Gå til innhold
Fiskersiden

Valg av snelle og sener til fluefiske


Bendik
 Share

Recommended Posts

Hei

Har det siste året blitt mer og mer begeistret for fluefiske. Jeg og en kamerat har tenkt å starte så smått når våren kommer. Har to ganske gamle fluestenger fra 50- og 60-tallet. Begge er laget av Asbjørn Hørgård. Den ene heter "Junior" og er 8,5 fot lang. Den andre heter "Aura" og er 9 fot lang. Har også sneller til hver av stengene, men lurer på om de fungerer like bra nå? Kanskje litt gamle? Også usikker på hva slags sene jeg skal bruke. Er helt ny til fluefiske så kan så og si ingenting. Setter stor pris på alt av tips og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Pakk bort de stengene og ta vare på de som klenodier.

Dette er gamle hulbygde glassfiberstenger, de passer ikke til dagens liner, og det er stor sjanse for at de vil knekke når de blir tatt i bruk. De er også sannsynligvis i en mye høyere vektklasse, 7 eller 8 tipper jeg.

Kjøp deretter et begynnersett i den midlere prisklassen, typisk 1500-200 kr der alt er inkludert.

Sett så igang med å fiske, og gled dere over det i stedet for å slåss med utstyr som ikke fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvert fall "Aura" er ikke glassfiber, men splitcane, 9 fot AFTM 8/9 så vidt jeg husker.

Det er ei ganske tung og kraftig enhånds fluestang, og var egentlig ikke velegnet for nybegynnere selv før "karbonalderen" kom, og (nesten) alle stenger ble lettere.

Fluefiske var noe jeg mest drev med i tenårene på 1970-tallet, med nettopp ei slik stang (har den enda). Derfor kan jeg ikke gi noen konkrete anbefalinger i dagens marked, ut over å holde deg unna de lengste (over 10 fot) og kraftigste stengene inntil du har erfart at det er det du trenger.

Endret av dagniko
Redigering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det retorisk; ville du brukt en PC eller mobiltelefon fra 50-60’ tallet? 

Kjøp nye, relativt billige stenger. De er uansett av en helt annen verden, enn såpass gammelt utstyr. Det ligger masse brukbart på Finn.no også.

Du skriver ikke hva du skal fiske etter. Er det rent ørretfiske, ville jeg gått for kl 5. Skal det også brukes etter sjøørret, kan 6 passe. Er det en ren sjøørretstang, er 7 passe. Jeg ville ikke gått over 9 fot. 
 

Snelle er ikke viktig. Bare den roterer og ikke står bom fast ved utras, bør det funke. Jeg ville heller ikke brukt mye penger på snøre. Som nybegynner får snøret mye juling, så et nytt billigsnøre kan brukes i 1-2 år, før ev oppgradering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flotte svar! Forstår at det er lurt å få tak i litt nyere utstyr. Synes bare det hadde vært artig å prøve utstyret faren min har brukt før meg, men vil heller ha utstyr som fungere så jeg slipper å prakkes med det. Blir nok å investere i et litt billigere fluesett. Igjen takk for gode svar og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.