Gå til innhold
Fiskersiden

Malangsgrunnen leverer!


obbien
 Share

Recommended Posts

Så var det klart for en ny tur til Malangsgrunnen, i regi av Arctic Fishing Adventures. På grunn av uvær hadde det gått 2,5 uker siden forrige gang og vi lengtet etter å komme oss ut på fiskefeltet. Ikke minst med tanke på at yrkesfiskerne hadde rapportert om unormalt stor fisk i det siste...

Vi forlot kaia kl. 04.00, friske og opplagte. :huh: Deltakere på denne turen var meg, Kim og Marcus, samt Johan og 4 av hans kompiser; Magnus, Truls (ikke Gadus-Truls dessverre, han måtte jobbe), Bjørn Olav og Johan (nr. 2). Vår dyktige skipper var igjen Cato.

100440_s.jpg

På vei mot nye eventyr?

Klokka 06 var det blitt lyst og Kvaløya ble stadig lengre og lengre vekk. Malangsgrunnen ventet.

100441_s.jpg

100442_s.jpg

Det begynte med en fin småsei på 3,5 kg. Selv om vi ikke så mye på loddet var det tydelig at skreien var i området.

100443_s.jpg

Her har Kim fått en 11-kilos torsk. Helt grei start. Marcus ville være med på leken og startet med denne på 18 kg:

100444_s.jpg

Magnus hadde lenge drømt om å få en torsk på over 20 kg. Og det skulle vise seg at han lyktes fortere enn forventet.

100445_s.jpg

Hans første nedslipp resulterte i en fisk på 21,5 kg. Dagens første over 20, dette lovet godt.

Det ble en grei torsk også på meg.

100446_s.jpg

13,2 kg

Så smalt det på hos Kim. En hard fight resulterte i en fantastisk fisk.

100447_s.jpg

20,5 kg og hans mål for turen var allerede oppnådd. Og vi som nettopp hadde begynt å fiske, hvordan skulle dette ende?

Selv ville jeg ikke være dårligere, men jeg måtte nøye meg med en slank fisk på 16,5 kg:

100448_s.jpg

SÅ var det Marcus' tur igjen. Det smalt virkelig på i andre enden av snøret, og han måtte jobbe hardt for å temme fisken. Men det viste seg å være en dublé:

100449_s.jpg

15 kg og 18,5 kg. Et fint løft:)

Fisket ble bare bedre og bedre og samtlige stenger på båten sto i full flex.

100450_s.jpg

Det er lite som er morsommere enn dette!

Vår svenske venn Johan har fisket i Tromsø-området i mange år. Mye fin fisk har det blitt, men en torskepers på 15 kg var han ikke helt fornøyd med. Så endelig satt den der!

100451_s.jpg

22,5 herlige kilo. Vel fortjent.

Det var tydelig at vi plutselig var kommet inn i en stim med større fisk, for nå var det tunge løft overalt. Spesielt hos Marcus, som kjempet hardt mot noe som gjorde kraftig motstand der nede i dypet. Vi andre så at han sleit, men vi kunne også skimte et glis som ikke var til å misforstå. Dette var stor fisk...

Da Marcus hadde 10-15 meter igjen kunne vi skimte noe nede i havet. Et øyeblikks skuffelse gikk gjennom oss, det var 3 fisk på samme draget :/ . Men da de 2 første nærmet seg overflata så vi at den nederste så riktig fin ut. De to småfiskene, som hver var 7-8 kg, ble raskt løftet inn i båten og den store lå nå i overflata. Vi begynte nå å forstå at dette muligvis kunne være en kaffetorsk. Cato stormet til, og med Marcus' hjelp løftet han fisken over ripa. Det var ingen tvil om at dette var ny personlig rekord og over tretti kilo. Jubelen brøt løs. Hadde det ikke vært så trangt ved ripa hadde nok Kim slått kråke ombord. ;)

100452_s.jpg

Fisken var bælmfeit! Nesten grotesk stor. Vi kunne nesten ikke fatte at dette var mulig, men det var det.

Hva kunne denne fisken veie da? Vi måtte skynde oss å finne det ut, og Cato gjorde klar Super Samson-vekta. En del sjø gjorde det vanskelig å få et eksakt svar, men vekta pendla mellom 35 og 40 kg. Utrolig! Kunne dette til og med være en ny norgesrekord?

100453_s.jpg

Vi visste at fisken nok ville tape en del vekt i løpet av dagen, men vi valgte å fortsette da fisket var fantastisk. Dermed måtte vi bare vente med kontrollveiing til vi kom på land.

Da hysteriet hadde lagt seg kunne vi se at Johan sto med en bra fisk. Etter en fin fight kom denne opp:

100454_s.jpg

24,5 kg og hans andre for dagen over tjue. Ny pers igjen! Det ble 8 torsker over gamlepersen hans, denne dagen...

På tross av at Marcus hadde fått en kaffetorsk ville han ikke gi seg for det. Johan hadde jo fått to over tjue, og Marcus ville ikke være dårligere:)

100455_s.jpg

Her med en torsk på 20 kg blank og han var ájour.

Så var det Kim som igjen ropte om noe stort.

100456_s.jpg

Noen minutter senere kunne han posere fornøyd med denne fisken.

100457_s.jpg

18 kg.

For egen del hadde jeg fortsatt ikke fått større fisk enn 16,5 kg og frustrasjonen bredte seg ørlite grann. Jeg testet en del med jigg, og etter å ha sendt ned en XXXL-jigg på 42 cm gikk det på noe stort midt i sjøen. Fisken var vanskelig å løfte og jeg skjønte at det var store greier også her. Men et lite halvminutt senere takket fisken for seg og jeg sto med skjegget i postkassa. Det var rett og slett ikke min dag i dag.

Været hadde vært rimelig bra så langt i dag, selv om det vekslet hyppig mellom sol og snøbyger. Vi var nå kommet et stykke ut på ettermiddagen og vinden begynte å ta seg opp. Vi bestemte oss derfor for å dra på land, men ville prøve et siste nedslipp. Og ikke før vi hadde fått pilkene til bunns så smalt det på. Både Marcus og Kim kjempet med storfisk og de kom samtidig til overflaten.

100458_s.jpg

En fin avslutning på en fantastisk tur! Ny torsk på 20,5 kg for Kim og Marcus tok sin tredje over tjue denne dagen med en fisk på 22,5 kg.

På tur inn gjorde vi en oppsummering av dagen:

Ti torsk over 20 kg og mange fisk mellom 15 og 20. Hvor mange vi fikk over 10 mistet vi helt oversikten over. Tusen takk til den eminente skipperen Cato for enda en fin tur.

Og så var det stortorsken da....

Da vi hadde kommet vel i land og fått utstyret ut av båten var det tid for veiing og måling. Spenningen var stor. Fisken ble målt til 150 cm og hadde et rundmål på utrolige 95 cm.

Til slutt stoppet vekta på fantastiske 37,10 kg! Hva denne fisk veide i fangstøyeblikket kan bare spekuleres i, men det er nok ingen tvil om at den tapte en del vekt etter å ha ligget en hel dag.

100459_s.jpg

Team Sluk will be back ;)

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Hyggelig lesning på mårran :huh:

Grattis med pers å masse fine tunge fisker.

http://www.youtube.com/watch?v=3P5BYkTzg0E

Kort morgenfilm til dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.