Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Så da håper jeg noen kan fölge oppfordringen, hvis noen kjenner noen som sitter i forskjellige styrer å stell så gi beskjed om at det hadde värt fint med et dialog på dette, og hvis de ikke mener det er bryet värt så hadde det värt fin å få beskjed om det også.

Kan väre at vi sitter her inne å mener og synser om ting vi ikke hadde trengt å bruke tid på.

Og kanskje dette ikke er så negativt som vi kanskje föler nå, ikke vet jeg, men for lite info skaper alltid usikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sendte dette til Lindesnes avis:

"Elveeierlaget har i disse dager oppjustert kortprisene i mandalselva i flere tilfeller med det dobbelte. Er det ikke grunn til å stille spm. ved om hvor en er på vei? Hva begrunnes oppjusteringen med, markedskreftene råde, investeringer, skal de nå dekke alle kostnader og ikke basere seg på statlige overføringer, er det ren profitt som råder eller hva? Skal oppjusteringen gå til dekning av kalkforbruket? jfr. diskusjonen rundt reduksjonen i dette.. Man priser jo ut de lokale og prioriterer de pengesterke, og tross alt er ikke mandalselva å regne for noen storlakseelv og den kontinuerlige sammenligningen med dette er jo å dra ting vel langt. Vil kostnadsøkningen sørge for at forholdene for utøvelsen av fisket blir sikret, eller vil Agder energi fremdeles ture frem som de vil innen fiskeperioden? Det er såpass mye diskusjon/oppmersomhet på dette rundt forbi, bl.a. på www.fiskersiden.no, og jeg synes avisen burde kjøre en litt mer spørrende reportasje på temaet. Nasjonalt laksevassdrag, ja da burde vel forvaltningen også stå i tråd med dette, eller hva? Hvor blir det av informasjonen rundt det som skjer? Er ikke istandsettelsen av elva og det som skjer rundt forvaltningen noe vi alle burde ha innsynsrett i gjennom det faktum at deter staten som står for finansieringen? Håper avisen kan bidra med å få frem informasjon slik at det er mulig å ha en forståelse for det som skjer.Infoen fra elveeierlaget, hvor blir den av???"

Får jo se om de gidder å ta tak i det.... Ellers er det jo bare å kontakte elveeierlaget direkte, det gjorde jeg i fjor... Sendte mail og fikk formannen på tråden, hvor jeg delte min frustrasjon med ham. De er jo også i behov av å få innspill direkte for å kunne skjønne hvordan andre opplever det som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triste greier dette... Slik jeg ser det har prisene vært mandalselvas viktigste fortrinn. Pris og tilgjengelighet var nettopp grunnen til at mandalselva ble koret til lakseelv nr 1 i et danske sportsfiskerblad. Desverre er det folk i elveeierlaget som tror de besitter sørlandets svar på Gaula, Orkla eller Namsen. Dessverre skjønner de ikke at mandalselva aldri vil kunne sammenliknes med disse elvene siden smålaksen dominerer fullstendig...

Blir neppe sesongkort i sone 3 i år. Lygna er jo et godt alternativ hvis det kommer regn. I mandalselva er det jo knapt nok vann uansett takket være Agder Energi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Pero, journalisten burde innhentet noen kommentarer fra brukerne av elva (fiskere) også.

Såvidt jeg husker må vel alle som kjøper fiskekort i elva oppgi bosted. Håper noen, dvs elveierlaget eller Fylkesmannens miljøvernavdeling, kan bruke denne informasjonen til i etterid å analysere om det er noe vesentlig frafall av lokale/norske fiskere i etterkant av prisøkningen, alternativ må det vel en markedsundersøkelse til for å gi svaret på hva effekten av prisstigningen er.

Ellers får vi vel bare stole på at Fylkesmannens miljøvernavdeling har oversikt nok til at elva blir forvaltet på en bra måte også for de som ikke har anledning til ubegrenset betaling for tilgang til fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Prisstigningerne i Mandalselva, er jo ren chikane, mot de lokale fiskere, og os der bor tæt nok på til at kunne komme til elva mer end en gang på en sæson. Er vel kun uge kortet på sone 3 og 4 der ikke er tunet up.[} :D ]

jeg kenner flere Danskere der i nogle/flere år har fisket i Mandal, men som ikke mere gider [:0]lavt og [ :D ]varmt [} :D ]vann og dertil næsten kun smålaks. De tage i år til Orkla og Stjørdal, der er prisen jo den samme, men chancen for en storlaks er for de samme penge MYE større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av heskoe

Prisstigningerne i Mandalselva, er jo ren chikane, mot de lokale fiskere, og os der bor tæt nok på til at kunne komme til elva mer end en gang på en sæson. Er vel kun uge kortet på sone 3 og 4 der ikke er tunet up.[} :D ]

jeg kenner flere Danskere der i nogle/flere år har fisket i Mandal, men som ikke mere gider [:0]lavt og [ :D ]varmt [} :D ]vann og dertil næsten kun smålaks. De tage i år til Orkla og Stjørdal, der er prisen jo den samme, men chancen for en storlaks er for de samme penge MYE større.

Kunne ikke fått sagt dette bedre sjøl[ :D ]

Det er akkurat det du peker på hersom er kjernen i hele saken...

Grunneierne i Mandalselva tror de kan prise seg som storlakselv, noe de ikke bør/kan om de vil ha gjester i elva, men grådigheten har tatt overhånd her som så mange andre plasser.

Mandalselva er og blir ei smålaks elv, og prisene burde være deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg frykter er at alle andre som har fisket her nede, nå plutselig vil fiske i de andre litt mindre elvene i området. disse er svært sårbare overfor masseturisme.. syntes det er greit at alle holder seg i mandalselva..

men jeg har fått tydelige indikasjoner på at pristigningen hadde store røtter i tanken om å lette på fiskepresset enkelte strekk. selvsagt ligger det grådighet også bak. men det å gå å fiske i sone 3 fx var ingen behagelig opplevelse i sommer for å si dte mildt.. minnet mer om en polsk konsentrasjonsleir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

Det jeg frykter er at alle andre som har fisket her nede, nå plutselig vil fiske i de andre litt mindre elvene i området. disse er svært sårbare overfor masseturisme.. syntes det er greit at alle holder seg i mandalselva..

men jeg har fått tydelige indikasjoner på at pristigningen hadde store røtter i tanken om å lette på fiskepresset enkelte strekk. selvsagt ligger det grådighet også bak. men det å gå å fiske i sone 3 fx var ingen behagelig opplevelse i sommer for å si dte mildt.. minnet mer om en polsk konsentrasjonsleir..

Problemet var ikke fiskere med sesongkort, men utenlandske fiskere med rimelige dagskort. Mange jeg har snakket med syntes det var vanskelig å komme til på grunn av utlendinger i og langs elva. Dersom elveeierlaget ønsker å gjøre noe med fiskepresset i sone 3 så bør de også øke prisen på dagskortene tilsvarende eller mer enn sesongkortene - noe de ikke har gjort.

Når det gjelder økningene i sone 2 så har det ihvertfall ingenting med redusert fiskepress å gjøre. Antall stenger er jo ikke redusert, den eneste endringen utover prisen er at kortene nå er personlige og gjelder en stang.

Jeg har ingenting imot at flesteparten av både lokale og tilreisende holder seg til Mandalselva - det blir bare bedre plass til oss andre i de små lokale elvene fra Kvina til Topdal.

Tight lines

Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er enig med deg at det er feil å øke sesongkortet såpass mye i sone 3. jeg er også litt skuffet over at billigkortet i sone 3 i juni forsvant. er jo utrolig vrient å få junilaks i denne elven. elveeier laget hadde fått inn mere penger på å ha dette kortet billig. var jo de først 14 dagene av fisket, dette kortet gjaldt. er tomt for fiskere i elva da..

men du er vel enig i at det er merkelig å ha de knallflotte strekka i sone 2 billigere enn det var i sone 3? jeg synes det er merkelig ikke en prisøkning har kommet før på disse sonene. men at den skulle bli så formidabel hadde jeg ikke forutsett. uansett gjort mitt i sone 2 tror jeg. iallefall i sone 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ErikR

jeg er enig med deg at det er feil å øke sesongkortet såpass mye i sone 3. jeg er også litt skuffet over at billigkortet i sone 3 i juni forsvant. er jo utrolig vrient å få junilaks i denne elven. elveeier laget hadde fått inn mere penger på å ha dette kortet billig. var jo de først 14 dagene av fisket, dette kortet gjaldt. er tomt for fiskere i elva da..

men du er vel enig i at det er merkelig å ha de knallflotte strekka i sone 2 billigere enn det var i sone 3? jeg synes det er merkelig ikke en prisøkning har kommet før på disse sonene. men at den skulle bli så formidabel hadde jeg ikke forutsett. uansett gjort mitt i sone 2 tror jeg. iallefall i sone 3.

Helt enig Erik, det virker ikke som om elveeierlaget har noen klar strategi når det gjelder disse kortene. 14 dagers kortet i sone 3 var et smart trekk når det ble innført og det er helt uforståelig at det fjernes samtidig med den kraftige økningen på sesongkortet. Elveeierlaget burde etter min mening ha økt prisene litt etter litt, slik at fiskerne ikke hadde reagert så negativt som de nå gjør. Prisene i sone 2 har i lang tid vært for lave og de bør økes slik at kortene i disse "eksklusive" sonene blir dyrere enn i "folkesonene".

Døgnkortene i sone 3 burde også økt, slik prisene nå fremstår så virker det som om elveeierlaget helst vil ha tilreisende fiskere og ikke de lokale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Bare sånn til opplysning: salget på Hauge sonenene startet i går!!

Er det noen som har erfaring med å fiske på c, d etc? Vet de tar mye fisk på c, men er dette på sluk, makk eller flue? Noen som faktisk har vært på strekkene det er snakk om som har noen info om hvordan det er der? Har selvsag kjørt forbi, men ønsker litt mer oppl. om hvordan det er å bevege seg der, fiske, etc....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Pero

Bare sånn til opplysning: salget på Hauge sonenene startet i går!!

Er det noen som har erfaring med å fiske på c, d etc? Vet de tar mye fisk på c, men er dette på sluk, makk eller flue? Noen som faktisk har vært på strekkene det er snakk om som har noen info om hvordan det er der? Har selvsag kjørt forbi, men ønsker litt mer oppl. om hvordan det er å bevege seg der, fiske, etc....

Bevægeligt fiske er besværligt, men fluefiske "KUN" med spey kast, eller dubb er OK. Har fisket der 2 gange, begge på faldende vann (elva gik fra over 65 kbm til 45kbm) Da var/kom der mye fisk. Men når du kører forbi, så gå ned og kik! Det er ei spændende høl! Men liten fiskestrekk!

Jeg ville gerne fiske der på den "rigtige" dag, men hvornår dagen er, vet man jo kun/først noen timer før[ :D ], og bestille kort 1/2 år før vil jeg ikke til den pris. Deppa at ha kort, og så se at fisket var mye bedre den dag ved Kavfossen[ :D ].

Hauge sonerne/sone 2 er mange steder fine fiske strekk, men jeg mener at man er like godt, eller bedre stillet med årskort til sone 3 og 4! Da er her kun tænkt på fiske stræk og fiske, ikke "overbefolkningen" af sone 3. Den diskus har jo været.

Skitt fiske

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er vel nettopp det poenget de som mener det å ha kort nå i sone 2 er så veldig eksklusivt og at dette ergo er verd prisøkningen ikke får med seg. Tross alt finner du ikke tilsvarende fiskemuligheter her på feil vannstand som lenger opp og du er låst til dine ant. meter. Med den jojo vannføringen som har vært, er det jo særdeles surt å kjøpe kort lang tid i forveien for deretter den aktuelle dagen oppleve å tråkke i en ørken..... for så å neste dag se at vannet kjøres opp igjen. Fordelen med årskort er jo tilpasningsmulighetene du får med på kjøpet og at du kan fiske når det er som best... Å fiske med 4 separate kortholdere på hauge a, betyr jo også "køfiske". Intensiviteten i fisket vil jo garantert bli mye høyere nå...

Kameratfisket vi har bedrevet de siste årene, har til nå i år kostet oss kr. 10000.- i kort i mandalselva, og jaggu merkes økningen bra ifht. i fjor...

Men takker for svaret Heskoe. Pga. mitt handicap er det ikke mulig for meg å komme med opp/ned på disse strekkene, og det var en som lurte på om disse hauge sonene lenger opp var noe for fluefiske.

ps. når er det dere er på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Liker ikke det jeg leser!!!! Har fisket i Mandalselav i fem år, og og liker elva kjempegodt. Håper ikke det tar helt av der nede, for da er jeg nødt til å finne meg en anne elv å fiske i...Nå er det vesentlig dyrere kort, det er ikke utbedret noen ny camping, Hva gjør vi som ikke kommer derfra, med tanke på overnatting etc, etc... Hadde tenkt meg ned en uke med frua i begynnelsen av august, men aner ikke hvem eller hvor jeg skal kontakte for å få et rimelig sted å bo? Eller går de prisene også i været nå som Fuglestveit er nedlagt?? Gjorde et forsøk på å leie en hytte der, men datt nesten av stolen da jeg fikk mail fra dem at de skulle ha 5.500.- for en uke for de små hyttene. Et kjapt regnestykke: Fisketrygd 2 stk. 400.- ukeskort sone 3 2 stk. 2000.- Leie av hytte 5.500.- ER LIK.......7.900.-!!!! FOR EN UKE I MANDALSELVA!!!! Hjelp!!! Har noen no tips om no sted vi kan bo uten å bli ranet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Pero

Men takker for svaret Heskoe. Pga. mitt handicap er det ikke mulig for meg å komme med opp/ned på disse strekkene, og det var en som lurte på om disse hauge sonene lenger opp var noe for fluefiske.

ps. når er det dere er på plass?

Jeg viste ikke om dit handicap[:I] Beklager!!! Men vel fine steder på 3 & 4 oxo, uten at skulle klatre, vet godt om mye folk der til tider, men steder som Usland, Øyslebø (nedre), Store øy, Maddan, Finså klekkeri På sone 3 og på sone 4, Skjeggestad kilen, Trygsland, HessÅ og grovvannfoss. er jo steder som er ret at gå til, også uten at skulle vandre flere mil. Det jeg mener er at Du/I som lokale har Alle fordele, ved at ha årskort til sone 3 & 4 gir ei pris på 3750,-

Dertil kommer så noe mere benzin penger, men dere vil kunne fiske hver dag/nat og så når alle betingelser er for sone 2 strekkene, så købe kort til kanon fiske der. Og fiske alle mellomdagerne på 3/4[ :D ]

Jeg skal være en af de første til at beklage prisøkningen, for det gør jo også mit Mandalsfiske dyrere, og bevirker at jeg ikke mere kan komme så mye til elva som jeg liker. Det giver jo oxo at jeg ikke bruker så mye penger i lokalsamfundet på indkøb m.v.

Ei fiske uke vil for mig koste: færge rundt 2000,- husvær: 2500-5000 alt efter hvad som er ledigt. fiske ukekort sone 3 1000,-. mat: 500,-

. Benzin: 750,- =ialt minimum 6750,- for ei uke. Selvfølgelig bliver det billigere jo flere ganger jeg kommer og fisker på årskort, men det er jo så kun fiskekortprisen! Og det er fiske på SMÅLAKS!!!

Ærgeligt synes jeg, da jeg liker Mandalselva og især området KJÆMPE mye.

Men om jeg er heldig kommer jeg og fisker 2 uker i år, ei uke på sone 4 i Aug (familieferie), og ei uke i Spetember (8-16/9) (håber at vi ses der!), som altid!

[:0]Håber nå bare at de næste årene at der IKKE[ :D ] fanges ret mye laks i elva [:I]= INGEN NYE PRISØKNER!!![ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Var nede og fikk sjekket opp litt rundt dett med 1. døgnets fiske i sone 2. Tidligere har det vært praktisert slik at gjengen reiste opp kvelden før 1.6 og at du kunne starte når klokken passerte 24..... Da med å inneha kortet 1.-2.06. Dvs at du fisket gratis frem til kl. 18 den 1.6, da kortet ditt egentlig skulle starte/fikk et ekstra døgn. Fra og med i år selges det kort fra 31.05-01.06...... Så dersom man tror man har åpningsdøgnet ved å inneha kortet som starter 01.06, så tar man med andre ord feil.....

Lurer på hva det neste påfunnet blir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier..

Jeg er veldig spent på om det blir en bra oppgang av fisk. og spesiellt om det er mulig å dra noen i juni. var jo helt elendig i juni ifjor etter hva jeg husker. Blir vel til at jeg kjøper årskort i en av sonene, men tviler sterkt på at jeg gidder å kjøpe noe særlig med døgn kort i de andre. pris er selvsagt den mest avgjørende faktoren...

Har dere kort på åpningen Pero?

starter nok selv i en annen elv i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hauge A fra 18 den 01.06. Begir oss opp til sone 3 denne sesongen, men har Hauge A stort sett hver fredag fra august....

Var oppe en tur i dag for å sjekke opp forholdene, nok av vann for øyeblikket ihvertfall......

Satser på å ta mine første i sjøen før 01.06 jeg da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe tips om fluer til tidligfiske?

Hauge brude jo være svært gode soner så tidlig. har desverre ikke tatt laks tidligere enn 14 juni, så jeg håper å forbedre denne datoen til noe tidligere..

ønsker deg/dere lykke til på åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg velger å knyte på vil nok avhenge fullt og helt av vannstanden. Eneste jeg har merket meg er at vi fisker med mindre og mindre kroker, og at det nå for det meste går i dobbel 10/12. Tror nesten ikke jeg hadde på ei tube i hele fjor. Men igjen, dette skyldes vel vannstanden.... Har liksom ikke vært "flomforhold "de siste årene.....

På høy vannstand har jo flomflua vært en slager. Alt. den med kobber kropp, med kobber tråd som tinsel, orange vinge m noen strå blått flash.

Fikk jo 25 på ei lita allys i fjor, og regner vel nesten med at denne blir forsøkt litt i år å. Ellers er jo T&L i speyvariant og en helt ordinær stoats tail i 10/12 dobbelkrok mine klare favoritter på elva.

Har dårlig erfaring med tidlig fiske selv, har mistet et par i begynnelsen og ellers har det vært dødt. Det har vel vært slik de siste årene at fisken enten har blitt stående nedenfor nøding eller har gått rett opp til 3ern. Hauge som vi bruker å begynne på har holdt lite fisk, da de sjelden parkerer her så tidlig på sesongen. Hauge A blir på en måte mer en fartsetappe på denne tiden. Da vil jeg tro fisket nedenfor fuskeland e pleier å være bedre, mener det hvertfall har vært slik. Hauge B og brekket mot holmesland A pleier å gi et par fisk fra seg første døgnet, og regner med at det skjer mer her enn på Hauge a som vanlig.... Orange wobbler i renna ved Hauge B har jeg sett har fungert bra....

Lykke til ja, regner vel med at du tar fisk tidlig i år.

Har du startflua klar?

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.