Gå til innhold
Fiskersiden

Påskerøye i Indre-Troms


ante
 Share

Recommended Posts

Da var tiden endelig kommet til en langtur på innlandet igjen. Abstinensene etter å prøve storrøya var sterkt fremtredende. Etter en lengre periode med mye drittvær, fulgt av skikkelig kulde seglet palmehelgen opp som tidspunktet da årets første skikkelige tur etter storingene skulle gå av stabelen.

Makker Eirik og jeg hadde snakket om dette i lengre tid, og et par dager før avreise var forventmingene til å ta og føle på. Derfor var skuffelsen stor da Eirik ringte onsdag kveld og fortalte at ryggen hadde fått seg en smell tidligere på dagen. En tur i "bua" hadde resultert i 1 stk ikke gangfør mann. F også!:lol:

Utrolig surt for Eirik, men jeg var allerede SÅ klar for denne turen at solotur ble det uansett :)

Fredagen startet med noen timer transport før jeg endelig i 1330 tiden kunne spenne på meg skiene og feste pulken. nå var det bare 3-4 timer som skilte meg fra storrøyene.

Været viste seg fra sin beste side også. Riktig så påskeaktig :D

18032008081941xv6mFtVL5AOWleuN.JPG?45

Det flotte med denne årstiden er at det er lyst til langt på kveld, og i slike omgivelser er det ingen vits å haste seg avgårde.

180320080816GKjja5sBX61yqC4OZd.JPG?85

Litt utpå kvelden ankom jeg omsider drømmevannet. Teltet ble slått opp til akompagnement av nordlyset og en stigende måne, samtidig som temperaturen sank betraktelig. Da var det godt å komme seg i teltet og fyre opp primusen. En kjapp middag senere var jeg allerede i drømmeland - klar for morrabettet.

Klokken 0500 ringte klokken, og det var en usedvanlig lett oppgave å stå opp idag. Pussige greier det der. Mens primusen ble fyrt opp og kaffen satt på kok, startet jeg fisket i hullet jeg hadde borret i forteltet kvelden i forveien. Innen frokosten var fortært og kaffen drukket opp var 3 mindre røyer allerede på isen. Dette var jo en god start :)

I 07-tiden bar det ut på isen for litt mer seriøst fiske. Jeg hadde sett meg ut en bukt like ved teltet der jeg mente det skulle være fint dyp. Borret suste raskt gjennom de drøye 80 cm med stålis, og like etter lå jeg konsentrert og kikket på skeia som danset der nede over bunn - drøye meteren unna.

Det gikk ikke mange sekundene før de første fiskene viste seg i hullet, og jeg hadde fort en 2-3 røyer på 3-4 hg på isen. Slett ingen dårlig start tenkte jeg, men er de store hjemme her idag også?

Jeg rakk knapt å tenke tanken før noe stort og langt passerte skeia i hundre og femti!! Fy steike, den var STOOOR! Jeg var i knestående i brøkdelen av et sekund og skalv allerede som et aspeløv. Var den der ennå eller ble den borte?

Neida, den var definitivt der ennå. Røya kom tilbake i sakte fart og alt jeg kunne se var deler av hodet idet den tok en prøvende smakebit av skeia. To ganger gjorde den dette før den tydeligvis bestemte seg og resolutt sugde i seg akkaren. Jeg gjorde tilslag og smakk der satt den. Dette likte den ikke noe særlig for den satte avsted i full fart. Jeg ga den snøre og fightet den som best jeg kunne i kanskje 20 sekunder......og så ble snøret slakt :lol:

Det er ikke sant. Det er f..en meg ikke sant! Jeg kunne begynt å grine av mindre, men dette var f..en meg ikke sant. Endelig satt storingen der, og det hele varte i bare 20 sekunder. Ja ja, det finnes ikke ord å beskrive hva jeg følte akkuart der og da, i alle fall ikke slike som egner seg på trykk.

Jeg dro raskt opp bruket igjen for å sjekke agnet og slippe ned igjen i tilfelle fisken kanskje var dum nok til å fortsatt være i området. Da fikk jeg se hva som sannsynligvis var grunnen til at jeg ikke kan vise til et bilde av ei røye på 2-3 kg idag.

Bildet taler for seg, og mer er det ikke å si om det :(

180320080920R8lZ2DipslMS15L3QB.JPG?6

Skiftet umiddelbart til en krok fire størrelser større og i grovere gods. Dette skal ALDRI skje igjen.

Resten av lørdagen ble liksom ikke helt det store etter dette. Fisk fikk jeg masse av, men de riktig store så jeg ikke mer til denne dagen.

Søndagen startet omtrent på samme måte som dagen før. Var ute på isen i 08-tiden og startet like gjerne i samme hull som der jeg mistet storingen dagen før.

Jeg fikk raskt noen fine fisker rundt 5 hg, og det virket som det var mer aktivitet idag. Jeg hadde ikke før tenkt den tanken, da en blågrå torpedo kom i hundreogfemti, slukte akkaren og satte avgårde. Denne gangen ble det derimot en lengre fight, og etter litt kom denne flotte skapningen opp av hullet.

1803200809145u7KopDiaJbb9TsDWR.JPG?56

1,1 feite og kompakte kilo høyfjellsrøye! YES! Dette var i alle fall litt kompensasjon for gårsdagen :D

En førnøyd fisker på et noe overeksponert bilde..he he.

180320080931AioPC4p4DBrf8F8Tkk.JPG?78

Etter dette hadde jeg et knallbett i noen timer, og det havnet bra med fisk opp på isen. Ingen direkte store, da de på en merkelig måte bare ville snuse på agnet denne dagen. Men fisk opp mot halvkiloen er ikke å forakte det heller.

Rundt lunchtider var det på tide å bryte leir for å begynne på den lange marsjen hjem igjen. Full av inntrykk og livlige minner gikk denne forbilledlig lett ;)

En ting er i alle fall sikkert, og det er at hit inn skal jeg snart igjen og turfølge tror jeg ikke blir noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff og jeg som ikke kommer meg nordover i påsken i år! Grrr.... Får ta grusom hevn neste år. Godt å se der kommer dere på fjellet igjen. Har savnet disse rapportene siden samme tid i fjor. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var flott lesning,og pen fisk. :)

Er nesten så jeg kunne tenkt meg å ferdes blandt det hvite stoffet som kalles snø,kun for å oppleve en så flott tur som du må ha hatt.

Du er klar over at dette er fettfinnestoff eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og vel overstått påske alle sammen! Har vært offline siden onsdag i forrige uke, derav dette sene svaret :)

Takker og bukker for alle hyggelige tilbakemeldinger. Det gir alltid en ekstra piff når man har vært ute å kunne dele slike opplevelser med andre likesinnede, og det gleder meg at dere åpenbart liker det :D

Når det gjelder kroken som rettet seg ut så var det en Owner Wide Gape i str 2 eller 4. Litt usikker her. Gikk umiddelbart over til Mosquitoene fra samme produsent, og da var det andre boller! Så på en måte reddet du heller dagen enn ødela den Rypejeger`n :unsure:

Resten av påsken har vært fiskefri dessverre, men med rundt 20 blå hver dag er det egentlig helt greit.

Andersen: Det er ikke store mengder snø på innlandet i år, men mer enn nok til å gå på ski. Litt avblåst her og der kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.