Gå til innhold
Fiskersiden

Kastelengde og snelle størrelse til ørret


fiskebaronen
 Share

Recommended Posts

Eg fisker sjøørret og fjellørret, og fisker primært etter store eksemplar. Før brukte eg alltid str 2500 hadpel snelle, men i det siste har eg brukt mest str 4000. Eg syns eg kaster lenger med stor snelle. Er det noko grunn eigentleg til å bruke små sneller? Dei er lettare, men det kan ein kompensere med å kjøpe ei dyr og lett ci4 snelle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NJFF testet forskjell med snellestr for noen år siden. De brukte en 9 fots 10-30g stang og 25g søkke, med 0.148mm multifilamentsnøre.

Og testet da str 1000, 2500 og 4000, når man gikk fra 1000 til 2500 økte man kastelengde med 6 meter, når man gikk fra 2500 til 4000 økte man kastelengden med 1 meter.

Jeg sier alltid til alle at 500 og 1000 sneller er totalt bortkastet, det finnes ingen god grunn til å kjøpe dem. Du taper kastelengde og det finnes ingen stor fordel med å bruke 1000 kontra 2500.

 

Men for meg er 2500 sweet spoten, når man kaster ørretsluker mellom 5 og 35g så er det 2500 som gir best balanse mellom kasteavstand, vekt og fysisk størrelse.

 

Og hvis man går fra 2500 til 4000 øker man vekten med ca 50 gram (tall tatt fra Shimano Stella, så billigere sneller vil øke vesentlig mer), men kasteavstand øker knapt i det hele tatt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, fiskebaronen said:

Interessant. Har du link til testen? Høyres riktig ut at str 1000 er meiningslaust å bruke. Det kan kanskje tenkast at skilnaden på 2500 og 4000 vert større om ein bruker tjukkere snøre. 

https://jaktogfiske.njff.no/fiskertips-guide-haspelfiske/slik-kaster-du-lengre-med-haspelstang/115727

 

Ja, jeg tror også at 4000 gir større utslag ved bruk av tykkere snøre. Når man ser på feks lengdekasting med haspelstang så bruker de så store sneller som overhodet mulig, og reglene fastsetter at man skal bruke et relativt tykt snøre når man kaster. Så forskjellen ville nok ha vert større om testen ble utført med 0.20 snøre på alle snellestørrelser.

 

Så hvis man bruker 0.20 eller 0.30 snøre så er det bare å kjøre på med en større snelle, som feks 4000, 6000 osv.

 

Men uansett så er tynt multifilamentsnøre og 2500 sneller det beste til omtrent alt av ørret og sjøørretfiske. 0.10 eller 0.12 multifilament er mer enn sterkt nok til omtrent all ferskvannsørret utenom storørretstammene.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, fiskebaronen skrev:

Interessant. Har du link til testen? Høyres riktig ut at str 1000 er meiningslaust å bruke. Det kan kanskje tenkast at skilnaden på 2500 og 4000 vert større om ein bruker tjukkere snøre. 

Jeg er ikke enig i at snelle i str. 1000 er meningsløst. Det er ikke alltid at kastelengde er det saliggjørende. På enkelte lette, korte stenger synes jeg en 2500 snelle blir for klumpete, og der bruker jeg 1000. Jeg fisker en del med stenger på 6-7 fot fra båt og da trenger man ofte ikke kaste så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TT said:

Jeg er ikke enig i at snelle i str. 1000 er meningsløst. Det er ikke alltid at kastelengde er det saliggjørende. På enkelte lette, korte stenger synes jeg en 2500 snelle blir for klumpete, og der bruker jeg 1000. Jeg fisker en del med stenger på 6-7 fot fra båt og da trenger man ofte ikke kaste så langt. 

Problemet med det utsagnet her er at det i all hovedsak er bullshit, den reelle forskjellen i fysisk størrelse mellom en 1000 og 2500 snelle er veldig liten.

Jeg har en 1000 og 2500 snelle her i leiligheten jeg tok mål av akkurat nå, og hvis du måler avstand fra stangfeste til hendel så er det 8 cm på begge. Hvis du måler lengden på hendelen så er det 6 cm på 1000 snellen og 6.6 cm på 2500 snellen. Dette er målene som faktisk utgjør en forskjell i hvordan de føles under bruk, og de er praktisk talk identiske.

Og i blinde går det knapt an å føle forskjellen i det hele tatt. Jeg har testet dette med kompiser for en stund tilbake, og det var veldig vanskelig å kjenne forskjellen. Du klarer det, hendelen er litt lengre på 2500 snellen, men folk klarer ikke å være helt sikre uten å se den.

2500 snellen ser større ut, men forskjellen ligger primært i selve spolen.

Og 1000 snellen, som kostet 1000 kroner, veier faktisk også like mye som 2500 snellen som kostet 2300 kroner.

Så den forskjellen du mener at du kjenner, den tør jeg påstå ligger mest i hodet ditt og knapt eksisterer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.