Gå til innhold
Fiskersiden

UK brasme rekord på 19lb 10oz


Bendik.Ø
 Share

Recommended Posts

Det skulle vel bli sånn ca 8,8 kilo det. Slett ikke verst [ ;) ] Vil gjette på at det ligger en del timers arbeid bak den der. Den første som tar en brasme over 6 i Norge etter målrettet satsing er vel verdig en plass i "Norwegian anglings hall of fame" [ :) ] Ja, for de finnes i Norge også, det er sikkert som banken, det er bare det å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Bilde tok du selvsagt ikke? Jon og Henning i klubben gjorde det, og der tror jeg største var rundt 6. Uansett svært betenkelig at landets mest ekstreme brasmebestand blir garnet opp av krepsefiskere. Men på Ringerike er nok kreps 100 ganger viktigere enn brasme, dessverre.

Ska se om jeg finner bildene av brasmene..Det er synd att brasmene blir brukt til krepsemat.Den største han hade fått var over 9kg.. Helt sykt å fange alle de store brasmene til krepsemat[} :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetting til morten i Trøndelag så er det penga som rår når det gjelder brasme og kreps i Steinsfjorden. Når du får 30 kroner kilon for brasme til krepseagn så er det jo fristende å garne opp et par tonn. At det er like greit å bruke sik eller mort er jo uinteressant fordi brasme er det eneste som gjelder. (Å få krepsemafian til å tro noe annet er vel som å tro at trønderne vil starte å tilbe morten). Og alt dette for noen oppskrytte reker av noen kreps som de får[xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

I motsetting til morten i Trøndelag så er det penga som rår når det gjelder brasme og kreps i Steinsfjorden. Når du får 30 kroner kilon for brasme til krepseagn så er det jo fristende å garne opp et par tonn. At det er like greit å bruke sik eller mort er jo uinteressant fordi brasme er det eneste som gjelder. (Å få krepsemafian til å tro noe annet er vel som å tro at trønderne vil starte å tilbe morten). Og alt dette for noen oppskrytte reker av noen kreps som de får[xx(]

En kompis spotta en garnbåt fra Ringerike i Dynovika forrige året. Tyder på at folka der borte er relativt desperate og villig til å gjøre det meste på grunn av kreps og krepsing. Kjøpte forøvrig frossen kreps (ikke norsk riktignok) til 30 kroner kiloen forleden. Vil ikke si den er så mye mer verdt med tanke på at det er 30% mat og 70 % svinn. 350 kroner kiloen er helt borti natta. Blir en effektiv kilospris på over tusenlappen, og får den summen får man til og med en kilos kveitepilk[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

En kompis spotta en garnbåt fra Ringerike i Dynovika forrige året. Tyder på at folka der borte er relativt desperate og villig til å gjøre det meste på grunn av kreps og krepsing.

Med krepsepest i Glommavassdraget så er jo bruk av brasme fra Dynovika som krepseÅTE (endret!) et "interessant" prospekt. Kanskje disse folka drar med seg krepsepesten til Steinsfjorden? Da skulle det bli passe rabalder kan jeg tenke meg... Ikke det at jeg ønsker at dette skal skje, krepsen som art er sårbar nok som den er, men dette dreier seg lite om krepsens biologiske status, men snarere dens økonomiske betydning på Ringerike. Det er på samme måte som med laks. Når det gjelder beskyttelse av en økonomisk viktig art er "alt" tillatt, og om man bedriver vikarierende argumentasjon eller ødelegger bestander av andre, økonomisk Uviktige arter, er ikke så nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett en garnbåt i Dyno. Og det var krepsefiskere i fra Steinsfjorden. De hadde flere søpplesekker med brasme, var bare det de hadde fått. De brukte ganske grovmasket garn. De fikk ei mett gjedde på drugt 8 kilo også.

At det blir garnet opp småbrasme i Nitelva er positivt, at det kan føre til spredning av krepsepest er som sagt ikke så positivt.

De største brasma de hadde fått i Steinsfjorden var 6,4 kilo, og de hadde fått flere over 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ringblad.no/nyheter/article675177.ece

Det tas en og annen stor brasme av sportsfiskere også men, som dere ser, som regel på sluk eller wobler, i juvern eller synnern, under leken og da 3 av 4 kroka i ryggen. Egentlig er det vel på tide at noen tar utfordringen og forsøker å få dem på meite...kanskje livet er for kort[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

Joda, det er jo tatt noen flak av seriøse brasmefiskere også, men lett er det inte. Jeg har fremdeles ingen tro på fiskeskrønene til personen i artikkelen. Å bruke 10 minutter på å lande en slik fisk, og med gjeddeutstyr i tilegg.... tipper krokfestet satt i feil ende av fisken for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.