Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som får noe sjøørret om dagen?


Remy
 Share

Recommended Posts

  • Svar 177
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror det tok rundt 25min, kan hende at jeg blingsa litt på klokka. Har en 8fot's ul stang. Og tynneste snøre til fireline. Første ordentlig store sjøørret jeg har fått. Den beit på langt ute. Den svømte seg fats i tang tufser mange ganger. En del tid gikk bort på i få sjøørret ut av tanga. Veldig grunt der jeg fisket.

Og du drar ikke en 2,5kg sjøørret rett inn. Fisk som jeg ikke har tenkt til å spise er jeg ikke så forsiktig med <_< Fått en god del 1-1,5 sø. Alle sø har forskjellig kondisjon. Noen drar som f*** og andre kommer rett inn :(

Faktisk ikke helt enig i denne konklusjonen. Hovedforskjellen er vanntemperaturen. Sjøørret tatt i en temperatur vi har nå (2-6 grader) er det faktisk stort sett bare å taue inn, dessverre.... Først når tempen er over 10-12 grader begynner vi å snakke om skikkelig fight..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke alltid at 10 min føles som 10 min...

Men jeg leser oftere og oftere, og snakker oftere og oftere, med folk som lar det går sport i å kjøre fisken......det er nesten blitt "kult" å si at fisken raste ut meg 30 meter snøre.....da jeg så at den nevnte sjøørret på 2.5 kg ble kjørt i 25 min så satte jeg det straks i denne båsen. Og jeg står ved det. En sjø-ørret på 2.5 kg trenger knapt kjøres i det hele tatt. Det nesten uansett utstyr, forutsatt at vedkommede da ikke fisker med en "nuller"-stang i sjøen da.....

Faktisk trenger en ikke engang brems for en slik fisk.

Jeg skriver ikke dette for å ødelegge gleden over den flotte fisken, for det ER en flott fisk.

Desuten, de fleste som for første gang får en stor fisk, blir ikke så kyniske/ iskalde, at de kjører fisken så lenge.....det at den ble kjørt så lenge tyder på en "litt erfaren" fisker.....

Alex satte ny pers, var sikkert kjempefokusert på drilling av fisk samtidig som pulsen løp løpsk. Det er vel ikke alltid så lett å tidfeste hvor lang tid man faktisk bruker på å kjøre fisk da :lol:

Kjører man sin "livs" fisk i 10 minutter så virker det utrolig lenge. Man rekker å tenke ganske så mye når adrenalinet pumper? :D

Mulig at det tok en halvtime, jeg vet ikke for jeg var ikke der. :D

Synes det er litt rart å si at det minner om dyreplageri :blink: Hvis han faktisk brukte en halv time så skyldes det kanskje at han ikke har nok erfaring med så stor SØ og var redd for å miste den. Men det har han nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se. Har sendt inn en søknad til "Hun som må adlydes" på SMS for ett par timer siden. Enten så ble hun smigret eller drit lei masingen min..... Her i Stavanger er det solskinn og steikende varmt og rett og slett menneskeplageri å holde fiskere inne på kontoret.....

:lol:

Regner med å rapportere en grom en i morgen tidlig! eller en blåveis..... :lol:

Lovte en rapport - ingen blåveis (fisking innvilget) - ingen fisk - årets 5 blanke tur!

Hvis ikke det snur snart, må jeg vurdere å gutse Trym-torsk - uuuuuffffffffffffff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk trenger en ikke engang brems for en slik fisk.

Med all respekt, men for de av oss som bruker 0,20-fortom til sjøørretfiske, tror jeg bremsen kommer godt med.

Faktisk ikke helt enig i denne konklusjonen. Hovedforskjellen er vanntemperaturen. Sjøørret tatt i en temperatur vi har nå (2-6 grader) er det faktisk stort sett bare å taue inn, dessverre.... Først når tempen er over 10-12 grader begynner vi å snakke om skikkelig fight..

Kompisen min fikk en sjøørret på 2,7 24 februar i Trondheimsfjorden, 2 grader i vannet. DET var fight så det holdt. Og jeg tror kompisen min er glad han hadde brems også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke så mye over hvor lenge jeg kjører fisken, men det er jo veldig situasjonsbetinget da. Er det mye tang, steiner og dritt, samt tynn fortom så kan jeg velge å gå til et bedre sted hvis fisken er av den typen man er redd for å miste.

Ellers er jeg enig i at Sjørret ikke er verdens beste fighter. Den har en tendens til å rulle mye og følger gjerne greit inn etter mine erfaringer. Nå har jeg bare tatt en laks i sjøen, resten er i elv med hjelpen strømmen gir fisken. Men jeg har en følelse av at Laks sloss tøffere enn Ørret av samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke alltid at 10 min føles som 10 min...

Men jeg leser oftere og oftere, og snakker oftere og oftere, med folk som lar det går sport i å kjøre fisken......det er nesten blitt "kult" å si at fisken raste ut meg 30 meter snøre.....da jeg så at den nevnte sjøørret på 2.5 kg ble kjørt i 25 min så satte jeg det straks i denne båsen. Og jeg står ved det. En sjø-ørret på 2.5 kg trenger knapt kjøres i det hele tatt. Det nesten uansett utstyr, forutsatt at vedkommede da ikke fisker med en "nuller"-stang i sjøen da.....

Faktisk trenger en ikke engang brems for en slik fisk.

Jeg skriver ikke dette for å ødelegge gleden over den flotte fisken, for det ER en flott fisk.

Desuten, de fleste som for første gang får en stor fisk, blir ikke så kyniske/ iskalde, at de kjører fisken så lenge.....det at den ble kjørt så lenge tyder på en "litt erfaren" fisker.....

Kan godt hende at jeg blingsa en del på klokka. Pulsen var ganske høyt oppe. Det var den også når jeg skrev innlegget. Men når jeg fisker lar jeg fisken bestemme når den vil i håven :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månok se å få fyrt opp denne diskusjonen litt :blink:

Hvis du er rask nok når sjø-ørreten tar klarer du av og til å taue den inn i hoven før det riktig går opp for fisken at den er kroket. Dette har jeg gjort med sjø-øretter på opp mot to kilo mer enn en gang, både i elv om natten og i sjøen.

(innskutt bisetning; jeg er jeger og fisker med flue, ikke nødvendigvis så opptatt av å ta fisken på lettest/tynnest utstyr nei, og om noen vil påstå at jeg ikke er en riktig sportsfisker tar jeg det helt med ro)

Nå er det riktignok sjeldent at dette går da. Som oftest må det kjøring til og her er min erfaring at dette er utrolig uforutsigbart, små kan fighte så du tror det er en diger en og omvendt.

Er ellers ikke begeistret for folk som skal kjøre fisken helt tom, det kan jo være en tynn gyter (eller en liten en) som skal ut igjen. Så når du lar fisken "velge" når den vil i hoven er den nok ganske tom?

Tror nok at du er ikke er helt absolutt her, og vil ikke dytte på andre den praksis jeg selv følger.

Føler ellers at utsagnet "taue rett inn" en SØ på 2,5 iallefall ikke stemmer overens med de fleste SØ på 2-3,6 kg jeg har fått i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månok se å få fyrt opp denne diskusjonen litt :)

Hvis du er rask nok når sjø-ørreten tar klarer du av og til å taue den inn i hoven før det riktig går opp for fisken at den er kroket. Dette har jeg gjort med sjø-øretter på opp mot to kilo mer enn en gang, både i elv om natten og i sjøen.

(innskutt bisetning; jeg er jeger og fisker med flue, ikke nødvendigvis så opptatt av å ta fisken på lettest/tynnest utstyr nei, og om noen vil påstå at jeg ikke er en riktig sportsfisker tar jeg det helt med ro)

Nå er det riktignok sjeldent at dette går da. Som oftest må det kjøring til og her er min erfaring at dette er utrolig uforutsigbart, små kan fighte så du tror det er en diger en og omvendt.

Er ellers ikke begeistret for folk som skal kjøre fisken helt tom, det kan jo være en tynn gyter (eller en liten en) som skal ut igjen. Så når du lar fisken "velge" når den vil i hoven er den nok ganske tom?

Tror nok at du er ikke er helt absolutt her, og vil ikke dytte på andre den praksis jeg selv følger.

Føler ellers at utsagnet "taue rett inn" en SØ på 2,5 iallefall ikke stemmer overens med de fleste SØ på 2-3,6 kg jeg har fått i mitt liv.

Enig med at du ikke skal kjøre ett slips eller små(fisk du ikke skal spise) helt tom. Prøver å få de inn før de kan få entuelle skader. Så de kan fortsette mat-jakten.

:):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Enig med at du ikke skal kjøre ett slips eller små(fisk du ikke skal spise) helt tom. Prøver å få de inn før de kan få entuelle skader. Så de kan fortsette mat-jakten.

:lol::lol:

Vil bare si det at min erfaring med SØ er at det heldigvis ikke er noe "fasit" på hvordan eller hvor lenge man kjører en fisk.Har fått fisk som er under minstemålet som er vel så tøff som en langt større !!!

Jeg har fisket med flue etter SØ i snart 13 år og jeg tror ikke enda at jeg har klart å tippe riktig vekt/størrelse på noen av de mange jeg har fått rett etter at de har "gått på "

klart du kjenner forskjell på 750gr. og 3 kg,men ikke bestandig 1,5 og 2,5 kg !!!

Men uannsett så er det bestandig like deilig å se den i håven !!!

Lykke til alle sammen !! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er ikke alltid at 10 min føles som 10 min...

Men jeg leser oftere og oftere, og snakker oftere og oftere, med folk som lar det går sport i å kjøre fisken......det er nesten blitt "kult" å si at fisken raste ut meg 30 meter snøre.....da jeg så at den nevnte sjøørret på 2.5 kg ble kjørt i 25 min så satte jeg det straks i denne båsen. Og jeg står ved det. En sjø-ørret på 2.5 kg trenger knapt kjøres i det hele tatt. Det nesten uansett utstyr, forutsatt at vedkommede da ikke fisker med en "nuller"-stang i sjøen da.....

Faktisk trenger en ikke engang brems for en slik fisk.

Jeg skriver ikke dette for å ødelegge gleden over den flotte fisken, for det ER en flott fisk.

Desuten, de fleste som for første gang får en stor fisk, blir ikke så kyniske/ iskalde, at de kjører fisken så lenge.....det at den ble kjørt så lenge tyder på en "litt erfaren" fisker.....

Hvorfor ikke fiske med garn ???

Om du har som mål å taue 2,5 kg SØ rett inn, er det jo ikke sportsfiske du driver likevel, da er det vel stort sett for å kunne skryte av å ha fått fisk, ikke for den feelingen det er å ha fisk på som man virkelig kjenner at kjemper !

Skjønner at de som fisker laks på 10 og 20 kg trenger kraftigt utstyr, men fisker man etter sjø ørret bruker man jo ikke så grovt utstyr !

Skal man stå med stive påler og svære sneller som drar 2,5 kg ørret rett inn, vet jeg ikke om jeg hadde giddi å fiska i det hele tatt hvertfall !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tok i dag 2 sjø-ørreter i dag på 1.5kg og 1kg.

De ble tatt på møresilda. Hadde desverre ikke med web kamera så det ble ikke

nå bilder denne gang.

Er det andre som føler det begynner å ta seg opp med sø no?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrefekteren drepter ikke oksen med en rifle nei...Han skal jo ""glede både seg og publikum""...

Hvis spenningen med fiske er at det rykker hardest mulig og lengst mulig i stanga så kan du jo bare binde snøret fast til en liten hund og la den løpe...så får du hørt snella hyyyyyle når snøret raser ut...og så kan du sveive puddelen inn....og er du heldig så løper det en katt forbi idet du nesten har puddelen i håven...så blir det vel et nytt utras.

Forøvrig, jeg fisker med garn der det er lov......

Og jeg spiser ALL fisken jeg får..Mat er en av grunnene til at jeg fisker.

Hvorfor ikke fiske med garn ???

Om du har som mål å taue 2,5 kg SØ rett inn, er det jo ikke sportsfiske du driver likevel, da er det vel stort sett for å kunne skryte av å ha fått fisk, ikke for den feelingen det er å ha fisk på som man virkelig kjenner at kjemper !

Skjønner at de som fisker laks på 10 og 20 kg trenger kraftigt utstyr, men fisker man etter sjø ørret bruker man jo ikke så grovt utstyr !

Skal man stå med stive påler og svære sneller som drar 2,5 kg ørret rett inn, vet jeg ikke om jeg hadde giddi å fiska i det hele tatt hvertfall !

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrefekteren drepter ikke oksen med en rifle nei...Han skal jo ""glede både seg og publikum""...

Hvis spenningen med fiske er at det rykker hardest mulig og lengst mulig i stanga så kan du jo bare binde snøret fast til en liten hund og la den løpe...så får du hørt snella hyyyyyle når snøret raser ut...og så kan du sveive puddelen inn....og er du heldig så løper det en katt forbi idet du nesten har puddelen i håven...så blir det vel et nytt utras.

Jo det var sakligt du ! Ser jo du ikke har skjønt det hvertfall !

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en roper i skogen får en svar...

Lek med liv du...

Kjøp deg en 0-1-stang og fisk SØ med den...og bruk fortom som tåler 0.5-1.0 kg....så må du kanskje bruke 3 timer på å få fisken inn.

Så litt saklig......Fisken skal inn så fort som råd mulig, alt annet er forkastelig.

Jo det var sakligt du ! Ser jo du ikke har skjønt det hvertfall !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg fisker, er fordi det er gøy, og det innebærer ikke bruk av havfiskeutstyr til sjøørretfiske.

Så litt saklig......Fisken skal inn så fort som råd mulig, alt annet er forkastelig.

Dette er jo sant i forhold til C&R, men skal du dra en 2,5 kilos rett inn - uten brems, så vil alt under en 0,40 fortom ryke ganske sikkert. Nå skal du, rug, få lov til å bruke så grovt utstyr du bare vil, men respekter at noen har andre meninger enn deg.

Og jeg spiser ALL fisken jeg får..Mat er en av grunnene til at jeg fisker.

Hvorfor skal en tenke velferd (for det er det jeg antar at du gjør med det første sitatet) når du kakker all fisk du får? Greit nok at fisken ikke skal lide unødvendig - selv om den skal kakkes, men skal en unngå det må man jo la være å fiske i det hele tatt.

Og, det har seg sånn at flesteparten av medlemmene her inne er sportsfiskere - ergo fisker for sportens skyld. Etter min mening er det ikke sport å "taue" inn 2,5 kilos ørreter med overdimensjonert utstyr.

Jeg er også for at man skal bruke kort tid på kjøring av fisk - i det minste med gjenutsetting som formål, men det finnes grenser for hvor mye en skal gå opp i klasse for å kompensere for kortere kjøretid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes denne fiskusjonen burde over i en annen tråd og holde seg til "Noen som får noe sjøørret om dagen?"...

/frode

Grunnen til at jeg fisker, er fordi det er gøy, og det innebærer ikke bruk av havfiskeutstyr til sjøørretfiske.

Dette er jo sant i forhold til C&R, men skal du dra en 2,5 kilos rett inn - uten brems, så vil alt under en 0,40 fortom ryke ganske sikkert. Nå skal du, rug, få lov til å bruke så grovt utstyr du bare vil, men respekter at noen har andre meninger enn deg.

Hvorfor skal en tenke velferd (for det er det jeg antar at du gjør med det første sitatet) når du kakker all fisk du får? Greit nok at fisken ikke skal lide unødvendig - selv om den skal kakkes, men skal en unngå det må man jo la være å fiske i det hele tatt.

Og, det har seg sånn at flesteparten av medlemmene her inne er sportsfiskere - ergo fisker for sportens skyld. Etter min mening er det ikke sport å "taue" inn 2,5 kilos ørreter med overdimensjonert utstyr.

Jeg er også for at man skal bruke kort tid på kjøring av fisk - i det minste med gjenutsetting som formål, men det finnes grenser for hvor mye en skal gå opp i klasse for å kompensere for kortere kjøretid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.4 fortom....hva tar den? 8 kg eller så....når den så sitter på en fleksibel stand som gir elastisitet i det hele så tåler den mer enn en ørret på 2.5 kg....

Selvfølgelig kan andre ha andre meninger enn meg....

Hitler hadde jo sine meninger om menneskeverd og hvordan mennesker skulle behandles....det hjalp ikke mye å tie han ihjel gitt, enda det ble forsøkt....

Ad fluefiske så er trenden at lettere og lettere utstyr brukes.....jeg synes det er umoralsk. Utstyret bør tilpasses stedet du fisker....

Og i sjøen ER det stor fisk....da synes jeg det er feil å fiske med utstyr for lett innlandsfiske.

Så var den en som skrev noe om garnfiske og moral.

Garnfiske er fangst. Da blir det litt råere.

Grunnen til at jeg fisker, er fordi det er gøy, og det innebærer ikke bruk av havfiskeutstyr til sjøørretfiske.

Dette er jo sant i forhold til C&R, men skal du dra en 2,5 kilos rett inn - uten brems, så vil alt under en 0,40 fortom ryke ganske sikkert. Nå skal du, rug, få lov til å bruke så grovt utstyr du bare vil, men respekter at noen har andre meninger enn deg.

Hvorfor skal en tenke velferd (for det er det jeg antar at du gjør med det første sitatet) når du kakker all fisk du får? Greit nok at fisken ikke skal lide unødvendig - selv om den skal kakkes, men skal en unngå det må man jo la være å fiske i det hele tatt.

Og, det har seg sånn at flesteparten av medlemmene her inne er sportsfiskere - ergo fisker for sportens skyld. Etter min mening er det ikke sport å "taue" inn 2,5 kilos ørreter med overdimensjonert utstyr.

Jeg er også for at man skal bruke kort tid på kjøring av fisk - i det minste med gjenutsetting som formål, men det finnes grenser for hvor mye en skal gå opp i klasse for å kompensere for kortere kjøretid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med frodeh, denne diskusjonen begynner å ta en annen vending enn hva som var ment i utgangspunktet.

Gratulerer med fine ørreter xtra, men legg ut bilder da mann... ;)

Skal forsøke å få tatt bilder av de neste fiskene. Har bare glemt å ta med kamera på turene.

Det er bra med sø for tiden så jeg ser ikke bort fra at det kommer noen bilder etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.