Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva 2006


Pero
 Share

Recommended Posts

Til slukfiske: Er det tillatt å bruke multifilament? Og er elva slik at det i så fall går greit å bruke det? (tenker på store steiner o.l.) F.eks på Holmesland A?

Og i og med at det står at det er forbudt med dupper som kan fylles med vann må vel det bety at dupp+flue er tillatt. I større elver hvor det er tillatt er jo det en fin måte å få fisket av områder det ikke er mulig å nå med fluestang, men det er kanskje ikke så aktuelt i Mandalselva?

Ang fluestang. Tenkte å bruke tohåndsen jeg kjøpte på salg i fjor, men skjønner at enkelte fortrekker enhånds. Kan det anbefales å ha med enhånd i tillegg? (Nå tenker jeg ikke først og fremst på at det er mer moro å kjøre smålaks på enhåndsen men at man får fisket lettere med den - har kanskje bare betydning på evt roligere partier)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 211
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fant ut av en ting.

Jeg skal fiske fra fredag til lørdag. Og da er det vel fredag man må se på, om det er ledige soner.

Da ble det plutselig mange flere ledige soner.

Ser at både Hauge A og Holmesland A blant mange andre er ledige fra fredag til lørdag.

Disse sonene har vært mye nevnt her tidligere, bør jeg heller velge en av disse?

Fisker som sagt bare med flue...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av en ting.

Jeg skal fiske fra fredag til lørdag. Og da er det vel fredag man må se på, om det er ledige soner.

Da ble det plutselig mange flere ledige soner.

Ser at både Hauge A og Holmesland A blant mange andre er ledige fra fredag til lørdag.

Disse sonene har vært mye nevnt her tidligere, bør jeg heller velge en av disse?

Fisker som sagt bare med flue...

To veldig bra vall begge to.

Men kanskje enklere å gå og fiske på Holmesland A og triveligere :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er flotte steder ja. Utmerket for flue. Homesland er egentlig et veldig langt strekk og bør fisket helt ned. Mange avsluttter etter dyphølen ved linjene, men dette er helt feil..... Nydelig å tråkke seg nedover her, ikke annet enn grus å gå på. Litt steiner på toppen. Greit å overnatte, gapahuk.

Hauge er også helt topp strekk, krever underhåndskasting/spey. Litt mer krevende vading, men ikke noe problem om du har bena i behold.... Her parkeres bilen 5 meter fra vannet.... greit å overnatte i bua.

Ja, ta med enhåndsen. Kaster stort sett mer enn langt nok med denne, og kan være grei ved fin fiske.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er flotte steder ja. Utmerket for flue. Homesland er egentlig et veldig langt strekk og bør fisket helt ned. Mange avsluttter etter dyphølen ved linjene, men dette er helt feil..... Nydelig å tråkke seg nedover her, ikke annet enn grus å gå på. Litt steiner på toppen. Greit å overnatte, gapahuk.

Hauge er også helt topp strekk, krever underhåndskasting/spey. Litt mer krevende vading, men ikke noe problem om du har bena i behold.... Her parkeres bilen 5 meter fra vannet.... greit å overnatte i bua.

Ja, ta med enhåndsen. Kaster stort sett mer enn langt nok med denne, og kan være grei ved fin fiske.....

Hvilken side av elva fisker man på i Holmesaland A?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fiskersiden.no/forum/index.php?show...&hl=mandalselva

hvis du ser på bilde 18 (det siste bildet) så har du Holmesland A til Høyre (der det er grus)og Hauga A til venstre.

Fiskeren står på Hauge A.

Takk for bildet!

Har lest det som er å lese på forumet.

Blir vel litt lettere forvirret av all informasjonen.

De sonene det står mellom er Hauge A, Holmesland A og Fuskeland D.

Leste tidligere at Hauge A ble beskrevet som en transport-etappe hvor fisken ikke stopper.

Er dette riktig?

Hvilken av de 3 sonene ville dere valgt på den vannstanden som er nå?

Mvh:

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bildet!

Har lest det som er å lese på forumet.

Blir vel litt lettere forvirret av all informasjonen.

De sonene det står mellom er Hauge A, Holmesland A og Fuskeland D.

Leste tidligere at Hauge A ble beskrevet som en transport-etappe hvor fisken ikke stopper.

Er dette riktig?

Hvilken av de 3 sonene ville dere valgt på den vannstanden som er nå?

Mvh:

Per

sitat fra Pero i en tidligere tråd.

"Sonemessig er jo hauge a og holmesland a de sikreste ifht. lavt vann. ihvertfall om du skal føle at du fisker"

og ut i fra at det går 50 kubikk nå og den vil nok ikke gå noe høyere hvis de ikke slipper på og det ville vel være rart hvis det forsetter med det fine været.

Mitt siste tips blir Holmesland A :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jan og jeg var på hauge a, fra tirsdag til onsdag...

mye fisk som gikk på tirsdags kveld og onsdagsmorgen. tror nok at vi så 50 fisk som viste seg. og de gikk fort, meget fort......forbi hauge :P

har aldri sett så mye fisk i juni som da!

vi prøvde alt for å si det sånn..både 18 grams kobbertuber til flytesnører og små fluer. er temmelig frustrerende for å si det mildt..

men vi hverken fikk eller kjente noenting...

men det står endel fisk på elva nå vil jeg tro og forhåptentligvis vil det komme mere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en bekjent idag ang. camping og slikt i sone 3, vet at mange lurer på dette..

Det er planer om en campingplass ved mjåland (andre siden av laudalsbrua), men pga forsinkelser i behandling av søknader og diverse, så er det langt fra sikkert at det skjer i år. så inntil videre må vel folk belage seg på å campe et stykke fra sone 3 eller leie seg et hus eller ei hytte i området.

Det er også tatt endel fisk i sone 3 nå..

Du kan lese mer her: http://www.sone3.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en ganske blid Roy (fiskekammerat fra sone 4 området) som kunne melde om storfangst fra sone 4 igår. En aure på hele 5,4 kilo hadde måtte bite igrasset for hans møresild.. han var igår kveld ennå ikke 100% sikker på om det var ørret, men etter hans beskrivelser av fisken er dette en grovvokst ørret av gamlestammen som ennå finnes her. skal innom i helgen for identifisering, tar selvsagt med kameraet!

Er den største ørreten som er tatt i dette vassdraget i nyere tid såvidt jeg vet. ble jo tatt en lengre opp (åseral) på 5,3 for noen få år siden, men har tilnå ikke hørt om større..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jan og jeg var på hauge a, fra tirsdag til onsdag...

mye fisk som gikk på tirsdags kveld og onsdagsmorgen. tror nok at vi så 50 fisk som viste seg. og de gikk fort, meget fort......forbi hauge :P

har aldri sett så mye fisk i juni som da!

vi prøvde alt for å si det sånn..både 18 grams kobbertuber til flytesnører og små fluer. er temmelig frustrerende for å si det mildt..

men vi hverken fikk eller kjente noenting...

men det står endel fisk på elva nå vil jeg tro og forhåptentligvis vil det komme mere!

Var på Holmesland A på mandag og fikk en på 3,8kg.Ikke all fisk raser videre og selv om de ikke stopper så kan de jo bite for det :)

Hauge A og Holmesland A er jo samme sone bare på hver sin side av elva.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe terje, noen må jo være heldige også!

var ingen som fikk noen ting verken på holmesland sonene heller den dagen vi var der, men du verden så mye fisk.. de biter nok heller lengre opp i elven og der står jeg snart klar for å lempe den på land!

mistet en ganske bra mellomlaks tidligere i uka. utrolig løsbitte endel av fiskene virker det som..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe terje, noen må jo være heldige også!

var ingen som fikk noen ting verken på holmesland sonene heller den dagen vi var der, men du verden så mye fisk.. de biter nok heller lengre opp i elven og der står jeg snart klar for å lempe den på land!

mistet en ganske bra mellomlaks tidligere i uka. utrolig løsbitte endel av fiskene virker det som..

fiska sammen med et par hollendere og de fikk faktisk en de au! samme saisen.... Fuskeland D står for tur i morra....spennende! Mere vann i elva nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i kveld skal jeg fiske i denne elva for første gang. Blir spennede. Har invistert i nytt snøre (flyt/synk1-klump) og har med både enhånds og tohånds. + slukutstyr og mark (!). Utfra de jeg leste i en annen tråd "Det står på websiden til Mandalselva at av ca. 50 fiskere var en fisk på 4kg fanget........." ser det ikke ut til at jeg behøver å bekymre meg for baglimiten på 5 laks akkurat, men det hadde vært veldig moro om jeg fikk en i hvert fall. Om ikke så blir det et par nye forsøk i starten av neste uke før jeg setter kursen mot et av østlandets lakserike vassdrag. Så har jeg ikke laks på land innen en drøy uke slutter jeg som laksefisker og drar til Nitelva og meiter brasme og vederbuk i stedet, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i kveld skal jeg fiske i denne elva for første gang. Blir spennede. Har invistert i nytt snøre (flyt/synk1-klump) og har med både enhånds og tohånds. + slukutstyr og mark (!). Utfra de jeg leste i en annen tråd "Det står på websiden til Mandalselva at av ca. 50 fiskere var en fisk på 4kg fanget........." ser det ikke ut til at jeg behøver å bekymre meg for baglimiten på 5 laks akkurat, men det hadde vært veldig moro om jeg fikk en i hvert fall. Om ikke så blir det et par nye forsøk i starten av neste uke før jeg setter kursen mot et av østlandets lakserike vassdrag. Så har jeg ikke laks på land innen en drøy uke slutter jeg som laksefisker og drar til Nitelva og meiter brasme og vederbuk i stedet, hehe.

Dette fikser du Svein

SKITT-FISK av hele mitt hjerte !!!!!!

Håper du har denne i flueboksen din, hvis ikke så bør ErikR skaffe deg en fort :lol::lol:

https://www.fiskersiden.no/index.php?option...d=291&Itemid=79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den har jeg ikke, men så "giftig" ut. Har noen som ligner en del. Går mye i orange fluer andre steder jeg fisker også. Hvis det er mulig å få kjøpt et par slike av Erik R på kort varsel, hvilken str vil du anbefale da?

Ellers takk for lykkeønskninger.

Edit: Har nå pratet med ErikR.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allys, allys og allys:) str. 10, 12 og 14..... Prikken fikk en på 2.6 i sone 3 på allys her om dagen...

Sees kanskje i kveld eller i morgen da. Er på hauge a i morgen til lørdag sammen med resten av gjengen i de tre lakser. Pleier å bli noe grillings ut over kvelden:) Håper vi får beholde noe vann gjennom helgen og blir kvitt denne hersens sola.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allys, allys og allys:) str. 10, 12 og 14..... Prikken fikk en på 2.6 i sone 3 på allys her om dagen...

Sees kanskje i kveld eller i morgen da. Er på hauge a i morgen til lørdag sammen med resten av gjengen i de tre lakser. Pleier å bli noe grillings ut over kvelden:) Håper vi får beholde noe vann gjennom helgen og blir kvitt denne hersens sola.....

Det blir jo for dumt av meg å gå inn i en diskusjon om fluevalg i mandalselva med deg Pero :lol: , føler du har et par fisketimer mer en meg i den elva :lol: , men 12-14 er utrolig små da. Er det lite vann og helt vindstille nå ?? Jeg ville nok aldri gått ned så mye spesielt ikke i de mest strømrike områdene på Holmesland A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, trenden har vært helt klar de siste årene på hauge a og holmesland a for meg og gjengen. Fisken tar smått. Tubene ble lagt helt bort i fjor, eneste jeg forsøkte meg litt på var disse mini conene.

Trippel 12/14 var jo en suksess i fjor, 25 alt i alt kun på disse.

Men er vel kun snakk om smak egentlig og ikke minst kasteteknisk. Hva du føler du fisker mest effektivt med under de rådende forhold. Jeg er ikke allverdens teknisk i enhåndskastingen min, og trives vel kanskje derfor også best med mindre fluer? Jeg gikk da også i hele fjor med flyt....

I strømmen på holmesland fungerte dette spesielt godt. Var det ikke 3 jeg hadde vært borti, med 2 på land, den dagen vi traff hverandre der, den halve timen jeg fisket før dere kom? (var kanskje aasmund og espen?) Det var jo på småfluene med flyt. Må bare fiske de på en litt spesiell måte på toppen der.

Samtidig er det jo litt av et paradoks at Reidar samtidig drar den ene store laksen etter den andre på wobbler på samme tid i fjor da:) Er jo få fluer som overstiger disse i volum. Men så er jo han dreven på denne fiskemåten også da.

Endret av Pero
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, trenden har vært helt klar de siste årene på hauge a og holmesland a for meg og gjengen. Fisken tar smått. Tubene ble lagt helt bort i fjor, eneste jeg forsøkte meg litt på var disse mini conene.

Trippel 12/14 var jo en suksess i fjor, 25 alt i alt kun på disse.

Men er vel kun snakk om smak egentlig og ikke minst kasteteknisk. Hva du føler du fisker mest effektivt med under de rådende forhold. Jeg er ikke allverdens teknisk i enhåndskastingen min, og trives vel kanskje derfor også best med mindre fluer? Jeg gikk da også i hele fjor med flyt....

I strømmen på holmesland fungerte dette spesielt godt. Var det ikke 3 jeg hadde vært borti, med 2 på land, den dagen vi traff hverandre der, den halve timen jeg fisket før dere kom? (var kanskje aasmund og espen?) Det var jo på småfluene med flyt. Må bare fiske de på en litt spesiell måte på toppen der.

Samtidig er det jo litt av et paradoks at Reidar samtidig drar den ene store laksen etter den andre på wobbler på samme tid i fjor da:) Er jo få fluer som overstiger disse i volum. Men så er jo han dreven på denne fiskemåten også da.

Hvis ikke du har tekknik i enhåndskastinga de så er det ingen som her det i denne verden. Må si jeg ble målløs når jeg så deg for første gang kaste med fluestang. Det er mange mange som har masse å lære av deg på det område.

Blir vanskelig å si at det er feil med 12-14 str. når du viser til en slik statestikk :mellow::)

Håper vi ses i elven i løpet av sesongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye :D Kuult med slike tilbakemeldinger!

Ja regner jo med at du gir lyd fra deg når du endelig beveger deg ned til det egentlige sørlandet?

Det sies i dag at svelene er på elva for fullt. Er blitt tatt en drøss nedenfor nøding.... 1-1,5 kg fisker. Snakk om 4-5 på et par timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.