Gå til innhold
Fiskersiden

Levende Agnfisk - Fortsettelse fra Langen tråden


Remy
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Jeg fisker ikke med levende agnfisk (egentlig fisker jeg ikke abbor lenger i det hele tatt), men har ikke noe problem med at andre gjør det. I tilegg er det jo en kjennsgjerning at dette er svært utbredt og effektivt. Folk på Fiskersiden vet dette, folk hos AoF vet dette, osv, osv. Man tar mao imot innmeldelser selv om fisken er tatt på levende agnfisk. Ja det er fiskerens ansvar - men det ligger en underliggende aksept på dette over den brede fjøla. Mange er enige - og mange er uenige. Ifølge norsk lov er dette ulovlig - men det er det mye annet som også er - uten at folk bryr seg nevneverdig.

Så du mener at AOF vet at mange av innmeldingene er fisket ulovlig? Det nekter jeg å tro. Samme gjelder FS. (Jeg holder meg selvsagt langt unna alt som har med innmeldinger og godkjenninger der siden jeg deltar så aktivt selv)

Det du skriver ellers er bare samme du har sagt i 20 innlegg til nå og jeg forstår ikke hvorfor du gjentar deg selv hele tiden. Juks er juks og skal ikke forekomme. For meg er det revnende likegyldig om fisken er fanget med levende agn eller trål, det er akkurat like mye juks. Hvis noen har dårlig samvittighet og må argumentere ovenfor seg selv at "det er jo lov i Sverige" osv så dem om det. Jeg ønsker dem få og små fisker sålenge de jukser i konkurransene andre følger reglene i.

Og ærlig talt.... "alle andre gjør det".... er vi ikke litt for gamle til å bruke det argumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 149
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Gateprofeten

Du kan nekte så mye du vil KIS - men så visste du jo ikke om dette på forhånd heller. De aller fleste som fisker storabbor i Norge bruker levende agn. Juks og fanteri? godt mulig - men den mest effektive og utbredte metoden under målrettet storabbormeite er det likefullt. Bakkebygrenda blir neppe den samme igjen - for enkelte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Du kan nekte så mye du vil KIS - men så visste du jo ikke om dette på forhånd heller. De aller fleste som fisker storabbor i Norge bruker levende agn. Juks og fanteri? godt mulig - men den mest effektive og utbredte metoden under målrettet storabbormeite er det likefullt. Bakkebygrenda blir neppe den samme igjen - for enkelte :-)

Jeg gjentar jeg siden du gjør det- Jeg visste at det ble brukt mye levende agn til fiske etter abbor (og gjedde også forsåvidt). Det jeg ikke visste var at disse fiskene ble meldt inn i konkurranser.

Det er ikke "godt mulig" dette er juks og fanteri, det ER juks og fanteri, like så sikkert som at 1+1 ikke "godt mulig" er lik 2- det ER 2. Ved å bruke begrepet "godt mulig" legger du igjen en liten åpning for skjønn, men den åpningen finnes ikke. Det er ikke lov å fiske med levende agn i Norge, ergo kan ikke fisk tatt på levende agn meldes inn i konkurranser hvor det er en forutsetning at fisken er fanget i Norge.

Dette har ingenting med den enkeltes vurdering av forbudet mot bruk av levende agn å gjøre. Den vurderingen får den enkelte ta når de fisker. At det er mest effetivt er sikkert korrekt, det er allikevel diskusjonen uvesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Selvfølgelig enig med deg og det har jeg skrivd før, en regel er en regel..Om man følger den til punkt og prikke når man er ute på fisketur må være opp til hver enkelt av oss.

Men er man med i en konkurranse eller snakk om rekorder er det bannlyst.[} :P ]

Det er her jeg ikke klarer å forstå: "opp til hver enkelt av oss"

Hvis jeg er ute å troller etter Laks med mine 2 stenger ( maks 2 stenger er lovlig), og treffer på en som er fullrigget med 8-10 stenger i samme ærend, så blir jeg fly forbannet og anmelder vedkommende. En regel er til for å holdes.

Hvis en person velger å sette garn på din beste sjøørret plass, er det opp til han da om han vil bryte denne regelen eller ikke ??[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ovejan

Det er her jeg ikke klarer å forstå: "opp til hver enkelt av oss"

Hvis jeg er ute å troller etter Laks med mine 2 stenger ( maks 2 stenger er lovlig), og treffer på en som er fullrigget med 8-10 stenger i samme ærend, så blir jeg fly forbannet og anmelder vedkommende. En regel er til for å holdes.

Hvis en person velger å sette garn på din beste sjøørret plass, er det opp til han da om han vil bryte denne regelen eller ikke ??[ :P ]

Ja... det er opp til han om han vil sette garn der. På samme måte som det er opp til en å bruke levende agnfisk... Man VET at man bryter en regel og risikerer en anmeldelse uansett. (riktignok tror jeg at en anmeldelse av en som bruker en levende agnfisk ikke kommer like langt som en som bryter bestemmelsene rundt garnfisket... dette har sammenheng med at det har vært fokus på garn og som alltid fokus på SØ og laks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gateprofeten

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

Du kan nekte så mye du vil KIS - men så visste du jo ikke om dette på forhånd heller. De aller fleste som fisker storabbor i Norge bruker levende agn. Juks og fanteri? godt mulig - men den mest effektive og utbredte metoden under målrettet storabbormeite er det likefullt. Bakkebygrenda blir neppe den samme igjen - for enkelte :-)

Jeg gjentar jeg siden du gjør det- Jeg visste at det ble brukt mye levende agn til fiske etter abbor (og gjedde også forsåvidt). Det jeg ikke visste var at disse fiskene ble meldt inn i konkurranser.

Det er ikke "godt mulig" dette er juks og fanteri, det ER juks og fanteri, like så sikkert som at 1+1 ikke "godt mulig" er lik 2- det ER 2. Ved å bruke begrepet "godt mulig" legger du igjen en liten åpning for skjønn, men den åpningen finnes ikke. Det er ikke lov å fiske med levende agn i Norge, ergo kan ikke fisk tatt på levende agn meldes inn i konkurranser hvor det er en forutsetning at fisken er fanget i Norge.

Dette har ingenting med den enkeltes vurdering av forbudet mot bruk av levende agn å gjøre. Den vurderingen får den enkelte ta når de fisker. At det er mest effetivt er sikkert korrekt, det er allikevel diskusjonen uvesentlig.

1+1 er 11 KIS - det vet alle som jobber i en moderne bedrift basert på IT[ :P ]. Men jeg er seff enig i at dette er ulovlig, men jeg er sterkt uenig i hvor mye det blir lagt i dette. Dette er ikke mer uvanlig enn å kjøre i 85 i 80 sonen (ha ha ha måtte få med den en gang til). utviklingen kommer ikke til å snu - og de største abborene kommer fortsatt til å bli tatt på levende mørt. What to do? Folk jukser tydligvis her - men bryr seg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

Da spør jeg Ove Jan, hvis du møter meg på isen og jeg bruker levende mort når jeg abbormeiter, anmelder du meg da??

Jeg hadde seffern gjort det samme som deg i det du nevnte.. men litt mer alvorlig de forseelsene..

Jeg fisker ikke på isen, så jeg hadde ikke truffet deg der [ :P ]

jeg vet heller ingenting om abbormeite og mine synspunkter går ikke direkte mot det. Mine synspunkter går på generellt grunnlag at et lov/regel brudd kan ikke "aksepteres" og blir ikke "lovlig" fordi om det er utenfor konkurranse eller fordi "andre gjør det",

Jeg hadde også hatt problemer med å anmelde han som trollet med 8-10 stenger, kan jeg bevise at han trollet etter laks ? jeg er ikke noe politi eller oppsyn, som leker detektiv for å "ta" folk.

Mine eksempler er ment for å poengtere at: et regel/lovbrudd ikke kan "aksepteres" eller bli normalisert som et "stille avvik" fordi at ingen bryr seg.

drit i alt annet som er diskutert, er du enig i det siste avsnittet her ? JA eller NEI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er enige om at levende agnfisk er forbudt.

Alle er enige om at å kjøre i 90 km/t i 80 sonen er forbudt.

Alle er enige om at det er å jukse hvis man bruker levende agnfisk i en konkurranse.

Men man bestemmer selv hvilke regler man velger å følge, og kom ikke og fortell meg at hvis noen av "gutta" får en kjempeabbor på levende agn så

unlater de og melde den inn...[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.