Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Rundt kl 0700 i dag tok Svein Gabbe Gabrielsen sin første mandalssvele. Den ble tatt på mark og vekten på ca 1 kg, ikke alt for store fisken, men gleden av å ha lykkes i en ny elv, var stor for Svein. Og det skulle bare mangle. Melder om flott vær og mye fisk som hopper i elven. En av de andre kare på vallet tok en SØ på GP i går på 2,1 kg. En flott ørret

Han har vært borti flere på flue ock mark, så her er det potensial for mere fisk. <_<:)

GO GABBE, GO GABBE, GO GABBE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fisker vel Holmesland A i dag og sone 3 på søndag hvis jeg husker riktig.

Var opporver en tur i går. Var ganske så dødt og stekendes sol. Så en del fisk når sola forsvant. Fin vannføring. Ble mest kastetrening med ny stang. 12,6 fot, klasse 7. Litt lettere en hva jeg er vant til ja :rolleyes:

Endret av Prikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var voldsomt som elva sank. Kommer det til å redusere oppgangen av fisk slik at det kan være lurt å vente til vannstanden stiger igjen med å oppsøke elva (med mindre man har forhåndskjøpt kort). ?

Ellers fikk jeg et fint førstemøte med Mandalselva. Og det skulle bare mangle så mye gode råd og tips, og ikke minst god hjelp jeg har fått. Både her inne på siden, over telefon og t.o.m Erik R som møtte opp med elva med fluer og tips om plasser. Tusen takk for det. Får desverre ikke dratt bort dit i kveld og hilst på Pero % co, men skal jo tilbake dit temmelig snart - sannsynligvis søndags kveld (med mindre redusert vannstand er for negativt)

Bilder og litt mer utfyllende rapport kommer når jeg er tilbake i Oslo, men her er et par bilder fra kjøkkenet i Kristiansand.

Vekta mi har ikke vært helt god i det siste og viste nok grundig feil på den laksen. Kjøkkenvekta her viste at laksen veide 4,9 kg!!! Mange timer etter at den ble fisket. Med tanke på blod og fuktighet som har forsvunnet var det nok godt over 5 da jeg fikk den. Ikke rart den gav "en helvetes kamp" på det forholdsvis lette utstyret :P

Den lille laksen veide jeg ikke ved elva men hjemme viste den 1370, så helt liten var den ikke - var nok 1,5 eller noe slikt da jeg fikk den. Men samma det.

Fine fisker var det i hvert fall. Sannsynligvis var også sjø-ørreten svensken tok også større enn 2,1 - vi alle tre som gjettet vekta trodde den var tyngre enn det -og det var det nok også. Må se å få byttet ut vekta mi - den har nok opplevd for mye fuktighet, frost og slikt.

300620062108338OF1q3978jGk.jpg?4

300620062108338HNc14Q6CyhM.jpg?19

Ja, jeg vet det var forferdelig bilder, men som nevnt kommer det bilder tatt ved elva senere :o

Ellers er det om å gjøre å redusere str på det man skal fryse ned - blir fort fullt i fryseren:

30062006210833KF4vGCeA28cv.jpg?14

Alt i alt var mitt første møte med Mandalselva og miljøet rundt en positiv opplevelse og jeg gleder meg til å utforske det mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker svein!

ble egentlig litt paff da vekta viste 2,1. jeg hadde tippet at den var over 2,5 eller rundt der.

Det avr også hyggelig at du fikk et bra møte med elva. synd at du ikke fikk noe på flua da:( den tar du i sone 3;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo på småfluene med flyt. Må bare fiske de på en litt spesiell måte på toppen der.
Dette fikk jeg tydeligvis ikke dreisen på. Fisket faktisk mest - nesten hele tiden - med flue, men greide ikke å få laksen til å ta (og sitte) på det.

Ellers fikk jeg heldigvis myggmiddel av svensken som fisket der - var no sinsykt med knott.

Men ang fisket videre. Er det Ok på sone 3 med den lave vannstanden som er nå, eller bør man vente til mandag da Agder Energi tydeligvis kommer til å slippe mere vann igjen ? Ser på fangstrapportene at det er tatt laks der i dag, både på flue og mark - så det er vel ikke håpløst?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.7 på kompisen, 1.2 og 1.7 på meg. På de nevnte småfluer:) Hauge A. Samtlige var bortpå fisk og det gikk mye fisk opp elva. Spes. tidlig morgen.

Arnt Ivar fikk denne på Aasmunds "Mandalitten".

01072006201441FH7gBlU9K276.jpg

Mine 2:

010720062041nuCOJ3ggBHlWQ6h7pv.jpg

Ikke lus på den største, men nok av de på de minste...

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem gulper ? Selv fisker jeg minst like mye med flue som med mark. Det bør da være mulig å være allsidig uten at noen skal komme med morsomheter om enkelte fiskemetoder.

Det var ment som fleip! Har fiska en del med mark når jeg var mindre, men jeg var ikke noe flink til det. Jeg mener at det er en kunst å være en GOD markfisker.

Har aldri beskyldt andre for å ha dårlige holdninger når de harselerer med oss fluefiskere, så jeg ser ikke noen grunn til at ikke jeg skal kunne komme med en fleip... Mulig det er jeg som er fjern, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det går fisk. Er ikke så redd for vannføringa nå. Selv om de senker elva vil det komme ny fisk til sone 3 i morra. Satser på en tur i morra kveld og på mandag morran sammen med Lars. Treffer vel Svein også regner jeg med. Kan ikke du (Svein) slå på tråden når du har handla kort på Laudal så snakkes vi da. Jeg og Lars drar vel opp dit i 4 tida i morra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i morgen! Og takk for gratulasjon Tommy, tar spøken - men fikk faktisk den første på mark. Real duggmark! Kongeagn. Håper på å få bøyd fluestanga på skikkelig fisk i morgen, men garderer meg med haspelstanga med div tilbehør.

Bra fangst Pero, så du hvordan det gikk på andre siden av elva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med i morgen! Og takk for gratulasjon Tommy, tar spøken - men fikk faktisk den første på mark. Real duggmark! Kongeagn. Håper på å få bøyd fluestanga på skikkelig fisk i morgen, men garderer meg med haspelstanga med div tilbehør.

Bra fangst Pero, så du hvordan det gikk på andre siden av elva?

Jaja, pen var den hvertfall! Alltid kjekt å ha noe annet i backup dersom flua svikter :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.