Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til fluefisketur juni 2020


fluen00b
 Share

Recommended Posts

Hei! 

 

Planlegger en et par ukers fisketur fra 19.juni. Startet med fluefiske i år, så det er hovedfokus men kommer også til å fiske med sluk og mark. 

Tenkt mest på Hardangervidda foreløpig men er åpen for andre gode forslag. 

Har noen gode erfaringer fra Hardangervidda fra juni og utover? Forslag til steder å gå ut fra(parkering for bil), gode vann, områder, fluer osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg dratt på tur som fersk fluefisker, ville jeg helt klart søkt mot rennende vann. På snaufjellet kan fluefiske være litt bingo. Er det litt ruskevær, kan det gå dager uten at du ser et vak. I elver under tregrensa er det stort sett alltid noe aktivitet. I alle fall i juni/juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med siste taler. Har alltid med meg fluestanga på fjellet, også på Hardangervidda sist sommer. Men sjelden den tas i bruk fordi det nesten alltid blåser på fjellet, og sjelden det blir særlig vaking. Man kan naturligvis prøve å fiske med nymfe eller våtflue/streamer, men i så fall er det som regel mer effektivt med sluk eller eventuelt mark. Jeg helgarderer... 

mulig det er litt tidlig i vestlige fjellstrøk, som Hardangervidda, pga all snøen i vinter. Jeg vet ikke, men dette kan være lurt på sjekke. På den annen side pleier det ofte å være bra tidlig. Fisken er sulten, og det er mange måneder siden det sist ble fisket. Til slutt et hjertesukk om Hardangervidda. Hvis man går inn fra Telemark/Hallingdal-siden er det alt for mye private vann, der man må gå slalom for å finne steder å fiske. Håpløst å forholde seg til.  I en nasjonalpark burde det være et samlet fiskekort for hele parken, der man kan gå fra vann til vann og fiske der det passer en uten å måtte finlese kart, i tilfelle vannet er privat. En ting er at noen har gammel hevd på garnfiske. Stangfiske fra land burde være tilgjengelig for alle. Man må jo kunne skaffe seg en ørret til steikepanna når man loffer rundt i fjellet. "Konglomeratet" av stengte vann og haugevis med fiskekort på Hardangervidda er en skam. Det strider vel egentlig mot hele ideen om en nasjonalpark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Til slutt et hjertesukk om Hardangervidda. Hvis man går inn fra Telemark/Hallingdal-siden er det alt for mye private vann, der man må gå slalom for å finne steder å fiske. Håpløst å forholde seg til.  I en nasjonalpark burde det være et samlet fiskekort for hele parken, der man kan gå fra vann til vann og fiske der det passer en uten å måtte finlese kart, i tilfelle vannet er privat. En ting er at noen har gammel hevd på garnfiske. Stangfiske fra land burde være tilgjengelig for alle. Man må jo kunne skaffe seg en ørret til steikepanna når man loffer rundt i fjellet. "Konglomeratet" av stengte vann og haugevis med fiskekort på Hardangervidda er en skam. Det strider vel egentlig mot hele ideen om en nasjonalpark?

Kunne ikke sagt meg mer enig. Stangfiske fra land burde være tilatt overalt, alle støtteordninger og tilskudd til grunneiere burde hatt dette som et absolutt krav. Uttaket av fisk er beskjedent i forhold til verdien for turfolk, og er ingen trussel for næringsfisket som drives i noen av disse vanna (ex bjornesfjorden og halnefjorden)

Vi har vel ikke vært enige om alt, piscator, men på dette punktet ligger vi an til en forbrødring

Endret av cannonbang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, fluen00b said:

Ok, takk for tips. Forslag til andre bedre egnede steder? Har også tenkt en del på å leie kano i Femundsmarka. Som sagt åpen for det meste sør for Trondheim-ish

 

Hei

Jeg tror ikke jeg vil anbefale å gå den veien dere tenker, inn fra dyranut. Hvis det er elva som renner innenfor der så er den tilnærmet fisketom pga demninger med fiskesperrer i vanna ovenfor. Kjør heller inn til parkeringa ved tinnhølen og ta turen derfra innover mot normannslågen, der er forholda bedre.Men det er ganske flatt og snaut innover der, så drømmen om fluefiske kan fort forsvinne i nordavinden.

Et alternativ er å gå inn fra haukeli via mannevatn og innover til holmavatnet og vanna rundt der. Der er terrenget mere kupert og vanna ligger mere i le for vind. De er heller ikke så langgrunne som de typiske fjellvanna lenger nord, noe som kan være gunstig for dere som er ferske på fluefiske, jeg regner ikke med at dere klarer å kaste 20m+

Som piscator sier, nymfer og våtfluer er et must i høyfjellet, tørrflue gir mere sjelden noe særlig resultat, og da er det helst vårfluer og stankelbein (daddy longleg) som fungerer. Og mygg selvfølgelig, men fisken er sjelden selektiv som i lavlandet.

Men mitt favorittfiske i høyfjellsvann er søkende og bevegelig fiske med nymfer. Gjerne på vindsia, der kommer fisken ofte helt inntil land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt for tidlig for hardangervidda. Som sagt det har vært mye snø i fjellet denne vinteren og det ser ut til å ligge en del igjen fortsatt. Her er noen web cam. Har også en mistanke om at den pågående snøsmelting gjør at det kan være litt for kaldt i vannet enda 

https://hardangervidda.com/en/webcam/

https://www.windy.com/-Webcams/Norway/Rjukan/Skinnarbu/webcams/1444283012?59.834,-4.878,5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fluen00b skrev:

Takk for tips! Blir Femund denne gang. Mulig det blir Hardangervidda lengre ut på sommeren. 

Femunden er et flott område, som inneholder både skog og «vidde», så det bør være mulig å finne forhold for fluefiske. Det kan være mye folk i perioder. Hvor har du tenkt deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, TT skrev:

Femunden er et flott område, som inneholder både skog og «vidde», så det bør være mulig å finne forhold for fluefiske. Det kan være mye folk i perioder. Hvor har du tenkt deg? 

Ja, er 15 år siden sist jeg var der, så på tide med en ny tur! Tenker å ta Femund 2 opp til Haugen og så gå nordover derfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, fluen00b skrev:

Ja, er 15 år siden sist jeg var der, så på tide med en ny tur! Tenker å ta Femund 2 opp til Haugen og så gå nordover derfra

God tur! 
Om det ikke vaker på fjellet og flue er et poeng i seg selv, så har jeg erfart at harren i Budhåen er ganske så vak-villig. Dvs at den gjerne tar en tørrflue selv om man ikke ser vak for øvrig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.