Jørgen Posted August 20, 2004 Report Share Posted August 20, 2004 Er tangkvabbe det samme som ålekvabbe, eller er det en annen art? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 mesteparten av fisket mitt foregår der blåstål og rødnebb vandrer. Jeg synes nesten at de som er i overgangen burde telle som art, bare fordi de er så vakre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 sitat:Er tangkvabbe det samme som ålekvabbe, eller er det en annen art? det er to arter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 sitat:Opprinnelig postet av StåleG sitat:Er tangkvabbe det samme som ålekvabbe, eller er det en annen art? det er to arter. Da ble jeg litt usikker på hvilken art jeg faktisk har, hmm, dette må undersøkes. Definetivt ålekvabbe ja.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Tok du den i Tønsberg? Jeg trenger Ålekvabbe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Jeg har en plass hvor jeg på en kveld fikk 5-6 ålekvabbe på en halvtime, man kan jo håpe at dette kan være en god plass. Det er riktignok en stund siden, skal teste denne plassen ut igjen. Skal sende deg rapport! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Jeg og ståle reiser gladelig til Tønsberg for en slik en[^] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskekongen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Er forsåvidt interresert i å prøve jeg også, hvis det er plass! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 sitat: Jeg og ståle reiser gladelig til Tønsberg for en slik en Nåja... Men det er ikke umulig at jeg er i traktene i jobbsammenheng i løpet av året. Men du må vel sykle over for å få budsjettet til å gå ihop eller, KIS? Eller tenkte du neste sommers herjinger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hunter Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Jeg har ikke en eneste flyndre på listen min. Noen enkle tips om hvordan jeg bør gå fram noen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Paternoster tackle og reke, på sandbunn. Prøv på bunnen i en av pollene dere fisker i, det bør være bankers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Nå ble jeg litt usikker om folk kødder med meg eller ikke? Er ålekvabbe vanskelig å treffe på? Og skulle det vise seg at det er en god ålekvabbeplass så skal jeg gladelig dele den med alle, selv de som sykler fra vestlandet.[ ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Se på listene våre Jørgen! Kis, Thor og jeg har over 60 arter, men ikke Ålekvabbe (fant kun fire som hadde ålek. av de noen og tjue som har lagt ut lista si). MEN det er visstnok en veldig lett art hvis du treffer rett plass til rett tid (jfr. Tom Oles 150 stk på en dag i Nevlunghavn...). Vi er vel på leit etter en slik plass. To av de viktigste tingene når du samler arter: Research and location![8D] (i tillegg kommer tid, penger, lokale helter, snille koner, flaks, tålmod, dyktighet, lettere skader på sinnet og ingen bluferdighet ved bryggefiske etter småfisk mellom båtfolk og badere...) (det var like mye innenfor som utenfor parantesene i dette innlegget) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Jeg skal ta et par testfisketurer til denne plassen. Forholdene som rådet når jeg fikk kvabbene mine var som følger: de ble tatt på høsten på reke, det var mørkt, det var synkende vann(tror jeg), og de ble tatt rett under en brygge-lampe, kunne virke som om dette lyset tiltrakk seg endel fisk. Og ja, det er ved en av de største bryggene på Nøtterøy, så ingen sjenanse på denne turen. Som sagt, rapport følger! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Forholdene du beskriver er vel nesten blåkopi av hva Ingar Heum skriver om fisken og fiskingen i sin "Sportsfiske langs kysten". Ta en tur og gi rapport... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Hva med gullfisk Ståle, du trenger vel den også. Ryktes om et vann i Tønsbergtraktene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Ja, gullfisk måå jeg ha på lista. Litt feil å telle med den siden det ikke er godkjent n-rek ennå, men ordner seg vel. Eller hur, Tor Inge? Men jeg er redd for at neste gang jeg er på reisefot sover gullfisken uansett. Noen burde kultivere litt heromkring oxo! Hvor troverdige er ryktene da Jørgen? Skal du ut å sjekke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted August 21, 2004 Report Share Posted August 21, 2004 Skal sjekkes i løpet av noen uker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted August 22, 2004 Report Share Posted August 22, 2004 disse kvabbene finnes vel på vestlandet og ? Og hunter, sleng deg med en kveld på bontelabo så får du flyndrefisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 22, 2004 Report Share Posted August 22, 2004 Flemms! Jeg bare lurer, har du virkelig klart å få rødknurr men ikke vanlig knurr? Grunnen til at jeg spør er jo det at vanlig knurr er nesten en plage enkelte ganger når det meites, mens rødknurr kun fanges hvert skuddår med skjegg... Det er selvfølgelig mulig, asså, men det virket bare litt sprøtt[:0] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskekongen Posted August 22, 2004 Report Share Posted August 22, 2004 Og knurr som er Rød i fargen er nødvendigvis ikke rødknurr. Rødknurr har store brystfinner med blå marmoreringer på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted August 23, 2004 Report Share Posted August 23, 2004 rettelse : Rødknurr har STORE brystfinner med blå marmoreringer på :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 sitat:disse kvabbene finnes vel på vestlandet og ? Vel, sitat Per Pethon i "Fisker i Norge" : "Ålekvabbe er meget vanlig bortsett fra Vestlandet, der den er mindre tallrik." Jeg har ikke sett snurten av den her... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Var det ikke ålekvabbe vi ble enige om at du hadde sett når du snorkla i sommer da ?? Og Davidsen har positiv observasjon av dem i Egersund... Så vi har dem ve, men ikke så tallrike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted August 27, 2004 Report Share Posted August 27, 2004 Tror Ståle skal ned på 64 og jeg opp på 65...manglet lysing på den lista mi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts