Gå til innhold
Fiskersiden

Liten artstur til stavanger


andkr
 Share

Recommended Posts

Da det ble klart at jeg hadde ett par fridager før utplassering, ble melding straks sendt til Preben for å spørre om han også hadde fri den uka, det hadde han. Så da var det ikke mye tvil om at turen skulle gå vestover. Jeg har lenge gledet meg til å komme meg til Stavanger etter å ha lest alle de rapportene fra folk som har hatt seg en runde. Det skulle bli knall å få komme til microfiskenes rike hvor det kryr av arter som vi ikke har her hjemme, i hvertfall ikke i like stor grad.. Utstyret var pakket og klart flere dager i forveien så da var det bare å begynne å glede seg, i mens leste jeg meg opp på andre sine rapporter fra vestlandet.

Avreise ble på søndag kl 14.30.Tingene ble hivd inn i bilen og kursen ble satt mot Stavanger. På forhånd ble vi fortalt at det var flere usikre arter, men ett par nye skulle vi da få til. Vi ankommer hotellet ved 20.00 tiden, booket oss inn og dro for å hente Seb som kunne guide oss disse dagene. Allerede 20.30 var vi på plass ved første spot for kvelden, her kunne vi støte på hårvar, hornkvabbe og mer til. Vi spottet flere hårvar, men siden Preben manglet arten lot jeg han få fiske på dem. Vi byttet etter hvert til en ny plass som leverte en ny art, for min del i form av rødflekka kutling #88. Det ble også hårvar på preben. Turen gikk så videre til en plass som skulle huse stor paddetorsk men med litt mye vind ble ikke dette noe suksess. Utenom at jeg mista en stor hornkvabbe i overflaten, skjedde det ikke så mye mer denne kvelden.

12200739_10156216269165611_1851919977_n%

Rødflekket kutling #88

Dagen etter var planen å reise til Lysefjorden for å fiske nordlig knurrulke. I det vi ankommer fergekaia finner vi fort ut at vi greide å treffe den ene timen hvor fergen ikke går. Da var det bare å finne frem stanga og rigge opp for litt kikkfiske på kaianlegget, i håp om at det skulle dukke opp noe spennende. Det gjorde det forsåvidt også, når Seb spotter en tangkvabbe mellom steinene. Preben er kjapt borte for å fiske på den, så jeg prøver meg litt ved siden av ham. Plutselig kommer det en tangkvabbe ut fra steinene. Etter litt om og men sitter arten. Det var kanskje ikke så dumt å måtte vente på fergen likevel.. Nå var det bare å haste videre før ombordkjøringa på ferga begynte.

12211107_1263352340357050_707567251_o_zp

Tangkvabbe #89

Etter en kort fergetur kommer vi til flytebrygga vi skulle fiske på. Med stor sol og helt speilblank fjord skulle dette bli en fin opplevelse. Det gjorde ikke ting særlig dårligere at begge hadde sikra seg targetarten etter ett kvarter fiske. Så nå ble det bare litt kosefiske hvor ingenting særlig spennende kom opp utenom noen fløyfisk og ulker.

12201031_10156216268735611_16127055_n_zp

Nordlig knurrulke #90

Vi sa oss raskt fornøyde og bestemte oss for å heller bruke tiden på å hente 9-pigga stingsild. Etter en time kjøring og 10 minutter fiske er arten i boks. Antakeligvis en art jeg aldri kommer til å bruke noe særlig mer tid på.

12204451_1263355923690025_1100094993_o_z

Nipigget stingsild #91

Nå begynte det å mørkne så etter en rask stopp for å hente hodelyktene var det klart for mer kikkfiske. Det var nå bare en targetart igjen på lista, nemlig hornkvabbe. Jeg brukte nok noen gode timer på sitt å true i en kjetting og merket at den gradevis gikk over til å bli en skikkelig pikkfisk. Men på ny plass gikk ting litt lettere, for ut av det blå dukker det opp en hornkvabbe som etter ett par bomtilslag blir med hele veien opp. Dermed ble det turens siste art hornkvabbe. Deilig!

12213986_1263355850356699_1385436548_o_z

Hornkvabbe #92

Jeg kunne da bruke resten av tiden til å kikke etter litt andre arter, Jeg får fisket på ett par hårvar men ingen av dem var særlig villige. Men det gjorde ikke såå mye siden alle targetene var i boks. Vi sier takk for strålende guiding og selskap til Seb og vender snuten tilbake til hotellet hvor vi kunne få oss en god natt søvn. Det er ingen tvil om at Stavanger er en plass som skal besøkes igjen!

Takk for turen!

Endret av andkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.