Gå til innhold
Fiskersiden

AoF nr 3 2006


 Share

Recommended Posts

Nesten 1 million nordmenn har vann med gjørs i sin umiddelbarte nærhet. Antallet som har abbor, gjedde, eller f.eks meitefisk som nabo er langt høyere. Hvorfor blir det da for dumt å kunne forvente at det skal skrives om annet enn bare laks og sø i vårens viktigste nummer?

Fordi 3millioner ikke har det? Og fordi for hver som driver med meite i ferskvann er det 100laksefiskere? Selv i tykkeste meiteland er det langt flere som fisker laks enn gjørs, det vet du like godt som meg. Nå kunne jeg godt tenke meg å lese en artikkel om gjørsfiske jeg, men det burde være mulig å forstå at AOF må ta hensyn til hva det store flertall av leserne driver med og er interessert i. Jeg tipper det kommer mer meitestoff i de neste 2-3 numrene når det er høysesong for meite i Norge-som naturlig er. Neste nummer kommer forøvrig allerede 8.mai.

jeg kan ikke fri meg for tanken på at hadde du bodd i England hadde du sikkert klaget over alt maset om karpe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 105
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Så du mener at man skal ekskludere fiskemulighetetene til 25% av befolkningen fordi laks har høysesong i juni-september - hvor mange fisker egentlig laks nå? Og ikke heng deg opp i gjørs og "meitefiske", hva med alle de andre artene enn laks og sø ( vi snakker om eksklusjon av 100+++ arter)? AoF må selvsagt prioritere hva de skal trykke av artikler og reklame - og de tar sikkert heller ikke skade av å miste meg som abonement. Men det er fremdeles synd at man ikke har et blad som representerer alt om fiske i Norge.

Den etiske grensen på reklameinnhold går ellers på 20% (i publikasjoner) - Aof har doblet dette.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal ekskludere fiskemulighetetene til 25% av befolkningen fordi laks har høysesong i juni-september - hvor mange fisker egentlig laks nå? Og ikke heng deg opp i gjørs og "meitefiske", hva med alle de andre artene enn laks og sø ( vi snakker om eksklusjon av 100+++ arter)? AoF må selvsagt prioritere hva de skal trykke av artikler og reklame - og de tar sikkert heller ikke skade av å miste meg som abonement. Men det er fremdeles synd at man ikke har et blad som representerer alt om fiske i Norge.

Den etiske grensen på reklameinnhold går ellers på 20% (i publikasjoner) - Aof har doblet dette.

Det er du som ekskluderer noe her, jeg fisker alt jeg, hele året også faktisk, sålangt det er mulig. Jeg kan ikke forstå hvorfor det må stå noe i AOF for at du skal kunne dra på fisketur... bra artikkel om steinbitfiske dette nummeret er vi enige om, da får vi vel snart en rapport fra dg på hvordan det gikk når du prøvde???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å ha grundige artikkler om noen få arter som flertallet av norske sportsfiskere intreserer seg for.. enn å gå i overflaten av 100 arter fisk og fiskemåter, for å tilfredsstille alle sportsfiskere i norge. Må jo gå litt i "dypden" for å få en spennende artikkel og blad, er jo grenser på hvor mange sider en utgave kan komme på! Kommer helt sikkert nok piss om kjedlige meitefisker senere :)

Endret av RobertL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Inge.... du skremmer meg faktisk litt nå.

Ingen, jeg gjentar INGEN (selv ikke Morten), av de som har uttalt seg kritisk til innholdet i dette nummeret av AOF mener at det ikke skal stå noe som helst om laks og SØ i dette nummeret.

Gjennomgangsmelodien har vært at det var litt vel mye, som da gikk på bekostning av andre arter.

Hvordan kan du da mene at det er han som er eksluderende?

Det er jo en selvmotsigelse i seg selv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi 3millioner ikke har det? Og fordi for hver som driver med meite i ferskvann er det 100laksefiskere? Selv i tykkeste meiteland er det langt flere som fisker laks enn gjørs, det vet du like godt som meg. Nå kunne jeg godt tenke meg å lese en artikkel om gjørsfiske jeg, men det burde være mulig å forstå at AOF må ta hensyn til hva det store flertall av leserne driver med og er interessert i. Jeg tipper det kommer mer meitestoff i de neste 2-3 numrene når det er høysesong for meite i Norge-som naturlig er. Neste nummer kommer forøvrig allerede 8.mai.

jeg kan ikke fri meg for tanken på at hadde du bodd i England hadde du sikkert klaget over alt maset om karpe... :lol:

Men VIL 3 millioner nordmenn lese det samme om og om igjen? Ja kanskje...

For min del så er det interessant å lese om andre ting, seg være kystmeite i norge eller utlandet, havfiske etc. etc. Nå driver jeg ikke mest med laksefiske heller, men man leser ALTFOR mye om det. Så derfor vil jeg gjerne lese om annet.

P

Endret av Pikopath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Inge.... du skremmer meg faktisk litt nå.

Ingen, jeg gjentar INGEN (selv ikke Morten), av de som har uttalt seg kritisk til innholdet i dette nummeret av AOF mener at det ikke skal stå noe som helst om laks og SØ i dette nummeret.

Gjennomgangsmelodien har vært at det var litt vel mye, som da gikk på bekostning av andre arter.

Hvordan kan du da mene at det er han som er eksluderende?

Det er jo en selvmotsigelse i seg selv det.

Svært så lettskremt man er da... :lol: .

De fleste av oss driver jo med mange typer fiske, og finner derfor flere interessante artikler i de fleste utgavene av AOF Det er mangel på allsidighet som er ekskluderende, og artiklene i AOF er langt mer allsidige enn fisket til Hoffa... med mindre han driver og holder tilbake fangstrapporter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he. Takk gudskjelov er norsk villaks på vei bort og vekk. Så kan vi få noen saftige artikler om oppdrettslaksfiske istedet :D:D:D:D . Den stagnerte og molboistiske tankegangen til mange norske laksefiskere blir som lørdagsgodt på en onsdag den dagen de må avvikle sitt fiske - eller utvide sin horisont. :lol:

Med tanke på at jeg hadde 60+ arter før dagens artsjegere i det hele tatt visste hva en mort var - så er jeg fremdeles en av de mer allsidige sportsfiskerene i dette landet. Jeg ekskluderer faktisk kun to arter fra mitt fiske - du vet hvilke :D

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he. Takk gudskjelov er norsk villaks på vei bort og vekk. Så kan vi få noen saftige artikler om oppdrettslaksfiske istedet :D:D:D:D . Den stagnerte og molboistiske tankegangen til mange norske laksefiskere blir som lørdagsgodt på en onsdag den dagen de må avvikle sitt fiske - eller utvide sin horisont. :lol:

Med tanke på at jeg hadde 60+ arter før dagens artsjegere i det hele tatt visste hva en mort var - så er jeg fremdeles en av de mer allsidige sportsifkerene i dette landet. Jeg ekskluderer faktisk kun to arter fra mitt fiske - du vet hvilke :D

Vi får heller diskutere hvilke arter vi skal søke om å få sette ut i tomme lakseelver om 20 år :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RobertL:

Jeg har ihvertfall referanser på hva som er vanskelig og ikke - da jeg har fisket det meste som svømmer i dette landet. At laksefiskere forherliger èn art uten referansegrunnlag er lite nytt.

Hva vet du om mine referanser?

Har da 69 arter selv, så jeg har da et lite grunnlag å snakke ut fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Alt Om Fiske bare hadde variert litt mer med innholdet, så kanskje det kunne inspirert folk til å prøve nye ting!

LAKS.....

Jeg er nesten gått lei av den fisken allerede, enda jeg aldri engang har tatt i en lakse-stang...

Når du ikke har prøvd laksefiske, virker det merkelig å tro at noen skulle prøve noe som helst på grunnlag av hva som står i AOF :lol:

Men jeg er helt enig i at AOF ved å gi variert stoff vil bidra til et mer variert sportsfiske, og det vil vi alle tjene på! Og jeg er sikker på at den fine treneden vil fortsette med de neste numrene, selv om jeg kan forstå at det for endel var et "tilbakeslag" med dette nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er et viktig poeng slik jeg ser det er jo faktisk ikke bare å tilby artikler vedrørende det som flest gjør, men kanskje tilby artikler som gjør at en del mennesker faktisk får lyst til å gå ut og prøve nye ting.

Det som er poenget her er jo at dette faktisk funker: Bare se hvordan kystmeitet og forsåvidt også ferskvannsmeite har eksplodert mye takket være bla sider som denne. Dette kommer jo av at folk får opp øynene for nye varianter av fiske. Når det gjelder Laks og Ørret har vi jo tross alt et blad som tar seg av dette.

Et annet aspekt som også ganske klart kommer frem i denne tråden er jo dette med nytenkning. Se feks på Tsjekkisk Nymfefiske osv. Mange av meitemetodene er jo direkte overførbare til andre arter hvor fiskemetodene kanskje har stått litt mere stille de 30 siste årene, mens meitefisket på kontinentet har hatt en sinnsyk utvikling. Hva med feks en artikkel om wagglermeite, Rovfisktackle, Foring, Feederfiske osv osv. Dette kan jo brukes på de aller fleste arter med hell. Og i Saltvann og ferskvann, elv og vann.

Som tidligere nevnt synes jeg det er greit med reklame så lenge det står i forhold til relevant stoff. Og når du tenker på det å ha mer allsidig stoff er det jo svært sannsynlig at opplagstallene vil øke. Rett og slett fordi det fenger flere. Å sitte og forsvare andelen fettfinnebasert stoff i dette bladet mot andelen som fisker Laks og SØ her i landet blir jo bare for dumt. Tell opp antallet mennesker i dette landet som har ått laks i forhold til hvor mange som fisker osv osv.

Sier seg selv at en som får et par kilos brasmer i løpet av en totimers tur har større sannsynlighet for å bli bitt av basillen, enn en som har vært en uke på Laksefiske og var så heldig å se at Onkelen til kompisen til Pappa hadde på en Laks.

Nei min mening er at et i utgangspunktet så bra blad som AOF burde gå foran og prøve å være en aktiv aktør i forhold til at fisket i Norge skal utvikle seg og ikke minst at flere skal fatte interesse for fiske. Ikke legge seg på samme nivå som Jeger og Beger. Litt hunder og våpen i siste nummeret, krydret med en DEL annonser så hadde dette vært et gjennomsnittlig Jakt og Fiske nummer med overvekt av fiske.

Dette er ment som konstruktiv kritikk og ikke sure oppstøt!

Endret av Ginny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er et viktig poeng slik jeg ser det er jo faktisk ikke bare å tilby artikler vedrørende det som flest gjør, men kanskje tilby artikler som gjør at en del mennesker faktisk får lyst til å gå ut og prøve nye ting.

Det som er poenget her er jo at dette faktisk funker: Bare se hvordan kystmeitet og forsåvidt også ferskvannsmeite har eksplodert mye takket være bla sider som denne. Dette kommer jo av at folk får opp øynene for nye varianter av fiske. Når det gjelder Laks og Ørret har vi jo tross alt et blad som tar seg av dette.

Et annet aspekt som også ganske klart kommer frem i denne tråden er jo dette med nytenkning. Se feks på Tsjekkisk Nymfefiske osv. Mange av meitemetodene er jo direkte overførbare til andre arter hvor fiskemetodene kanskje har stått litt mere stille de 30 siste årene, mens meitefisket på kontinentet har hatt en sinnsyk utvikling. Hva med feks en artikkel om wagglermeite, Rovfisktackle, Foring, Feederfiske osv osv. Dette kan jo brukes på de aller fleste arter med hell. Og i Saltvann og ferskvann, elv og vann.

Som tidligere nevnt synes jeg det er greit med reklame så lenge det står i forhold til relevant stoff. Og når du tenker på det å ha mer allsidig stoff er det jo svært sannsynlig at opplagstallene vil øke. Rett og slett fordi det fenger flere. Å sitte og forsvare andelen fettfinnebasert stoff i dette bladet mot andelen som fisker Laks og SØ her i landet blir jo bare for dumt. Tell opp antallet mennesker i dette landet som har ått laks i forhold til hvor mange som fisker osv osv. Da er jeg muligens dum, men selv om jeg legger til en f forstår jeg ikke poenget med det du sier her.

Sier seg selv at en som får et par kilos brasmer i løpet av en totimers tur har større sannsynlighet for å bli bitt av basillen, enn en som har vært en uke på Laksefiske og var så heldig å se at Onkelen til kompisen til Pappa hadde på en Laks. Det tror jeg svært mange er uenige i.

Nei min mening er at et i utgangspunktet så bra blad som AOF burde gå foran og prøve å være en aktiv aktør i forhold til at fisket i Norge skal utvikle seg og ikke minst at flere skal fatte interesse for fiske.

Det er vel ikke det synet eierne av AOF har , de vil vel selge blader slik at bladet ikke går nedenom og hjem... Ikke legge seg på samme nivå som Jeger og Beger. Litt hunder og våpen i siste nummeret, krydret med en DEL annonser så hadde dette vært et gjennomsnittlig Jakt og Fiske nummer med overvekt av fiske.

Dette er ment som konstruktiv kritikk og ikke sure oppstøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.