Gå til innhold
Fiskersiden

Skifte fra Humminbird til Simrad del 2


erik
 Share

Recommended Posts

Innfelling gikk jeg nøye igjennom i del 1, men jeg kan ikke sette inn en ny skjerm i båten uten å teste den litt... Her følger siste del av installasjonen og resultatet etter praktisk bruk på vannet.

IMG_7262.jpg

Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2019/04/skifte-fra-humminbird-til-simrad-del-2.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nok en gang takk for informative artikler om båtelektronikk Erik. Et lite hjertesukk. Hvorfor utstyrer de ekkolodd og kartplottere generelt sett med så dårlige ("puslete") ledninger og kontakter? Ja, jeg vet det er små strømmengder det er snakk om, men dette er problematisk hvis man må skjøte ledninger (for eksempel skjøting til en batteriklemme), og det er større risiko generelt for at det oppstår dårlig kontakt et sted. Man skulle jo tro at dette var ekstra viktig på elektriske artikler som skal brukes i fuktige miljøer, som til sjøs. En ledning kan vel ikke utgjøre noen stor kostnad sammenliknet med instrumentet som sådan?

Uten sammenlikning for øvrig, dette er litt som det idiotiet man har sett på enkelte båter med innebygd motor, der man har brukt motorfester i ikke syrefast stål... Greit at syrefast stål er dyrt, men det kan jo uansett ikke utgjøre noen stor relativ ekstrakostnad i en båt til flere hundre tusen kroner. I saltvann vil motorfester som ikke er i syrefast  stål ruste i filler ganske raskt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Svaret på spørsmålet er sannsynligvis "penger". Produsenten sparer en cent eller fire per strømkabel, som blir mye penger over tid. Artig nok er kabelen i artikkelen merkbart grovere (jeg har ikke målt diameter) enn på feks Lowrance Hook Reveal/ Hook2. Garmin har grovere kabel på toppmodellene (Gpsmap 84xx) enn de rimeligere etc. Så produsentene er opplagt klar over dette selv, men velger å spare penger - og gi oss en utfordring. Jeg er helt enig i at det hadde vært en fordel om de gikk opp noen hakk i kabeldimensjon over hele fjøla, ikke fordi kabelen i seg selv er et problem men fordi det gjør det enklere å koble denne igjen med det den skal kobles mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.