Gå til innhold
Fiskersiden

Atlantisk laks havner på rødliste over truede arter


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

NRK

 

 

Atlantisk laks havner på rødliste over truede arter

 

Den atlantiske laksen kom med på listen over da Verdens naturvernunion (IUCN) mandag presenterte sin oppdaterte liste over truede arter.

 

Link:

https://www.nrk.no/nyheter/atlantisk-laks-havner-pa-rodliste-over-truede-arter-1.16674369

 

 

Les også:

 

International Union for Conservation of Nature (IUCN):

Red List of Threatened Species

 

Link:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?/topic/81564-international-union-for-conservation-of-nature-iucn-red-list-of-threatened-species/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er jo bare trist. Selv om jeg har fisket noe etter laks, er jeg ingen laksefisker selv. Jeg pleier å si at livet er for kort til å fiske laks, og det utsagnet blir dessverre stadig mer "sant" etter hvert som våre elver tømmes for laks. Som det landet i verden som opprinnelig har den klart største andelen av bestander med Atlanterhavslaks, har Norge også suverent størst ansvar for å ta vare på denne arten. Uten sammenlikning for øvrig; mange ulvehatere bruker det at den norske ulvebestanden utgjør en forsvinnende liten del av verdens ulvebestand som et argument for at vi ikke har noe ansvar for å ta vare på ulv. Men et slikt argument anvendt på laks tilsier altså at det er vi, fremfor noen andre, som har et særskilt ansvar for laksen. Men dette ansvaret tar vi ikke som nasjon, ikke på noen måte. 

Jeg har hatt lange diskusjoner med fiskevenner og biologer om temaet, og den deprimerende konklusjonen er dessverre at den norske villaksbestanden lever på lånt tid, og at den i overskuelig fremtid vil dø ut. Det er alt for mange trusler, og den totale belastningen på bestandene er for stor. Men politiske myndigheter innser dessverre ikke alvoret i situasjonen. Det ekstra ironiske er at man klamrer seg til ideologiske synspunkter, og at de tiltakene som gjennomføres i det store og det hele er kosmetiske. Akkurat som med forvaltningen av Oslofjorden er det ingen politisk vilje eller evne til å gjennomføre tiltak som faktisk har en sjanse til å virke.

 

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje ikke en ønsket utvikling, men defintivt en bevisst utvikling. Vi har visst i flere tiår at spesielt vannkraft og o-næring dreper laksen, men de negative (økonomiske) konsekvensene av av å handle basert på kunnskapen er så store at vi kollektivt later som ingenting og lar det skje. Jeg er også helt overbevist at atlanterhavslaksens dager i Norge er talte, arten vil dø ut.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.