Gå til innhold
Fiskersiden

Jon fisk
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Velkommen til både Bergen og forumet! Det er, som du kanskje har forstått, ikke like mye aktivitet her på forumet som det har vært tidligere...

Nå er jeg langt fra noen fluefisker, men det finnes flere muligheter for å slengt noen fluer hvor det også er mulighet for noen lunde fin ørret. Det første jeg tenker på, siden jeg ikke bor langt unna, er Storavatnet på Krohnegården. Det når du med 19-bussen som går over melkeplassen. Det er ikke vanskelig å nå, og ligger slik at du opplever å få et lite avbrekk fra byen. 

Ellers bor du jo i en spennende by for kystmeite om du er interessert i det. Bontelabo er jo en fin plass å starte om du vil teste det. Det ligger så og si i sentrum, men det går flere busser forbi der også (4, 5 og 6 for å nevne noen). Kaien på Nordnes er også fin til f.eks havmus. 

Anbefaler deg også å stikke innom Campelen På Bryggen hvor du kan få masse gode tips rundt de fleste typer fiske. De har dessverre ikke mye flueutstyr om du er ute etter det, men det er alltid verdt en tur om du lurer på noe rundt sportsfiske i Bergensområdet. Nå på vinteren er de åpen torsdag, fredag og lørdag. Du finner de på Facebook også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei Jon.
Jeg kan anbefale et par steder i Åsane som jeg selv har gode erfaringer med. 

1.png.475f99de61299d74c16aa54e6a6cdf76.png

2.png.f2cff6834567b6daa4926423502ad7e0.png

3.png.a2e2ba8c5453db85025e298501000738.png

1587018427_Gaupsvannet.png.1ecf694c1d149d888a30e5f5ec24ea81.png

  1. Langevannet (bak IKEA, åsane):
    Kjør inn ved gravplassen til venstre for IKEA og følg veien til endes. Der er det en parkeringsplass, men gangveien fortsetter videre rundt hele vannet. Oppe til høyre ser du en liten vik. begynn der og fisk deg rundt neset. Er du heldig møter du på en del sjarmerende og nysgjerrige kyr. Har hatt masse godt selskap i dem når jeg har vert der. Har ikke fått mye fisk der, men plassen er flott, og jeg vet det er fisk der.
     
  2. Liavannet (v/Essostasjonen på Nyborg)
    Gå inn bak bensinstasjonen, følg stien over broen. Der er det et greit sted å stå uten for mye vegetasjon bak og rundt deg. Jeg har fått en del mindre ørret der (3-500hg)
     
  3. Tertnesvannet (Tertnes)
    Her har jeg tatt en del stor ørret (opp til 1,2 kg), men noen har satt ut Gullvederbuk der av en eller annen idiotisk grunn og ødelagt mye av det som en gang var et godt ørretvann. Disse Gullvederbukene er nå godt over 1/2 kg og kan være spennende å fiske på, men jeg vet ike om de er spiselig...
     
  4. Kulp i Tertneselven (Kvernevikstemma, Tertnes)
    Hopp av busset ved Kvernevikstemma og gå inn til fotballbanen. Når du kommer til den går du ned mot elven på høyre side og gjennom skogen.
    Denne kulpen skal absolutt(!!) ikke undervurderes, og dette er en av de plassene få kjenner til, men som jeg har tat flest ørret på flue, og med høyest snittstørrelse. Jeg drar aldri derfra uten fisk, og de jeg tar der ligger på 3-8hg (største jeg har tatt var 1,2kg).
     
  5. Gaupåsvannet (mot Arna)
    Eksakt hvor du hopper av bussen her vet jeg ikke. Her har jeg tatt ørret på 3,5 kg og gjedde på 4kg. Ikke like mye fisk der som for 20 år siden, men får du dem er de som regel relativt store. Gjeddene har jeg tatt i det området jeg har sirklet inn på det nederste bildet, men da bør vannstanden være såpass lav at du kan vade et stykke ut i sivet der den ligger i kanten av sivet.
     
  6. Beitelsvannet
    Vanskelig tilkomst grunnet siv, men finner du en luke, bruker Bellyboat eller vadere bør du ha en fair sjans til å nå dem. Ørreten ligger der, men den kan til tider være litt kresen i dette vannet.
     
  7. Spåken (nedsiden av demingen)
    Egner seg kun til fluefiske da denne kulpen er svært liten. Men dette er en plass der ørreten samler seg, enten fordi de er tatt av dragsuget fra vannet over, eller det er for lite vannføring i elven til at de kan oppholde seg der. Har tatt fisk der på opp imot kiloet, men får du dem på kroken må du være streng med kjøringen for hvis de går nedstrøms mister du dem - garantert. Det er mye vegetasjon der elven fortsetter nedover, og det er rett ved kulpens sweetspot.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Den 2.8.2018 at 9.06, Lundgren skrev:

Hei Jon.
Jeg kan anbefale et par steder i Åsane som jeg selv har gode erfaringer med. 

1.png.475f99de61299d74c16aa54e6a6cdf76.png

2.png.f2cff6834567b6daa4926423502ad7e0.png

3.png.a2e2ba8c5453db85025e298501000738.png

1587018427_Gaupsvannet.png.1ecf694c1d149d888a30e5f5ec24ea81.png

  1. Langevannet (bak IKEA, åsane):
    Kjør inn ved gravplassen til venstre for IKEA og følg veien til endes. Der er det en parkeringsplass, men gangveien fortsetter videre rundt hele vannet. Oppe til høyre ser du en liten vik. begynn der og fisk deg rundt neset. Er du heldig møter du på en del sjarmerende og nysgjerrige kyr. Har hatt masse godt selskap i dem når jeg har vert der. Har ikke fått mye fisk der, men plassen er flott, og jeg vet det er fisk der.
     
  2. Liavannet (v/Essostasjonen på Nyborg)
    Gå inn bak bensinstasjonen, følg stien over broen. Der er det et greit sted å stå uten for mye vegetasjon bak og rundt deg. Jeg har fått en del mindre ørret der (3-500hg)
     
  3. Tertnesvannet (Tertnes)
    Her har jeg tatt en del stor ørret (opp til 1,2 kg), men noen har satt ut Gullvederbuk der av en eller annen idiotisk grunn og ødelagt mye av det som en gang var et godt ørretvann. Disse Gullvederbukene er nå godt over 1/2 kg og kan være spennende å fiske på, men jeg vet ike om de er spiselig...
     
  4. Kulp i Tertneselven (Kvernevikstemma, Tertnes)
    Hopp av busset ved Kvernevikstemma og gå inn til fotballbanen. Når du kommer til den går du ned mot elven på høyre side og gjennom skogen.
    Denne kulpen skal absolutt(!!) ikke undervurderes, og dette er en av de plassene få kjenner til, men som jeg har tat flest ørret på flue, og med høyest snittstørrelse. Jeg drar aldri derfra uten fisk, og de jeg tar der ligger på 3-8hg (største jeg har tatt var 1,2kg).
     
  5. Gaupåsvannet (mot Arna)
    Eksakt hvor du hopper av bussen her vet jeg ikke. Her har jeg tatt ørret på 3,5 kg og gjedde på 4kg. Ikke like mye fisk der som for 20 år siden, men får du dem er de som regel relativt store. Gjeddene har jeg tatt i det området jeg har sirklet inn på det nederste bildet, men da bør vannstanden være såpass lav at du kan vade et stykke ut i sivet der den ligger i kanten av sivet.
     
  6. Beitelsvannet
    Vanskelig tilkomst grunnet siv, men finner du en luke, bruker Bellyboat eller vadere bør du ha en fair sjans til å nå dem. Ørreten ligger der, men den kan til tider være litt kresen i dette vannet.
     
  7. Spåken (nedsiden av demingen)
    Egner seg kun til fluefiske da denne kulpen er svært liten. Men dette er en plass der ørreten samler seg, enten fordi de er tatt av dragsuget fra vannet over, eller det er for lite vannføring i elven til at de kan oppholde seg der. Har tatt fisk der på opp imot kiloet, men får du dem på kroken må du være streng med kjøringen for hvis de går nedstrøms mister du dem - garantert. Det er mye vegetasjon der elven fortsetter nedover, og det er rett ved kulpens sweetspot.

Lykke til

Takk for de gode tipsene du ga for et år siden! Har du fått noe særlig i Gaupåsvatnet de 1-2 siste årene?  Noen tips til gode steder å parkere (og ferdes) ved Gaupåsvatnet slik at man slipper å irritere grunneiere og fastboende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ozzie skrev:

Fritidsfisker. Ref bilde 5 parkering Gaupås vannet. Helt opp til høyre der blå veien møter E16 finnes det parkering. Det er plass til 3 biler ihvertfall. Ser at det står lastebiler parkert noen ganger. 

Bor like ved men ingen erfaring fra fiske på G vannet.

Lukka te.

 

Takker så mye for godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.