Gå til innhold
Fiskersiden

Hva i huleste er forskjellen mellom forskjellige fiskesnører??


NoobFisker
 Share

Recommended Posts

Heisann,

jeg er ny til fisking og har lyst til å vite når og hvorfor man bruker forskjellige typer fiskesnører. Hovedsakling vil jeg fiske etter ørret. Jeg har kjøpt meg en ferskvanns fiskestang.  Jeg har en del spørsmål jeg vil gjerne få svar på! Tusen takk for hjelpen! 

  • Jeg vet det finnes fluorcarbon, mono og multifilament og braid. Når bruker man disse og hva er fordelene og ulempene?
  • Har farge på snøre mye og si?
  • Jeg har også hørt at man bruker fortom, er det noe vits? I så fall hvor lang skal den være og hva slags type snøre.

Har dere noen snører dere kan anbefale meg å kjøpe? Hvis dere har det så hadde jeg satt stor pris på det! Gjerne link. Jeg var inneom xxl og de anbefalte meg fireline smoke 0.12mm den var multifilament.

Igjen tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono og multifilament er det eneste du trenger å bekymre deg om. Fireline 0,12 er helt greit til ørretfiske og sjøørret. Fordelen med multi er at man kan bruke svært tynt snøre siden det har høy bruddstyrke. Bakdelen er at det lett slites ut mot stein og annet rask. En fortom av 0,20-0,25 mono vil beskytte snøret mot denne slitasjen.

En fortom er ofte 1-2 meter lang. Ofte er uniknute mest anvendelig for nybegynnere til å skjøte mono og multi.

Det er ikke en katastrofe om du ikke bryr deg med fortom på de første turene dine. Man får hverken mer eller mindre fisk pga fortomen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, BAN said:

Mono og multifilament er det eneste du trenger å bekymre deg om. Fireline 0,12 er helt greit til ørretfiske og sjøørret. Fordelen med multi er at man kan bruke svært tynt snøre siden det har høy bruddstyrke. Bakdelen er at det lett slites ut mot stein og annet rask. En fortom av 0,20-0,25 mono vil beskytte snøret mot denne slitasjen.

En fortom er ofte 1-2 meter lang. Ofte er uniknute mest anvendelig for nybegynnere til å skjøte mono og multi.

Det er ikke en katastrofe om du ikke bryr deg med fortom på de første turene dine. Man får hverken mer eller mindre fisk pga fortomen.

Må bare takke for den raske hjelpen. Jeg setter veldig stor pris på det!!

 

Er det noe merke du anbefaler? Jeg tenker for det meste å bruke en slip bobber setup med mark. Burde da fortomet være lengre? Jeg har sett på videoer og de anbefaler fluorcarbon som fortom, men fluorcarbon er mye dyrere. Er det såpass stor forskjell mellom dem? 

 

Tusen takk igjen!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke brukt den metoden etter ørret men ville ha brukt en lang nok fortom til at duppen aldri glir opp på multien. Eventuelt ville jeg gått for mono og spart meg mye bryderi. Du vil ikke ha en dupp glidende opp på multien da det fort sliter ut snøret. 0,20 mono er mer en sterkt nok til ørretfiske og enste bakdel er litt kortere kast men ved agnfiske bryr man seg ofte ikke om å kaste midtfjords...

Fluorcarbon er som regel ikke bryet verdt etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, BAN said:

Har ikke brukt den metoden etter ørret men ville ha brukt en lang nok fortom til at duppen aldri glir opp på multien. Eventuelt ville jeg gått for mono og spart meg mye bryderi. Du vil ikke ha en dupp glidende opp på multien da det fort sliter ut snøret. 0,20 mono er mer en sterkt nok til ørretfiske og enste bakdel er litt kortere kast men ved agnfiske bryr man seg ofte ikke om å kaste midtfjords...

Fluorcarbon er som regel ikke bryet verdt etter min mening. 

Tusen takk igjen! Er det noen spesielle merker av mono du anbefaler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NoobFisker skrev:

Tusen takk igjen! Er det noen spesielle merker av mono du anbefaler? 

Desverre er det 20 år siden jeg hadde mono som hovedsnøre. Nå for tiden går det i 0,08 multi til ferskvannsfiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, NoobFisker skrev:

Uannsett tusen millioner takk for hjelpen!!

 

Det er bare å kjøpe fortom med mono rundt 0.20mm så er det good?

Om du har mono på snella trenger du ikke fortom. Bruker du multi/braid/Fireline ville jeg hatt en monofortom. Den kan godt være litt mer enn 0,20 til vanlig ørretfiske, feks 0,23-0,25. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, TT said:

Om du har mono på snella trenger du ikke fortom. Bruker du multi/braid/Fireline ville jeg hatt en monofortom. Den kan godt være litt mer enn 0,20 til vanlig ørretfiske, feks 0,23-0,25. 

Jeg har fireline smoke 0.12mm på snella nå men skal jeg kjøre på en mono på 0.20mm eller lavere som fortom? Hvor lang burde den være da? Snellen min har massevis av plass til 0.12-0.16mm snører men fyller seg opp ganske raskt med 0.20mm. Har farge på snøre veldig mye å si?

 

Tuuussen takk for hjelpen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske med sluk osv ville jeg nøyd meg med ca en halvmeter med 0,25. Da slipper du å kaste med knuten innenfor toppringen. Skal du fiske med mark, bør fortommen i alle fall være lenger enn avstanden til dupp/søkke. Selv om jeg må innrømme at jeg har satt dupp rett på Fireline. Men jeg fisker ikke særlig ofte med dupp .... 

Farge på monoen betyr lite. De fleste er uansett blanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.