Gå til innhold
Fiskersiden

Service på snelle


Gjest Vegard F
 Share

Recommended Posts

Har ei 6500 Rocket snelle som er brukt i Hellefossen og i saltvann, det jeg lurer på er om det lønner seg å sende den inn til service for en overhalling, eller holder det å smøre den opp selv. Har hatt den i ferskvann hver gang etter bruk i saltvann, den er 2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fikser du fint selv hvis ikke slitedelene må byttes. Etter 2 år er det lite sannsynlig.

Går over snellene hver vår eller høst og skrur de fra hverandre og renser med rødsprit eller lighterbensin og legger på nytt snellefett og oljer. Ikke noen heksekunst det. Olje i lager, fett på tannhjul og glidedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan jo ikke uttale oss om hvor flink du er eventuelt å skru selv - men at det lønner seg å sende inn til service? ja, helt sikkert.

Men kan du skru litt selv og du ikke opplever at snella di sliter nevneverdig kan du sikkert smøre den opp selv også.

-Men for meg er en full service å skifte alle vitale slitedeler for å være mest mulig sikker på at snella virker godt på de neste turene.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har smurt den selv etter sesongen ifjor og det gikk fint. Snella er som den var da den var ny, så det er ingenting tyder på at det er no galt med den. Tenkte det kanskje var no "regler" på hvor ofte det kunne lønne seg å ta en skikkelig service på den av folk som kan det skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig bruk av sneller, hvor mye og hvor hardt og under hvilke forhold de brukes og hvor flink du er til å skylle snella som avgjør hyppigheten av en fullsevice. Med fullservice mener jeg; bytte av slitedeler, eventuell helvask innvendig og oppsmøring med fett og olje.

Jeg går over alle snellene mine hvert år, mest fordi jeg liker å vite at alle snellene mine er i 100% når de skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har "fiksa" ambisser for folk som har klaget over at de har lugget litt under kasting. Det eneste som trengs er som regel å rense akselen til snøreføreren med litt rødsprit, og smøre den opp. Dette krever vanligvis ikke noen form for inngrep, bare snu snella opp ned og drypp ned i spalten på undersida, først

sprit, sveive litt og så tynn olje. Det lønner seg å gjøre dette ofte, Da det kan legge seg mye dritt der, spesielt saltbelegg ved fiske i saltvann. Ellers er vanlig smøring nok etter bare to år. Dette er ei kvalitetssnelle.

Mvh

Cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjellig bruk av sneller, hvor mye og hvor hardt og under hvilke forhold de brukes og hvor flink du er til å skylle snella som avgjør hyppigheten av en fullsevice. Med fullservice mener jeg; bytte av slitedeler, eventuell helvask innvendig og oppsmøring med fett og olje.

Jeg går over alle snellene mine hvert år, mest fordi jeg liker å vite at alle snellene mine er i 100% når de skal brukes.

Hvor mye (ca) koster en sånn fullservice da Henning? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke populært å reklamere for sine tjenester her, så det kan jeg dessverre ikke svare deg på åpent forum.

Men jeg kan gi deg et litet regnestykke hvis du ønsker å gjøre jobben selv og kjøpe deler fra Pure Fishing:

Delene kommer deg på rett under 200,- + postoppkrav/portomkostninger.

Sender du snella inn selv til Pure Fishing kommer porto til service, service (erfaringsmessig 400-600,-) + oppkravsomkostninger.

Leverer du inn til en butikk som sender snella til service er det gjerne forskjellig praksis - fra å ikke legge på noe ekstra for kostnadene til å doble prisen serviceavdelingen på PF tar.

Billigst er det å besøke PF og kjøpe delene der og ta servicen selv.

Vil tillegge at dette er full service og ikke småreparasjoner eller garantisaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fett fra jobben som koster 1200,- for ett kilo.

Ellers har mange forretninger fett og olje fra Abu som er godt egnet.

Annet fett kan sikkert også brukes,men pass på at egenkapene til fettet er at det ikke blir for bløtt i varmt vær og ikke for hardt i kaldt vær.

Sikkert noen derute som har erfaringer på godt og vondt mht bruk av annet fett - noe jeg ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde min rocket til laksefiskeren. Kan bare si at snella ble bedre enn ny. Hadde glemt hvor god den snella var, selv om den utrolig nok er 15 år gammel.

Finnes det så gamle Rocketer?

Jeg har en fra 1994, eller kanskje 1995 , den er så gammel at den ikke har IAR. Trodde dette var den første modellen og at den nettopp var introdusert da jeg kjøpte den.

Mulig den var tilgjengelig i Sverige tidligere enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Universalfett

Kan jeg bruke denne typen fett til snellene mine?

Har brukt lignende fett fra Mekk på noen av snellene mine, har funka greit hele sommeren og høsten.

MEN, tror det blir for stivt når det er under 10 blå, ihvertfall svikta antireversen på den ene snella når jeg var på skatekaia i Namsos. Har ikke hatt trøbbel med den snella etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt lignende fett fra Mekk på noen av snellene mine, har funka greit hele sommeren og høsten.

MEN, tror det blir for stivt når det er under 10 blå, ihvertfall svikta antireversen på den ene snella når jeg var på skatekaia i Namsos. Har ikke hatt trøbbel med den snella etterpå.

Okey

Blir vel ikke at jeg kommer til å bruke dem i sånne kalde dager så jeg prøver jeg <_<

Takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min rocket til laksefiskeren. Kan bare si at snella ble bedre enn ny. Hadde glemt hvor god den snella var, selv om den utrolig nok er 15 år gammel.

Henning fikset min omtrent 30 år gamle Ambassadeur 5000 også, i tillegg til en 6000. Kjapt og greit med gratis ekstraservice i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei 6500 Rocket snelle som er brukt i Hellefossen og i saltvann, det jeg lurer på er om det lønner seg å sende den inn til service for en overhalling, eller holder det å smøre den opp selv. Har hatt den i ferskvann hver gang etter bruk i saltvann, den er 2 år gammel.

;) jeg bruker og skylle havfiskesnellene mine i ferskvann.lar dem deretter tørke,og så sprayer jeg dem innvendig med våpenolje.smører drev o.l med syrefri grease.aldrig problemer.

Hei

Universalfett

Kan jeg bruke denne typen fett til snellene mine?

:) vil anbefale deg og kun bruke syrefri fett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg bruker og skylle havfiskesnellene mine i ferskvann.lar dem deretter tørke,og så sprayer jeg dem innvendig med våpenolje.smører drev o.l med syrefri grease.aldrig problemer.

:D vil anbefale deg og kun bruke syrefri fett

Okey ?

Kan det gjøre no skade? :huh:

Endret av sjefsfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.