Gå til innhold
Fiskersiden

Braid ved fiske på dypt vann


meis
 Share

Recommended Posts

Ved fiske etter lange/brosme/lysing på dypt vann er det av interesse å bruke så tynn braid som mulig for å holde god bunnkontakt når båten driver. Hvor lavt kan man egentlig gå på braidens bruddstyrke under slikt fiske (forutsatt at man bruker en kraftig mono fortom og at braiden ikke utsettes for slitasje)? 

Jeg spør eksplisitt etter bruddstyrke fordi senetykkelse virker å være et ullent begrep når det kommer til braid. I hvert fall har jeg opplevd å få færre meter 0.20 Berklay Whiplash på en snelle enn da jeg fylte samme snelle med 0.30 Power Pro.

Men altså, hvor langt ned i bruddstyrke kan man gå, gitt at slitasje på braiden ikke er et tema?

Sagt på en annen måte: Under normale omstendigheter, -hvor mange kilos press er det på snøret før bremsen "slipper"?

Nøkkelord: multifilament braid bruddstyrke

Endret av meis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, finnes vel intet eksakt svar på spørsmålet ditt. Som du skriver er dette med diameter på braid et ullent tema, og produsene jukser mye på dette punktet. Men i dypet er diameter og slitestyrke viktigere enn bruddstyrke. Så lav diameter som mulig innenfor det forsvarlige er viktig for å minimere avdrift og opprettholde bunnkontakt. Kan nok fint klare seg med en bruddstyrke på rundt 10-15kg til lange og brosme. Husk på at fisken knapt veier noe i vannet, og både lange og brosme har jo en tendens til å "flyte opp" når fisken presses oppover i vannlagene på grunn av trykkfallet som gjør at svømmeblære/magesekk blåses opp. Så er det naturligvis litt gambling å gå så langt ned i bruddstyrke hvis det skulle smelle på ei større kveite...

ad slurebrems som "glipper" så handler det mest om kvaliteten på snella, En god snelle for slikt fiske bør ha rundt 20-30lbs (10-20kg) maksimal bremsekraft, tilpasset braidens bruddstyrke (eller omvendt). Hvis man stiller bremsen på "strike" (spakbrems er det som duger til slikt fiske), og kalibrerer denne godt innenfor braidens bruddstyrke, skal verken braiden ryke, eller bremsen gi etter i tilslaget. 10kgs bremsekraft er mye. det man bør gjøre er å teste dette ut hjemme før man drar avgårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Dette her er en veldig interessant diskusjon som neppe finnes nokon fasit på. 

Akkurat når det gjeld wiplash og styrke, så høres den jo fanastisk ut, men eg har vel sett her inne at 0,24 tilsvarer meir 0.40 i diameter, og dette samsvarer vel med din erfaring og med 0,20 vs 030(0,28) PP

For egen del så bruker eg 0,24 og 028  Daiwa j-braid til havfiske på djupta, men på grunnere vann i nordnorge så går eg gjerne opp i 0,35-0,42 for å litt meir å gå på om dronninga biter. Dette kjeme mest sannsynlig ikkje til å skje, men om det kunne gi meg litt meir å gå på når eg heilt sikkert føkker opp, så er det verdt det. 

 

Angående brems, så bruker eg ca 5 kg brems på snellene, (7 kg på 50LB oppsettet) målt med vekt på strike. då veit eg at eg ikkje bør knekke stenger eller slite snører i mothogg.

For dei som synes dette høres lite ut, så kan man prøve å henge ei halvfull vannbøtte i topshotten og løfte frå golvet og holde lenge. 

 

Håper betraktningene var til hjelp.

Skitt fiske 

JP 

Endret av JanPetter
trykkleifer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at 0,24 Daiwa j-braid har en bruddstyrke på 18 kg, og det skal jo egentlig holde fint. I hvert fall hvis man bruker en kraftig mono-fortom. 

På grunnere vann er jeg helt enig i å gå opp i dimensjon. Hvis det hugger på en kveite som bestemmer seg for å svømme utfor en bratt kant, så bør man ha litt å gå på. 

Håper du råker på en kveite en gang!

meis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 5 months later...

Er absolutt et spennende tema. Selv har jeg gått for Daiwa Saltiga 12 PE2 36LB på hovedstangen, tilsvarer vel 0.235mm, riktignok mest fordi jeg jevnt over har gått over til Daiwa interline stenger,  samt J-braid x8 på stang nummer 2. Har likevel inntrykk av at det jeg har prøvd av nyere Fireline har vært hakket mer motstandsdyktig mot ytre slitasje, så at det er variasjon i faktiske mål osv. i tillegg til kvaliteten på silikonbelegget osv. er jo alltids en nøtt, men jeg har aldri hatt problemer med linen til bunnfiske på lange og brosme, eller fiske etter lysing og sei. Fisker på diverse dybder mellom 35 til ca. 370m. Har også Saltiga 12 Ex PE 0.8 (0.148mm) 16lbs på interline haspelstangen og den har vært fantastisk, dog tidvis tøff på fingeren ved kasting av tyngre sluker.

Som nevnt, så løser vel en god fortom/oppheng det meste, så lenge man har noenlunde kontroll på drift og bunnforhold. Skulle du henge deg fast er det jo fort flere faktorer som bruddstyrken for selve knuten som gjelder, framfor utelukkende hva linen er vurdert for?

Om man fisker i områder med mye drift og mye topper, kanter etc. på bunn, så er man jo alltids tryggere med noen ekstra mm, i hvert fall om du vil la agnet ligge lengst mulig i ro, og slippe ut mye line, framfor å fiske mer aktivt og gjerne en meter eller to over bunn. 

Er enig i at med mindre du drar noen enorme beist så kommer du nok unna med det meste, særlig om du har brems og tålmodigheten i orden. Når bremsen slipper, er jo avhengig av mange faktorer, og som JanPetter og piscador sier må du jo da kalibrere og måle med det utstyret du benytter om du vil ha spesifikke tall i kg på hvor stram brems du har med de ulike innstillingene snellen tillater. Bruddstyrken som oppgis gjelder jo og måles vel hovedsakelig i friluft og ikke i vannet, så med mindre du virkelig går inn for å kjøre underdimensjonert line, så er det vel vanskelig å trå skikkelig i salaten. 

Ligger vel en del videoer på youtube der man tester bruddstyrke, så du kan jo sikkert finne en del info der, selv om det sikkert varierer en del på hva som er tilgjengelig her til lands og hvor nylig det er testet. Alvestad la vel også ut noe lignende en gang der han testet med å dra linen over sandpapir. Om det egentlig er verdt bryet å gå for tynnere line er vel opp til deg å slå fast, jeg har i hvert fall aldri hatt problem med at linen har driftet så mye at det kommer i veien for mitt fiske, men det er sikkert andre som har andre erfaringer og metoder, så det er vel mest avhengig av hvor og hvilket fiske du bedriver.

Ser nå at det er en stund siden tråden ble startet^^, men lim på knuten er jo et spennende tips, slettes ikke dumt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.