Gå til innhold
Fiskersiden

Skogseidrøye; verdig specimenfisk eller ikke?


Flemms
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Stau pau Flemms du skal ha for standhaftigheten, selv om jeg ikke er enig i noe av det du sier jeg heller....

He he, nei riktig! Alle får jo ha sin mening, men når du først sier dette så sier du da også at;

-røya ikke er abnormal, og ikke fraviker røye som art i norge ellers!?

-røya ikke er påvirket av oanleggene i dette vannet!?

-ofisk skal likestilles med vill fisk i en konk?

osv osv osv

[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 450
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Ikke for å dra temaet mye lenger nå, men jeg mener ofisk absolutt bør telle på lik linje med villfisk, da det også her er umulig å sette et klart skille.

Intresannt...[ ;) ]

Dette er et annet tema som burde få sin egen tård kansje, men når vi ført er igang; mener du også da at en rømt olaks er likeverdig med en villaks? Konk eller ikke konk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også at oppdrettsfisk bør telle på lik linje med en villfisk. For hvordan ser du forskjellen på en voksen laks som stammer fra "vill" smolt og smolt rømt fra et anlegg? Det blir i praksis svært vanskelig å trekke absolutte og udiskutable grenser mellom villfisk og o-fisk, ergo er det like greit at begge deler teller. Rent subjektivt vil vel de fleste sikkert sette større pris på å fange f.eks. en villaks enn åpenar o-laks, men i konkurranser må man operere med objektive, ikke subjektive kriterier. I så måte er det irrelevant for problemstillingen hvorvidt røyene i Skogseid er villfisk påvirket av oppdrettsnæring, eller rømt oppdrettsfisk, telle bør de uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gateprofeten

BTW - snittvekten på røyene er nødvendigvis ikke så stor. Man kan få hundrevis av 100-300 grammerer for hver fisk over 3 kilo

Eller ikke, jeg fikk totalt to av de, mens han som satt 2 meter fra meg bare fikk de! Merkverdig!!! (litt på siden, men ihvertfall informasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Nei, jeg mener ikke at rømt olaks er Likeverdig, men jeg tror det er klin umulig å si med 100% sikkerhet t dette er en olaks og dette ikke. Derfor er det mye enklere å si ja takk, begge deler.

Puhhh...det var i alle fall godt å høre at du ikke likestiller de to[ ;) ][ :D ]

Hva med den ene stammen(monster) av skogseidrøye om den aviker(tenkt scenario) så mye fra arten røye at den er å annse for det samme som ofisk, dvs ikke likeverdig som villrøye? Hum...svarte gir seg jo selv egentlig[ :D ]

Er forsåvidt enig i at ofisk bør fiskes på for å få de vekke og bort så de ikke ødelegger unike stammer av laks i norge f.eks. Av den grund er det bare bra å ta de med i konker osv....men....likeverdig fisk i forhold til villfisk....not.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Ikke for å dra temaet mye lenger nå, men jeg mener ofisk absolutt bør telle på lik linje med villfisk, da det også her er umulig å sette et klart skille.

Intresannt...[ ;) ]

Dette er et annet tema som burde få sin egen tård kansje, men når vi ført er igang; mener du også da at en rømt olaks er likeverdig med en villaks? Konk eller ikke konk?

I en konk er rømt o-laks likeverdig med villaks. Hadde den ikke vært det måtte hver eneste fisk blitt analysert for å få bekreftet om det er o-fisk eller ikke.

Laks som ser vill ut kan gjerne være o-laks som er rømt som smolt for eksempel. Regnbueørret registreres også i konkurranser selv om 99,9% av all regnbueørret er o-fisk.

Hva med rømt o-torsk og o-kveite? Hvordan ser du forskjell på de og villfisk og hvem skal stå for godkjenning av de?

Konklusjonen er at all fisk teller likt, o-fisk og villfisk. Ellers må all fisk som skal meldes inn i konkurranser sendes til en forskningsinstans for å få bekreftet eller avkreftet om det er o-fisk eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Nei, jeg mener ikke at rømt olaks er Likeverdig, men jeg tror det er klin umulig å si med 100% sikkerhet t dette er en olaks og dette ikke. Derfor er det mye enklere å si ja takk, begge deler.

Puhhh...det var i alle fall godt å høre at du ikke likestiller de to[ ;) ][ :D ]

Hva med den ene stammen(monster) av skogseidrøye om den aviker(tenkt scenario) så mye fra arten røye at den er å annse for det samme som ofisk, dvs ikke likeverdig som villrøye? Hum...svarte gir seg jo selv egentlig[ :D ]

Er forsåvidt enig i at ofisk bør fiskes på for å få de vekke og bort så de ikke ødelegger unike stammer av laks i norge f.eks. Av den grund er det bare bra å ta de med i konker osv....men....likeverdig fisk i forhold til villfisk....not.

Nå må du snart slutte med det der ofisk greiene dine! Det er ICKE ofisk. -punktum-!

Og det er ennå ikke bevist i hvor stor grad fiskene blir påvirket av o-anlegget. Men om de tallene for spillfor stemmer, så er det nødvendigvis ikke mye de er påvirket av anlegget ! Påvirket ? Ja. Mye ? Neppe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Nei, jeg mener ikke at rømt olaks er Likeverdig, men jeg tror det er klin umulig å si med 100% sikkerhet t dette er en olaks og dette ikke. Derfor er det mye enklere å si ja takk, begge deler.

Puhhh...det var i alle fall godt å høre at du ikke likestiller de to[ ;) ][ :D ]

Hva med den ene stammen(monster) av skogseidrøye om den aviker(tenkt scenario) så mye fra arten røye at den er å annse for det samme som ofisk, dvs ikke likeverdig som villrøye? Hum...svarte gir seg jo selv egentlig[ :D ]

Er forsåvidt enig i at ofisk bør fiskes på for å få de vekke og bort så de ikke ødelegger unike stammer av laks i norge f.eks. Av den grund er det bare bra å ta de med i konker osv....men....likeverdig fisk i forhold til villfisk....not.

Nå må du snart slutte med det der ofisk greiene dine! Det er ICKE ofisk. -punktum-!

Og det er ennå ikke bevist i hvor stor grad fiskene blir påvirket av o-anlegget. Men om de tallene for spillfor stemmer, så er det nødvendigvis ikke mye de er påvirket av anlegget ! Påvirket ? Ja. Mye ? Neppe !

Har jo slutta med det tullet nå Thor(les over), sier jo at det er vill fisk. Dog er den ikke representativ for arten røye. Det som er int. er vel hvilken effekt for/pellet som ikke er beregenet på denne fisken7arten har på røya der!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Helge S

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

sitat:Opprinnelig postet av avkroken

Ikke for å dra temaet mye lenger nå, men jeg mener ofisk absolutt bør telle på lik linje med villfisk, da det også her er umulig å sette et klart skille.

Intresannt...[ ;) ]

Dette er et annet tema som burde få sin egen tård kansje, men når vi ført er igang; mener du også da at en rømt olaks er likeverdig med en villaks? Konk eller ikke konk?

I en konk er rømt o-laks likeverdig med villaks. Hadde den ikke vært det måtte hver eneste fisk blitt analysert for å få bekreftet om det er o-fisk eller ikke.

Laks som ser vill ut kan gjerne være o-laks som er rømt som smolt for eksempel. Regnbueørret registreres også i konkurranser selv om 99,9% av all regnbueørret er o-fisk.

Hva med rømt o-torsk og o-kveite? Hvordan ser du forskjell på de og villfisk og hvem skal stå for godkjenning av de?

Konklusjonen er at all fisk teller likt, o-fisk og villfisk. Ellers må all fisk som skal meldes inn i konkurranser sendes til en forskningsinstans for å få bekreftet eller avkreftet om det er o-fisk eller ikke.

True, men ofisk er fortsatt ikke likeverdig villfisk i mine øyen, generellt sett!

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi skjønt gjennom 18 sider med innlegg....

Men du klarer nok ikke å påvirke de 90%(eller 99[ ;) ]) av forumbrukerne som ikke deler ditt syn på saken.

Røyene er villfisk som har nytt godt av at det er mye småfisk/spillfor rundt mærdene.

Hva er problemet?

Samme scenario i alle fjorder i hele landet...

skjønner du tegningen?....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Det har vi skjønt gjennom 18 sider med innlegg....

Men du klarer nok ikke å påvirke de 90%(eller 99[ ;) ]) av forumbrukerne som ikke deler ditt syn på saken.

Røyene er villfisk som har nytt godt av at det er mye småfisk/spillfor rundt mærdene.

Hva er problemet?

Samme scenario i alle fjorder i hele landet...

skjønner du tegningen?....

Takk Asmund. Kort, konkret og akkurat det skulle jeg ønske jeg hadde skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

Det har vi skjønt gjennom 18 sider med innlegg....

Men du klarer nok ikke å påvirke de 90%(eller 99[ ;) ]) av forumbrukerne som ikke deler ditt syn på saken.

Røyene er villfisk som har nytt godt av at det er mye småfisk/spillfor rundt mærdene.

Hva er problemet?

Samme scenario i alle fjorder i hele landet...

skjønner du tegningen?....

he he, artig at du treker denne sluttningen med 100% sikkerhet Aasmund aa. Hvorfor blir ikke da sei, flyndre, torsk osv så abnormale som denne røya vi snakker om i dette vannet? Ser en "sammenheng", om det kan kalles det, men forholdene i havet/fjorden kontra skogseid er ikke uten videre 100% sammenlignbart! I så fall, et spr.mål som mange ville stillt meg, kan du bevise det?

Har vel nevnt dette før også!

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_rog...nd/5470818.html

say no more.....[ ;) ]

Fra artikkelen:

"Undersøkelser av fisk som er gjort på Vikingbanken har vist at også den er full av oppdrettspellets i magen"

Dette viser at Skogseidrøyer og fisk i sjøen er direkte sammenlignbart, Flemming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asmund aa: Her har du selv gitt et godt bevis på at fisk som lever (om enn også bare i perioder) tett inn mot oppdrettsanlegg ofte blir abnormale og uspiselige. Jeg skjønner ikke at dere kan være så naive at dere ikke ser at denne fisken er sterkt påvirket av oanleggene...

Pkt 2 vedr om den bør telle i konkurranse eller ikke bryr jeg meg ikke om.[|)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puuh, nå har jeg lest meg igjennom 19 sider og må bare komme med mitt syn på saken. Jeg har aldri vært på Skogseid og fisket røyene der og har heller ingen ønsker om å gjøre det. Som Finnmarking er jeg vokst opp med skikkelige røyer og synes de på Skogseid er skumle. Jeg håper ikke andre fiskearter som lever ved oppdretsannlegg blir sånn. At mange synes det er stas å fiske disse er flott for dem, bare jeg slipper. Selv om jeg ikke liker Skogseidrøyene tror jeg de må være med i diverse konkurranser. Det blir for komplisert å skulle utelukke dem. Jeg forstår godt Flemms syn på saken og har fortvilet mange ganger når jeg ser bilder av de stakkars monsterfiskene. Det kan ikke være godt å svømnme rundt så feit (Tjukkholmen neste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Mona Davidsen

Puuh, nå har jeg lest meg igjennom 19 sider og må bare komme med mitt syn på saken. Jeg har aldri vært på Skogseid og fisket røyene der og har heller ingen ønsker om å gjøre det. Som Finnmarking er jeg vokst opp med skikkelige røyer og synes de på Skogseid er skumle. Jeg håper ikke andre fiskearter som lever ved oppdretsannlegg blir sånn. At mange synes det er stas å fiske disse er flott for dem, bare jeg slipper. Selv om jeg ikke liker Skogseidrøyene tror jeg de må være med i diverse konkurranser. Det blir for komplisert å skulle utelukke dem. Jeg forstår godt Flemms syn på saken og har fortvilet mange ganger når jeg ser bilder av de stakkars monsterfiskene. Det kan ikke være godt å svømnme rundt så feit (Tjukkholmen neste).

Nuvel.. hadde du fått en av disse på kroken så tror jeg du hadde endret din mening om de har det vondt eller ikke når de svømmer, for jeg kan garantere at de drar avgårde uten at det virker som kroppsmassen hindrer dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Daggad

Jeg skjønner ikke at dere kan være så naive at dere ikke ser at denne fisken er sterkt påvirket av oanleggene...

Sterkt påvirket er sterke ord.

Genetiske annligende kan også være en faktor her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Genetiske annligende kan også være en faktor her.

Klart det kan, og jeg sier ikke at det kan være en sammensatt årsak til at disse fiskene reagerer såpass krafig på oanleggene.

Parallelt kan man også si det samme vedr rømt laksesmolt i sjøen. Denne har jo blitt utviklet av mennesker med gener for å vokse raskere enn det naturen i utgangspunktet hadde tenkt seg [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Daggad

sitat:Genetiske annligende kan også være en faktor her.

Klart det kan, og jeg sier ikke at det kan være en sammensatt årsak til at disse fiskene reagerer såpass krafig på oanleggene.

Parallelt kan man også si det samme vedr rømt laksesmolt i sjøen. Denne har jo blitt utviklet av mennesker med gener for å vokse raskere enn det naturen i utgangspunktet hadde tenkt seg [8D]

Jammen gjør de det ? Er dette bevist ? Joda, vi er enige i at de i en viss grad blir påvirket av anleggene. Men sitat "såpass kraftig" er vel foreløpig bare synsing fra din side ?? Det er vel ett regnestykke på gang om jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som grunnlag for understående har jeg i stor grad brukt Rådgivende Biologers rapporter fra Skogseid og Tore Qvenild`s utmerkete bok "Ørret og ørretfiske"

Fiskebestand i Skogseidvannet:

Arealet av SE er 4.8kvkm eller 480 hektar

Så leser jeg fra TQ sin bok at et produktivt ørretvann har en utgangsbestand på 22.5kg ørret pr.hektar. Nå er ikke SE et produktivt ørretvann, men et ørret/røyevann. Som kjent vil ørret og røye i samliv i stor grad fordele næringstilgangen mellom seg, hovedsaklig ved at ørreten dominerer i Littoralsonen mens røya i større grad utnytter plankton i de frie vannmasser.

Som vi leser i RB sine rapporter har SE en overraskende stor bestand av vannlopper, dette tyder på at næringstilgangen er god (her kommer gjødsling og oanleggene inn) noe som tyder på at fisken ikke får beitet ned disse bestandene-ergo er mattilganegn i vannet generelt god. Det er derfor grunn til å anta en høyere utgangsbestand i SE enn i et produktivt rent ørretvann, ettersom fiskebestanden i SE er bedre tilpasset de gode forholdene i SE vannet.

Utgangsbestanden i SE er dermed på ca 30.kg/hektar*480hektar= 14 400kg, eller ca 15 tonn.

Dersom utgangsbestanden er på ca 15tonn, kan man da si noe om hvordan bestanden av røye, da i særskilthet storrøye, blir påvirket av spillforet fra merdene?

Vel, ikke som jeg har kunnet finne noen metode for...[V]

Det er altfor mange usikre faktorer knyttet til spillforet... bla disse:

*Hvor mye spillfor er det?

*Hvor mye av spillforet er tapt med dødfisken?

*HVor mye av spillforet spises faktisk av fisken i SEvannet?

*Hvor godt utnytter røye (og ørret) smoltfor til laks?

Disse svarene klarer jeg ikke finne ut av, og jeg har et par studiekompiseer som også klør seg litt i holdet nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.