Gå til innhold
Fiskersiden

fiske i indre sognefjorden


kriler28
 Share

Recommended Posts

hei eg lever litt unda sogndal.

eg likar å fiske eg harein hytte på frei og eg har masse erfaæring. (i følge meg)

og eg har ikkje fått ein einaste skit i songjefjorden det er heilt idiotisk forseten når begynte denne netsida å handle om gaza krigen.

eg har foreløbig ein sån heilt grei fiskestang fra coop men kan bli bedre pls reply hvis du har nokon foslag

men kor er det fiske plassar i indre sogn(eg er 12 så det er litt skrive feil men jaja) ps skriver dette i engelsk timen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 5/13/2024 at 1:03 PM, kriler28 said:

hei eg lever litt unda sogndal.

eg likar å fiske eg harein hytte på frei og eg har masse erfaæring. (i følge meg)

og eg har ikkje fått ein einaste skit i songjefjorden det er heilt idiotisk forseten når begynte denne netsida å handle om gaza krigen.

eg har foreløbig ein sån heilt grei fiskestang fra coop men kan bli bedre pls reply hvis du har nokon foslag

men kor er det fiske plassar i indre sogn(eg er 12 så det er litt skrive feil men jaja) ps skriver dette i engelsk timen

Fiske med skjesluk, kast fra land eller fra båt 20-30m fra land.

Da får du lyr fra mai og utover, beste matfisken- ifølge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis du vil fiske torsk så biter den på hva som helst; som sluk og makk.

Torsken er bedagilig og nåkså treig, så ikke for raske bevegelser langs bunn.

Finnes ikke torsk her i fjorden, fiskeoppdrett og forurensning har fordrevet den.

Lyr derimot er det masse av på rette tiden av året (nå), den er relativt hoyt i vannet og nær land og den jakter etter synet.

Så raske bevegelser, skinner i sølv, sveive raskt inn - så er den der.

Endret av Slosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått en del sjøørret i Sogndalsområdet siste halvåret men veldig lite av noe som helst annet. Og jeg fikk mest i fra slutten av Februar og frem til midten av April.

 

Det finnes enkelte gode fiskesteder for andre typer fisk, men de krever stort sett at du har båt tilgjengelig.


Området rundt Balestrand er også bra, feks Esefjorden. Og i det hele tatt blir det bedre jo lengre ut i Sognefjorden du kommer.

 

On 5/13/2024 at 1:26 PM, erik said:

Siden jeg drar til Kaupanger på torsdag for noen dagers fiske, kan jeg kanskje svare på spørsmålet ditt om noen dager. :P

 

Hvordan gikk det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snaue 3 kilo filet av lange med hjem, som gir en kost på rundt 4000 per kilo. Mye fordi jeg klarte å miste mobilen min i vannet, så den ligger på 130 meters dyp utenfor Kaupanger.

Svarthå, brosme, lange og lyr var innom båten, men de var både små og få. Det var heller ikke pelagisk byttefisk å se på ekkoloddet, så området fremstår som rimelig dødt. Mye lurv tyder på en fjord i ubalanse ala Oslofjorden. Best fiske hadde vi på 90-120 meters dyp rett utenfor Kaupanger. 

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på Seeberg fiskeskole på Naturkanal1 som har hatt 3 programmer fra Førdefjorden, de fikk 16 arter og en god del pen fisk. Verdt å oppsøke denne fjorden før den blir ødelagt av gruveslam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2024 at 8:15 AM, erik said:

Snaue 3 kilo filet av lange med hjem, som gir en kost på rundt 4000 per kilo. Mye fordi jeg klarte å miste mobilen min i vannet, så den ligger på 130 meters dyp utenfor Kaupanger.

Svarthå, brosme, lange og lyr var innom båten, men de var både små og få. Det var heller ikke pelagisk byttefisk å se på ekkoloddet, så området fremstår som rimelig dødt. Mye lurv tyder på en fjord i ubalanse ala Oslofjorden. Best fiske hadde vi på 90-120 meters dyp rett utenfor Kaupanger. 

 

Ja, det er dårlig, men visstnok bedre enn det var for noen år siden. Eneste jeg har greit resultat med er sjøørret hvor jeg har funnet noen fine plasser.

 

Du må lengre ut i fjorden før fisket blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, abbor said:

Har sett på Seeberg fiskeskole på Naturkanal1 som har hatt 3 programmer fra Førdefjorden, de fikk 16 arter og en god del pen fisk. Verdt å oppsøke denne fjorden før den blir ødelagt av gruveslam. 

Lengre ute i fjorden er det stort sett bra over alt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2024 at 8:15 AM, erik said:

... Best fiske hadde vi på 90-120 meters dyp rett utenfor Kaupanger. 

 

Brosme og lange da gjør jeg regning med, den mest hardføre fisken og den eneste jeg får av bunnfisk her i fjorden. Du kan fint strekke det opp til 300 meter og få akkurat den samme fisken. Storste Brosmene og Langene jeg har fått er på dypere vann (160m+), men der er det lengre imellom dem.

90-180 meter ville jeg ha sagt...

Endret av Slosprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.