Gå til innhold
Fiskersiden

Litt Ja, men mest NEI..


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Gullkroken sto for tur, og jeg så muligheten for å kombinere dette med en skikkelig jazztur sammen med broderen, best kjent som JOFL eller "han så ikkje såve". Ingen av oss to er derimot spesielt kjent for å greie å legge opp et holdbart tidsskjema, så angående søvn ble det mest NEI. Da er det greit at John Olav har en utømmelig bag med redbull, smultringer og ølkorv i bagasjerommet.

Torsdag formiddagen startet flyturen ned til gamle trakter i Stavanger, og jeg visste at mitt jazzøyeblikk på turen var nettopp denne kvelden. Den store planen denne helga var uten tvil: "Fåår du no røød!" Dette skulle bli Rød oktober! Rødflekka kutling, rødknurr og bare runde av med småflekka rødhai, før vi hoppa oppi dressen klar til Gullkroken. Når vi fylte bilen torsdag kveld klar til å fyre avgårde virka dette LETT..+...!

Som sagt var det mye JA og veldig lide NEI når vi kjørte avgårde fra Casa del JOFL i skumringen. Vel ute på hotspotten sto jeg klar som en kåt slunken sel. Vidar Theisen hadde bomma på været (heldigvis) og alt lå til rette for #102. Eneste som var usikkerhetsmomentet mitt; var arten her fremdeles i slutten av oktober?

Vi begynte å lyse. Ikke akkurat 10+ med liv nedi sjøen... Nå var tankene mest nei, men litt ja...

"Her e dårr ein!", hørte eg plutselig fra broderen. Eg jazza bort med stang og reke. Skjelven begynte å ta meg. Senker rolig ned agnet og presenterer det like foran det flekka trynet. Svupp!! Rekebiten var gone..Smeller til, roter, skjelver og bitrer. Eg fåkka d opp... "IDIOT!!", kom det fra 2xFlorø-Larsen..

Heldigvis for meg var fisken enda mer idiot, og den la seg kun en snau meter lengre bort, halvveis inni en steinsprekk. Nytt gratisforsøk, du kunne føle at alvoret definitivt hadde senket seg i Stavanger nå. Frister den opp og ned, frem og tilbake i ren desperasjon..

Plutselig innser den hvilken glede den kan gi en tynn stavangermann. SmÅÅkk!! #102!

r%C3%B8dflekkajofl.jpg

Art #102, iført den offisielle guidehatten til kongen av rødflekka, JOFL. Foto: John Olav Florø-Larsen

20131024_224420.jpg

Rødflekket kutling 10,5gr

John Olav`s motto er: "Ein e flakz, 2 e jazz", så vi fortsatte å lete. JOFL finner enda en fisk. Kun hode stikker ut, og den gjemmer seg fort når den får lyset planta midt i tryne. "Her tror eg d e ein her, så ganske store ud og". Jeg var raskt på plass, og senket ned reka ved hula den smatt inn i. Etter få sekunder suges agnet rett inn i hula, som følges opp med ett lynraskt tilslag. Vips så lå den på brygga. Skikkelig feit og diger. Dette må jo bare være en vanlig svartkutling?! Det avfeies ganske raskt når vi lyser på den, den er rød! Rett opp på vekta og den jazzer fint over 20grams streken. 22,3gr! Spekimen, NKML-rek, NJHK-rek og potensiell nrek! NÅ var det mye JA og ingenting NEI! Ihvertfall for meg. JOFL som har flekka opp en ca 50 flekka her tidligere, var nå heller litt mer NEI. "Versegoo broder...PIKK" :D

20131024_231307.jpg

En feit kubbe på 22,3gr. Foto: John Olav Florø-Larsen

20131024_230947.jpg

Fantastisk rå farge på ryggfinnen.

20131024_231115.jpg

Biiiittelitt større enn min første av arten :D

Å spotte disse fiskene på denne årstiden var tydeligvis en treningssak. Vil veldig gjerne spotte og jazze inn en helt på egenhånd, og det gav tilslutt resultater i form av kveldens tredje, siste og minste rød.

20131024_234452.jpg

7,4gr rødflekka kutling.

Dukker også opp noen bifangstmuligheter som jeg ikke kunne la gå forbi meg:

20131024_232734.jpg

Liten ålekvabbe.

20131024_225257.jpg

Vanlig ulke på 300+. Foto: John Olav Florø-Larsen

Klokka var blitt mye, så vi avsluttet med å kikke etter skrubbe like ved huset til JOFL. Skrubbene var der. Det var også småsej+...

Når jeg endelig greier å kroke den største skrubba, så ryker fortommen i tilslaget. Denne delen av turen var veldig mye nei, og lite ja..

Vi innså her at Capt Morgan var beste løsning nå. Feire en suksess og rigge oss klar til neste røde fisk på lista; rødknurr!

Søvn ble det heller lite tid til, så når morgentimene kom, var det bare å raske på videre til Brobak. Vi fikk nemlig låne skuta hans til formålet, hvor hele 3 rødknurr hadde ligget på dørken en snau uke tidligere. Troa var på topp og vi kjørte i gang. Drift på drift, sandflyndre på sandflyndre. For å si det enkelt; jekk på ein smell..

PA250186.JPG

Pen flat rødknurr. Mest Nei, lide ja

Tilsammen rundet vi vel ca 25 knurr, noen var til og med riktig farge, men definitivt NEI angående art.

20131025_110117.jpg

Mest NEI, men litt ja. Jævlig mye feil med denne fisken, men 580gr og pers er da ihvertfall litt ja.

Foto: John Olav Florø-Larsen

PA250182.JPG

Ble 3 stk røde av denne typen. Opp til 1200gr. Men idag var det mest nei.


Seks timer fløy avgårde rødknurrblanking, og vi lå selvfølgelig langt bak tidsskjemaet, hvor neste stopp på Tour de Rød var Oslo-hai, type småflekka og rød. JOFL som sitter med 99 arter var litt over snittet sugen på å lande sin #100 nå. Bilturen gikk sånn litt JA men mest NEI, og GPSen viste ETA på +/- 3 timer underveis. Frem kom vi, dog litt senere enn planlagt og nå var det kun JOFL som skulle fiske. Min oppgave var å serve han med litt jazz og redbull, samt finne en myk stein og holde han med selskap hele natta. Alt dette gikk som ei kula. Men så var det disse røde fiskene igjen da. Som sjåfør og lite søvn dagen før, observerte jeg konstant napp på John Olavs stenger. Heftige napp var det også, bare så rart at ikke alarmen gav lyd og free-spolen sto dønn i ro..mnja. Når jeg attpåtil "så" en rødknurr mens vi lyste i havna (som seff var en slunken torsk), innså jeg at ting ikke var helt på plass i topplokket mitt^^
Klokka kvart over 6 lørdag morgen var konklusjonen klar: Stort sett nei, og ingenting ja. Nattens høydepunkt var noe som antagelig var en krabbeteine, og lagde spenning i gode 10 minutter med sine tunge drag. Mest NEI.

r%C3%B8dhai2.jpg

2x rødhaistenger rigga klar kl 23. Foto: John Olav Florø-Larsen

R%C3%B8dhai.jpg

Game over... Foto: John Olav Florø-Larsen

Art #100 begynte å se tynt ut, og vi var ihvertfall enige om at arten ihvertfall ikke kom til å bli rød. Turen gikk derfor videre til Vansjø ved Moss, etter tips fra Bjørn Berntzen om tjukt i gjørs. Vi flekka opp noen laue og sørv og meitestengene til JOFL dekka nå et digert område. Samtidig som han denga wobbler aktivt, så kan jeg tenke meg at dette så passe desperat ut i regnet.

Ja for nevnte jeg at det var stort sett regn under hele østlandsoppholdet? Mindre regn på østlandet my ass! NÅ var det mye NEI nå. Vi trengte litt ja, så vi skulle ta innom en safe ørekytespot vi fikk av Bjørndalen, for å hente en ny art for året og pynte på min gamle pers på drøye grammet.

Vi ble møtt av dette synet..Vi var enige. MEST NEI! Vi finner et vinmonopol..

20131026_142435.jpg

Itje vits...Bare NEI nå..

Vi ankom hotellet, hvor vi møtte resten av NKML-gutta. Til og med Kenny dukka opp! Vi var klar til jazz og Gullkroken 2013.

20131026_180014.jpg

En av oss hadde med "grønndoc" i sekken..Guess who?

Gullkroken-2013-46-1024x684.jpg

For anledningen antrukket i knall gule NKML-gensere. Foto: HOOKED / Kristian Solli

Gullkroken-2013-47-1024x684.jpg

John Olav i gulldress og Kenny klar til jazz! Foto: HOOKED / Kristian Solli

20131026_210423.jpg

Stor spenning rundt nominasjonen til John Olav, her presentert i en passende bedugget utgave fra "gul rad".

Gullkrok ble det dessverre ikke, men fest kan både NKML og JOFL. Konge kveld som jeg håper vil fortsette som en tradisjon i all fremtid. Veldig MYE JA til Bernt og kompaniet som fikser denne festen her, hvor vi får feire oss selv og treffe alt rasket i fiskemiljøet rundt omkring i Norge. 10+! Ser frem til ny fiskefest med dere alle sammen på isen i Nord Trøndelag februar 2014!

20131026_230916.jpg

Fest blei d uansett!

20131027_015554.jpg

Jazz! Foto: Mest JA, men litt nei.

20131027_012100.jpg

Et beskrivende bilde på intensitetnivået på dansegulvet..

Når flyet endelig landet i Trondheim etter en lang og sliten biltur til Sola/Stavanger, ble jeg informert om at bagasjen min som blant annet inneholdt husnøklene mine var gjenglemt av SAS, i Stavanger...

Mest NEI og litt ja er konklusjonen altså. Turen samen med John Olav var alligavel mest JA, for d blir alltid liga løye og mye jazz kver gang! :D

See u all next year!

(Da med 2xFlorø-Larsen på 100 arter+)

http://nidarosiensis.blogspot.no/2013/10/litt-ja-men-mest-nei.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig skrevet ! Nå forstår jeg hvorfor dere så så slitne ut når dere var innom meg på vei hjem ;)

Håper at dere ikke hadde behov for å sniffe litt av posen med hvitpulver som dere fikk av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig skrevet ! Nå forstår jeg hvorfor dere så så slitne ut når dere var innom meg på vei hjem ;)

Håper at dere ikke hadde behov for å sniffe litt av posen med hvitpulver som dere fikk av meg :)

Hehe ja me begynte å nærme oss felgen når vi var innom deg, så d blei ei stripe på hver av oss før vi la i vei med de siste timene i bil :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukt i Gjørs ja men mest nei. Og den enste plassen jeg har fått gjørs, men det hjalp jo ikkja det grann...

Hehe nei d var et siste krampetak i regnet, hvor vi egentlig burde ha gitt oss. Han ville jo egentlig ha en kul saltvannsfisk som #100, så var vel greit at d blei rødknurr på hjemmebane i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.