Gå til innhold
Fiskersiden

Småflekket rødhai norgesrekord


 Share

Recommended Posts

he he, her er vi i gang igjen ser jeg... Det er bra dere fiskere der ute praktiserer denne formen for "selvjustis" og stiller spørsmål ved rekordlista og graver frem urimeligheter. For målet er jo at rekordlista skal være så riktig som mulig. Det dere bør passe dere for er at dere ikke på litt tynt grunnlag trekker bastante konklusjoner.

Det ser helt klart ut som det er noe som skurrer ved de to rekordene. At slike eldre rekorder så lett gled igjennom skyldes nok delvis mangel på erfaring fra de som godkjente rekordene. Hvem hadde erfaringsgrunnlag i 1988 til å vite hvor stor en 70cm lang rødhai normalt veier?

Og det kan godt hende det er slik noen påstår, at fiskeren her har slengt på en kilo ekstra for syns skyld, fordi han ikke kunne tro at vektene var så lave som hhv 710 og 960 gram? Naturligvis er dette i så fall juks, men det er kanskje forståelig at vedkommede har tenkt på denne måten.

Uansett skal jeg ta opp disse og andre rekorder med juryen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, her er vi i gang igjen ser jeg... Det er bra dere fiskere der ute praktiserer denne formen for "selvjustis" og stiller spørsmål ved rekordlista og graver frem urimeligheter. For målet er jo at rekordlista skal være så riktig som mulig. Det dere bør passe dere for er at dere ikke på litt tynt grunnlag trekker bastante konklusjoner.

Det ser helt klart ut som det er noe som skurrer ved de to rekordene. At slike eldre rekorder så lett gled igjennom skyldes nok delvis mangel på erfaring fra de som godkjente rekordene. Hvem hadde erfaringsgrunnlag i 1988 til å vite hvor stor en 70cm lang rødhai normalt veier?

Og det kan godt hende det er slik noen påstår, at fiskeren her har slengt på en kilo ekstra for syns skyld, fordi han ikke kunne tro at vektene var så lave som hhv 710 og 960 gram? Naturligvis er dette i så fall juks, men det er kanskje forståelig at vedkommede har tenkt på denne måten.

Uansett skal jeg ta opp disse og andre rekorder med juryen.

Hvis det er slik vedkommende har tenkt, er det ikke forståelig for meg. Juks er juks!

Hvis man tviler på vekta, så skaffer man seg en annen vekt!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til fiskerens forsvar først:

Glassvaren til Kofoed har jeg ikke sett bilde av selv, men bilder av flere virkelig store glassvar på sidene hans. Hans er oppgitt til å være 65 cm og vekta til å være 2360 g, noe jeg synes stemmer godt overens med min nylige fangede på 62 cm og 2085 g.

Hvittingen på 3115 synes jeg ikke ser helt usannsynlig ut sammenliknet med Hugos på 2750 og hvittinger på rundt 2,3-2,4 som Vilhelm, Terje i klubben og jeg har fått.

Men det er noe som ikke stemmer med bildene av tunga og rødhaien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik vedkommende har tenkt, er det ikke forståelig for meg. Juks er juks!

Hvis man tviler på vekta, så skaffer man seg en annen vekt!

Naturligvis, det var ikke noe forsøk fra min side å rettferdiggjøre dette. Men selv om vi i 2006 kan si at man burde skaffe seg en annen vekt, og at det er forkastelig å "gjette" på vekt, så bør vi også ha en viss forståelse for at folk for 20 år siden kanskje tvilte på at en 70cm lang fisk "bare" kunne veie 7 hekto - hvis det er det som er tilfelle da. For det blir jo uansett bare spekulasjon!

Et par kommentarer til fiskerens forsvar først:

Glassvaren til Kofoed har jeg ikke sett bilde av selv, men bilder av flere virkelig store glassvar på sidene hans. Hans er oppgitt til å være 65 cm og vekta til å være 2360 g, noe jeg synes stemmer godt overens med min nylige fangede på 62 cm og 2085 g.

Hvittingen på 3115 synes jeg ikke ser helt usannsynlig ut sammenliknet med Hugos på 2750 og hvittinger på rundt 2,3-2,4 som Vilhelm, Terje i klubben og jeg har fått.

Men det er noe som ikke stemmer med bildene av tunga og rødhaien!

Dette er viktig å få frem. Selv om fiskeren har påfallende mange rekorder, og det kan stilles spørsmål ved to av dem, er det ingenting som tyder på at han er en notorisk juksemaker. Du nevner hvittingen og glassvaren. Så vidt jeg kan forstå er begge godt dokumentert, med rimelige vekter. Det samme er horngjelen og taggmakrellen, selv om bildet av horngjelen er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, det var ikke noe forsøk fra min side å rettferdiggjøre dette. Men selv om vi i 2006 kan si at man burde skaffe seg en annen vekt, og at det er forkastelig å "gjette" på vekt, så bør vi også ha en viss forståelse for at folk for 20 år siden kanskje tvilte på at en 70cm lang fisk "bare" kunne veie 7 hekto - hvis det er det som er tilfelle da. For det blir jo uansett bare spekulasjon!

Det jeg mente var at hvis man skal melde inn en fisk som rekord, så må man være 100% sikker på at vekta er riktig.

Men jeg må også si at jeg synes det er rart hvis det er tilfelle at vektene på haien og tunga er feil, da han har flere andre rekorder som det ikke kan stilles spørsmål ved!

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par kommentarer til fiskerens forsvar først:

Glassvaren til Kofoed har jeg ikke sett bilde av selv, men bilder av flere virkelig store glassvar på sidene hans. Hans er oppgitt til å være 65 cm og vekta til å være 2360 g, noe jeg synes stemmer godt overens med min nylige fangede på 62 cm og 2085 g.

Hvittingen på 3115 synes jeg ikke ser helt usannsynlig ut sammenliknet med Hugos på 2750 og hvittinger på rundt 2,3-2,4 som Vilhelm, Terje i klubben og jeg har fått.

Men det er noe som ikke stemmer med bildene av tunga og rødhaien!

Dette er viktig å få frem. Selv om fiskeren har påfallende mange rekorder, og det kan stilles spørsmål ved to av dem, er det ingenting som tyder på at han er en notorisk juksemaker. Du nevner hvittingen og glassvaren. Så vidt jeg kan forstå er begge godt dokumentert, med rimelige vekter. Det samme er horngjelen og taggmakrellen, selv om bildet av horngjelen er dårlig.

:)

Det er kun skepsis om flekkis og tungen.

Og spekulasjoner rundt grunnen til feil forblir kun spekulasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å tvile på horngjelvekten ihvertfall. Det er er en vanvittig stor fisk. Sjekk magemålet. Ikke noe kulepenn akkurat.

Dr.Fish

Enig. Ingen grunn til å starte noen heksejakt på person. For meg handler dette kun om fisk som åpenbart ikke veier det som oppgies. Sikkert gode grunner for at det kan skje, Piscator har vært inne på et par viktige poeng.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fant en relativt artig ting på Fishbase....

Det er gjort flere studie på lengde Vs vekt på småflekket rødhai, linken viser kalkulatoren som kan brukes for å finne gjennomsnittsvekten på fisken ved gitt lengde. I følge denne så vil en S. Rødhai på 69cm veie 1,14kg.... Kanskje noe å tenke på for Nrek juryen?

Fisbase

Edit: kan jo legge til at utregningen er på grunlag av 376 fisk med lengde 37-103cm. Det gjør jo at denne utregningsmoddelen er relativt sikker og at den passer godt til den lengde gruppen som diskuteres i denne tråden....

Endret av Rønsingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en relativt artig ting på Fishbase....

Det er gjort flere studie på lengde Vs vekt på småflekket rødhai, linken viser kalkulatoren som kan brukes for å finne gjennomsnittsvekten på fisken ved gitt lengde. I følge denne så vil en S. Rødhai på 69cm veie 1,14kg.... Kanskje noe å tenke på for Nrek juryen?

Fisbase

Edit: kan jo legge til at utregningen er på grunlag av 376 fisk med lengde 37-103cm. Det gjør jo at denne utregningsmoddelen er relativt sikker og at den passer godt til den lengde gruppen som diskuteres i denne tråden....

Knallbra Rønsingen! Driver og samler inn info på et engels fiskeforum for å finne "forholdet" selv. Dette burde så absolutt være interessant for denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på noen havfisketurer med John som guide.

Det har da turer utenfor Åndalsnes. I det området er det både stor hvitting (jeg satte min pers der) og glassvar. Mannen er ivrig sportsfisker og yrkesfisker, så fiske og fiskeplasser kan han.

John er en hyggelig kar, hvor kjeften løper i ett. Men det ramler ut noen skrøner i ny og ne

Og fiskeguider som tar lett på dette med regler, er også uheldig når det er med fiskere fra hele landet med ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så det, så da kom jeg på at jeg hadde sjekket dette på noen andre arter inne på fishbase. Er et par forsøk til som det er referert til, men da på mindre fisk så dette var den som var mest relevant.

Har tilgang til en mengde publikasjoner via universitete i Bergen så hvis du er intresert i en fordypning så kan jeg se hva jeg klarer å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Da er tunge og småflekketrekordene slettet. Da er det for alle specimen-jegere og børste støv av hai-utstyret og komme seg ut etter ny n-rekk :blink:

Sitat fra Villmarksliv nr. 4/2007:

"Småflekket rødhai, 1,71 kg, Oslofjorden (1998) og tunge, 1,96 kg, Oslofjorden (1989): Ettersom specimenfiske etter disse artenen er blitt mer og mer populært de senere år, har det vist seg at vektene på disse to rekordfiskene ikke kan være riktige sett i lys av nyere fangster. Rekordholderen, John Kofoed, er informert om dette, og han er enig i de opplysningene som har framkommet på bl.a fiskersiden.no. I samråd med juryen har han derfor besluttet å trekke disse rekordene. Norgesrekordjuryen tillegger at de ikke har noen grunn til å mistenke noe bevisst juks fra fangstmannen i de to tilfellene."

Ny tungerekord er derfor den gamle til Geir Søfting på 780 gram fra Eidangerfjorden. Rekorden på småflekket settes åpen for fangster over 1000 gram.

Endret av Jørgen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.