :) Transport er egentlig ikke nødvendig annet enn t-bane osv når jeg tenker meg om. Da får jeg jo spart en del penger også^^

Endret av Flamethower1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@piddien:

I en havn er du ekstremt utsatt, uansett vakthold, belysning etc. Båthavnene i Oslofjorden raides jevnlig av våre østeuropeiske gjester, du kan ikke regne med å beholde noen verdens ting. La alle luker være ulåst, så ødelegger de i hvertfall ikke båten på sin søken etter ting & tang. Båt og motor bør sikres etter alle kunstens regler og litt til.

Det er mer enn bare en grunn til at jeg ikke har båt i Oslofjorden i sommersesongen lengre. :) Om vinteren er det mer avslappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en jolle typ gh/askeladden med en 6-8 hk påhengs burde være innen rekkevidde. Du har uansett ikke lov å kjøre fortere enn 10 knop.

Men det er jo veldig feil tid å handle på,om vinteren er det fryktelig mye billigere.

edit. ser du snart er 16,og da er jo større motor aktuellt :)

ser ganske ofte ok båter i det prisleiet på salgsgrupper facebook,folk som trenger kjappe cash.

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.