Gå til innhold
Fiskersiden

24. desember - underfundig jul!


Triturus
 Share

Recommended Posts

Det er bare jug at sportsfiskere er utelukkende ensartede og tanketomme individer med Abbu-capsen tredd godt nedover panna. Det finnes flere eksempler på at det også blant oss tenkes grandiose og undrende tanker, om helheten, sammenhengen, og hva det hele egentlig betyr. De store linjene. Det kommer bare altfor sjelden ut. 

Men det er ikke så rart, i jaget om å få flest og størst levnes det liten sympati for perspektiv og ettertanke. De rådende yttrykksformene består av konsis og actionspekket dramatisering med liten pragmatisk tilbøyelighet. 

Siden fisk er en del av naturen kan man med et visst hell blande inn naturvitenskap i formidlingen. Grensa går nok likevel lenge før avansert sosiobiologi og astrofysikk. Og filosofi? Gjesp. 

Faktum er at sportsfiske er en fritidssyssel på lik linje med netflix og hekling. Det er noe de aller fleste nøyer seg med som tilbehør til resten av livene sine. Men er man i sonen er det lett å glemme at det er et liv utenfor ganetenner og sidelinjeskjell. 

Som tidligere i-sonen-skylapp-artsfisker vet jeg hva jeg snakker om, og det er også med en viss selvironi at jeg nå proklamerer økt grad av tilbakelenthet. "Småbarnsfedre" kalte jeg de før. De som retta på perspektivbrillene og forjeves forsøkte å dra oss ut av den romslige og seige bobla som bare nyfrelste kjenner til. Nå er jeg småbarnsfar selv, og det med begge beina og klisjé i skjegget. Og med dette er det min tur å forsøke å lette trykket på de mange boblene der ute.

Jeg gir dere - Irvin med sine nye perspektivbriller (told-you-so's welcome):

http://tinyurl.com/h87gmgh

Og til fargen? Jeg har reprodusert. All bets are off.


Når Wirkola selv (SMS) må tre ned fra den etterhvert så legendariske 24. desember-luka, blir det kalvbeint sats og kråkeflyging uansett hvem som tar over. Kra kra. Og det er kun for å holde liv i en flott FS-tradisjon at jeg har drista meg til å sette utfor K300-bakken. Siden det levende medium er eneste som er bærekraftig i det nye formidlingslandskapet har jeg forsøkt å illustrere tankene overfor i et kort klipp. Klippet er riktignok hentet fra fjorårets Tangbrosmetranse, for som mange vet så har to barn og tidlig 40-års krise sørget for at antall par løpesko snart overgår antall fiskestenger. Her følger jeg Wirkola ganske bra (bortsett fra at hans unnskyldning er fire doktorgrader), og satser på harpe i fellesferien i 2017.  

I all ydmykhet, god jul!

 


 

IMG_5810.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.