Gå til innhold
Fiskersiden

Når fisken blir stille


Recommended Posts

Har eid ei hytte ved et ferskvann nå i 11/12 år og med to avkom har det gjennom årene blitt en del fisking. Min ene sønn ble bla årets fisker i byen her for en del år siden med både stor gjedde og gullabbor. Han har lest seg opp på farger, fart, bevegelser og utstyr og har hatt lange fangstlister hvert år. Pga alder og endring av livssituasjon da disse to har flyttet for seg selv etterhvert har vi fisket mindre noen år, men litt har det jo blitt.

Vi fikk litt gjedde og abbor i fjor men størrelsene var så som så og antallet betraktelig lavere enn før. I år føles det som om vannet omtrent står stille. Noe har det jo blitt, bla en gjedde med litt grei størrelse men det som biter på er som regel små i str 350gr til 550gr...et par på kiloen. Abboren er også liten. Mange turer i båt har ikke gitt oss et napp omtrent.

Vi kjenner jo til gode fiskeplasser her etter alle disse årene, vi har som ivrige fiskere godt og variert utstyr - selv om vi virkelig ikke kan påberope oss å være godt utlærte på temaet - og selv om det er et fint vann så er det svært lite andre fiskere her. Siden vannet har en badeplass - som dog er et godt stykke unna oss - blir vannkvaliteten holdt godt koll på og det kommer ut med gode verdier hvert år. Regner med at sykdommer ol på fisk og i vann ville vært oppdaget relativt fort.

Så da lurer jeg på, er det tilfeldig at det nå napper sjeldnere? Er det såpass mye mat her at de egentlig er fornøyde? Hva kan grunnen være til at vannet er blitt så stille? Er det noen som kan ha noen teorier? Tips og råd? Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Aristokraten skrev:

Hvis du sier hvilket vann det er snakk om,så skal du få god informasjon.Eller i det minste hvilket område det er snakk om.

Vi holder til i Østfold :) Regner ikke med at folk nødvendigvis kjenner godt til spesifikke vann så ønsket en generell tanke om hva som kan være grunn til slik endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan som du sier være mange årsaker. Ser du feks på Vansjø (som ligger i Østfold) har bestanden generelt endret seg enormt på de 30 årene jeg har frekventert der. I Vansjø har endringene flere årsaker, men de fleste stammer nok fra utfiskingen under Morsaprosjektet, en utfisking som forrykket balansen i økosystemet så til de grader at det sannsynligvis aldri kommer tilbake der det var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Det kan som du sier være mange årsaker. Ser du feks på Vansjø (som ligger i Østfold) har bestanden generelt endret seg enormt på de 30 årene jeg har frekventert der. I Vansjø har endringene flere årsaker, men de fleste stammer nok fra utfiskingen under Morsaprosjektet, en utfisking som forrykket balansen i økosystemet så til de grader at det sannsynligvis aldri kommer tilbake der det var. 

Oy, den info var jeg ikke klar over :o Men her fiskes veldig lite...ser en og annen fiskestang en sjelden gang utenom oss faste :) Vannet er rent, lite fiskere...så lenge det er ungfisk finnes jo også voksne må gjøre...kanskje det helt enkelt er masse nok mat her så at de dermed ikke er like bitevillige :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut med overflod av mat i vannet. Tror nok ikke det er derfor du ikke får fisken til å bite. Fisker du målrettet etter Abbor og Gjedde når du fisker ? Fisken står jo ikke alltid på samme plass. Den beveger seg jo i forhold til lufttrykk,sollys osv. Vi alle har nok flere turer til samme vann uten å få fisk. Jeg vet dette kan være frustrerende noen ganger. Om du føler det er lite fisk i vannet burde du selv være flink til å sette ut fisken igjen. Prøv med dupp og mark/mais da vell å se om det er noe der :D De to siste turene jeg har vert på har jeg opplevd det samme. Da ble det dupp og mark + fisk. Ikke de største Abborene som beit på men gøy å kjenne fisk i enden av snøret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å svare på,men er det ett lite vann så kan garnfiske ødelegge mye.Det utrydder ikke alt men nok til at det merkes godt.

Fiskedød skjer også innimellom,men da ville du funnet død fisk langs etter kantene.Har du sett noe slikt?Surstoffmangel er en mulighet.

Ser du noe fiskespisende fugl der? Hegre,alke f.eks?

Prøv å fisk litt i de dypere partiene nå som det er varmt i vannet,det burde gi gjedde ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.