Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Anlegget på bildet heter forresten Sævareid Smoltanlegg og er et av de største i Norge, produserer vel noe sånnt som 3mill smolt i året...

....og mister 100 000 smolt ut i sjøen i året...

Og disse har du sittet og telt m kuleramma di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Mulig jeg er helt på bærtur. Men jeg kom plutselig til å tenke på et av de andre vannene i vassdraget hvor jeg har fisket mye mer enn i Skogseid. Nemlig Vengsvatnet.

Om jeg ikke tar feil har det også der vært oppdrettsanlegg (Regnbue?). I dette vannet er det og har det alltid vært pinglefisk.

I så fall hvorfor kan det være slik at o-anlegg i Skogseid skaper monsterfisk og tilsvarende ikke skjer i andre vann?

Hjelpe meg!!!

Hva er det du vill frem til????

At disse bolefiskene i s.eid er full i boler så trekker du frem et annnet senario som kan/kan ikke sammenlignes.? Vi vet pr i dag at disse "røyene" er påvirket av oannleggene punktom.At disse annleggene påvirker balansen i vannet punktom.At dette på sikt (med rømling fra annnleggene osv) ikke er bra for "den særegne" art.

At du/andre liker å fiske på disse ynkelige slafsene tar jeg som STORT PROBLEM.De eneste som jeg ser i dag kan påvirke dagens fiskeforvaltning er nettopp oss: vi som fisker .

Synd at det ikke er mer enighet om problemet:ONÆRINGEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Til alle som nå tror at jeg er tot imot skogseid røye genrellt pga den er stygg, feit, ikke smaker godt, unormalt lett å få osv, muligens ikke passer inn i en konk osv, dere tar feil! Les hele tråden så finner dere uta va det[ ;) ]

Absolutt ikke meninegen å henge ut/svartmale NMU's specimen konk i sin helhet heller. Jeg vil bare ha frem på det rene forholdene rundt denne spesielle fisken og dette meget spesielle vannet! Dette er tydelig et tema som engasjere mange, og en debatt(om den kan holdes saklig) fortjener å se dagens lys! [} :)

[} :D ]Langt fra enig.[8D]Dette er sykdom.Utifra dine synspunkter er jeg helt enig.

Min egen vinkling(ny tråd?) så er denne diskusjonen litt??????????????

Hva i s.......varte er det vi vill.? Er det ingen(noen unntak og takk for det.) som setter foten ned å forlanger disse oannleggene dit pepp..........gror??Det svir i mitt hjerte når jeg ser disse bolefiskene på side opp/ned på disse didene.Sliter enormt med å finne glede med å dra disse "fiskene" opp for å ta bilde /måle/veie bare for hva??????????????[?]

Ja bare for hva?

Klør meg både forran og bak når jeg ser fangstbilder "veldig nært" et oannlegg.

Er det bare meg som begynner å bli gammel(har fisket i 30 år).Det går jo bare en vei ,og det er........................

Det er mulig at dette innlegg ikke har plass i denne tråd men sakens kjerne ligger rimelig næert............[V]

Takk til alle saklige bidragsytere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av villlax

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Mulig jeg er helt på bærtur. Men jeg kom plutselig til å tenke på et av de andre vannene i vassdraget hvor jeg har fisket mye mer enn i Skogseid. Nemlig Vengsvatnet.

Om jeg ikke tar feil har det også der vært oppdrettsanlegg (Regnbue?). I dette vannet er det og har det alltid vært pinglefisk.

I så fall hvorfor kan det være slik at o-anlegg i Skogseid skaper monsterfisk og tilsvarende ikke skjer i andre vann?

Hjelpe meg!!!

Hva er det du vill frem til????

At disse bolefiskene i s.eid er full i boler så trekker du frem et annnet senario som kan/kan ikke sammenlignes.? Vi vet pr i dag at disse "røyene" er påvirket av oannleggene punktom.At disse annleggene påvirker balansen i vannet punktom.At dette på sikt (med rømling fra annnleggene osv) ikke er bra for "den særegne" art.

At du/andre liker å fiske på disse ynkelige slafsene tar jeg som STORT PROBLEM.De eneste som jeg ser i dag kan påvirke dagens fiskeforvaltning er nettopp oss: vi som fisker .

Synd at det ikke er mer enighet om problemet:ONÆRINGEN

Det var da voldsomt. Jeg nevner bare et vann som også har hatt oppdrett og kun gir pinglefisk. At du synes jeg/andre fisker på de ynkelige slafsene er STORT PROBLEM får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

Jeg synes også at oppdrettsfisk bør telle på lik linje med en villfisk. For hvordan ser du forskjellen på en voksen laks som stammer fra "vill" smolt og smolt rømt fra et anlegg? Det blir i praksis svært vanskelig å trekke absolutte og udiskutable grenser mellom villfisk og o-fisk, ergo er det like greit at begge deler teller. Rent subjektivt vil vel de fleste sikkert sette større pris på å fange f.eks. en villaks enn åpenar o-laks, men i konkurranser må man operere med objektive, ikke subjektive kriterier. I så måte er det irrelevant for problemstillingen hvorvidt røyene i Skogseid er villfisk påvirket av oppdrettsnæring, eller rømt oppdrettsfisk, telle bør de uansett.

.

Oppdrettslaks bør ikke telle før skjellprøver er annalysert PUNKTOM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Har aldri hørt det har vært ulovlig med ekkolodd i vann tidligere. Hva er bakgrunnen for dette? Og er dette ulovlig i mange vann?

Det er ulovlig med ekkolodd i Skogseid, det står t o m på fiskekortet. Det kan vel ikke være så vanskelig å sette seg inn i reglene der man fisker? Poenget er vel at endel fiskere ikke ser poenget med dette forbudet og ganske enkelt gir blaffen. Og det gjør man kanskje rett i? Ørreten er vel ikke truet av loddbruk, den vandrer i de frie vannlagene, oftest enkeltvis? Og røyen kan vel ikke beskattes hardt nok?

Hvorfor driver dere med CaR? Det blir vel som med o-laksen i sævareid, bør kakkes alle som en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver dere med CaR? Det blir vel som med o-laksen i sævareid, bør kakkes alle som en...

Hvorfor det ? Røyene i Skogseid er naturlig hjemmehørende i vannet! Og dessuten er de vel strengt tatt en sportsfiskeressurs som gir en del penger inn i nærområdet rundt vannet mtp salg av fiskekort og utleie av hus og båter. Så det er STOR forskjell på rømt oppdrettslaks som er en fare for villaksen i elvene og røya som (som sagt) er naturlig i Skogseid. Det er diskutert 100 ganger før her inne, røyene i Skogseid har alltid vært kjent for å være storvokste, selv før annleggene kom i vannet. Kanskje er det flere av de store nå, kanskje vokser de fortere... men det er strengt tat uvesentlig.

Poenget er at det er inget poeng i å kakke de store røyene i Skogseid, spesielt ikke siden de ikke er spisende heller !

Når det gjelder ekkolodd og forbud så bunner nok dette i gamle fordommer. Snakka med ene grunneieren, og eneste grunnen han så var at det ikke skulle bli så lett for garnfiskere med MYE garn på høsten og sommeren å finne de gode plassene å sette garn, da han mente det fort kunne gå fra hobbyfiske til yrkesfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor driver dere med CaR? Det blir vel som med o-laksen i sævareid, bør kakkes alle som en...

Antakeligvis fordi de ser det totale vannviddet ved å kakke fisk for å kaste de i krattet når dette er stedegen røye og ikke utsatt/rømt som er tilfelle med oppdrettfisk.

(Se forøvrig mer enn en annen diskusjon om Skogseidrøyer i forumet. Søketips: Søk på Skogseid og blink ut de trådene i søkeresultatene med flest svar og visninger....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis fordi de ser det totale vannviddet ved å kakke fisk for å kaste de i krattet når dette er stedegen røye og ikke utsatt/rømt som er tilfelle med oppdrettfisk.

(Se forøvrig mer enn en annen diskusjon om Skogseidrøyer i forumet. Søketips: Søk på Skogseid og blink ut de trådene i søkeresultatene med flest svar og visninger....)

Det er ikke riktig at røyen var like stor, eller så mange i denne størrelsen før foringen begynte. Dessuten; all oppdrettsfisk er jo EGENTLIG villfisk. Det finnes ingen REN oppdrettsfisk. Røyen i S. er oppforet. Hvem vet om det er bra for økosystemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bra for økosystemet ? Mye som tyder på at det går helt fint. Det er mye stor røye der, og ikke minst så er det mye stor ørret der... skulle vel tyde på at ting funker det.

Dessuten så er vannet så stort og dypt at om det er røyer som lever av spillfor enkelte steder i vannet så vil det ha null og niks å si for økosystemet i sin helhet. Og det at røyen i vannet er oppforet ? Hvor har du det fra ? Som jeg skrev i mitt forrige innlegg så har det ALTID vært stor røye i vannet, noe som er naturlig for ett vann av den størrelsen, med de dypene man finner i Skogseid. At det ikke var like mange sa ikke jeg, var vel heller det motsatte... Men en tiong er sikkert, og det er at fisken ikke utelukkende lever av spillfor i vannet. Kjenner flere som har tatt opp stor fisk, og disse har innimellom vært fulle av mindre fisk. Men at fisken rundt anlegget for en stor del lever av spillfor er nok ikke til å komme unna, men å påstå at dette er eneste grunnen til at de blir store er kunnskapsløst og flåsete. At det er en medvirkende årsak til at så mange blir store, samt at det kaskje får dem til å blir fortere store kan godt være... men der rokker ICKE med det fakta at de er naturlig tilhørende i vannet!!! Da vil det vel heller være en bedre ide å fjerne oppdrettanleggene før man fjerner røya ? Eller skal man før fjerne villaksen i norske elver, fordi de kommer i konflikt med rømt o-fisk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke riktig at røyen var like stor, eller så mange i denne størrelsen før foringen begynte. Dessuten; all oppdrettsfisk er jo EGENTLIG villfisk. Det finnes ingen REN oppdrettsfisk. Røyen i S. er oppforet. Hvem vet om det er bra for økosystemet?

Det fantes meget stor røye i Skogseid. Om de største var 7, 8 eller 9kg er ikke så viktig, poenget her er at det var en storrøye stamme. Nabovannet uten o-anlegg har også storrøye, dog mindre og ikke så mange. Her ser vi kanskje innflytelsen fra spillforet?

All oppdrettsfisk er EGENTLIG villfisk-dette er bare tull. Olaksen idag er resultatet av over 30års arbeid med avlsarbeid, og er genetisk langt fra sine aner. Hvordan du kan bruke dette i en diskusjon om røyen i Skogseid er utenfor min forståelse.

Det drives IKKE oppdrett av røye i Skogseid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All oppdrettsfisk er EGENTLIG villfisk-dette er bare tull. Olaksen idag er resultatet av over 30års arbeid med avlsarbeid, og er genetisk langt fra sine aner. Hvordan du kan bruke dette i en diskusjon om røyen i Skogseid er utenfor min forståelse.

Med all respekt, KIS, så er ikkje olaksen veldig langt frå villaksen genetisk sett. Dei kan jo framleis hybridisere! Ein håpar jo at dei to "variantane" ein gong skal koma genetisk lenger frå kvarandre, nettopp for å unngå konflikten villtype/oppdrettstype. Men dette er nok framleis mange år frå kvarandre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med all respekt, KIS, så er ikkje olaksen veldig langt frå villaksen genetisk sett. Dei kan jo framleis hybridisere! Ein håpar jo at dei to "variantane" ein gong skal koma genetisk lenger frå kvarandre, nettopp for å unngå konflikten villtype/oppdrettstype. Men dette er nok framleis mange år frå kvarandre. :)

Beklager men her tar du feil. Olaks og villaks er samme art, og å se forskjell på olaks rømt som smolt og villfisk er nesten umulig-men genetisk er forskjellen stor, ved at variasjonen i genmaterialet er svært forskjellig. Avlsarbeidet kan sikkert fortsette i flere tiår til uten at forskjellene blir store nok til at de ikke lenger kan formere seg sammen, men forskjellene bare øker.

EDIT: Må legge til at avhengig av hva man legger i begrepet "forskjellig" har vi for4såvidt rett begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(gjeesp)...det var da fælt som dere krangler om disse abnorme røyene da...selv sitter jeg bare og er sjalu over at jeg ikke kan fiske etter dem.

Sitte der i båten med kaffen og snusen, og microstanga.

Feite torskenapp fra dypet som kan være røye på 10 kilo...det må jo være konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(gjeesp)...det var da fælt som dere krangler om disse abnorme røyene da...selv sitter jeg bare og er sjalu over at jeg ikke kan fiske etter dem.

Sitte der i båten med kaffen og snusen, og microstanga.

Feite torskenapp fra dypet som kan være røye på 10 kilo...det må jo være konge.

...og det er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(gjeesp)...det var da fælt som dere krangler om disse abnorme røyene da...selv sitter jeg bare og er sjalu over at jeg ikke kan fiske etter dem.

Sitte der i båten med kaffen og snusen, og microstanga.

Feite torskenapp fra dypet som kan være røye på 10 kilo... det må jo være konge.

...og det er det :)

Enig med Thor.

Forøvrig morsomt å se denne tråden igjen! Den er jommen lang!

Mvh Oz

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nå nylig fra en kammerat som var inne i uke 3. Han hadde snakket med en dame (han trodde hun hørte til gården med annlegget). Hun var drit lei folk som ikke kakket fisken de fikk.Etter hver helg lå det masse røyelik langs land.Disse lå og råttnet og luktet.Det verste var etter noen svensker som laget en "reportasje for et eller annet fiskemagasin.Tenker det ble tatt en del bilder.Er vell bikket grensen da for det jeg kaller dyremisshandling.Selv setter jeg spørsmål med all fisk(fra andre fangstraporter her og andre forum) som blir veid-målt-foto-gjerne krydret med et farvellkyss.Anntar "forsiktig" at ikke alle disse overlever.Så i siste fangstraport fra Bolevatn at det ble fanget fisk med hendene.Tja.. lurer på hvorfor.At det blir spøkt med tjaaa...? . At disse stakkers fiskene er styggere enn fy er ingen grunn til å slurve med "relisen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.