Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første sutersprut


havtryta
 Share

Recommended Posts

Årets første sutertur har gått av stabelen, og til tross for en viss skepsis i forhold til vanntempen og aktivitetsnivået til grevlingen så tidlig på sesongen kom det fisk på land. Fem i tallet for å være nøyaktig. Og det skal man jo være.

Turen gikk til Østeråa og selv om jeg optimalt sett gjerne skulle dratt om to uker har jeg som relativt nybakt far forstått at nå kan jeg ikke lenger velge fra øverste hylle når jeg vil fiske, men heller ta til takke med nedfallsfruktene. Disse fruktene manifisterte seg denne gang ved at fruen, ungen og jeg skulle besøke et vennepar i Bø. Å snike seg til en overnatting i suterland fra lørdag til søndag var det ingen innvendinger mot, og å prøve tidligfiske etter suteren er uansett bedre enn å ikke fiske. Det kan jeg siteres på.

Tre kompiser hang seg på, og ved ankomst lørdag kveld så jeg at nevene med mais jeg hadde kastet ut fredag var borte. Bra, så var det jaffal håp!

Stenger med dobber blei rigga, samt etpar stenger med bolt-rig. Agnet var mais og mark, enten hver for seg eller i kombinasjon. Erfaringsmessig funker begge deler like greit på plassen, så det er egentlig bare hva man selv har trua på som bestemmer. Dobbene nærmest land forble urørte utover kvelden, men på bolt-rigen litt lenger ut runna det rett før midnatt, og årets første suter for undertegnede blei etterhvert landa; en trivelig herre på 1,9kg. Etter denne var det et missa run på samma riggen, etterfulgt av en stille periode, før det fra tre-tida og utover til halv åtte kom fire fisk til på land. Størrelsen var fra 1,85-2,25kg, to blei tatt på dobba, de to andre på bolt-rig. Jeg lærte også at jeg funker bedre som suterfisker enn suterguide, for fire av fiskene tok jeg selv.... Den største var det derimot kamerat Toffe som fikk, og det er her vi er tilbake til overskriften: Årets første sutersprut. For makan til flott vårtegn som å bli dusjet av årets første suter skal man leite lenge etter! Fanga på film blei det au:

Så oppsummeringa må være at det ikke var for tidlig for fangst, men samtidig var fisket mye tregere enn man opplever litt uti juni. Størrelsen opplevdes også noe mindre i forhold til tidligere år med kun to av fem over 2kg, men med et utvalg på kun fem fisk skal jeg ikke dra noen konklusjoner om nedadgående kurve osv. Et snitt på 1,99kg er uansett ikke gæernt...

Man må vel nesten legge ved noen bilder au. Først ser man en meget glad undertegnede som nettopp har landet årets første suter:

210511_suter19.jpg

Så får øktas største fisk vise seg fram, kamerat Toffe plystrer fornøyd:

210511_Toffesuter.jpg

Til sist ei deilig dame på madrassen. Noen som veit hvorfor der er røde blodlignende "utslett" på ho?

210511_185.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanlig med blodutredelser på suter, de forsvinner like fort som de kommer. Suteren gir som kjent alt under kampen og noen sutere får disse blodutredelsene da.

Ikke så uvanlig at snittvekta er litt lavere heller, så tidlig er ikke rogna kommet så langt i utviklinga.

Men fine sutere da og det er jo deilig å komme igang. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like it A LOT! Bra saker, må ut!!

Er du helt sikker? Er jo ikke noe gøy med suterfiske er det vel?

Ganske vanlig med blodutredelser på suter, de forsvinner like fort som de kommer. Suteren gir som kjent alt under kampen og noen sutere får disse blodutredelsene da.

Ikke så uvanlig at snittvekta er litt lavere heller, så tidlig er ikke rogna kommet så langt i utviklinga.

Men fine sutere da og det er jo deilig å komme igang. ;)

Aha, så det er rett og slett fightingflekker. Sweet. Kikka gjennom bilder av tidligere fangster nå, og ser at jeg har fått noen med tilsvarende blodutredelser, men aldri så tydelige. Og derfor har jeg heller ikke lagt så godt merke til det.

Fin, fine saker ! Dette gav en voldsom lyst til å fiske suter :)

Alle bør alltid ha en slik lyst, for suter er gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var første suterne på land ja, grattis! Jeg fikk ikke tid til å ta turen; her ble det fullbooket helg. Bra at dere fikk uttelling i alle fall, og at dere overlevde å sove ute under åpen himmel i banjo-land. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var første suterne på land ja, grattis! Jeg fikk ikke tid til å ta turen; her ble det fullbooket helg. Bra at dere fikk uttelling i alle fall, og at dere overlevde å sove ute under åpen himmel i banjo-land. :rolleyes:

Synd du ikke kunne ta turen, men vi får ta det neste gang!

Og i banjo-land er det alltid ting som skjer:

2 ganske beduggede karer i kano som gjorde strandhugg på fiskeplassen etter å ha padlet fra Svenseid fordi de ville se om de klarte strykene. De var tørre, så noe riktig må de ha gjort....

Nachspiel i et eller annet hus på andre sida av elva. Musikken slutta i seks-tida, fram til da var det mye dancetrance og cowboymusikk i salig blanding. Dog savnet jeg høygafler og banjo.

Utover natta en økende tendens av biler som tydeligvis var ute etter å gjøre som Bygdabilly Bands (nå Ni Liv for de uinvidde) slager Bø te Lonne på 7.20 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Bø te Lonne... Klassiker! Hva er rekorden din havtryta? :blush:

Siden jeg tross alt har vokst opp i siviliserte strøk har jeg ikke dette farts/rånegenet i meg, så jeg tipper at jeg aldri har vært under 10.

Uansett, her er den til glede for oss alle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Cato fisket Suter også :thumbsup:

For hver gang du kan namedroppe en person fra en Bygdabilly band-låt som om alle kjenner alle der du er fra, hører jeg høyere og høyere banjomusikk i bakgrunnen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hver gang du kan namedroppe en person fra en Bygdabilly band-låt som om alle kjenner alle der du er fra, hører jeg høyere og høyere banjomusikk i bakgrunnen....

Jeg gikk jo på skole sammen med Jon (Solberg), var til og med på samme Russebil. tjoho

Det er bare Jon (banjon) som ingen kjenner..Hørte er liksom ikke plassen :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare Jon (banjon) som ingen kjenner..Hørte er liksom ikke plassen :rofl:

Alle kjenner jo meg, da! I alle fall snart, når jeg får n-rek på suter. Men først skal jeg selvsagt gå (nesten) et år på fiskekurs litt lenger nord i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.