Gå til innhold
Fiskersiden

Dette beistet dukket opp på dansk turiststrand


faust
 Share

Recommended Posts

Dette beistet dukket opp på dansk turiststrand

Denne håbrannen finnes i både danske og norske farvann. Foto: Strandens venner med tillatelse

Onsdag 24. august fant en dansk strandarbeider en hai på stranden i Ishøj, sør for København i Danmark.

Ishøj er særlig berømt for sin syv kilometer lange strandpark, og det er mange hoteller i den lille byen.

Fisken som var skylt opp på den idylliske sandstranden, er formentlig en håbrann, gruppen Strandens venner. Den er 140 centimeter lang og veier 40 kilo.

– Jeg trodde først at det var en delvin. Men da jeg så at det hang tenner ut av munnen på den, kunne jeg lett tenke meg frem til at det var en håbrann, sier Jesper Thostrup, spesialarbeideren i Køge Bugt Strandpark som fant haien.

Den ser større ut på det første bildet, men er likevel et lite beist med sine 40 kilo. Foto: Strandens venner med tillatelse

Den ser større ut på det første bildet, men er likevel et lite beist med sine 40 kilo. Foto: Strandens venner med tillatelse

Ifølge den danske utgaven av naturvitenskapsbladet Illustrert Vitenskap, er det opptil 16 forskjellige haiarter i danske farvann. I Norge er det 17-18 haiarter, og den største – brugden – kan bli opptil 12 meter lang.

Norsk Illustrert Vitenskap skriver at håbrannen, som den som ble funnet i Danmark, trolig er den mest fryktinngytende, på grunn av sine sylspisse tenner.

Spesiell fryktinngytende blir det kanskje når bildet av den er tatt som det er, med litt undervinkling og tilsynelatende vid vinkel. Et bilde av den fra siden avslører dens virkelig størrelse, som er «bare» 1,40 meter lang.

Håbrannen ligner litt på en hvithai, og begge haiene tilhører makrellhaifamilien. Den er derimot ikke farlig, og liker best å spise fisk.

Haien finnes i norske farvann Skagerrak, Nordsjøen, Norskehavet, Grønlandshavet og Barentshavet. Den svømmer rundt i både nordatlanteren, og på sørkystene av Sør-Amerika, Australia og Afrika.

Thostrup, som fant haien, sier til dansk TV 2 at haien manglet innvoller og var sprukket opp.

– Dem som har fanget den har nok fått kalde føtter, siden det er ulovlig å fiske etter håbranner, sier Thostrup til dansk TV 2.

Håbrannfiske har vært ulovlig i Norge og EU siden 2010.

Henrik Carl, fiskespeisialist på Statens Naturhistoriske museum i Danmark, sier til tv-kanalen at den ikke kan ha blitt fanget i Køge Bugt. Han tipper at den ble fanget i Nordsjøen og seilt inn, ettersom det er uvanlig at håbrannen svømmer på så grunt vann.

– Jeg gjetter at den er blitt kastet over bord i dag eller i natt (funndagen 24. august, journ. anm). Den er helt frisk uten noe tegn på råte. Jeg hadde den i hvert fall med pose i bilen, uten at det ble alt for ulekkert, sier Carl.

Original artikkel

Endret av faust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Potemkin skrev:

Teksten blir delvis borte i innlegget ditt. Jeg bruker exploder hvis det skulle ha noe å si. Fint hvis du skriver noen ord i innleggene dine. Copy-paste blir for kjedelig.

 

Du har helt rett, her ble det en vel kjapp cut'n'paste uten noe qa. Gjør det mer ryddig nå og bruker tid på egne ord neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for OT legger jeg ut link til NRK (artikkelen er fra 2010) hvor en hai er tatt i garn. Ut i fra artikkel er det usikkert hvilken art dette er. Spekulert i både maco og håbrann. Noen som sitter med en sikker vurdering?


Fekk hai i garnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, faust skrev:

I fare for OT legger jeg ut link til NRK (artikkelen er fra 2010) hvor en hai er tatt i garn. Ut i fra artikkel er det usikkert hvilken art dette er. Spekulert i både maco og håbrann. Noen som sitter med en sikker vurdering?


Fekk hai i garnet

Litt dårlig film og bilde, men om du ser på roten av ryggfinnen (bakre kant) så ser du det lyse feltet, ergo; håbrann. Var dette som mangla på "håbrannen" fra Danmark..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.