Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger litt hjelp til vurdering av en kontrakt


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Snekka jeg vurderer å anskaffe ser lovende ut, men med at den står på land vet jeg jo ikke om helt.

Selger har satt opp denne kontrakten, som jeg ikke er helt sikker på om jeg skal godta:

Takk for telefon bekreftelse. Før du påbegynner arbeidet med bunnsmøring må vi ha mottatt betalingen.

Vår avtale er som følger:

1. Helge Gabrielsen, Bergen som Kjøper og Helge ********* som Selger har avtalt at en ca 22 fot trebåt bygget i 70 årene overdras til Kjøper. Med båten følger Yamaha 9.9 HK firetakts utenbordsmotor.

2. Prisen er avtalt til ******* kroner som innbetales til konto ********i ******banken. Konto innehaver er *********

3. Båten og motor er inspisert og akseptert av Kjøper.

4. Båten og motor overtas i den stand og tilstand den befinner seg i ved lagerplass i ******.

5. Kjøper aksepterer at det ikke foreligger noen mulighet for reklamasjon av båtens eller motorens tilstand.

6. Kjøper har tillatelse til å bunnsmøre båten på lagerplass i ******. Dette arbeidet kan påbegynnes såsnart Selger har mottatt betaling.

7. Kjøper er selv ansvarlig for å transportere båten vekk fra lagerplass. Slik transport må finne sted innen 7 dager etter betaling er registrert.

Hvordan er det med lover og slikt, hvis jeg godtar dette og det viser seg å være en alvorlig feil når den sjøsettes?

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra forbrukerportalen.no

"Solgt som den er"

Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter.

Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning eller hvis gjenstanden er i vesentlig dårligere stand enn man kunne vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å lure på om det er jeg som er vanskelig.

Jeg svarte selger at jeg undret meg på punkt 5, og at kjøpsloven uansett ville overstyre forbeholdet.

Samtidig ba jeg om at en svært forenklet tilstandsrapport ble lagt til i kjøpsavtalen.

Svaret jeg da fikk var underlig. Jeg skal ikke gå i detalj, men hovedsaklig var det at det overhodet ikke var snakk om å gi noen skriftlig bekreftelse på det han hadde sagt.

Jeg kan ikke tolke det som noe annet enn at han enten har gitt uriktige opplysninger eller holder noe tilbake?

Eller kan jeg det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tung avgjørelse. Jeg hadde sett for meg gode sommerdager med stang i stangholderen mens jeg pusset og flikket.

Men nå når jeg har fått svelgt skuffelsen er jeg glad for at jeg klarte å holde hodet kaldt.

Med så lavt budsjett som jeg har er det ikke allverdens å velge i, men jeg skal nok finne meg noe.

Jeg var litt fristet når jeg kom over en båt omtalt som leppefiskbåt, så av nysgjerrighet måtte jeg ringe og høre: Åpen selco med 700 liter tank til levende fisk; der hadde havmusene kost seg. Skulle jeg bare brukt båten til fisking ville jeg vært solgt, men podinnene krever at det skal være et lite overbygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.