Gå til innhold
Fiskersiden

Absurd rekordørret


 Share

Recommended Posts

  • Svar 130
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Yngve

Hehe... dere har virkelig peiling... lakselva er kjent lokalt for diger sjoorret... masse fisk mellom 5-10 kilo er tatt der de siste aarene.... har forresten faatt ganske sikre opplysninger om at fisken er bekreftet 100% sjoorret...

Sikre kilder var det vel ikke [ :P ]

Men det var jo lov å håpe, selv om alle odds strengt tatt var imot..

Ikke minst de flestes mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Yngve

Hehe... dere har virkelig peiling... lakselva er kjent lokalt for diger sjoorret... masse fisk mellom 5-10 kilo er tatt der de siste aarene.... har forresten faatt ganske sikre opplysninger om at fisken er bekreftet 100% sjoorret...

Ja, den var jo sikker...

Håpløs kommentar.

Forøvrig; vi lærer sålenge vi lever. Det var interessant dette.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for fiskeren, men allikevel fisk på nesten 20 kg på 5'er stang (var det ikke det). Suveren opplevelse (regner jeg med) og en stor honnør for at han klarte det! Tror ikke det er mange av oss som kommer til å oppleve laks på rundt 20 kg på flue, uansett hvor stor stanga er.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Skjønner ikke dere som smeller ut at dette er laks. Den bærer alle kjennetegnene til en sjøørret, så hvorfor i huleste heite skal dere hyle laks? Hybrid, mulig, men når selv forskerne sier at de nesten er sikre på at det ikke er det, hvorfor skal noen være bedre vitere undres jeg ihvertfall. Spennende er det åkke som, og en rå fangst om det er hybrid eller laks, men om det er sjørret, noe som det ser ut til å være, fy **** fy **** fy **** fy **** fy ****... alle andre fangster de siste ti årene er null niks mot dette. Tror for min egen del, at dette hadde stoppet min fiskekarriere for godt, et lite nirvana som jeg aldri hadde blitt lei av. Jeg HÅPER det er sjøørret. Uansett rå prestasjon å lande den fisken på så lett utstyr og så tynn fortom!!! AMAZING!!!

Forventer at redaktøren legger seg nesegrus å ber om unnskyldning for sine utsagn..

Jeg var ALDRI i tvil da jeg så bildene, En del brukere bør gå i seg selv..[ :P ]

Men at prestasjonen med så lett utstyr på så stor fisk er bare å ta av seg fiskerhatten for[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Remy

Sit.:"Skjønner ikke dere som smeller ut at dette er laks. Den bærer alle kjennetegnene til en sjøørret, så hvorfor i huleste heite skal dere hyle laks? Hybrid, mulig, men når selv forskerne sier at de nesten er sikre på at det ikke er det, hvorfor skal noen være bedre vitere undres ..."

Hvilke forskere? Kanskje på tide med omskolering...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.......... vet at det er uhøflig å komme trekkende med andre forum her, men det kan kanskje være verdt å lese dette innlegget fra fiskeren selv som er postet på et annet norsk forum, før en setter seg på alt for høye hester med etterpåklok mine.

Ken Gøran (Laksefisker) :

sitat: Snakka med Kjetil Hindar på NINA, han sa at den mest sannsynlig hadde vært hele syv år i sjøen, noe hun som har mest kompetanse på skjell analyse ved NINA mener, dette har i så fall aldri har vært registrert tidligere. Fisken kan altså være hele 12 år gammel. Det kan visstnok også være en unikt sjelden krysning mellom en hybrid og en laks, selv om dette er lite sannsynlig i følge han, dette forstod jeg på han ville bli undersøkt ved videre DNA analyse. Han sa også at de hadde hatt en "intern avstemning" på NINA når de hadde studert bildene av fisken og da var det flertall for at dette mest sansynlig er en sjøørret. Så vi som har trudd at dette var s.ø, har ikke vært helt på jordet. ]

Min uthevning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bluebird

Hm.......... vet at det er uhøflig å komme trekkende med andre forum her, men det kan kanskje være verdt å lese dette innlegget fra fiskeren selv som er postet på et annet norsk forum, før en setter seg på alt for høye hester med etterpåklok mine.

Ken Gøran (Laksefisker) :

sitat: Snakka med Kjetil Hindar på NINA, han sa at den mest sannsynlig hadde vært hele syv år i sjøen, noe hun som har mest kompetanse på skjell analyse ved NINA mener, dette har i så fall aldri har vært registrert tidligere. Fisken kan altså være hele 12 år gammel. Det kan visstnok også være en unikt sjelden krysning mellom en hybrid og en laks, selv om dette er lite sannsynlig i følge han, dette forstod jeg på han ville bli undersøkt ved videre DNA analyse. Han sa også at de hadde hatt en "intern avstemning" på NINA når de hadde studert bildene av fisken og da var det flertall for at dette mest sansynlig er en sjøørret. Så vi som har trudd at dette var s.ø, har ikke vært helt på jordet. ]

Min uthevning.

Enten det, eller så har de ikke så peiling som de påstår ?!? Noe som vel ble bevist av de ivrige sjøørret/laksefiskerne her på forumet

(ikke meg selv medregnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av bluebird

Hm.......... vet at det er uhøflig å komme trekkende med andre forum her, men det kan kanskje være verdt å lese dette innlegget fra fiskeren selv som er postet på et annet norsk forum, før en setter seg på alt for høye hester med etterpåklok mine.

Ken Gøran (Laksefisker) :

sitat: Snakka med Kjetil Hindar på NINA, han sa at den mest sannsynlig hadde vært hele syv år i sjøen, noe hun som har mest kompetanse på skjell analyse ved NINA mener, dette har i så fall aldri har vært registrert tidligere. Fisken kan altså være hele 12 år gammel. Det kan visstnok også være en unikt sjelden krysning mellom en hybrid og en laks, selv om dette er lite sannsynlig i følge han, dette forstod jeg på han ville bli undersøkt ved videre DNA analyse. Han sa også at de hadde hatt en "intern avstemning" på NINA når de hadde studert bildene av fisken og da var det flertall for at dette mest sansynlig er en sjøørret. Så vi som har trudd at dette var s.ø, har ikke vært helt på jordet. ]

Min uthevning.

Herlig! Da slipper vi unna med æren i behold hele gjengen! Neste er sjøørret!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Skjønner ikke dere som smeller ut at dette er laks. Den bærer alle kjennetegnene til en sjøørret, så hvorfor i huleste heite skal dere hyle laks? Hybrid, mulig, men når selv forskerne sier at de nesten er sikre på at det ikke er det, hvorfor skal noen være bedre vitere undres jeg ihvertfall.

Poenget i denne saken er jo at fisken IKKE var en typisk sjøørret slik enkelte hevdet, og dette har ingenting med etterpåklokskap å gjøre. Den hadde NOEN tegn på at det kunne være en ørret, men mange av de VIKTIGE tegnene (kroppsform, halerot, kjevebein) påpekte jo mange av oss tidlig at var laks. Jeg føler at mange i sin begeistringsrus så seg blinde på prikkene og den rette bakkanten av halefinna. Disse tegnene ALENE er jo aldri nok til å si at det er ørret. Uansett er det vel noe å lære av denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi har lært er vel at er man i tvil om hva man har fått - og fisken er stor - så bør man sjekke det grundig. Hadde vært surt for han som fikk fisken hvis han ikke hadde tatt seg bryderiet med å undersøke fisken, også skulle han gå resten av livet og lure på om det kanskje likevel var sjø-ørret han hadde fått.

Det hender også at folk har fått store sjø-ørreter og trodd at det var laks. I laksetrappa i Hellefossen registrerer de all fisk som går opp, og i starten av sesongen går det vanligvis opp store fisker. Det har blitt medt inn laks på 5 kg tatt i Åmot når minste laksen som har gått opp har vært 8-9 kg. (mens det derimot har gått opp flere sjø-ørreter på den sizen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fisken var laks kom ikke som noen bombe her. Kom på at fleregangsgytere ofte får mer prikker og flekker. At fisken skulle gyte for tredje gang er noe jeg knapt har hørt om før. Men fortsatt er det nok bare Argentina og Østersjøen som har produsert sjøørret i denne størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si om dette er hybrid eller sjøørret uten videnskapelig å bevise dette. En sikker måte og konstatere om fisk er sjøørret eller laks er å kjenne i ganene på fisken, laks som er på vandring feller tenner i ganen mens ørret beholder flere rekker med skarpe små tenner i ganen. Hvordan dette stiller seg med hybrider vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

At fisken var laks kom ikke som noen bombe her. Kom på at fleregangsgytere ofte får mer prikker og flekker. At fisken skulle gyte for tredje gang er noe jeg knapt har hørt om før. Men fortsatt er det nok bare Argentina og Østersjøen som har produsert sjøørret i denne størrelsen.

Alla salmo trutta varianterna havs-, insjö-, bäck- m.m. är ju samma art. De allra största hittas i sötvatten. Usa, Argentina, Östersjön, Östeuropa, delar av ryssland kommer fortsättningsvis att leverera rekordfiskar.

Mindre sannolikt att en rekordöring kommer från Nordnorge. Tyvärr.

Vanligare med flergångslekare bland öringar än bland laxar. Denna lax var lite unik i att den lekt flera gånger. Fångstmannen är fortfarande att gratulera. Rekordfångst blir det i alla fall.

Jag hade fel i gissningen på hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, synd synd, godt å kunne leve i en verden der jeg tror at så store sø kan eksistere, bedre å være litt godtroende enn altfor kynisk, hvor er moroa da??? haha... men syns fortsatt det var mye bombastiske meldinger, så noen undskyldning, nei... tenkt om det hadde droppet andre veien, TENK om!! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

At fisken var laks kom ikke som noen bombe her. Kom på at fleregangsgytere ofte får mer prikker og flekker. At fisken skulle gyte for tredje gang er noe jeg knapt har hørt om før. Men fortsatt er det nok bare Argentina og Østersjøen som har produsert sjøørret i denne størrelsen.

Alla salmo trutta varianterna havs-, insjö-, bäck- m.m. är ju samma art. De allra största hittas i sötvatten. Usa, Argentina, Östersjön, Östeuropa, delar av ryssland kommer fortsättningsvis att leverera rekordfiskar.

Mindre sannolikt att en rekordöring kommer från Nordnorge. Tyvärr.

Vanligare med flergångslekare bland öringar än bland laxar. Denna lax var lite unik i att den lekt flera gånger. Fångstmannen är fortfarande att gratulera. Rekordfångst blir det i alla fall.

Jag hade fel i gissningen på hybrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tøff snutt, men ikke de gutta jeg ville valgt til å lande fisk for meg...kunne fort mistet den etter første forsøket...hvem fisker laks/sø uten håv i nærheten, hehe...

Men jeg forstår godt at de trodde det var sjøørret, når man får den fisken opp og ser halen og prikkene er det veldig fort gjort å gå for sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Tøff snutt, men ikke de gutta jeg ville valgt til å lande fisk for meg...kunne fort mistet den etter første forsøket...hvem fisker laks/sø uten håv i nærheten, hehe...

Men jeg forstår godt at de trodde det var sjøørret, når man får den fisken opp og ser halen og prikkene er det veldig fort gjort å gå for sjøørret.

JEG fisker ofte uten verken håv eller klepp, jeg bruker Tommy! Hehe, pleier å gå veldig bra. Fine film-klipp, men det var ingen rutinert herremann som skulle taile, det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror taileren ble tatt noe på sengen av dimensjonen på halerota gitt - nytter ikke med kontorlanker til slikt.....

Ellers så bekrefter vel ordvalgene i landingsklippet en og annen fordom om folket nordfra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.