Jump to content
Fiskersiden

Båtkjøp, hvordan type lån bruker man?

odin967
 Share

Recommended Posts

Hei og god påske. 

Er i gang med å planlegge båtsesongen for fullt, og vurderer nå å kjøpe en bruktbåt i prisklassen rundt 130-150k. Har kikket litt på både Viksund og Yamarin – noe stødig og brukervennlig som funker fint til både fisking og helgeturer med familie og venner.

Men det jeg egentlig lurer mest på nå, er hvordan dere har valgt å finansiere båten deres. Jeg har historisk bare leid båt, så her har jeg ikke peiling. Jeg har lest litt på forumet her og ser det er mye forskjellig, så derfor tillater jeg meg selv å spørre..

Har noen av dere gått for noe annet enn båtlån, som rammelån for eksempel? I så fall hvorfor? Så også noen snakke om et forbrukslån, men det virker ikke spesielt lurt, eller? 

Selv har jeg snust litt på rammelån (https://refinansiering.no/rammelan-forklart-hva-er-det-og-hvordan-fungerer-det/) da jeg ikke har noe gjeld på boligen. Da slipper man vel alt styret med tinglysning og pant i selve båten? Fant en ganske grei forklaring her for de som også vurderer det:

Men: Er det noen ulemper med rammelån jeg bør være obs på? Eller er det en spesiell grunn til at mange fortsatt går for tradisjonelle båtlån med pant?

- VH. Odin

Det er bare båter registrert i NOR skipsregisteret det kan tas pant i. Uten NOR registrering så må du finne andre alternativer for å finansiere båten, å låne på huset gir uansett lavest rente. 

Rent umiddelbart så tenker jeg at du ikke skal lånefinansiere en fritidsbåt. Å låne penger for å kjøpe noe man egentlig ikke må ha, og som bare vil tape seg i verdi, er en veldig dyr finansiering. Jeg kaster dog stein i glasshus, da jeg byttet båt sist lånte jeg noen titusen for å få gjennomført kjøpet innen rimelig tid da jeg feilberegnet litt på totalen. (Dog var det noen hundre tusen i egenkapital i bunnen.) 

Båt er i utgangspunktet et klassisk forbrukslån, ved mindre du kan øke boliglånet ditt og ta det den veien. Hvis du tar det på boliglånet bør du dog ha god selvdisiplin og lage deg en plan for nedbetaling som er mye kortere enn løpetiden på et vanlig boliglån. (Hvis ikke blir det igjen en svært dyr finansiering.) 

Edited by erik
  • Like 1

Jeg trakk litt av et rammelån da jeg kjøpte større båt for noen år siden. Men vi snakker om en moderat femsifret sum. 

Det er vel to hovedproblemstillinger i denne sammenheng, lavest mulig kostnad vs risiko. Så lenge det er snakk om et relativ beskjedent beløp og med månedlige utgifter man garantert klarer under alle omstendigheter, ser ikke jeg de helt store betenkeligheter med å bruke bolig som sikkerhet for båtkjøp. Men da må man som @erikogså er inne på, være bevist på at båten synker i verdig og lånet bør reduseres tilsvarende. Lånet bør være nedbetalt før båten må skrotes, for å si det slik. 

Edited by TT