Gå til innhold
Fiskersiden

Fedafjorden


havtryta
 Share

Recommended Posts

Har funnet tre plasser jeg anser som interessante etter f.eks bruskfisk type svarthå, hågjel og pigghå i Fedafjorden, og selv om jeg ser andre forbanner disse som agntjuver osv, står de ganske høyt på lista til en som ikke har fått dem før.

To spørsmål melder seg dog ganske raskt;

1. Er det noe særlig av disse i området?

2. Kan noen si meg om veiene ned til disse stedene er kjørbare, om det er bom e.l eller kanskje til og med noen har vært der og prøvd?

Plass 1

Plass 2

Plass 3

Slik er dybdekotene ved plass 1 og 2: Dybde

Ikke at jeg når ut på de dypeste dyp, men spennende nok.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drev og dykket en del i Fedafjorden for noen år siden. Lette etter et fly som skulle ligge der.

Dykket mye lenger inne enn de stedene du har vist, og der var det mye mudderbunn og ikke så mye fisk. Det er imidlertid det eneste stedet i Norge jeg har sett småflekket rødhai uten at jeg kan si noe annet enn at det kan ha vært en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor averen har vi fått mye svarthå på line. fine brosme og langeplasser i dette området også.

Har forøvrig svært svært mange timer med agnet pilk eller paternostertakkel på plass nr. 3.

Aldri fått svarthå, men mye annet rart.

PS. veien ved plass nr. er ikke kjørbar. Firehjulervei etter det jeg husker. men kan fint gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drev og dykket en del i Fedafjorden for noen år siden. Lette etter et fly som skulle ligge der.

Dykket mye lenger inne enn de stedene du har vist, og der var det mye mudderbunn og ikke så mye fisk. Det er imidlertid det eneste stedet i Norge jeg har sett småflekket rødhai uten at jeg kan si noe annet enn at det kan ha vært en tilfeldighet.

Interessant...og litt ironisk da småflekka er den eneste bruskisen jeg har på lista....Men jag sier jo aldri nei til å få den igjen!

PS. veien ved plass nr. er ikke kjørbar. Firehjulervei etter det jeg husker. men kan fint gå ned.

Nr. ?

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant...og litt ironisk da småflekka er den eneste bruskisen jeg har på lista....Men jag sier jo aldri nei til å få den igjen!

Nr. ?

Takk for tips!

nr 3 var dtvel. Tror ingen av veiene er kjørbare, så du må nok pakke bagen og gå ned..bruker sjøl alltid båt.

Kan legge til at fedafjorden er min favorittplass å fiske. har vært oppe i 14 forskjellige arter på en helg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 3 var dtvel. Tror ingen av veiene er kjørbare, så du må nok pakke bagen og gå ned..bruker sjøl alltid båt.

Kan legge til at fedafjorden er min favorittplass å fiske. har vært oppe i 14 forskjellige arter på en helg her.

Jaja, da er det bare å pakke baggen og ta beina på nakken.... Ikke at jeg har noe i mot å gå altså, men med meitebag, to-tre stenger, agn og div++ er det alltid deilig å kjøre lengst mulig. Men nå får jeg heller pakke lett og taktisk. Uansett må denna snøen smelte først, gidder ikke å vase opp og ned bratta med snø til midt på leggen!

Forøvrig er det kanskje ikke alltid nødvendig å gå over bekken etter vann, så denna plassen kan jeg vel kanskje teste først: Plass 4. Lett tilgjengelig i det minste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blush:

Jada. Her begynner det å rykke i i en utflytta Flekkefjæring!!

Var mye å fiska her før. Spesiellt på plass nr 1 og rundt denne. En yrkesfisker jeg hadde mye kontakt med fisket med bakka dvs line her.

Jeg lå en dag ved Stolen og så at Lars trakk på bakka si ved Sandvika. Stakk bort .... der fikk han 2 Brosmer som den dag i dag er de største jeg noen gang har sett. Pluss 15 minst.

Sted: Den første steinura på sørsiden av Sandvikodden. Rett ut her , svindypt og mye stein. Dere trenger båt.

Kommer ikke til fra land.

Idet hele tatt er hele strekningen fra Sandvika til Skarvehelleren et hotspot. Vi kaller det Herresonfjella!

Dype skrenter,Tareskog,strømkanter og storedyp. Maksdyp er ca 500meter 100 m fra land.

Øystein D er her ofte med fluestang og kaster etter lyr helt inne i taren.

Dette er en spennende plass med mange muligheter. Kan være litt rufsete med tung dønning inn fra Listafjorden.

Litt lenger inn i Stolsfjorden mot Fl Fjord , rett ut av moloen på Unhammer tok jeg min største Brosme på 13,7 kg. Fisket med makrell på "grunnen",en topp på 165 m . Reketrålerene tråler på hver side av denne toppen så den er ganske stor ,men vanskelig å finne uten kjentmann....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Pingle!

Skyldig!

:unsure:

Jada. Her begynner det å rykke i i en utflytta Flekkefjæring!!

Var mye å fiska her før. Spesiellt på plass nr 1 og rundt denne. En yrkesfisker jeg hadde mye kontakt med fisket med bakka dvs line her.

Jeg lå en dag ved Stolen og så at Lars trakk på bakka si ved Sandvika. Stakk bort .... der fikk han 2 Brosmer som den dag i dag er de største jeg noen gang har sett. Pluss 15 minst.

Sted: Den første steinura på sørsiden av Sandvikodden. Rett ut her , svindypt og mye stein. Dere trenger båt.

Kommer ikke til fra land.

Idet hele tatt er hele strekningen fra Sandvika til Skarvehelleren et hotspot. Vi kaller det Herresonfjella!

Dype skrenter,Tareskog,strømkanter og storedyp. Maksdyp er ca 500meter 100 m fra land.

Øystein D er her ofte med fluestang og kaster etter lyr helt inne i taren.

Dette er en spennende plass med mange muligheter. Kan være litt rufsete med tung dønning inn fra Listafjorden.

Litt lenger inn i Stolsfjorden mot Fl Fjord , rett ut av moloen på Unhammer tok jeg min største Brosme på 13,7 kg. Fisket med makrell på "grunnen",en topp på 165 m . Reketrålerene tråler på hver side av denne toppen så den er ganske stor ,men vanskelig å finne uten kjentmann....

:)

Ser at noen snart bør spandere en båt på meg.... Men man kan jo uansett håpe og tro at noen av de store vil la seg lure fra land også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyldig!

Ser at noen snart bør spandere en båt på meg.... Men man kan jo uansett håpe og tro at noen av de store vil la seg lure fra land også.

Du får hive deg med meg når vi får ut båten til våren en gang..

Davidsen: Er jo ganske stupbratt på østsiden av fjorden. Ville satset på vestsiden, selv om jeg mener det er ganske tungvint her også. Har vel og merke aldri vært ut mot havgapet, selv om jeg har fisket her i fjorden i femten år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får hive deg med meg når vi får ut båten til våren en gang..

Count me in!

Kjørte Krsand-Flekkefjord til morran og nå har isen lagt seg innover Fedafjorden, ligger i stor bredde langs land innenfor Fedabrua. Utafor så det ikke ut til å være like ille, men mye isflak som driver rundt er jo ikke akkurat drømmescenario for kystmeite. Damn! Nå som jeg hadde psyka meg opp til å trosse kulde og snø....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Forrige mandag tok jeg rekognoseringstur ved plass 4 og fant at det beste alternativet var å sitte litt nærmere brua (på odden rett ved steinura for dem som er kjent). Desverre lå det litt is der da så jeg fikk ikke fiska, men nå er isen endelig borte!

Tok dermed en tur etter jobb i går, satt vel fra ca kl 20-23.30. Med unntak av en times tid med vind og regn rett etter ankomst var forholda perfekte; vindstille, passe varmt og opphold.

Jeg tok et prøvekast kun med lodd og fant at bunnen var finfin - lukta sand lang vei, men det var en kraftig kant med en grumsete skråning ca 20meter fra land som kunne by på problemer. Og når takkelt var på, satt jeg fast i kanten noen ganger på innsveiv, men det løsna alltid. Ikke optimalt, men bedre enn å ikke fiske!

I tillegg til et run av typen passe kraftig og litt smånapping som jeg ikke fikk kroka endte kvelden med en svarthå på svimlende 50 gram. Men jeg var forbanna blid okkesom, for selv om jeg ser at svarthåen blir disset som agntjuv osv av andre, er det første gang jeg er i kontakt med arten, samt at det kun var min 2. hai gjennom tidene (første var en småflekka for etpar år siden). Så summa summarum: jeg er godt fornøyd, og plassen skal avlegges flere besøk.

Bilder av monsteret:

020309_svartha.jpg

020309_svartha5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarthå er utrolig artig første gangen. Det husker jeg gost selv. ;)

Tror nok jeg skal overleve gang nr 2 0g 3 også... Dessuten var det jo perfekt å starte med mikroutgaven, da er det store muligheter for nye pers neste gang....

Kul fisk som jeg mangler..

må si at siden deres er knall.

http://www.meitas.net/

Takk for det. Vi er godt fornøyde sjøl også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Fikk tatt en rekognosering på østsiden av fjorden for to uker siden (dog uten å fiske) og fant at det kun er kjørbar vei ned til det som er omtalt som plass 2. Ned til de to andre plassene er det kun stier.

I går tok jeg dermed turen ut til plass 2 for å gi den et forsøk. Plassen var grunn (15-20 meter), men sandbånn er alltid spennende. Det var likevel et problemområde nær land, en vannvittig steinur, som til og med slukte 50grams pæresøkket mitt under prøvekastinga for å sjekke bunnforholda. Jeg var vel ganske sikker på at dette kunne skape problemer, men når jeg først var der måtte jeg jo gi plassen et forsøk!

Kvelden endte ikke med annet enn at kveldens største gikk seg fast i steinura og røyk, mens det ellers kun var småhvitting og ei sypike som lot seg lure. Den som røyk var dog passe spennende, kun en kjapp slakk i sena vitnet om at noe var på agnet, verken stangtupp eller nappvarsler ga noen indikasjoner. Tilslag ble satt og det ble respondert med treeeege drag der ute i vannet. Jeg skal ikke si at den var kjempestor, men jeg måtte pumpe på for å få den innover, men den gikk i ura gitt. Dæmn. Ellers var det (selvfølgelig) taskekrabber der også.

Plassens beliggenhet er jo helt tipptopp, men jeg gidder ikke å dra dit når jeg veit at store fisk mest sannsynlig går i ura og ryker. Derav disse spørsmål:

Går denne steinura langs land i hele buktas bredde?

Det finnes meg bekjent ikke mer detaljerte dybdekart enn dette for plassen: Kystverket.

Er det noen som har vært i bukta med båt og som kan gi meg mer info om dybdene? Jeg satt på parkeringsplassen som er der veien ender, men det er muligheter for å gå noen hundre meter mot høyre. Er det dypere der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var ute en tur igår med dorgeutstyret. Fikk noen greie sei nokså langt inne. Fikk også årets første havabbor. Det ble også en småpen makrell som ikke ble veid men som var 59 cm lang. Den var mildt sagt dritsprek og jeg trodde en stund jeg hadde med laks eller sø og gjøre.

Er plaget med en sinnsyk strøm i fjorden for tiden. Nesten ikke mulig å fiske uten dregging e.l. og det har jeg ikke.

Legger ved tidenes kjøkkenbilde:

84787_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34065/84787.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke værst!

Hva menes med langt inne? Er det så langt inne at vi er innafor brua? Eller langt inne, men fortsatt på utsida brua?

Litt utafor Fedafjorden, men dog (siden havabboren var på banen): Var en tur på Grønnes med slukstanga i går og hadde nok føling med årets første HA for min del, men den datt av etter noen sekunder. Dermed blei det med en SØ rundt målet som kveldens fangst. Den svømmer rundt der ute ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er innanfor brua. Bruker mye tubeflue og søkke når jeg skal finne seien her inne. Enten ved dorg eller kast fra båt..

Men som sagt sistgang var det temmelig daut. Om et par uker er det nok endel makrell inne og då er det på tide og hamstre agn.

Du får henge på en tur, så kan jeg vise deg noen steder som pleier å gi fangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.