Gå til innhold
Fiskersiden

Artsmangfold (atter en gang)


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Gjest Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Organisasjonsplikt?

. Og flytting av karpe rundt om på østlandet er ikke problemet. Det er f.eks i rogaland siste 10 årene registrert gjedde, sørv, ørekyte og karuss i flere vann.

Dette har da ingenting med meitefiske å gjøre KIS...... Ingen av disse artene har sportsfiskeverdi, og utsettingene som er gjort er høyst sansynlig foretatt av barn, svensker på hevntokt eller kjipe naboer.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 445
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men hvilken skade har gjedda gjort på Karmøy ? Ta foreksempel Heiavannet, der har det endret ett grunt, varmt vann til ett sportsfiskeparadis (før var det vel kun småfallen ørret her), mens for 3-4 år siden var de flust av gjedder der (helt til grunneierne garna opp mesteparten). Nå siger det nok rundt en og annen skikkelig madamm der............ heller en 6 kg gjedde hver 10.tur enn 10 ørret på 150 gram hver tur. Og ikke sprer gjedda seg ifra vannet heller.. men likevel snakker de om rotenon !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre en ting som er litt nedfelt i den norske mentaliteten, at fisk som ikke er mat er ufisk. Det tror jeg kan være meitefiskernes store problem. Og overbevise myndighetene om å godkjenne utsetting av fisk som ikke kan slenges i stekepanna. Sånn tror jeg det er, desverre.

Jeg fisker endel i Aulielva, er ingen mester ennå, mye å oppdage. Hvis man snakker med den vanlige mann i gata er han stort sett ikke klar over at det er fisk i Aulielva i det hele tatt. Og nevner man ordet vederbuk, ja da tror han ikke det han hører. Og karpe, den vet vel kun de som har hagefisk noe om. Hvordan skal man få godkjenne utsettelse av fisk som bare noen hundre mennesker i dette landet har et forhold til?

Det er litt av en jobb som må gjøres for at dette skal bli en realitet, og det går jo an å håpe på et litt mykere lovverk med tiden.

Hvordan fikk man i sin tid tillatelse til utsettelse av gjørs i akersvannet, den er jo i aller høyeste grad importert?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Jørgen

Hvordan fikk man i sin tid tillatelse til utsettelse av gjørs i akersvannet, den er jo i aller høyeste grad importert?.

Sikkert fordi det var så mye "ufisk" som sørv, brasme, vederbuk o.l man ville bli kvitt... Og dessuten så er jo gjørsen en fremragende matfisk, den har jo til og med stått på menyen til Hotell Klubben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med KIS om at der kraft bak antall. NMU og moderne meitefiske er en liten gruppering i Norge. I Sverige derimot har miljøet vokst enormt siden begynnelsen av 1980 hvor det også i Sverige var ikke eksisterende. Myndighetene har sett verdien av et bynært sporsfiske og jeg kan nevne at Stockholm kommune for noen år siden hadde et storstilt program for å skape karpevann i nærområdet av byen. Det er nesten til å få tårer i øynene av hvor åpensinnde de er. Noen, klare næringsfattige sjøer er forbeholdt laksefisk og forvaltes som put&take eller selvgenererende sjøer, andre er typiske gjedde, abbor ,gjørs og mort lokaliteter mens et antall mindre og næringsrike vann er forbeholdt karpe og suter..Fritt frem for selv å velge det sportsfisket man vil ha. I tillegg klarer de altså å opprettholde et fantastisk sjøørret og laksefiske midt i sentrum av millionbyen. Etablering av et karpevann tar tid..ja og så er det slett ikke sikkert at en utsetting lykkes. Det er først nå man høster av satsingen (som startet i 1990) og noen grombra karpevann er rett utenfor byen. Ta feks mortsjøen i sentrum av Teby i Stockholm.12-15kiloskarper i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Enig med KIS om at der kraft bak antall. NMU og moderne meitefiske er en liten gruppering i Norge. I Sverige derimot har miljøet vokst enormt siden begynnelsen av 1980 hvor det også i Sverige var ikke eksisterende. Myndighetene har sett verdien av et bynært sporsfiske og jeg kan nevne at Stockholm kommune for noen år siden hadde et storstilt program for å skape karpevann i nærområdet av byen. Det er nesten til å få tårer i øynene av hvor åpensinnde de er. Noen, klare næringsfattige sjøer er forbeholdt laksefisk og forvaltes som put&take eller selvgenererende sjøer, andre er typiske gjedde, abbor ,gjørs og mort lokaliteter mens et antall mindre og næringsrike vann er forbeholdt karpe og suter..Fritt frem for selv å velge det sportsfisket man vil ha. I tillegg klarer de altså å opprettholde et fantastisk sjøørret og laksefiske midt i sentrum av millionbyen. Etablering av et karpevann tar tid..ja og så er det slett ikke sikkert at en utsetting lykkes. Det er først nå man høster av satsingen (som startet i 1990) og noen grombra karpevann er rett utenfor byen. Ta feks mortsjøen i sentrum av Teby i Stockholm.12-15kiloskarper i dag.

Svenske myndigheter har alltid vært mer liberale og åpne for impulser utenfra enn de Norske, ikke minst når det gjelder fiskeriforvaltning. Og enda svenske fiskebestander har vært vel så utsatt for ulike negative påvirkninger som de norske, har man gjennom aktiv kultivering klart å skape et bedre SPORTSFISKE enn man jevnt over har klart i Norge, der ørretvann med 30-35cm lange ørreter dominerer fullstendig. Det er få land i verden som kan matche svenskene når det gjelder sportsfisketilbud i ferskvann, uansett om vi snakker om fjellfiske etter ørret og røye, harrfiske, sik, gjedde, abbor, gjørs, karpefisk generelt, karpe og suter spesielt, og trolling i de gigantiske sjøene, THE LOT! Og dette skyldes ikke bare gode naturgitte forhold, men at man som nevnt aktivt har kultivert og satset bredt på alle arter.

Og når man ser på all den aktive, men gjennomtenkte spredning av ferskvannsfisk som har foregått i Sverige, så kan man lure på hvorfor man ikke har opplevd flere negative økologiske effekter. Den eneste alvorlige jeg kan komme på er den tåpelige spredningen av signalkreps, men det har jo ikke så mye med fisk å gjøre.... Derfor står svenskenes erfaringer i sterk kontrast til de skrekkscenarier som brukes som argument mot en liknende politikk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at tråden inneholder vannvittig mye interessant, men jeg må innrømme at

jeg begynner å miste oversikten over hva vi diskuterer:

- Hvis vi diskuterer om det er økologisk problematisk med utsetting av karpefisk

som karpe og suter i næringsrike vann og tjern i begrensede deler av Norge, er jo

det veldig interessant med erfaringene fra Sverige. Vet noen om noe eksempel på

at (ulovlig eller lovlig) utsetting av disse artene har hatt uheldige

konsekvenser i Norge? De uheldige utsettings-/kultiveringstiltakene jeg vet om i

Norge er enten:

- Resultat av et forsøk på å legge forholdene til rette for laksefisk

- Resultat av uheldig/tilfeldig spredning i form av agnfisk etc.

- Bevisste forsøk på å ødelegge en fiskebestand

- Hvis vi diskuterer hvordan vi kan få gjennomført slike utsettinger på en

kontrollert og veloverveid måte tror jeg som flere har nevnt at løsningen er at

en må organisere seg eller i det minste samle interessenter seg for å sette makt

bak ønsket. NMU blir nok, slik det er i dag, for svak til å få gjennom dette. De

spesialiserte "meiterne" blir nok av mange (til dels inkludert meg selv må jeg

innrømme) sett på som en sær minoritet. Men, som jeg har sagt tidligere, tror jeg

interessen for å fiske etter attraktive meitearter er MYE større enn

medlemsantallet i NMU skulle tilsi.

Hvis vi ikke dikuterer noe av dette, men noe helt annet, har nok jeg mistet

tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor Eivind Håkonsen;

Når det gjelder Heiavatnet så er da spesielt aure/lakse-fiskere som henger seg opp i taljer.

Rotenon; sikkert bra der det trengs, men kan ikke gjedda få lov til å leve i et vann på Karmøy?....den kommer ikke der i fra til et annet vann uten å ta en tur innom saltvann først, og det er snakk om saltere vann en i Sverige([V]).

Greit nok at små-auren(150gram) er vekk, men vi får et mye bedre gjedde/åle-vann å fiske i.

Jeg er ikke selv for å sette ut fiskearter som ikke hører til, men jeg mener at når gjedda først er kommet(satt ut for 20 år siden?), kan den ikke da få bli[?].

Greit nok at aure og ål er fisken som er fra Karmøy orginalt sett, men aure(små+) finnes i alle andre vanna på øya(mange).

Håper bare ikke at bøndene rundt vannet har fiska opp all gjedde med garn.

Jeg satt der selv i fire timer i går kveld å meita etter gjedde, men nei da, jeg gikk hjem uten noe annet enn en herlig kveld ved vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ål ute på jakt, men jeg brukte 5/0 sirkelkrok etter gjedda, og den klarer vanligvis ikke ålen å gape over.

Men når jeg tok inn snørene når jeg skulle hjem hang bare ryggraden og ribbebeina igjen på agnet.

Så ålen hadde nok vert borti agnet, men det var det med kroken til gjedda da!

Kunne vel så vidt se at stangtuppen beveget seg ytterst lite ei stund.

Sluttet også av en time for tidlig for ålen sin del(kl.24.00).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en smule begrenset erfaring med gjedde-meite, men min gjedde fra Heiavannet ble tatt på en forholdsvis grov enkelkrok. Ikke sirkel. Kroking, avkroking og utsetting gikk forholdsvis greit(obs! pass fingrene!). Min andre gjedde evver ble tatt i akers på treble-kroker. Kroking gikk jo fint, men avkroking var litt værre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.