Gå til innhold
Fiskersiden

Absurd rekordørret


 Share

Recommended Posts

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Registrerer at stadig flere heller mot at dette er en sjøørret. Og som tidligere påpekt, selve halefinnen er jo typisk ørret. Men halerota er jo typisk laks. Og overkjeven slutter omtrent ved øyets bakkant, dette er jo også typisk laks, selv om kjeften utvilsomt er mer ørret enn laks. Antall prikker tilsier ørret, men jeg vil hevde at kroppsformen minner mer om en laks. Blir stadig mer overbevist om at det er en hybrid, og er rimelig sikker på at det IKKE er en ren sjøørret. Størrelsen alene er nesten for fantastisk, selv om det naturligvis ikke er umulig. Tør uansett ikke å sette penger på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel verden aldri sett en så stor sjø-ørret før, så hvem veit egentlig hvordan en slik vil se ut.. Vil kanskje tro at alderen gjør noe med utseende på fisken..

Uansett så er jeg ingen ekspert på å skille laks fra sjø-ørret og vise versa, så venter spent på resultatene av skjell prøven. Er uansett gedigent å lande et slikt dråg med 4/5 utstyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre om fisken i går på toget til Bergen. Både vekt og fangststed fikk meg til å tvile sterkt. Så etterhvert bildet her hos Grutle, og det umiddelbare førsteinntrykket var at dette umulig kunne være en sjøørret. Hodet roper laks, det samme gjelder halerota, og ikke minst kroppsformen. De digre sjøørretene jeg har sett bilde av har vært nesten grotske i kroppsformen, og jeg tror jeg bare har hørt om en eneste fisk over 110 cm. Største fisken jeg har sett bilde av var i en FJ Årbok, en garnfanget 19-kilos fisk fra Blekinge. Halefinna var heller ikke overbevisende, all den tid svært diger fisk går over til å få nesten utoverbuet halefinne. Tipper hybrid eller rømt o-fisk av laks. Blir svært overrasket dersom det konkluderes med ren sjøørret. Ellers kan muligens gjellene og ganebeinet gi svar. Det er vel bare Argentina og Østersjøen som har produsert sjøørret i slike vektklasser. Her hjemme vil en sjøørret på halve størrelsen være en gigant. Så den enorme vekta får meg til å tvile mest. Hadde fisken veid 4 kilo hadde tvilen vært langt større, for da stemmer kroppsformen mer. Men etterhvert som de vokser opp i slike dimensjoner får fisken helt andre proposjoner. Sammenlikn gjerne med en halvkilos abbor kontra en abbor på 2,5. Kan nevne at den svenske rekordørreten ikke var mye over en meter lang, og også v-rekfisken fra Argentina var helt brutal i kroppsformen. På en annen side er en slike fisker såpass sjeldne at man ikke helt uten videre har den store erfaringen med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen opdrets laks og utallige utsatte ørreter i diverse vann. Felles for alle disse var at sporen var fryktelig slitt, selve kroppen på fisken sett i forhold til sporen blir veldig stor. Dette skyldes selvfølgelig at oppdrets fisken sliter sporen og finnene i mæærene før den rømmer. Dette er ingen konklusjon på at det ikke er oppdrets fisk, men min erfaring.Å konkludere med at det ikke er sjøørret fordi det ikke er tatt så store før i disse elvene blir en litt for lettvint konklusjon. Ørreten blir vanvittig stor under rette beiteforhold og hvist den får godt lenge nokk i havet.Ørreten i Pasvik elva på nesten 12 kg er jo et godt eksempel på dette. Og det var til og med en ferskvans ørret

Herman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av herman

Har fått noen opdrets laks og utallige utsatte ørreter i diverse vann. Felles for alle disse var at sporen var fryktelig slitt, selve kroppen på fisken sett i forhold til sporen blir veldig stor. Dette skyldes selvfølgelig at oppdrets fisken sliter sporen og finnene i mæærene før den rømmer. Dette er ingen konklusjon på at det ikke er oppdrets fisk, men min erfaring.Å konkludere med at det ikke er sjøørret fordi det ikke er tatt så store før i disse elvene blir en litt for lettvint konklusjon. Ørreten blir vanvittig stor under rette beiteforhold og hvist den får godt lenge nokk i havet.Ørreten i Pasvik elva på nesten 12 kg er jo et godt eksempel på dette. Og det var til og med en ferskvans ørret

Herman

Nå er det jo ingen forskjell på SØ og "ferskvannsørret". Genetisk er dette en og samme art. Det er genene og mattilgangen som danner grunnlaget for hvor stor en ørret kan bli. Selvsagt kan det dukke opp et ekstra stort individ av en vilkårlig art, men om dette er tilfelle her, skal vi nok la de som analyserer skjellprøvene avgjøre.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest F. Mortensen

Prikker er IKKE sikre kjennetegn. Dette dreier seg heller ikke om prikker men tegninger som ser ut som masse prikker. Fisken ser noe blank ut ja - likevel er den et stykke på vei i prosessen. Dette dreier seg sannsynligvis om en farget hunnlaks(de blir som regel ikke brune-snarere gråaktige over ryggen og beholder ofte den stålgrå fargen på sidene).

Forholdet mellom lengde og vekt sier laks helt klart. Som cb sier er de store sjøaurene av helt andre proporsjoner. Jeg skal dog ikke helt utelukke at det er en hybrid.

Fisken har sporden til en laks etter mine øyne - halen kommer ikke godt frem på bildene, men den er svakt innoverbuet. På sjøaure er den veldig klar rett eller utoverbuet på større eksemplarer.

Hele formen på fisken skriker laks i mine øyne - hodeformen sier også laks. Jeg fisker en del i Suldalslågen som mange vet, landets seneste lakseelv. Der har sett flere lignende eksemplarer - dog bare opp til ca 15 kg.

Jeg er fremdeles 90% sikker på laks, muligens hybrid-sjøaure nei. Jeg tar ikke feil[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj,oj, oj! Hva skal en si? Hvis det er sø det er snakk om, så er det helt konge(laks)!

MEN det må sies at mange av de "verdensrekorder" på sjøørret som er rapportert inn de seneste åra, er laks, eller hybrider.

Det er ofte slik at mange artsbefester en blankfisk til sjøørret, bare det er prikker under sidelinjen, hvilket ikke alltid stemmer.

En arbeidskollega fikk for noen år siden en "sjøørret" på 8,5kg på flue, og ville vært vinnerfisken det året(Alt om Fiske), men noen i bøgda vart skeptiske.Min kollega var hos en ekspert ved Veterinærinstituttet, for å fastslå art,men han ble etterhvert meget usikker, selv om han var sikker i sin sak i begynnelsen.

En mulig hybrid ble nevnt.Det endte med at man skar hodet av

"sjøørreten" og tok det med til Direktoratet for Naturforvaltning i Trondheim. Der ble det tatt bein-

og genprøver osv. og fisken ble til slutt bedømt som en oppdrettslaks som var rømt i ung alder.

Så jeg synes det blir litt for tøft å garantere hva slags art dette er av oss amatører,når selv fagfolkene av og til sliter

Men hvis det er sø, så er det helt fantastisk! Ja, nesten utopi!

Jeg HÅPER at det er en sjøørret.Synes det da blir artig at så mange bøker må omskrives [ :D ]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fekk høyra om fisken då eg las tekst-tv. Det eg først reagerte på, var vekta på fisken. Utifrå biletet synest eg det liknar mistenkeleg på ein laks, men ein kan ikkje garantera noko før resultatet av skjellprøvane er lagt fram. Kroppsforma, lengda på fisken og hovudet synest eg tilseier at det liknar ein laks.

Pigmenteringa på fisken er og ein annan faktor. Sjølv om det er mange prikkar på fisken kan ein ikkje utifrå det slå fast at det er ein sjøaure. Pigmenteringa på ein oppdrettslaks er ofte ganske lik ein sjøaure, ofte med svært mange prikkar på gjellelokket.

Viss ein er i tvil om det er ein oppdrettslaks eller ein sjøaure kan ein finne det ut ved å obdusere fisken. Ein oppdrettslaks har eit vaksinemerke i buken. Det har ikkje sjøauren. Eit vaksinemerke er samanvoksningar i buken, som eit resultat av vaksinering mot sjukdommar i tidleg alder. Har sjølv vore med å sett etter vaksinemerke ilag med vetrinærar, og det er ikkje vanskeleg å sjå.

Sjølv trur eg det mest sannsynleg er ein oppdrettslaks, som har rømt tidleg. Sikker vert ein ikkje før resultatet av skjellprøven kjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Scanner

Men tänk om det varit en gädda! Bonkad.

Du gir deg ikke skjønner jeg. Heller ikke på en tråd om sjøørret/laks klarer du å la være. Du er kommet LAAANGT forbi provokasjons- eller humor-stadiet, for å si det sånn. Du begynner rett og slett å kjede de fleste her inne skulle jeg tro, særlig når du er så langt utpå jordet som du vitterlig er. Gjeeesp! [|)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Scanner

Sätter en peng på hybrid.

Skälet är platsen den är fångad. Öring är egentligen inte en marin art(saltvatten), föredrar sötvatten.

Låt säga fader/öring, moder/lax.

OK, släpp gäddan då!

För att hålla sig inom tråden.

-Marin miljö är bra för öringens tillväxt, mycket mat.

-Öringen har problem att utnyttja den fullt (även på vintern, övervintrar i älvmynningar.) ut pga att den inte klarar saltvatten, växer bättre i bräckt vatten och på ställen där vattnet innehåller mindre salt.

Slutsats:

-Nordnorge borde vara ett av dom ställen som örinen har det svårast att växa sig riktigt stor. Hög salthalt, inget bevis på men starka indicier på hybrid.

Fader öring, mamma lax.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Scanner

-Nordnorge borde vara ett av dom ställen som örinen har det svårast att växa sig riktigt stor. Hög salthalt, inget bevis på men starka indicier på hybrid.

Ja, bortsett fra de rent utseendemessige indikasjonene, så bør størrelsen på fisken og stedet den er tatt alene være nok til at varsellampene slås på! Selv om stasjonær ferskvannsørret kan bli 15kg i Pasvik er det lite som tyder på at anadrom ørret blir så stor i nordlige farvann, bl.a. pga de faktorene du nevner Scanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.