Gå til innhold
Fiskersiden

hvordan fange torsk i dale (Sandnes)


calm_entity
 Share

Recommended Posts

6 timer siden, calm_entity skrev:

hvordan fange torsk i dale
Jeg hørte at du kan fange torsk i Dale fra land fordi de hekker nå. Hvilket system skal man bruke?

Det er fint at du skriver på norsk, da lærer du språket vårt. Fiskene gyter, mens fuglene hekker, ellers bra nok skrevet.

I Norge har vi to sorter torsk, kysttorsk og torsk som vandrer. Kysttorsken er stasjonær og vandrer skjelden mer enn en nautisk mil i løpet av livet sitt. Gandsfjorden som ligger utenfor Dale i Sandnes er et viktig gytefelt for kysttorsken. Kysttorsken kommer ikke inn i Gandsfjorden for å gyte, den er der hele tiden. Fisket etter kysttorsken foregår nå på samme vis som ellers i året.

Skreien beiter i Barentshavet og kommer inn til Norskekysten for å gyte, men den kommer ikke så langt sør som til Ryfylket. I Nordsjøen og i Skagerak beiter det også torsk som kommer inn til kysten for å gyte. Den torsken kalles her for ferdatorsk eller feratorsk. Den gyter flere forskellige plasser i Ryfylket, men jeg har ikke hørt at Gandsfjorden er et gyteområde for vandrene torsk. Nærmeste plass du kan finne ferdatorsk er Byfjorden, mellom Hundvåg og fastlandet. Den vandrende torsken gyter på litt dypere vann så du må helst i båt for å fiske på den. En annen sak er at bestanden av torsk i Nordsjøen og Skagerak er svært liten nå på grunn av overfiske, og det er derfor svært lite fisk som kommer derfra og inn til kysten for å gyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, calm_entity skrev:

Jeg tror jeg forstår.

Jeg hørte at det er noen folk ved daleveien som nå fanger torsk.  Så disse er kysttorsken og er alltid der? Kan jeg fange dem med spinner eller trenger jeg et "bottom fishing" system?

Jeg vil anta at den torsken de får i Gandsfjorden, er kysttorsk, særlig hvis de fisker fra land.

Dersom du ser noen som står og fisker fra land ved Dale, foreslår jeg at du går og snakker med de. Spør hva utstyr de bruker og hva fisk de får. Du får best svar ved å spørre lokale fiskere, men det er også mange her som kan gi generelle råd. Selv fisker jeg bare fra båt og da er det annet utstyr som brukes. Men torsken står ved bunnen så du må fiske dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, calm_entity skrev:

Jeg tror jeg forstår.

Jeg hørte at det er noen folk ved daleveien som nå fanger torsk.  Så disse er kysttorsken og er alltid der? Kan jeg fange dem med spinner eller trenger jeg et "bottom fishing" system?

Hvis du skal fiske torsk fra land så er det først og fremst to forskjellige teknikker som fungerer godt. Aktivt fiske med jigg(spinnfiske) eller meite (agn). Jigg er et godt alternativ for å finne fisken, for eksempel der du beveger deg langs land mens du kaster. Pass på at jiggen synker til bunnen før du fisker den rykkvis inn med rolige bevegelser. Meite er er et godt alternativ når du vet hvor fisken er (eller pleier å være) og fisken er litt treg og inaktiv.

Her kan du se hvordan jeg meiter med mitt "vanlige" utstyr for spinnfiske:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.