Gå til innhold
Fiskersiden

Isforholdene i fjordene på Haugalandet


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 183
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har gått gjennom sundet, men jeg gjør det ALDRI igjen hehe.

:lol: Dei lokale der inne seier at ein aldri skal gå gjennom det sundet uannsett kor tjukk isen er, og etter ein tur Aasvik og eg hadde til Sundfør for nokre år sidan er eg enig med dei innfødte. Det var sikkert 20 fiskarer utpå innerste polden, og ein del utanfor sundet. Me satt 100m innanfor og fiska då eit par karer, ein liten og ein stor gjekk fobi oss med retning ut sundet. Midt i sundet forsvann den minste av dei gjennom isen, men etter at kompissen, den store, drog han opp ved hjelp av pilkestanga såg me at det gjekk godt. Det merkelege var at han sto 1m frå råket på trygg is :unsure: , medan kolegaen gjekk gjennom sjølv om han sikkert vog 30-40kg mindre.

Dei lokale sa då at dette var heilt vanleg der, det var oppkommande straumer som laga tynnere is på ymse stader i sundet og at dei derfor aldri passerte gjennom sundet på isen. Dei gjekk over land til dess dei var så langt utanfor at isen var sikker. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et tips om torsk i Ølen i dag, men jeg har ingen anelse hvordan isen er der.

I Etne kan du få skate, lysing og selvsagt hvitting og sypike.. :wub: torsk skal vel også være mulig.

Jeg tar nok turen inn til Etne selv i morgen, på søndag blir det kanskje en tur til Sundfør.

Det gjelder å få brukt isen mens den anda er her, det er tre år siden sist.

Edit: mulig forandring i planen, kanskje en "ny" plass, vet ikke sikkert ennå.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsk i Sauda hvertfall. Ikke det helt store enda, man har fått noen, rundt 1,5 kilo. Lys fin ferdatorsk. :)

Jeg er nok på isen, fra det blir lyst søndags morgen.

Om noen vil ta turen innover i morra, kan jeg guide. Send meg en PM her på forumet før kl 23.00 i kveld, om noen trenger veivisning e.l.

Observerte forøvrig to mann på isen her inne nå i kveldinga. Vet ikke om det var blitt fangst.

(De var nemlig på feil sted... he he he).

Endret av Vidar-Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) No må du bestemma deg,Ola, kor skal du? ;) Eg hadde freista Førlandsfjorden eller kanskje smørflyndra i Sundfør. :)

DU skal til Stavanger, ferdig med det, Even... :P

En person nr.2 er inni bildet for morgendagen, men tipper på Etne.

Men på søndag blir det kanskje litt arts-kjør etter smørflyndre, for se på formen ann... :P

Forresten, sliter litt med å få opp 10 kilos Pigghå fra standard "bore hull". ;)

Øks, er tingen. :)

Nei, nei, nei, borehull er tingen, det er bare å bore flere hull ved siden av hverandre, det gjør susen ser du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ja , no får de raska på kara!

Dar kjeme inn mildare ver ifrå vest no til helga. Detta er einstydane med at varmare straumer kjem inn åt land. Eg har røynd at straumane kjem eit bel før kulda på land har gjett seg....

Difor kan det vere at isen "rotnar" i løp av ei natt. Eg har vore med på ein slik is på sørlandet for nokre år sidan . Eg vil berre åtvara dykk.

Ver varsam. Høyr på røynde folk frå staden.

Imorgon lyt eg hala eit ovseleg svert lyragarn rett ut or Russeklubben. Kanskje ein tur med troa like bortetter.

Me lyt sjå. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ja , no får de raska på kara!

Dar kjeme inn mildare ver ifrå vest no til helga. Detta er einstydane med at varmare straumer kjem inn åt land. Eg har røynd at straumane kjem eit bel før kulda på land har gjett seg....

Difor kan det vere at isen "rotnar" i løp av ei natt. Eg har vore med på ein slik is på sørlandet for nokre år sidan . Eg vil berre åtvara dykk.

Ver varsam. Høyr på røynde folk frå staden.

Du er inne på noe der, molva, sjøisen går fort når mildværet kommer, men når gradestokken viser -8 grader nå, ja da blir det tur i morgen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dybde snakker vi i etne og sauda??

Og hvordan er kvaliteten på fisken i de to fjordene?

Greit med kort kjørevei til etne, men sauda hadde vært fin tur da.

Forbannet at det kun blir en dag med isfiske for min del, vil begge plasser.

Burde biltypen være med å bestemme hvor jeg skal i morgen?

Kjører nok hiace'n i morgen, da den andre(omega'n) neppe vil ha fiskelukt i seg.. :)

De som har kjørt hiace, vet at det ikke er noe spesiellt bra bil på vintervei hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dybde snakker vi i etne og sauda??

Og hvordan er kvaliteten på fisken i de to fjordene?

Greit med kort kjørevei til etne, men sauda hadde vært fin tur da.

Forbannet at det kun blir en dag med isfiske for min del, vil begge plasser.

Burde biltypen være med å bestemme hvor jeg skal i morgen?

Kjører nok hiace'n i morgen, da den andre(omega'n) neppe vil ha fiskelukt i seg.. :)

De som har kjørt hiace, vet at det ikke er noe spesiellt bra bil på vintervei hehe.

Kona har ivertfall troa på at det blir fisk på deg da, siden Omegan må stå hjemme

:P

Skulle gjerne blitt med deg Ladden, men desverre passer det ikke i mårra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at Søndag er siste mulighet i år ja. Fjordisen går jæ.... fort, når mildværet kommer.

Bare/tørre veier fra Haugesund til Sauda i dag hvertfall.

Kjøretid Kopervik-Sauda. Ganske nøyaktig 2t.

Dybde her i Sauda, ligger fra 20-100+ meter. Avhengig av iskvalitet på forskjellige steder.

Den mest brukte/populære plassen er mellom 10-50 meter. Stort sett sandbunn. Derav mye fin flatfisk. Også en del bra Hvitting, Hyse og andre agntyver. Dette er samme sted, jeg hadde Pigghå i fleng 4 januar. Også N-rek. på Rødknurr, samt at 90% av de som har vært her, enten har fått ny art eller ny pers. Så jeg føler jeg har et rykte å ta vare på her..... :lol:

Og for å nevne det, fisken i Saudafjorden er like god matfisk, som noe annet sted i Ryfylke.

Rykte med giftig fjord fra 50-60 tallet, er bare tull. Det var veldig galt her ja, men det er lenge siden.

Nå er Sauda et fiskeeldorado, og må på ingen måte samenlignes med Sørfjorden e.l.

:)

Endret av Vidar-Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at Søndag er siste mulighet i år ja. Fjordisen går jæ.... fort, når mildværet kommer.

Isen kan fort komme igjen i Sauda, vi er bare i februar ennå.

Hvis det er muligheter for isfiske om to uker tar jeg turen.

Eneste minnene jeg har fra Sauda i historien er Svandalen og skytebanen :lol:

Det nermeste Sauda jeg har fått fisk er på den "hemmelige" plassen en halvtime før Sauda, må få gjort noe med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært på isen senere enn februar, så hvis det ikke blir store klima forandringer, så tviler jeg.

Den plassen er vel ikke så "hemmelig" lenger... he he. Står stadig mengder av utlendinger der og fisker. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en snartur på isen rett før det ble mørkt. Ble ingen ting, men isen er i snitt 30 cm tykk.

Ice Road Truckers Next... he he.

Vi blir en gjeng her på isen i morra, men det er plass til flere. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.