Gå til innhold
Fiskersiden

Jepp, fredag 13 sucks, lørdag er bedre, men søndag er best


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Det første jeg gjorde etter å ha anskaffet båt var å stikke til fjells (og de få kastene jeg gjorde etter ørreten resulterte bare i noen få napp), og deretter fikk jeg plutselig jobb og ingen fisketid. Men helgen som var var satt av til å få testet båten på ordentlig fiske.

Planen for Fredagen var å kjøre frem og tilbake og teste driftingmuligheter og bunn og båttrafikk både her og der, og det fikk jeg forsåvidt gjordt, men siden makrellen ikke var å finne noe sted fisket jeg omtrent like effektivt som man gjør i et kumlokk.

Ikke uventet var både kvarven og nordnes litt vel strømutsatt, jeg må nok anskaffe en dregg for å få fisket statisk nok der, men det var nok av andre plasser.

Men selvom fiskingen gikk i dass var det trivelig å tilbringe en natt i båten, og jeg var blid nok når jeg la meg ca 28 timer etter at jeg hadde stått opp.

Etter noen timer søvn og litt mat var jeg klar for å fiske på ordentlig. Ormhillerenmakrell fra fryseren ble med.

Planen var å kjøre nordover til jeg ikke klarte å vente lengre, og i Eidsvågen syntes jeg at jeg hadde kjørt nok.

Fisk på første nedslipp, etter noen få minutter:

lusuer.jpg

Ikke akkurat noen target-species, men likefullt en start.

Slik endte den sine dager:

mkespiserlusuer.jpg

Ikke så lenge etter fikk jeg en til på nøyaktig samme størrelse (220 gram), og den ble også forært til måkene.

Jeg tenkte jeg fikk flytte meg litt så jeg fikk andre arter, og 40-50 meter dypere fikk jeg drømmefisken:

hndfullbrosme.jpg

Jeg sa ikke noe om hva slags drøm det var.

Uansett var det første brosme i egen båt, så det måtte poseres:

tungerekk.jpg

Det skulle ikke bli den siste brosma denne turen, men heldigvis den minste.

Floa var godt passert så det betydde strømstille på Nordnes, så jeg tuffet dithen i håp om edlere art.

Det beit med en gang tackelet nådde bunnen, men samme traurige art, dog litt større (3,56 kilo)

Jeg fikk fisket vel en halvtime der før strømmen tok seg såpass opp igjen at det ikke var noen vits å være der.

I løpet av den halvtimen fikk jeg forøvrig en ikke ukjent art:

blidh.jpg

Og det skiftet fra lørdag til søndag.

Deretter la jeg meg på en ytterst og særdeles hemmelig plass, og kunne først notere meg ny brosmepers (6,1 kilo)

S4300110.jpg

og nummer 31 (og første fra båt(og første om sommeren))

julimus.jpg

Og da var jeg fornøyd (og stuptrøtt) så jeg satte kursen hemattover.

Jeg klarte ikke helt å kjøre forbi Nordnes uten å prøve så jeg slapp ned en gang til og dro opp en Brosme på rundt to kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei-hei, Fin-fin rapport!! B)

Havmus fra båt om sommeren du! Kan jeg få spørre om hvilket dyp denne befant seg på da den fant godbiten du hadde over ripa??

Jeg misunner egentlig alle som har båt.... :glare: (drømme... )

Og grattis med Brosmepers, blir sikkert ikke stående lenge når du har båt og kan tøffe rundt på fjorden, er nok mange større uti der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn. Plasseringen av agnet og det valgte tackelet var veldig langt fra tilfeldig. Jeg kan godt fortelle deg alle teoriene mine, men det blir ikke på åpent forum.

Jeg har bodd i Bergen i ti år nå og drømt om å ha en liten båt hele tiden. Du må gjerne slenge deg med en gang.

Selvom det sikkert bare blir kjempebrunsnegler å få da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.