Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

Hørte nå nylig fra en kammerat som var inne i uke 3. Han hadde snakket med en dame (han trodde hun hørte til gården med annlegget). Hun var drit lei folk som ikke kakket fisken de fikk.Etter hver helg lå det masse røyelik langs land.Disse lå og råttnet og luktet.Det verste var etter noen svensker som laget en "reportasje for et eller annet fiskemagasin.Tenker det ble tatt en del bilder.Er vell bikket grensen da for det jeg kaller dyremisshandling.Selv setter jeg spørsmål med all fisk(fra andre fangstraporter her og andre forum) som blir veid-målt-foto-gjerne krydret med et farvellkyss.Anntar "forsiktig" at ikke alle disse overlever.Så i siste fangstraport fra Bolevatn at det ble fanget fisk med hendene.Tja.. lurer på hvorfor.At det blir spøkt med tjaaa...? . At disse stakkers fiskene er styggere enn fy er ingen grunn til å slurve med "relisen".

Er jo kjent at de kan ha problemer med å komme seg ned etter å ha blitt trukket opp fra dypere vann. Folk med LITT vett i hue, kjører fiske rolig opp igjennom vannmassene for å minske problemet med trykk. Ser man en fisk som har problemer med å komme seg ned tar man heller livet av den. Ellers er det jo trist om mange dør pga dårlig behandling da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hørte nå nylig fra en kammerat som var inne i uke 3. Han hadde snakket med en dame (han trodde hun hørte til gården med annlegget). Hun var drit lei folk som ikke kakket fisken de fikk.Etter hver helg lå det masse røyelik langs land.Disse lå og råttnet og luktet.Det verste var etter noen svensker som laget en "reportasje for et eller annet fiskemagasin.Tenker det ble tatt en del bilder.Er vell bikket grensen da for det jeg kaller dyremisshandling.Selv setter jeg spørsmål med all fisk(fra andre fangstraporter her og andre forum) som blir veid-målt-foto-gjerne krydret med et farvellkyss.Anntar "forsiktig" at ikke alle disse overlever.Så i siste fangstraport fra Bolevatn at det ble fanget fisk med hendene.Tja.. lurer på hvorfor.At det blir spøkt med tjaaa...? . At disse stakkers fiskene er styggere enn fy er ingen grunn til å slurve med "relisen".

Folk som er uforsiktige vil få det problemet med at fisken ikke klarer seg ja, folk som er seriøse gjør dette fort og er forsiktige med fisken på land og den klarer seg i 99% av tilfellene. 1 av fiskene vi satte ut i helga kom opp igjen, 2,5 meter lenger borte som nabobåten fanga med henda, hjalp litt og den gikk rett ned igjen! Altså ingen problem og 100% problemfri c&r.

I helga var vi vel sånn omtrent 10 mann som drev fiske etter røyene til enhver tid når vi var det, anslagsvis ble det tatt 50 større røyer. Som jeg så var det 3 av disse som ikke klarte seg. 2 ble avlivet i ved båten da de ikke kom seg og 1 fløt opp 10 meter lenger borte, denne ble hentet av båten som hadde fisket den. Altså ingen problem! Ingen røyer som fløt i vannet.

Båtutleier nevnte også for meg at de hadde fått endel klager fra de som drev/jobba på annlegget om at folk tok seg til rette med å fiske for nærme anlegget, gå i land på anlegget og parkere på anleggets eiendom med bilder. Samt at de oppfordra oss til å ta livet av fisk sånn at de ikke lå og fløt... de gjorde de altså ICKE etter oss. Men vi avliva dem ICKE

Folk med LITT vett i hue, kjører fiske rolig opp igjennom vannmassene for å minske problemet med trykk

Forøvrig så ser det ICKE ut som de har så store problemer med trykket de røyene som kommer bånn gass opp til overflaten, slår med halen og går rett ned igjen.... og det går mye fortere enn jeg og du klarer å hale dem opp!!

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet burde jo laksefisk klare det å bli dratt opp fra relativt dypt vann ganske bra fordi de ikke har lukket svømmeblære. Når det er sagt, så er det observert at særlig røye kan ha problemer. Sikkert fordi denne arten i større grad enn andre laksefisk oppholder seg dypt, og er gjenstand for sportsfiske på dypt vann. Selv har jeg dorget røye i Vättern i Sverige, og der var røyene ganske sløve når vi pumpet de opp fra ca 20 meters dyp. Muligens vi var for brutale, men jeg vurderte C&R som lite aktuelt der og da. Dessuten var det jo god mat! :) Men som mange av dere andre skriver er dette sikkert et spørsmål om hvordan man kjører fisken. Fisk reagerer dessuten individuelt, så man må se an situasjonen. Og det fins vel ingen sikker dokumentasjon på at røyene i Skogeidvannet ikke mestrer C&R, på tross av påståtte observasjoner av røyelik langs bredden. I så fall burde man jo studere det nærmere. Men når det er sagt; at fisken svømmer tilsynelatende frisk tilbake er ingen GARANTI for at den vil klare seg. Den kan ha fått skader som først merkes på et senere tidspunkt. Men som sagt; dette vet vi egentlig alt for lite om, og burde vært mer studert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Der kom det litt info ja, greit med noen tall her :-)

Så selv med relativt høyt svinn vil det ikke være snakk om store mengder for tross alt-mtp de store mengdene røye som finnes i vannet. Det kan vel også være rimelig sikkert å anta at det i perioder kan påvirke fiskens vekt at det fores endel. Men det er et poeng jeg synes bør nevnes her, og det er i at den perioden det fores hardest er tempen over røyas trivselstemperatur. Hvis de måler 17-18grader i merdene er dette en temperatur røya ikke vokser særlig i, akkurat som laksen ikke gjør det når tempen stiger 2-4grader til. Også dette taler mot at foret er en vesentlig årsak til de store røyene i Skogseidvannet.

:rolleyes: 'Trivselstemp er laverer en målt i mær . Fisken flytter vel på seg. står vel ikke stille hele sommeren med åpen munn å spiser pellets.

Er helt enig med flem at denne fisken ikke bør vær registrert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det ? Røyene i Skogseid er naturlig hjemmehørende i vannet! Og dessuten er de vel strengt tatt en sportsfiskeressurs som gir en del penger inn i nærområdet rundt vannet mtp salg av fiskekort og utleie av hus og båter. Så det er STOR forskjell på rømt oppdrettslaks som er en fare for villaksen i elvene og røya som (som sagt) er naturlig i Skogseid. Det er diskutert 100 ganger før her inne, røyene i Skogseid har alltid vært kjent for å være storvokste, selv før annleggene kom i vannet. Kanskje er det flere av de store nå, kanskje vokser de fortere... men det er strengt tat uvesentlig.

Poenget er at det er inget poeng i å kakke de store røyene i Skogseid, spesielt ikke siden de ikke er spisende heller !

Når det gjelder ekkolodd og forbud så bunner nok dette i gamle fordommer. Snakka med ene grunneieren, og eneste grunnen han så var at det ikke skulle bli så lett for garnfiskere med MYE garn på høsten og sommeren å finne de gode plassene å sette garn, da han mente det fort kunne gå fra hobbyfiske til yrkesfiske.

Og hvorfor er den ikke spisende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les tråden

:)

Har lest tråden og fulgt med. SKOGSEIDRØYA=oppdrettfisk burde ikke registreres .Viss gjerdet(garnet) på mæren er eneste forskjell på vill og oppdrettsfisk , ja da blir jeg helt svett. Det betyr at men kan fore fisk til rekodtørrelse for så veie smile og fotografere(agn pellets) :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke skjønne, så skjønner man ikke..

:)

Har lest tråden og fulgt med. SKOGSEIDRØYA=oppdrettfisk burde ikke registreres .Viss gjerdet(garnet) på mæren er eneste forskjell på vill og oppdrettsfisk , ja da blir jeg helt svett. Det betyr at men kan fore fisk til rekodtørrelse for så veie smile og fotografere(agn pellets) :unsure:

klarer desverre ikke å holde meg...

Så dermed så mener du at all fisk i sjøen må diskvalifiseres ? For det er jo tross alt bare ett gjerde/garn som skiller dem fra å være på innsiden av en eller annen mærd ?

Og for 1000 gang, det er ICKE oppdrett på røye i Skogseidvannet.

Ha en ellers trivlig dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Har lest tråden og fulgt med. SKOGSEIDRØYA=oppdrettfisk burde ikke registreres .Viss gjerdet(garnet) på mæren er eneste forskjell på vill og oppdrettsfisk , ja da blir jeg helt svett. Det betyr at men kan fore fisk til rekodtørrelse for så veie smile og fotografere(agn pellets) :unsure:

Det er helt tydelig at du IKKE har gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt tydelig at du IKKE har gjort det...

:)

HE he spillformatet fisk . denne røya sikkert morsom å fiske men.....spillformatet sei har vi heist opp av sjøen ibøtter å spann noen store også (ville aldri registrert denne).Det som for meg er interessant i denne tråden er hvorvidt den skal gjelde rom rek noe jeg mener ikke er riktig.

Spennende å lese/høre at engasjementet rundt dette emnet er så hett . det diskuteres fra finmark til Lindesnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

HE he spillformatet fisk . denne røya sikkert morsom å fiske men.....spillformatet sei har vi heist opp av sjøen ibøtter å spann noen store også (ville aldri registrert denne).Det som for meg er interessant i denne tråden er hvorvidt den skal gjelde rom rek noe jeg mener ikke er riktig.

Spennende å lese/høre at engasjementet rundt dette emnet er så hett . det diskuteres fra finmark til Lindesnes. :)

Ok, da kan vi jo spørre deg også, hvordan du mener rekordjuryen skal kunne skille mellom fisk som har spist spillfor eller ikke, tenker da spesielt på fisk i sjøen. I en fjord med oppdrettsanlegg vil man gjerne anta at noen av fiskene har spist spillfor, noen har det ikke og noen antaes å gjøre det. Noen vandrer kanskje innom fjorden ved siden av også og blir fisket der i rekordstørrelse. Når du kommer opp med et godt forslag til hvordan man skal kunne diskvalifisere/godkjenne enkeltfisk, så tja - da får du jo argumentere ovenfor norgesrekordjuryen med det samme. I mens kan du la oss andre komme med vurderinger av argumentene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da kan vi jo spørre deg også, hvordan du mener rekordjuryen skal kunne skille mellom fisk som har spist spillfor eller ikke, tenker da spesielt på fisk i sjøen. I en fjord med oppdrettsanlegg vil man gjerne anta at noen av fiskene har spist spillfor, noen har det ikke og noen antaes å gjøre det. Noen vandrer kanskje innom fjorden ved siden av også og blir fisket der i rekordstørrelse. Når du kommer opp med et godt forslag til hvordan man skal kunne diskvalifisere/godkjenne enkeltfisk, så tja - da får du jo argumentere ovenfor norgesrekordjuryen med det samme. I mens kan du la oss andre komme med vurderinger av argumentene...

:)

Skjønner at det er vanskelig å sette noen spesifik grense på dette.kreativitet er nok nøkkelordet. Avstand til mærer kan være en mulighet.

i de områdene jeg har fått fisk med " rar k faktor" har det avtatt jo lenger jeg har kommet bort fra anleggene.

(når det er sagt går dette på følelser og følelser er det vanskelig å sette grenser for)

spennende diskusjon dette .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" rar k faktor" har det avtatt jo lenger jeg har kommet bort fra anleggene.

men merkelig nok så finner du store "groteske" røyer i hele Skogseidvannet... Men selvsagt flest ved anlegget, av den enkle grunn at de fleste fisker på varpet som ligger 150-200 meter unna selve oppdrettsanlegget. Varpet.. leste du det ? Fisken står nemlig bare der, rett før, under og rett etter leketia. Vår, sommer og høst er de andre steder i vannet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men merkelig nok så finner du store "groteske" røyer i hele Skogseidvannet... Men selvsagt flest ved anlegget, av den enkle grunn at de fleste fisker på varpet som ligger 150-200 meter unna selve oppdrettsanlegget. Varpet.. leste du det ? Fisken står nemlig bare der, rett før, under og rett etter leketia. Vår, sommer og høst er de andre steder i vannet :)

:D

kreativitet

da går det vel å sette en grense for k faktor hva som er innenfor normalomsrådet for denne arten. Har fått stor røyer i andre vassdrag men ikke med noen tilsvarende k faktor.

lurer fremdeles på hvorfor denne debatten er så heit og skaper så mye leven :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer fremdeles på hvorfor denne debatten er så heit og skaper så mye leven :)

Det kan jeg egentlig oppsummere kort og greit. Det er fordi enkelte ikke kan innse at andre kan glede seg over ting en ikke selv har noe til overs for og må gjøre en stor sak ut av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med røyene fra indre Troms.. De har minst like drøy k-faktor, skal de utelukkes kun pga k-faktor da? Ikke mange o-anlegg i indre Troms gitt :D

:)

misunnelse eller mangel på glede med andres sukess har ingen forankring i hvordan jeg tenker i forhold til dette.

når jeg har lest disse lang trådene blir jeg :) hva som egentlig diskuteres.

blir gjerne med på k100 tur hvis muligheten byr seg(selv om jeg mener at disse røyer ikke hører hjemme på lista) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg egentlig oppsummere kort og greit. ---->Det er fordi enkelte ikke kan innse at andre kan glede seg over ting en ikke selv har noe til overs for og må gjøre en stor sak ut av det...<----

Merk deg det neste gang du hiver deg på "slaktefestivaler" :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan finne igjen forrige gang, siden du refererer til neste gang?

Du sa det selv.....

"Det er fordi enkelte ikke kan innse at andre kan glede seg over ting en ikke selv har noe til overs for "

tenk litt på "abbor" vannet ditt og dine meninger rundt der.

:hailfs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa det selv.....

"Det er fordi enkelte ikke kan innse at andre kan glede seg over ting en ikke selv har noe til overs for "

tenk litt på "abbor" vannet ditt og dine meninger rundt der.

:)

Ehhhh..... eller.... neeeeeiiii, men jada, så..... tror ikke det passer å sitere her gitt. Jeg ba deg finne hvor jeg kastet meg over slaktefestivaler og IKKE at jeg forklarer noen hvorfor debatter kan bli opphetet. Forsøk igjen, jommen sa jeg smør og du får ikke mer moro enn du lager selv....

Neida, men så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.