Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første Conger.


Rønsingen
 Share

Recommended Posts

Dag nr 1.

Dagen startet som den pleier. Jeg saumfarer Fs mens jeg super kaffe til den store gullmedaljen og Svein maser om jeg er gira på å bli med en tur til Bontelabo, noe jeg ikke føler helt for i dag. For planen var egentlig å teste ut en ny dypvannsplass, hvor 100m merket ligger drøye 25m ut i fra land, og det går radig videre nedover til de virkelig store dyp. Men av en eller annen grunn så begynner jeg å leke litt med Arealis i et helt annet område og finner en spennende plass hvor 150m dyp ligger ca 70m ut og vi kommer i bunn av bakken. I stede for å ligge oppe i en kant som vi pleier å gjøre på de andre dypvannsplassene våres. Det at plassen ligger snaue 5 minutters kjøring unna der jeg bor skader heller ikke. Plassen har også ligget i bakhodet som en mulig conger plass noe som gjør valget alt annet en vanskelig. Jeg forteller Svein om planene, men han drar på det og bestemmer seg for en tur til Salhus i stede. Mens Erling svarer ”Jeg er med”.

Rundt kl 20 så hører jeg den velkjente lyden av en sliten hiace og Erling ruller in på oppkjørselen. Siden jeg har handla ”litt” fiskeutstyr i det siste så kommer han inn en tur og titter på de nye feeder stengene mine mens jeg pakker siste resten av utstyret som skal med på turen. Kartet sjekkes en gang til før utstyr og agn lesses inn i bilen. Etter en kort kjøretur så rigger vi opp og slenger alle agnene i retning dypet. Fisket kan begynne.

Etter ca en halvtime uten tegn til noe som helst så får jeg en melding i fra Svein ”Da var årets andre blanketur et faktum :-(” Etter å ha sendt sympati melding til gamlefar så begynner vi å stusse på om vi skal rigge opp ei stang til for å se om det er noe ål i området. Det kunne jo vært spennende, men trua er ikke spesielt stor siden det er relativt grunt inntil moloen og ut i fra erfaringer i fra den andre conger plassen så virker det som om ålen har trekt dypere nå på vinteren. Strengt tatt så kan man vel ikke kalle tiden vi er inne i nå for vinter, 6-7 grader natt til 7 januar er ikke normalen selv for vestlandet. Erling blir jo gira som den ildsjelen han er så han stikker opp i bilen og henter en stang ekstra. Og i det han leiter etter stang og snelle skriker det kraftig i ene varsleren hans. Som den gode vennen jeg er så er jeg ikke sein å be. Etter en kort sprint bort til stanga hans, strammer jeg opp og fast fisk! Hmm dette kjentes nå brukbart ut, tenkte jeg for meg selv og i det fisken er over siste kanten så kommer Erling med håv. Opp kommer det ei fin brosme og turens første pers er et faktum!

16788_s.jpg

En skikkelig lubb på 4.26kg!

Så blir det stille igjen en liten stund og Erling får lempet ut et agn 20m fra moloen. Det at han kaster ut et pulley med sirkel kroker forteller vel sitt om at selv ikke han har den helt store troen på conger. Jeg venter selvfølgelig med å rigge opp tredje stanga og pakker heller ei pipe til med Caledonian Higland Cream pipetobakk og slurper i meg litt kaffe og nyter livet.

Etter en drøy halvtime så tusler Erling bort til stengene sine for å gi de et løft. Noe som alltid skaper litt ekstra tru på at det snart skjer noe. Og i det han holder på med en av de stengene som ligger mot dypt vann så hører han det går jevnt og trutt i den stanga som ble plassert 20m ut. Noen kjappe byks og oppstramming før han kommer med denne uttalelsen. ”Øyyyh! Fy F*** denne er STOOOOR”. Når dette kommer i fra Erling så betyr det at det er skikkelig fisk på gang! Og jeg sprinter bort med lys og håv i hånda. ”Er det Havål?” spør jeg med en pipete stemme. ”Njei trur ikke det, kjennes mer ut som en skikkelig torsk med de jevne nøkkene” svarer Erling. Noe bevegelsene i stangtuppen bekrefter. Det er ikke de skikkelige nøkkene som tidligere åler av en hvis størrelse har gitt i fra seg. Jeg klatrer ned i ura og gjør meg klar for håving mens Erling pumper fisken jevnt innover. ”Havål!” roper jeg i det jeg skimter fisken der nede. Erling kommer med en kommentar jeg ikke helt klarte å få med meg siden konsentrasjonen var rimelig høy om å klare å håve den lange fisken. Håvingen gikk smerte fritt og gledesbrølet fra begge to kunne sikkert høres helt ned til Bergen. Så blir det plutselig mer hektisk en hva man har godt av. Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip høres i fra ene varsleren min i det jeg fomler rundt på moloen som ei hodeløs høne etter kamera,veienett,vekt,krokløser osv. Jeg strammer opp og kjenner fisk i andre enden. Fisken kjennes brukbar ut, men den blir pumpet opp så fort utstyret og jeg klarer for å ikke ha ålen for lenge på land. Erling legger ålen i vannet med håven for å gi den litt ”luft” noe som nesten førte til en alt for tidlig utsetting… Etter en liten stund så visere det seg å være en fin hågjel som har tatt agnet. Fisken veies til 1.18kg og blir tatt et bilde av.

16789_s.jpg

Bra bilde med tanke på at Erling har en havål mellom beina :-)

Så var det tid for veiing og fotografering av ålen. Fisken viser seg å veie 7.36 knall sterke kilo og Erlings tredje største conger!

16790_s.jpg

Gliset er virkelig på plass!

16791_s.jpg

Fortjener et bilde til….

16792_s.jpg

C&R er en selvfølge med disse fiskene.

16793_s.jpg

Hope to see you later.

Etter at ålen svømmer av gårde kommer gledesrop nr to. ”Vi har TO conger plasser!!!” roper vi i kor!

Vi tar et par tlf til fiskekompiser og Oz høres nesten litt lei seg ut i andre enden. Ikke fordi vi har fått conger, men fordi han har flyttet til andre siden av landet… Det morsomme er at alle vi pratet med begynte å lure på om jeg var sur? Egentlig et ganske naturlig spørsmål når Erling har fått 9 havåler og jeg ikke har fått en, men hvordan kan jeg være sur når vi har oppdaget en ny conger plass 5 min unna der jeg bor?

Så var det på tide å rigge om sånn at to stenger fisker inntil moloen og ei stang fisker på 150m dyp. Håpet er jo der om at vi skal klare å lure opp en ål eller to til….

Men det ble relativt stille utenom et lite run på ene stangen jeg hadde på grunna.

Dypet leverte imidlertid ei grei brosme til på ca 2.5 kg for meg. og Erling persa på svarthå med 20g (360g)

16794_s.jpg

Erlings svarthå nr 2 på 8-9år som kystmeiter.

Så rundt kl 01 så pakker vi sammen. Erling må på jobb tidlig dagen etter og siden vi ikke har mer en 1 makrell igjen så er det ingen vits for meg å sitte igjen til i morra tidlig når muligheten for henting er tilstede. Selv om det fristet veldig å fortsette….

Det er ikke lenge før vi er på plass igjen…..

Dag nr 2.

Dag to startet omtrent som dag en med kaffe og Fs. Svein lurte som vanlig på om jeg skulle fiske i dag og det skulle jeg, men først måtte jeg få skrevet ferdig en framdriftsplan og en liten rapp om gårsdagens fiske. Dette gikk rimelig greit og etter en god middag så bar det ut til den nye plassen med fruen på slep. Vi var ferdig rigget rundt kl 17, alle stengene lå relativt nærme moloen, med store makrell biter på 8/O catfish kroker. Jeg hadde en litt ekkel følelse i kroppen om at noe var på ferde… Skulle Erling virkelig få 10 stk før min første kom? Eller skulle Elin lure opp en før meg? Misforstå meg rett jeg unner fruen og alle andre helt klart en havål, men nå har jeg brukt utallige døgn etter denne arten og det ville være surt om ”alle” andre skulle plukke arten på en tur eller to mens jeg fortsatt står uten krysset på lista.

Mens vi sitter der og småprater så napper det forsiktig i ene stangen min. Jeg spretter bort og drar til. Fast fisk! Men det viser seg fort å være en liten lyr på ca 1.5kg som lempes opp på moloen… jaja da har jeg enda ikke blanket i år tenker jeg for meg selv og agner opp, før et nytt kast sendes ut på ca 20m dyp. Tiden tusler og går, klokken nærmer seg 18.30 og lite har skjedd, annet en to slitte tackler og et par krabbe napp. Så runner det skikkelig på samme stangen, tilslaget settes hardt, og fisken sitter! Her var det mer liv i enden og med tanke på bunnforholdene så presser jeg fisken hardt og brutalt. Etter kort tid så kommer en 2.9kg lyr planendes innover vannskorpen. Hmm da blir i hvert fall svigers fornøyd.

Tiden går og krabbene er ivrige som aldri før etter den halvråtne makrellen som henger på krokene våres. Det begynner å se stygt ut med tanke på ål siden Erling snart er på plass. Han plukker jo som kjent opp de som er i området før andre får sjansen. Men så skjer det noe på samme stangen min igjen. Enten så er det ei monster krabbe i fra helvete som har begynt å forsyne seg eller så er det fisk. Stanga rives ut av podden og tilslag settes hardt! Bom fast etter et millisekund med noe annet en bunn… Hmm var det ei krabbe som kjørte det fast igjen eller noe annet som hadde gapt over agnet. Setter stanga tilbake igjen i podden med slakt snøre og håper på det beste. 1minnutt, 2 minutter, 3 minutter tusler av gårde uten at noe skjer. Så i det jeg moter meg opp til å slite for 3 gang i dag, så dunker det forsiktig i stang tuppen. Jeg spretter regelrett direkte i fra stolen og bort til podden i et byks, gir slakk og venter i noe som virker som en evighet. Snøret siger sakte, men sikkert utover mens pulsen øker desto fortere. Bremsen strammes og 2 sekunder seinere drar jeg til det remmer og tøy holder. ”FIIIISK!!!” roper jeg i det jeg legger maks pres på utstyret for å få det klar av steinura der nede. Etter 5-10sekunder med knallhardt press så kjennes det ut som om det er noe som kommer sigendes i mot og den karakteristiske hode ristingen merkes. Jeg tar i det jeg tørr og fisken nærmer seg land med et jevnt tempo. Tanken er helt klart innom ål, men jeg tørr ikke si det høyt. Elin leiter febrilsk etter håven og i det hun har kommet seg ned til vannkanten så bryter endelig fisken overflaten. ”Havåååål” roper Elin og jeg blir ikke mindre skjelven i beina. Men takket være perfekt håving så kommer den fort på land.

JAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

16853_s.jpg

Så sykt glad/gal kan man bli for å endelig klare et mål! 4.02kg….

16854_s.jpg

Et litt mer normalt bilde….

16855_s.jpg

Tusen Tusen Hjertelig takk!

Phuuu... der datt det av et par hundre kilo av skuldrene mine. Mitt hittil største øyeblikk som artsjeger er akkurat over og jeg siger godt ned i camping stolen. Pipa og kaffekoppen smaker bedre en aldri før og livet er rett og slett herlig. Elin takkes opp i mente for håving i særklasse!

En halvtime seinere så kommer Erling tuslendes og gratulerer meg, ”jaja klarte ikke 10 før deg, men det var ikke langt unna” kommer det med et smil. ”Får håpe det ikke er like lenge til nestegang” svarer jeg.

Selv om målet med turen er unnagjort så kan man ikke slutte å fiske, men denne gangen kan jeg unne meg ei stang på dypet også for å se om det er noe mer spennende der nede. Erling får til slutt rigget opp og sliter 2 tackler før første kaffekoppen er pisslunka. Hmm kanskje hellet har snudd?

Etter en god stund så dirrer det smått i stanga som er plassert på dypet, og etter litt pumping så kommer det ei lange på 2kg opp. Kjekt med litt matfisk. I det jeg kakker denne så sliter Erling enda et tackel… Og mens han sliter sitt 4 for kvelden så har jeg et fint run på dypet igjen. Denne gangen så er det noe større som sitter i andre enden. Så etter en del mer pumping og en svettedråpe eller to så kommer en ny fin lubb på 4.02kg opp. To fisker på en dag med samme vekt er heller ikke noe som har skjedd spesielt ofte…

16856_s.jpg

Blitz?

16857_s.jpg

Morsomt med en plass som leverer litt av hvert.

Når klokka begynner å nærme seg 11 så er det på tide å pakke sammen. Mens Elin og jeg holder på med det så har Erling et run på ene stanga si. Tilslaget settes og i et mikroskopisk sekund så kjennes det ut som om det er fisk i andre enden før det sitter bom fast. Etter mye luring og venting så ender det opp med slit nr5 for kvelden…. Så vi pakker sammen og går hele gjengen.

Tusen takk til min elskede for støtte og håving! Takk til deg også Erling, hadde det ikke vært for congeren din på lørdag så hadde jeg fortsatt sittet med en bismak i kjeften under de neste conger øktene.

Endelig…..

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sjøl om vi faktisk har diskutert muligheten for å prøve etter havål på denne plassen før, satsa eg på ein pulleypennel-rig med sirkelkroker, da eg prøvde, ettersom vi regna med at det nok ikke ville være annet en lyr som tok på grunna, virkelig fornøyd med å ha tatt feil i dette tilfellet :D

Endret av Gone_Fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å gratulere Bergens gjengen, fy fader som dere leverer der oppe...

Blir nok ikke såalt for lenge til dere får besøk fra Stavanger igjen :D , etter en meget bra tur sist gang.

Her er det bare og gratulere nok engang. Tar visst ingen ende der oppe hos dere.

Skal ikke se vekk fra at vi kommer opp igjenn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk får han også, men råtten som han er vil han ikke si hva han har fått.

Kun en sms om at han har fått fisk. Han tenker ikke mye på gamle folk med dårlig hjerte.

Da har eg på følelsen på at fiskegudene har vært snill med han og gitt han conger! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioioioioioi!!!!

Det finnes vel få ting som gleder meg mer enn at Team Conger Surfelius Bergensis klarer brasene, jeg tar bølgen for dere begge to, storartet gutter :)

Og nå har jeg nettopp pratet med Åsmund som kom med beskjeden om at Jan har landet sin første, og høyst fortjente, havål. Gratulerer Jan, dette var knallbra!

Og Erling? Du er vel oppe i 9 totalt nå, du bør roe deg litt ned... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.