Gå til innhold
Fiskersiden

Jippi!


Audun
 Share

Recommended Posts

”Det må hvile en forbannelse over dette stangkjøpet!”, fikk jeg høre av en lettere fortvilet kamerat for noen dager siden. Jeg hadde guidet via telefon, men abborplassen ga ikke fisk, ikke en eneste en. ”Stille som i graven!”. Sånn hadde det visstnok vært de siste turene...

På grunn av mye skole i forbindelse med midtterm-eksamener fikk jeg ikke vært med kameraten på fisketur, den dårlige samvittigheten rev i meg, så derfor måtte det bli tur straks det ble litt tid til overs. Høst, mer liv i været og litt kaldere vann gir fisk, det ble stam-tur i dag, og jeg tror ikke Stefan angret så mye på akkurat det :)

11102006235901mqI33Rdp2f9o.jpg

Fornøyd fisker, en brudt forbannelse relatert til nytt stangkjøp og en klassisk elvestam i skumringen på 1700 gram. Grattis Stefan, det blir tur igjen nærmere helga :)

Så til noe annet spennende. Helt siden jeg snakket med Helge Lie på Røst, om sjansene for å kroke en tunge, har jeg nesten ikke klart å tenke på annet. En meget fascinerende art jeg kun har sett i utenlandske fiskebutikker og på engelske surfsider. Kunne det gå an å fange en her hjemme under litt målretta lettsurffiske? Helge fortalte om dykkere som hadde sett tunge, faktisk flere fisker innenfor samme område. Litt senere på året kom jeg i prat med en annen kjentmann som også kunne vise til tunge-fangster i nyere tid, faktisk på en plass jeg har fisket på ofte, vel og merke for flere år siden. Plassopplysninger er alltid en god start. Spenningen vokste i takt med et gryende håp om nærkontakt...

111020062359011Mh99luad84B.jpg

Natt nummer tre, lummert og silkemykt vær og fremfor alt mørkt, meget mørkt. Kastet går ut mot en mudderflate på drøye ti meter.

Teorien var klar lenge før selve fisket startet. Som Bob James sier det, ”Det blir gjerne sånn. Fisking for dedikerte entusiaster dreier seg om noe mer og sammensatt enn bare selve fisketuren. I forkant tenkes det hardt, det filosoferes og forberedes til arts- eller specimensatsing uansett hvor en er og hva en gjør”. Det er jo dette som er det utrolige med fiskehobbyen, hele prosessen fra de første opplysningene graves fram til fisken kanskje ligger der på matta, et klimaks det er vanskelig å beskrive.

Uansett, takkelet hadde jeg allerede bestemt meg for, og krokagnet måtte passe til tunge-munnen. Tungene lever av små muslinger og diverse krepsdyr, og med en spesiell preferanse og forkjærlighet for små fjære- og børstemarker. Siden det ikke er børstemarksesong akkurat nå, valgte jeg det kunstige alternativet som ”siktepunkt” i takkelet, og jeg tror det kan ha hatt litt å si for det endelige resultatet.

0110200620265988q563Ra6CHG.jpg

Et glidende takkel med en wiggler sand worm trædd på krokfortommen ved hjelp av en tynn agnnål. Deretter et knippe perler foran selve kroken og krokagnet. Valget falt på kokte reker og ferske strandreker jeg fanget ved hjelp av litt fiskeinnvoller, hodelyktlys og søking med mesh-håven på langt skaft i strandsonen.

01102006202659MkHJxJiKgDA6.jpg

Både fersk og kokt, moro med agn og takkelutforming.

01102006202658LIjNyge1F2oq.jpg

Nytt agn monteres i hodelyktlyset, nye muligheter...

Klokka 23:45 registrerer jeg et langsomt og nesten nølende napp, det er såvidt baitrunneren gir line. Med tunge i tankene løfter jeg stanga ut av poden, slår over bøylen og lar fisken ta sene før nappet har satt seg ordentlig. Men det setter seg aldri ordentlig, kun noen ørsmå bevegelser forplanter seg i sena. Etter et noe mer markant napp bestemmer jeg meg for å kroke, og straks etter mothugget kan jeg hviske, ”Fisk!”

01102006202658gQd1EjMExDm9.jpg

Jeg tror de må ha hørt meg helt inn til Oslo S. Etter et knippe nattøkter kan jeg omsider kroke av en nydelig fisk som veies til 1100 gram fordelt på 50,8 særegne og fascinerende centi.

01102006202659bND7R543n72d.jpg

Jeg trodde i utgangspunktet at tunga skulle ha en betydelig mindre munn enn dette. Likevel gjelder det å tenke på delikate takler, små agn og ikke minst kroker med kort legg og sylvass spiss.

Nå er det piggskata som står for tur, det blir Bergen neste helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fantastisk fisk Audun! Gratulerer med en vellykket satsing! Jeg kunne ha sagt at jeg var overrasket, men det vll vært løgn og forbannet dikt. Helt siden første gang jeg hørte deg snakke om dette prosjektet har jeg vært sikker på at du ville klare å lure den. Meget bra, du imponerer og inspirerer nok en gang.

Håper vi klarer å skaffe deg ei skate neste helg, det hadde jo vært suverent! Med litt flaks får vi en havål eller to som bifangst :)

Mvh Oz

Edit: Kastebildet var forresten kickass! Lyset fra byen og det slørete vannet... Meget bra!

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk fisk Audun! Gratulerer med en vellykket satsing! Jeg kunne ha sagt at jeg var overrasket, men det vll vært løgn og forbannet dikt. Helt siden første gang jeg hørte deg snakke om dette prosjektet har jeg vært sikker på at du ville klare å lure den. Meget bra, du imponerer og inspirerer nok en gang.

Håper vi klarer å skaffe deg ei skate neste helg, det hadde jo vært suverent! Med litt flaks får vi en havl eller to som bifangst :)

Mvh Oz

Takk og takk Åsmund! Ja som sagt, jeg gleder meg veeeldig til bergenstur. Hvis det blir skate kan jeg notere 107 arter...vert spanande! Uansett, det blir ekstra fint å se dere igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig, Audun! :)

Må bare bøye meg i støvet for en slik artsjeger som du! Grattis med innfridd satsing, håper infoen var til hjelp!

Helt super info, takker så mye!

Overlegent Audun. Helt overlegent! Du er sannelig ikke snau. Piggskate bør være overkommelig i Bergen ja. Håper du lykkes. :)

Det er fryktelig moro med arter, jo særere desto bedre :) Apropos overlegent, jeg lo meg skakkere enn skakkest da jeg fikk se profilbildet ditt, helt usannsynlig bra :D Det må du beholde i det lengste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunge står jo høøyt på ønskelista ja. Har en sær fetish for flatfisk, så håper å lure opp Glassvar i Kristiansund neste uke. Er så absolutt et spennende område mtp kystmeite der iallefall :)

Absolutt, områdene rundt Kristiansund er så absolutt spennende, mye uprøvd og upløyd der borte. Husker en gang at vi kjørte Atlanterhavsveien en sommerferie på hytta, den ender jo like sør for Kristiansund. Snakket med et par tyskere som sto i fjæra noen mil sør for byen, de hadde fått mye spennende, blant annet stor lysing og et knippe skater fra land. Klem på og klin til Vilhelm, skate-kungen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig fisk! Artig at du lykkes nok en gang Audun. Hørte tidlige rykter om denne satsing og har ventet spent på resultatet.

Atter en gang fantastisk skrevet rapport og knall bilder!

Ps: Får håpe vi klarer å skaffe deg ei skate eller to når du kommer vestover. Gleder meg :)

Ja, det er som jeg har sagt til Åsmund, gleder meg til fisket og ikke minst til å treffe dette legendariske surfteamet fra Bergen, blir spennende! Dere har garantert masse å lære bort, jeg skal virkelig følge med :)

Og en piggskate hadde vært drømmen, da kommer det nok til å bli litt hyling hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.