Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken multiplikatorsnelle (var: fiskesnelle)


abu
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg trenger hjelp!

Jeg trenger ei ny multiplikatorsnelle og hva skal jeg velge da?

Jeg har hatt ei ABU 6500synkro som har blitt rimelig sliten, og skal byttes ut. Jeg har ikke vært mere en rimelig fornøyd med denne og er derfor litt skeptisk til å kjøpe en ny abu. Jeg har riktig nok en abu 7000pro rocket som jeg er kjempefornøyd med, men denne blir litt stor når elva synker litt. Desuten virker 7000 snellene anderledes bygd opp enn 6000 snellene. Ellers hadde jeg vurdert 6000pro rocket.

Mange har anbefalt meg en shimano 400, men jeg synest den er dyr i forhold til senekapasitet.

Jeg har vært fristet til å kjøpe meg en Daiwa millionaire 300 isteden, men usikker når jeg ikke får prøvd den først.

Kjøpte ei tica pices 300 på konkurssalg, og det var billig møkk. hadde jeg betalt 1200kr som er veil pris for denne så hadde jeg gått og krevd penga tilbake.

Det jeg lurer på er altså hva er den beste snella å kaste med som tar mellom 160m og 250m med 0,45 snøre? Samtidig bør den ha en god brems. Hvis snella er god er pris ingen hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Sikkert en calcutta 400. Som man sier, man får det man betaler for, en Calcutta snelle går foran Abu any day, bortsett fra det med prisen da.

Kjører selv Ambiss all the way, men det er pga pris. Har fler forskjellige modeller, men til laksefisket (eller mitt forsøk på å få has på den hersens fisken) bruker jeg Pro Shop 6500 og SSC3 5500, og er veldig fornøyd med dem.

Hvis prisen er ingen hindring; Calcutta.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6500 Rocket eller 6500 sportsmag Hvis du vil ha magnetbrems i tillegg til senrifugalbremsen. Tør påstå at de har de beste bremsene, som virker i alt slags vær, på markedet i sin klasse. Begge er kjent for å være ekstreme kastemaskiner.

Ville likevel sendt inn synkro'n til service. Blir god som ny hvis den ikke er alt for herpa. Greit med ei god reserve/dorge snelle også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Sikkert en calcutta 400. Som man sier, man får det man betaler for, en Calcutta snelle går foran Abu any day, bortsett fra det med prisen da.

Kjører selv Ambiss all the way, men det er pga pris. Har fler forskjellige modeller, men til laksefisket (eller mitt forsøk på å få has på den hersens fisken) bruker jeg Pro Shop 6500 og SSC3 5500, og er veldig fornøyd med dem.

Hvis prisen er ingen hindring; Calcutta.

Michael

Ikke spesielt imponert over bremsene til Calcutta'n. Hørt mange regler som starter på F... eller H... når det kjøres laks i Drammenselva, i regnvær. Virker som om bremsene ikke tåler vann. Snellene er pene å se på sikkert helt greie ellers. Det går an å få laget bremselameller av ett annet materiale, men det burde ikke være nødvendig på ei så dyr snelle. Har ingen selv så dette blir det jeg har sett og hørt av eiere av snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er Corsair? For de sugde bigtime! Det jeg faktisk ikke liker med Calcuttane, er utseende, gull er gay :D

Men den nye billige Shimano snella, corvalus? har fått mye skryt hos Amerikanske/Canadiske Musky fiskere, den skal visstnok være ganske lik calcuttan inni, men uttapå(Kosmetisk) så er det spart en del penger. Skjønt jeg har litt vondt for å tro det, med de prisforskjellene som er på de 2 snellene.

Om Calcutta ikke er no for deg, så har man Daiwa Millionaire og St Croix AC200/300 eller Mørrum.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Sikker på at det ikke er Corsair? For de sugde bigtime! Det jeg faktisk ikke liker med Calcuttane, er utseende, gull er gay :D

Men den nye billige Shimano snella, corvalus? har fått mye skryt hos Amerikanske/Canadiske Musky fiskere, den skal visstnok være ganske lik calcuttan inni, men uttapå(Kosmetisk) så er det spart en del penger. Skjønt jeg har litt vondt for å tro det, med de prisforskjellene som er på de 2 snellene.

Om Calcutta ikke er no for deg, så har man Daiwa Millionaire og St Croix AC200/300 eller Mørrum.

Michael

Helt sikker, desverre. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente calcutta 400, crossair virker noe billig oppbygd.

Når det gjelder ABU så synest jeg man får det man betaler for, og den er derfor en helt ok snelle.

Når det gjelder calcutta så har jeg også hørt flere som har klaget på bremsen, men samtidig er det mange som skryter veldig av den også.

Men hvorfor er det så få sneller som selges i Norge? Se bare her for et utvalg:

http://www.cabelas.com/cabelas/en/template...MainCatcat20166

Men vanskelig å prøve å kjenne snellene over nettet.

Dessuten virker det som om millionaire er gått ut av sortimentet.

Hva er St Croix AC200/300?

Mørrum har jeg holdt på å kjøpe meg flere ganger, men liker ikke helt snørekapasiteten på de.

Når det gjelder sneller så er jeg en vanskelig kar, men samtidig er det ingenting som er så ****** som ei dårlig snelle. Og har du ei god snelle så er du garantert lykkelig på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Calcutta 400 er jeg den lykkelige eier av. Syns den er god å kaste med, men sysn den begynner å "skure" litt når jeg kaster, og spolen går rundt. Hva kan jeg gjøre for å fjerne denne lyden?

Forøvrig har jeg ikke fått testa bremsen på Calcutta'en min, men på turene mine til Saltstraumen i år får jeg sikkert testa den godt.

Jeg hadde en liten kastetur på jordet nedenfor huset mitt med 1 stk Fish Logis Snake 12' kastevekt opp til 90 gram, 1 stk Calcutta 400 + påspolt 0,35 mm snøre.

Tror det lengste jeg kasta var 114 meter med 60 grams sluk!

Wow!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant stcroix http://www.stcroixrods.com/rods/default2.a...49&section=spin

Men denne ligner på en prikk Daiwa Millionaire, samme snørekapasitet osv.

Men ser ut som ei veldig bra snelle da.

Er det noen som vet om snøreføreren stopper eller løper når man kaster?

På Daiwa så stopper denne og det synest jeg bremser kastet noe.

Finnes det noen butikker som har stcroix i Norge?

Noen her som har prøvd de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Daiwa Millionaire snelle den St Croixen, jeg liker bare looken bedre :D

StCroix finnes bare i fluestenger i Norge. Men jeg har gode butikker i USA som sender fort. De ligger på $200. Fikk StCroix stenger på 2 dager fra USA.

Finnes ikke St Croix snellene på Cabelas..

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er bygd på Daiwa så stanser sikkert snøreføreren her også ved kast?Eller?

Hvis den ikke gjør det så hadde jeg nok kjøpt den, 1700kr for den snella er ikke så ille.

Det koster jo 3000kr for en shimano calcutta 400. Er den så mye bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også måten 7000 er bygd på, har noen halvgamle 6000/6500 som er tilsvarende bygd som jeg er godt fornøyd med etter at jeg har modifisert de litt. Calcutta er bygd på samme prinsipp som 7000, fast spoleaksling og lager i gavlveggene på snella. Da Shimano konstruerte Calcutta begynte de nok på vanlig japansk vis med det beste konkurerende produktet på markedet, Ambassadeur, for så å komme opp med en serie med forbedringer.

Hvis du vil ha den beste snella skal du kjøpe en Calcutta 400 TE. Denne importeres ikke til Norge, men kan skaffes av Elbe. Koster 4490 SEK i Sverige, kan selvsagt skaffes mye billigere fra USA.Snella har bedre brems enn vanlig Calcutta og kaster 10-15% lengre. En annen fordel er at ved å løsne en skrue med hånden åpnes et lokk som gir tilgang til å justere sentrifugalvektene. Har også vanlig Calcutta 400 og synes denne både kaster og går mye bedre enn Ambassadeur.

http://fish.shimano.com/publish/content/us...te/cte400.html#

Hvis du er interessert i en Calcutta 400 så kan du sjekke forbrukerforum, jeg har en ny en til salgs.

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...hTerms=calcutta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her selv to Calcuttaer (400), en Ambassadeur 6000 og en Mørrum. Etter litt om og men har jeg endt opp med Calcuttaen som favoritt. Har riktignok ikke kjørt laks på den, men Grey Shark på 9,5 kg drar litt den også.

Ved dorgefiske i Oslofjorden har jeg kroket andre båter ved et par anledninger, og tømt Calcuttaen for snøre etter båt i 20 knop, bortsett fra en svak lunk på snella, fungerte bremsen bra. Men akkurat som alle andre sneller er de følsomme for å ligge lenge med bremsen hardt strammet.

Calcuttaer som krangler kan sendes inn til Elbe for service, akkurat som andre Shimanosneller. De gutta er flinke! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd!

Jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg skal gjøre. Det som overrasker meg er at vi sammeligner Abu 6500 Rocket eller classik som du får kjøpt på Obs for 600kr med Shimano calcutta til 3000kr. Hvis en ser på prisen så skulle det være milevis i forskjell på de snellene. Når da enkelte anbefaler abu foran shimano så blir jeg i tvil. Slikt sett så tror jeg jeg satser på St Croixen da denne har bedre snørekapasitet og er litt rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen ønsker å kjøpe en ny snelle til medium tungt laksefiske vil jeg komme opp med 2(4) anbefalinger avhengig av hvor mye penger en er villig til å bruke, enten 6500C3/Rocket eller Calcutta 400(TE). Ingen tvil om at alle disse valgene vil gi en god snelle. Om en velger C3 eller Rocket kommer an om en kan leve med de løse bremsevektene, liker formen og den ekstra vekten på Rocketen. Et alternativ hvis en ønsker å kaste lengst mulig og ikke liker Rocket er å kjøpe Rocket kulelager eller spole og putte i en C3. Valget mellom Calcutta eller Calcutta TE er bare et spørsmål om hvor mye penger en er villig til å investere i sin hobby.

Om Calcuttaene er verdt de ekstra kronene? Mitt svar er definitivt ja hvis du fisker mye. Jeg har sikkert mer enn 20 multiplikatorsneller og har tilbrakt mange tusen time i elva med disse. Min tekniske bakgrunn bidrar vel også at jeg setter ekstremt høye krav til utstyret jeg bruker. Jeg er ikke i tvil om at Calcutta er verdt de ekstra kronene, mener også at Calcutta TE er verdt kronene den koster mer enn en vanlig Calcutta.

Den største fordelen med en Calcutta er nok at den er så kastesikker, i løpet av en lang sesong blir det noen mislykkede kast uansett hvor erfaren en er, enten pga av en er trøtt og uksonsentert, prøver å kaste 5m for langt eller at en har nærkontakt med vegitasjonen bak. Calcutta er mye mer tilgivelig og letter å averge backlash en andre multiplikatorer. Det at snella er utsyrt med hele 6 vekter, tilgjengelig i 2 forskjellige størrelser, på sentrifugalbremsen gjør det lett å tilpasse seg kastevekt, snøremengde og vindforhold. Dette medfører at får lange kast uten hele tiden å ligge på grensen til backlash, noe som før eller siden jo fører til et skjærereir. Har sett folk som er ferske på multiplikator komme med Calcutta og etter et 10 talls turer kaster de lengre enn andre med Ambassadeur og 10 års erfaring.

Den eneste fordelen jeg ser med Ambassadeur sammenlignet med Calcutta bortsett fra prisen er at det er lettere å ta service på en Ambassadeur pga av enklere oppbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.