Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til portabelt ekkolodd?


Kammaa
 Share

Recommended Posts

Planlegger å gå til innkjøp av et ekkolodd som lett kan flyttes mellom småbåter og kanoer. Krav til ekkoloddet må være at man ser dybden til minst 40 meter, bunnstruktur, temperatur i vannet, fisk og fiskens størrelse (stor/liten) og at det som sagt enkelt kan monteres på kano og småbåt. Pris må være under 2000 kr, helst så rimelig som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei Kammaa

Jeg ville tatt en titt på et Lowrance Elite 4 Pro for å holde deg innenfor budsjettet ditt.

Om du bruker søke funksjonen på forumet vil du få opp noen andre forslag, og litt info om hvorfor du burde velge å bruke litt mer på ekkoloddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du etterspør finnes ikke. Hva er viktigst, budsjettet eller at ekkoloddet er presist med tanke på fisk på 40 meters dyp?

Det nærmeste du kommer er Lowrance Elite 4x HDI med 83/200/455/800-giveren:

http://mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-4x-hdi-200-hyb

Et slikt kan enkelt mekkes om til en god portabel løsning med deler fra Biltema. (Hvis du søker litt på forumet vil du finne flere tråder om dette.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Drar opp igjen tråden. Ser litt på dette Lowrance-ekkoloddet. Har også vurdert humminbird Fishin Buddy, men Lowrance'n ser bedre ut. Lurer på om dette sugekoppfestet for giveren faktisk fungerer. Humminbird-løsningen ser jo bra ut, med feste på båtripa. Sugekopper har jeg stort sett dårlig erfaringer med på alle andre steder enn glass. Kjedelig om giveren faller av stadig vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra at Fishin Buddy er latterlig overpriset med tanke på elektronikken som sitter inne i den, er problemet med den modellen en smal ekkoloddkone. Du ser hvor dypt det er, og hvilken vei bunnen heller, men noe særlig egnet til å lete etter fisk med er det ikke. (Subjektiv påstand, greit nok.) Da hadde jeg heller gått for en av de vanlige modellene til Humminbird og gjort det transportabelt selv. En annen utfordring er batteriløsningen, jeg personlig vil heller ha ETT batteri med egnet Ah enn en batteripakke med flere mindre batterier.

Jeg har ikke prøvd sugekoppen til Lowrance, så den kan jeg ikke uttale meg om. Vakumløfteren til Biltema har jeg gode erfaringer med, jeg bruker den doble så hvis den slipper på ett punkt (noe jeg har opplevd) sitter den fortsatt på. Giveren bør uansett sikres med en taustump, jeg bruker en bit flaggline som sikring. Cral her på forumet kan sikkert utdype hva som kan skje hvis giveren løsner. ;)

Det finnes ferdige giverfester for å sette på ripa. Luksusvarianten er Z-bait, men det finnes løsninger som er langt rimeligere. Hva slags løsning man bruker for giveren bør styres av hva den skal festes til, feks er sidemonteringen veldig kjekk ved vertikalfiske eller på planende båter hvor man tar opp giveren da båten skal i plan.

Jeg har selv kjørt med vakumløfteren i 30 knop en kort stund, rett og slett fordi jeg glemte den.... Den satt godt fast på mitt aluskrog, uten at jeg vil anbefale noen å gjenta forsøket. :) Nå har jeg glassfiberskrog, og vakumløfteren sitter dønn fast der også. Vakumløfteren forutsetter en plan flate, og det er lurt å ha med en klut så man får tørket av støv og alger før man setter den på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får Lowrance Elite 4X HDI til under 2 lapper på jula.no Låg på 1799 (tilbud) eller noe sånt når jag var der for nån uke siden. 1999 er väl standardprisen der nå.

Jag fikk en tau runt svingern min som var festet med biltema-sugekoppen en gang og plastikken knakk før sugekoppen løssnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P6210070.jpg
P6220080.jpg
P6220081.jpg
P6220082.jpg
P6220083.jpg
P6220084.jpg
P6220085.jpg
Her er løsningen jeg brukt i helgen for ca det loddet som Dan linket til. (Jeg har annen giver enn den som følger med i settet til 1999, i tillegg har jeg modellen med kartplotter.)

Inni boken har jeg et 12ah batteri fra biltema. VNR: 80412
Rørklemmer VNR 792332 (32 mm, disse er litt trange, men det går)
Vakuumløfter: vnr: 20381

Boksen er enten 71748 Den er så brei at batteri når det står i pappeske akkuart går i bredden. Da er det god plass til ekkoloddet oppi resten når det ikke står på.
borret to hull i boksen, en til strømkabelen og en til nmea 0183 kabelen.
Måtte også borre opp skruehullene hvor giveren normalt festes til skroget da disse var ca 6 mm, jeg brukte et 10mm bor, da ble det grei plass.

Og hva som skjer når det løsner? Mye kan nok skje, men i mitt tilfellet så fikk propellen leke med giveren, og giveren vant ikke....

Endret av cral
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her. Noen som har noen erfaringer eller tanker rundt denne http://www.clasohlson.com/no/Garmin-Echo-301c-ekkolodd/31-8069 gjerne i kombinasjon med denne http://www.clasohlson.com/no/Garmin-Echo-batteriveske/31-5390 Eventuelt om jeg bør skrote det helt og velge en annen løsning til rundt 3000,-

For samme pris får du dette: http://www.jula.no/ekkolodd-elite-4x-hdi-953151 Som har større skjerm og et minst like bra ekkolodd med downscan på kjøpet. Lowrance har en veske med batteriholder etc du kan bruke til, men en løsning med boks er vel så bra som veske siden bokser tåler mer vann. Dessuten koster en hjemmelaget løsning mindre enn de ferdige veskene så du kanskje kan legge på litt mer penger for å få større skjerm (Elite 5x HDI) eller en kombimodell med kartplotter (Elite 4 HDI) rett over budsjettet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta med på fly kjører jeg en "komprimert" variant hvor batteriet er løst, og så skrur jeg fast braketten til ekkoloddet i noe jeg finner dit jeg skal for at det ikke skal slenge rundt i båten. (Plankebit, vedkubbe etc) Da får jeg alt i kofferten/ baggen og kan emballere rundt med klær under transporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Tar opp denne litt, da jeg selv vurderer et portabelt ekkolodd. 4" styrer jeg unna først som sist, da det blir litt lite for min smak. 5" bør begynne å fungere.

Fiske vil foregå på alt fra 40 meter til 400-500 meter. Forventer ikke at ekkoloddet skal fungere optimalt helt ned på slike dyp, men dypere det bedre :) et lodd som kan kjøpes uten giver hadde vel vært det optimale, da jeg sikkert vil få behov for/lyst på en kraftigere giver enn originalen.

noen som har forslag til OK lodd som ikke koster skjorta? det blir neppe brukt så alt for ofte, så begrenset hvor mye jeg vil legge i det.

Veske/koffert, giverfeste og alt slik har jeg passelig klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tar opp denne litt, da jeg selv vurderer et portabelt ekkolodd. 4" styrer jeg unna først som sist, da det blir litt lite for min smak. 5" bør begynne å fungere.

Fiske vil foregå på alt fra 40 meter til 400-500 meter. Forventer ikke at ekkoloddet skal fungere optimalt helt ned på slike dyp, men dypere det bedre :) et lodd som kan kjøpes uten giver hadde vel vært det optimale, da jeg sikkert vil få behov for/lyst på en kraftigere giver enn originalen.

noen som har forslag til OK lodd som ikke koster skjorta? det blir neppe brukt så alt for ofte, så begrenset hvor mye jeg vil legge i det.

Veske/koffert, giverfeste og alt slik har jeg passelig klart.

Her finner du kanskje noe som passer,Men dybder på 400/500 meter kan du bare glemme tror jeg.

Uansett så er det ikke mye fisk på slike dyp.

http://www.mjosservice.no/butikk/lowrance/ekkolodd/ekkolodd

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det blitt litt endringer i planene. Etter som jeg nå kjøper meg båt denne mnd så blir det ikke portabelt. Jeg går nå for kombi karplotter/ekkolodd med mulighet for bruk sammen med radar.

Satser nok på 7" til dette formålet. budsjett har jeg i grunn ikke satt. Jeg får først se ann hvilke muligheter som er tilgjengelig.

Det er helst bunnstruktur jeg ønsker ned til slike dyp som 500 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit med et budsjett. :)

Garmin GPSMAP i xs- eller xsv-utgavene, Lowrance HDS Gen 3, Simrad NSS Evo2 blir de billigste alternativene med virkelig gode ekkolodd.

På 400 meter hadde kanskje det ideelle vært et enda kraftigere ekkolodd, Garmin GSD 26 eller Simrad BSM-3 kombinert med en værstinggiver fra Airmar ala R599, men da begynner vi å snakke ganske seriøse pengesummer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste multifunksjonsskjermer kan du koble radar til, forutsatt at skjerm og radar er av samme merke.

Jeg kan si med en gang at med det budsjettet kommer du ikke til å se fisk på 400 meter, og du er på kanten av hva du i fremtiden kan koble en radar til. 7" er kanskje litt på kanten for radar det også, men alt går hvis man bare vil. :) Fordelen med en bra skjermenhet er at den kan kobles i nettverk med andre skjermer, så skulle du føle behovet kan du bygge ut med en skjerm til etterhvert som behov og lommebok føler for det.

To alternativer på skjermfronten er Lowrance HDS Gen 2 eller Touch. Modellen med knapper har gått ut, og de bør du derfor få bra priser på. (En HDS 8 Gen 2 kan kanskje komme innenfor budsjettet, og da er skjermen 8,4" og det er mer enn nok for de fleste, inkludert leg selv.) Du kan også være heldig å få tak i en Simrad NSS 7 Sport, som kanskje ville vært det ideelle innenfor budsjettet. I litt grovere sjø er jeg ikke fan av rene touch-skjermer, men NSSen har både touch og nok knapper.

Av ekkoloddgivere så hadde jeg koblet disse mot en Airmar P66 hvis du skal aktermontere, eller en B60 hvis du skal montere gjennomgående. En B60 vil nok strekke budsjettet ditt litt med de skjermene jeg har nevnt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik. Takker for utfyllende svar :) nei det var aldri tanken å se fiske på 400meter. Mest havbunn struktur.

Og ja. er klar over det med radar fra same leverandør. derfor ser jeg også litt på prisen på radaren opp mot plotter/lodd.

Ser garmin skryter over at dette er tilgjengelig ned til 5". men det blir uansett litt smått.

Ellers må jeg si at touch skjerm langt ifra er et must :) mer en uting. så eldre generasjon funker helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Mange gode tips her! Kommer til å prøve ut Cral sin løsning. Hvordan kobler dere til batteriet? Jeg har en t-box fra vexilar beregnet for runde poler på batteriet. Har sett fritidabatterier med flate poler. Kan man da skru fast med skrue og mutter noe àla bilbatterier?

Er ikke komfortabel med å eksperimentere med kobling av strøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.