Gå til innhold
Fiskersiden

Kastelengder - baitcaster vs haspel / stang


ma
 Share

Recommended Posts

Etter mange år uten noe særlig fiske, så kom plutselig lysten tilbake.. :)

Har alltid brukt "relativt" lange stenger og medium/store haspelsneller tidligere, men etter litt youtube titting så fikk jeg lyst på noe enklere... kortere og lettere utstyr, og lettere fiske. Så jeg endte opp med å kjøpe en Gunki Skyward Cast 190H på impuls og en lavprofil multi fra 13 Fishing (TX BC) som jeg fikk til halv pris. 
Stanga er knallfin... snella også, men jeg får så utrolig dårlige kastelengder.... kjører med 0.13 braid, og varierer med jigger og wobblere mellom 9 og 20 gram, men ser ikke noen stor forskjell i kastelengde med de forskjellige. Har justert brems og spole fra nybegynner til "fritt fall" også, men hjelper ikke nevneverdig. 

Hadde liggende en (20-25 år gammel) liten Shimano STC teleskop stang med haspelsnelle som jeg har gitt til samboeren, og jeg tror ikke jeg tuller når jeg sier at jeg kaster dobbelt så langt med den. Tror det er en tidlig utgave av denne: https://www.skittfiske.no/shimano/207501/shimano-stc-minitele-210m-7-10-30g-teleskop?gclid=CjwKCAjw_aemBhBLEiwAT98FMnJeITclEalJISkA2BjsC9W0oEYa7nbSiIi4QHEwuqKeZrb8JBs2BhoClcEQAvD_BwE
210 cm lang og 7-21 g

Nesten flaut at samboeren som er nybegynner kaster lengre enn meg (og hun er forsiktig), når jeg jobber alt jeg kan for å få sluken noen armlengder ut :D

Men jeg elsker oppsettet likevel... kort, kompakt og lett, men vil lenger ut. Tips til "rett" oppsett mottas med stor takk :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett oppsett er en haspelstang.

 

Baitcastere er ikke ment for norske forhold, en baitcaster er primært sett laget for å kaste bra med tykk line og store agn. Baitcaster er feks veldig fint når man skal kaste en 15-20 cm wobbler for å ta gjedde for så å dra gjedden rett igjennom sivet og opp på land med makt.

 

Eller når man fisker i fra båt og kaster inn mot land, og ønsker muligheten for presise kast der man stopper kastet med fingeren like før man treffer trærne på land. Slik at man kan gå etter fisk som feks står under greiner helt inne mot land.

 

Det gjør baitcaster til en flott stang hvis man drar rundt på en "bassboat" av denne typen:

image.png.502d6742d5824c72036cce2570aad999.png

 

Men helt elendig til bruk i feks fjellvann når man kaster over langgrunne partier langs land.

 

Så kort fortalt er det med god grunn at de fleste i Norge fisker med haspel.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, ma said:

Takk for svar Gabriel, og jeg er enig i mye. 

Men likevel, 15 meter er vel altfor kort? Fra hva jeg kan se på diverse forum, youtube osv, så bør ikke 40 meter være urimelig, eller? 
 

Nå måtte jeg lese i gjennom posten din på nytt. Jeg har ikke sett noe om 15 meter før, mener du at du kun kaster 15 meter?

 

Og om det er det du mener så ja, det er kort, men du har også en stang på 1.90 og du kaster wobblere og softbaits. Wobblere og softbaits kaster ikke i nærheten av like langt som sluker pga større luftmotstand.

 

Men når du har en så kort stang så er det spesielt ille med tanke på wobblere, fordi en wobbler må fly jevnt og fint gjennom luften for å kastes godt. Med wobblere har du enorm fordel av å ha lang stang og et jevnt kast, du  kan ofte kaste lengre med wobblere med saktere stangbevegelser.

 

Hovedreglene for å kaste langt er haspel, tynt snøre, lang stang, stor snelle, kompakt sluk (feks møresilda).

 

Så selv om 15 meter høres veldig kort ut så må det jo også sies at du gjør ALT utenom snøret feil mtp kastelengde. Så det gir også litt mening at det ikke går så langt.

 

Kan forøvrig nevne mitt eget oppsett, som i min mening er "rett" oppsett til spesielt fjellfiske fra land.

Daiwa Luvias 10 fot 2 delt 5-25g eller Daiwa Shogun AGS 10 fot 2 delt 10-35g, begge har Regular aksjon som er en medium aksjon.

Shimano Stradic 2500 eller 3000 snelle.

0.12mm multifilamentline

 

Lang stang, medium snelle, tynt snøre, kunne ha fått et par meter ekstra kastelengde med større 4000 snelle eller litt ekstra med tynnere snøre.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg skjønner så liker du oppsettet og prøver å finne maksimal kastelengde med akkurat det .

For min del høres det ut som om du bør bruke snapcast. Dvs samme teknikk som på jerkbait og uptide. At du i stedet for å oppnå ballistisk bue prøver å få skutt endegreia så rett frem som mulig. Det gjør du da med så kort stangbevelse som mulig. Et kort rykk og bråstopp i stanga, tuppen skal ikke flyttes mer en vel halvmeter og gjerne mindre.

Dette er riktignok verdens beste oppskrift på backlash, så om du ikke allerede har prøvd dette så start med bare jigghode til du har bremsa riktig.

Hvis ikke det hjelper så har du i det minste et fint oppsett til fiske i bekker og små elver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke overbevist om at snella du har er optimal. Den har forholdsvis stor snørekapasitet, og sannsynligvis alt for tung spole. Jeg foretrekker sneller med magnetbrems som justerer bremsevirkningen under kastet. Dette er det bare Daiwa og et par BFS sneller fra Shimano som har. Jeg bruker Daiwa Zillon SV TW Boost og diverse Steez modeller, disse er forholdsvis dyre. Daiwa SV spoler ble markedsført som fabrikk trimspoler da de kom på markedet, de var mye lettere enn andre spoler på det tidspunktet. Jeg hadde mye erfaring med trimspoler for Ambassadeur og kjente fordelene godt da jeg kjøpte min første snelle med SV spole rundt 10 år siden, måtte da importere fra Japan. Har også en eldre T3 SV som kaster like bra, disse finnes for rundt 200 USD på eBay. 

Selv med stenger bare så vidt over 6 fot så får jeg lange kastelengder selv med bare 4-6g kastevekt. Hva slags multifilament bruker du? Ikke alle egner seg til multiplikator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.8.2023 at 23.24, abbor skrev:

Er ikke overbevist om at snella du har er optimal. Den har forholdsvis stor snørekapasitet, og sannsynligvis alt for tung spole. Jeg foretrekker sneller med magnetbrems som justerer bremsevirkningen under kastet. Dette er det bare Daiwa og et par BFS sneller fra Shimano som har. Jeg bruker Daiwa Zillon SV TW Boost og diverse Steez modeller, disse er forholdsvis dyre. Daiwa SV spoler ble markedsført som fabrikk trimspoler da de kom på markedet, de var mye lettere enn andre spoler på det tidspunktet. Jeg hadde mye erfaring med trimspoler for Ambassadeur og kjente fordelene godt da jeg kjøpte min første snelle med SV spole rundt 10 år siden, måtte da importere fra Japan. Har også en eldre T3 SV som kaster like bra, disse finnes for rundt 200 USD på eBay. 

Selv med stenger bare så vidt over 6 fot så får jeg lange kastelengder selv med bare 4-6g kastevekt. Hva slags multifilament bruker du? Ikke alle egner seg til multiplikator. 

Snella er nok ikke optimal nei, er nok ment for litt tyngre bruk, men fikk den til halv pris på salg, så kastet meg over den. Har sett på Daiwa Tatula (de minste modellene), men akkurat nå litt høy prisklasse, men skal definitiv teste ut mindre snelle og sjekke ut de du nevner over. 

Nå har jeg Daiwa J-braid, 0.13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Den 8.8.2023 at 23.24, abbor skrev:

Er ikke overbevist om at snella du har er optimal. Den har forholdsvis stor snørekapasitet, og sannsynligvis alt for tung spole. Jeg foretrekker sneller med magnetbrems som justerer bremsevirkningen under kastet. Dette er det bare Daiwa og et par BFS sneller fra Shimano som har. Jeg bruker Daiwa Zillon SV TW Boost og diverse Steez modeller, disse er forholdsvis dyre. Daiwa SV spoler ble markedsført som fabrikk trimspoler da de kom på markedet, de var mye lettere enn andre spoler på det tidspunktet. Jeg hadde mye erfaring med trimspoler for Ambassadeur og kjente fordelene godt da jeg kjøpte min første snelle med SV spole rundt 10 år siden, måtte da importere fra Japan. Har også en eldre T3 SV som kaster like bra, disse finnes for rundt 200 USD på eBay. 

Selv med stenger bare så vidt over 6 fot så får jeg lange kastelengder selv med bare 4-6g kastevekt. Hva slags multifilament bruker du? Ikke alle egner seg til multiplikator. 

Hvilke stang bruker du til dette?

Er selv ganske fersk på multiplikatorfiske og er ute etter snelle (tenker noe form for daiwa) og en stang til. Skal i hovedsak fiske på fjellet etter ørret med sluker og wobbler fra 5g-20g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 8/3/2023 at 1:21 PM, Gabriel said:

Rett oppsett er en haspelstang.

 

Baitcastere er ikke ment for norske forhold, en baitcaster er primært sett laget for å kaste bra med tykk line og store agn. Baitcaster er feks veldig fint når man skal kaste en 15-20 cm wobbler for å ta gjedde for så å dra gjedden rett igjennom sivet og opp på land med makt.

 

Eller når man fisker i fra båt og kaster inn mot land, og ønsker muligheten for presise kast der man stopper kastet med fingeren like før man treffer trærne på land. Slik at man kan gå etter fisk som feks står under greiner helt inne mot land.

 

Det gjør baitcaster til en flott stang hvis man drar rundt på en "bassboat" av denne typen:

image.png.502d6742d5824c72036cce2570aad999.png

 

Men helt elendig til bruk i feks fjellvann når man kaster over langgrunne partier langs land.

 

Så kort fortalt er det med god grunn at de fleste i Norge fisker med haspel.

Det slutter aldri å forbause meg, de bitte små og lette aluminiumsbåtene med så kjempestore motorer... :icecream:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.