Gå til innhold
Fiskersiden

Vellykket påske-harving på Sørlandet


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Hadde med familien til Kristiansand siste del av påsken, og som alltid er fiskeutstyret med. Det ble riktignok ikke brukt mye - ikke pga været (lar meg ikke stoppe av det - stiller meg evt bare der det er le :D ) men av andre grunner - bla.a at det faktisk er mye annet hyggelig å gjøre i Kristiansand. Men jeg fikk gjort et forsøk på en spennende lokalitet - etter at mørket hadde senket seg - i møkkaværet - med en av mine favorittfiskemetoder: Harving !

Jeg hadde pleid duggmarkene mine vel de titalls dagene etter at jeg hadde plukket de i Oslo en kveld det var muligheter for det (på spesielle plasser). Så jeg var godt rustet for møtet med sørlandsørreten. :P

Og det gikk fint - fikk denne fargerike ørreten straks jeg begynte:

2403200821088BqzIJXEB4GqtqJvp7.jpg?73

Men den var langt fra alene der ute i mørket - her har jeg akkurat senket stanga etter et kraftig plask der marken min "svømte" ... Desverre fikk jeg ikke den til å sitte. Synd - for den var diger :)

2403200821094w1j9cMgBEGp5IIWBB.jpg?39

Men det ble en bra fangst likevel, med tanke på at jeg bare fisket fra 19:00 til ca 21:30 - da hadde jeg fått streng beskjed om å komme meg tilbake for å være litt sosial :(

240320082117Sp5XW8lLfdQpPe3HS2.jpg?63

840, 780, 570 og 290 gram - og stor variasjon i utseendet!

Jeg begynner å lure på om det faktisk er i ferskvann Sørlandet viser sin store styrke fiskemessig - i hvert fall i Kristiansand-området (1 times radius) . Her er det bra laksefiske i vakre Mandalselva og Otra, spennende gullfisk og gullvederbukfiske, ekstremt bitevillig abbor og småørret i mange vann og altså muligheter for slike fine brunørreter selv i snøvær i mars.

Uansett - gleder meg til neste tur sørover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig å se at noen trosser været :(

Ikke så rart at du liker å harve,for mere spennende fiske måte skal man lete lenge etter.

Stor variasjon på fisken,men hvordan er det med smaken på dem tro?

Mudder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Erik R. sier ser hvertfall en av de ut som en tigerørret fra Bfjord og nordover. Så hvis de er tatt i Otra kan det være forklaringen :wacko:

Jeg hadde handla inn tonnevis av isfiskeutstyr til påska, men alle fjellvannene jeg prøvde (Valle Austhei) var helt umilige. Øverst 20cm stålis, så 1m+ med slaps, så is igjen.... Må få ordna meg med skjøytestykker til borret neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.