Gå til innhold
Fiskersiden

KIS-Havål -Andre fangstrapport


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • Svar 168
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nada action var vel oppsummeringen til Thor når jeg pratet med han i femtiden også. Da var de på vei hjem.

Selv var jeg et annet sted og fisket med hele sypiker og makrell fra 23.00 til 05.00. Bortsett fra litt koselig bifangst var resultatet dårlig. Hvor mange slike netter må til? Noen som vet?[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Nada action var vel oppsummeringen til Thor når jeg pratet med han i femtiden også. Da var de på vei hjem.

Selv var jeg et annet sted og fisket med hele sypiker og makrell fra 23.00 til 05.00. Bortsett fra litt koselig bifangst var resultatet dårlig. Hvor mange slike netter må til? Noen som vet?[ :D ]

Jeg vet ikke, men har 9 etter karussen nå på over 1500 i vannet med en ellet to fisk over 1500...[ :D ][ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke det helt store i natt heller. Ikke noe spennende bifangst, hissig taske-krabbe og en smusur sommernatt var ikke så veldig spennende. Thor hadde et lite run på halv pir ellers ingenting på de store agnene. jeg vekslet mellom halv makrell og hel småsei....

Glidende

Søkke veier 200gram, den halve makrellen 3-400gram...slange og en blekksprut.

020820051651U4IN3gWbNiOHhRX2Dy.jpg?86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Nada action var vel oppsummeringen til Thor når jeg pratet med han i femtiden også. Da var de på vei hjem.

Selv var jeg et annet sted og fisket med hele sypiker og makrell fra 23.00 til 05.00. Bortsett fra litt koselig bifangst var resultatet dårlig. Hvor mange slike netter må til? Noen som vet?[ :D ]

Første gangen vi var oppover fikk vi to (hver vår) i løpet av 7 netter. Andre gangen fisket jeg og Snipen i tre netter med to stenger hver og MUR-BLANKADE!!

Deretter var vi to mann i 7 netter og to mann i fire netter på Selje og jubel-blankade. Fire mann i fire netter på Sunnmøre gav meg en havål. Det skulle si sitt om fangstene. Jeg har to, Viggo en, og alle andre har blanka. På 21 netter har jeg dermed to stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mangestangtimer pr. fisk? Tja, i og med at vi fisket rundt månedskiftet aug-sept begynte vi vel ved nitida på kvelden og holdt på til en time etter grålysninga når leppefisken begynte å bli plagsom. Drøyt 100 timer pr. fisk kanskje? Ha i bakhodet at vi fisket på plasser der det har blitt tatt havål før, så vi fisket ikke på måfå heller, og forsøkte å søke optimale odds. Det ble en og annen krabbe på oss også ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StåleG

Aha! 10,5 netter it is!

CB: Du som har taua en conger både her og der: Hvorfor er de så treeege her på berget, og nesten lette i kanalen? Er det antallet eller...?

Oh yes! Husk at de befinner seg helt i utkanten av sitt utbredelsesområde her hjemme, og dessuten ikke er vandringsfisk i større grad. Dessuten er de lonere. Har uansett hørt om klart flest fangster fra Sunnmøre, så det virke som om de har sitt kjerneområde i Norge akkurat der. I visse fjorder er de nesten vanlige i følge de lokale, og plagsomme både på liner og i teiner. Ellers er det Sogn og Fjordane som peker seg ut. Allerede i Hordaland begynner de å bli mindre vanlige. Og dere fisker i Rogaland...

Nordmøre er nordligste fangstene jeg har hørt om, i Ålvundfjorden. Trondheimsfjorden har jeg ikke hørt om fisk fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Location er nok det store stikkordet. Har de fått noen digre i Rogaland? Største på stang i Norge er som kjent på drøyt 35, men det er tatt et greit antall på rundt 25 i Hjørundfjorden. Nå skal det også sies at de fleste av disse er tatt av tyskere og nederlendere som har et nærmere forhold til havål enn vi har. Tror ingen nordmenn fisket rettet etter havål før vi tok turen i 1988. Vi ble selvsagt sett på som SVÆRT spesielle individer. I Sverige er det bare tatt et lite antall av havfiskere over vrak, og kun i det helt siste. Gamle vrak i dype norske fjorder er det vel ikke så mange av sammenliknet med hva man har i den engelske kanal, så det er klart at "samlende elementer" nok er en mangelvare her hjemme også. Mao blir det noe mer nåla i høystakken. Men desto større henger fangsten når man endelig lykkes. Fra engelske vrak har det visst blitt tatt rundt et tonn på en dag. Da er det plutselig latterlig enkelt, og det var det også. Ned med en makrell, vente noen minutter, få hogg, kroke, lande. Så lenge strømmen var svak var det nesten bare å hente de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.....Vi har noen ganske voksne vrak liggende her utenfor Stord, men de ligger vel kanskje for dypt til å fiskes målretta på?...ca 200 meter.

Men på Bømlo har de en dumpeplass for gamle fiskebåter, der har jeg hørt om rusefangster på 3-4 havål på en gang[:0](samme ruse)

Så location er nok stikkordet som CB sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.