Drømmefisken

- Vinn drømmereise til Alaska for to i Norges nye landsdekkende fiskekonkurranse! Premier for over 500.000 skal deles ut.

DU kan enkelt delta, uansett hvor i landet du bor og hvor mye du fisker. Månedlig premiering. Les mer her; https://goo.gl/3zSMUq 

Baboo

Lage fortom selv.

Recommended Posts

Kan noen gi meg noen gode tips på fortommer til Sø og gjedde? Trenger tips på dia og lengde på hver seksjon slik at jeg har ett greit utgangspunkt. Har lyst å knyte fortommene mine selv, slik at jeg lettere kan justere og finne den perfekte fortommen til mitt fiske. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SØ: Bunn 0,40. Tupp variere litt etter forhold men 0,25-0,30 stort sett.

Gjedde: Bunn 0,50. Mellomstykke på 0,40 og så 7-strand wire.

Skal du ha perfekt strekk på fortommen bør du gjøre det litt mer avansert enn det, men det har ingen betydning for selve fisket. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

[ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ]

Hei

her er en gammel post jeg laga  om hvordan man kan lage fortommer. Denne metoden bruker jeg også til å lage synkefortommer, da av tynn fletteline som jeg setter inn med akrylmaling tynnet med litt vann før jeg spinner de. De funker gull både til laks og ørret

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den 7.4.2018 at 21.15, cannonbang skrev:

[ Du må være Logget på eller registrert bruker for å se lenken ]

Hei

her er en gammel post jeg laga  om hvordan man kan lage fortommer. Denne metoden bruker jeg også til å lage synkefortommer, da av tynn fletteline som jeg setter inn med akrylmaling tynnet med litt vann før jeg spinner de. De funker gull både til laks og ørret

Den var artig Cannonbang! Må prøves.
Skjønner ut fra tegningene at det blir ei fin løkke å feste fluelina til. Hvordan blir det derimot med spissen? Er det mulig å lage en løkke til å feste den også?
Jeg liker å bruke ferdig tapered fortommer først, og når disse nærmer seg slutten på "spissen" lager jeg en løkke (perfection loop) på den. Så lager jeg opp flere spisser i passe tynn mono med en løkke (igjen perfection loop) på, slik at jeg har en hurtigkobling for nye spisser.

Din oppskrift ser jo toppers ut, spesielt dersom det kan lages en løkke i andre enden også. Da er det bare å kjøre på med de ferdige spissene mine på den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå