Gå til innhold
Fiskersiden

Ennå mer artsrasisme i Grenland!


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Nå er det nettopp det da Remy... det finnes ikke ukjente karpevann i Norge som kan skilte med så bra fiske innfor karpemeite som Altaelva kan innenfor laksefiske. Derfor måtte du til Sverige for å komme med eksempel... som bare ble helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selvsagt har jeg forstått hva du har prøvd å formidle Henning... men du har gjort det på en (i mine øyne) klønete og noe navlebeskuende måte.

Det er så lett å se feil hos andre enn seg selv.

Jeg ble ikke lovet hverken kyss, klapp eller klem når jeg ymtet frempå hva som skjedde dersom jeg dro opp o-laks etter o-laks og slapp de tilbake igjen fra laksefiskermiljøet. Det er faktisk ikke i følge loven noe som tilsier at jeg kakke den...

Men som man sier; "When in Rome... osv."

Jeg skjønner ikke hvordan man kan betegne reaksjonene som kom mot fluekarpa som: "massive reaksjonen fra noen i karpemiljøet mot denne fiskeren" ... Karpemiljøet er lite... Medlemsantallet til NCS og NMU tilsammen er færre enn antall fiskere man treffer langs land i Oslofjorden i en hvilken somhelst solskinnsdag... Så hvordan det kan bli "massivt" har jeg vanskelig for å forstå når jeg har spurt rundt i miljøet om noen har kommet med trussler... Det kom riktig nok noen humoristiske meldinger i tråden om den fluekarpa som var noe alla dette bl.a. "Håper du drepte den... så dum karpe vil vi ikke ha som biter på flue" <--- den kom fra miljøet.

Dette innlegget ditt Trym, sa meg svært lite! -Og derfor er det lite jeg kan tilføye til debatten med grunnlag i det du skriver.

I ditt forsøk på å sitere har du bevisst/ubevisst unnlatt ordet "forsåvidt" som, for meg, betyr rom for tolkninger - noe som var bevisst tatt med fra min side fordi ordet etterpå, "massivt", kan tolkes med utgangspunkt "mye" eller "sterkt" eller en eller annen form for kombinasjon av disse. Og som jeg var raskt ute med; jeg verken kan eller vil gå nærmere inn på hva som skjedde - og diskutere dette videre, det blir for meg en gladiatorkamp, hvor jeg bare har venstrehånda inntakt - og der må jeg ha skjoldet. (I høyre ville jeg kunne hatt sverdet). Dessuten gavner det heller ikke det opprinnelige innspillet til trådstarter å fortsette med denne saken.

Det siste jeg vil kommentere er at du tilsynelatende er svært fortrolig og tilfreds med at du har sjekket "rundt i miljøet om noen har kommet med trussler... "

Personlig tror jeg ikke karpefiskere, eller for den saks skyld andre fiskere, er verre eller bedre enn folk flest mht alltid å tørre eller ville stå inne for utsagn og hva de eventuellt har gjort eller ikke gjort.

-Men lavmålet for denne diskusjonen er for meg nådd nå, så jeg håper vi kan høyne nivået noen hakk og ta fatt på hva denne tråden egentlig handler om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det nettopp det da Remy... det finnes ikke ukjente karpevann i Norge som kan skilte med så bra fiske innfor karpemeite som Altaelva kan innenfor laksefiske. Derfor måtte du til Sverige for å komme med eksempel... som bare ble helt feil.

Alt er relativt Trym, så et å si at ingen karpevann i Norge kan skilte med like bra fiske innenfor laksefiske som Alta blir jo helt feil, faktisk tull. Det beste vannet er det vannet som er best, det er det som setter standaren, feks om Ulsrud hadde eller er det bete vannet, så setter det standaren for hva som er det beste innen karpevann og andre vann blir målt opp mot dette. Når du sier at ingen karpevann kan skilte med det same fisket, hva samenliker du med? Frankrike? Eller Engelske vann du har lest om i blader? Det blir jo helt feil å sette en standard for karpevann med utgangspunkt fra utlandet :) Du kverrulerer for moro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern: Det var ikke bevist å utelate "forsåvidt", og jeg er enig om at vi lar fluekarpa og mulige tenkte scenario være. :)

Remy: jeg holder meg fortsatt nasjonalt jeg da... ettersom det er liten vits i å sette opp mulighetene i verden når det er i Norge vi er. Så det jeg sier (kan jo gjenta det for deg) er: Det er ingen ukjente karpevann i Norge som kan skilte med så bra karpemeite som det Altaelva kan skilte med innenfor laksefiske.

Edit: det er ikke jeg som kverulerer for moroskyld... det er du som ikke leser før du svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiskern: Det var ikke bevist å utelate "forsåvidt", og jeg er enig om at vi lar fluekarpa og mulige tenkte scenario være. :)

Remy: jeg holder meg fortsatt nasjonalt jeg da... ettersom det er liten vits i å sette opp mulighetene i verden når det er i Norge vi er. Så det jeg sier (kan jo gjenta det for deg) er: Det er ingen ukjente karpevann i Norge som kan skilte med så bra karpemeite som det Altaelva kan skilte med innenfor laksefiske.

Nei, sikkert ikke, vi får vel ta deg på ordet :)

edit: ukjente som i hemmlige, ikke som i uoppdaget som du gjerne vil ha det til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjente som i ikke offentlig kjent. Klart det finnes karpevann som er "hemmelige" som helt klart har potensialet til å bli bedre enn Ulsrud og Damtjern... men vet du hva? De er ikke helt der enda.

Ulsrud og Damtjern er de to vannene som har gitt flest fisk over 5 kilo både i fjor og i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et paradoks oppe i alt dette er det jo. Veldig mange etterspør info om vann både for Suter og Karpe fordi de ønsker å utforske dette fisket. Samtidig sitter det personer som mener at det må være opp til enhver om man vil kakke fisken man får eller ikke det være seg karpe eller suter. De samme personene sitter og anklager miljøet for ikke å ville dele med seg av info.

Karpe og suterbestander i norge i dag består av tre forskjellige typer fisk; Historisk fisk, dvs fisk som har vært i vann i mange, mange år noen reproduserer, andre ikke, sårbare bestander er det uansett, og ofte har det kostet mye research for å finne frem til disse bestandene. Det andre er lovlige utsettinger og det tredje er ulovlige utsettinger. Jeg vet også at det er mange personer som ønsker å gi mere info rett og slett for å spre interesse rundt dette sære meitefisket. Samtidig ligger det mye jobb bak alle disse bestandene. Går det ikke an å ha såpass empati overfor de menneskene som faktisk gjør en jobb for at vi skal ha et attraktivt sportsfiske etter arter som karpe og suter at man respekterer de uskrevne lovene og reglene som er knyttet til dette fisket?

Man anklager miljøet for å være på grensen til en sekt i forhold til hemmelighetskremmeri osv samtidig som man mener alle må ha rett til å kakke fisken man får???

Dette skjønner jeg ingenting av kan noen forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man anklager miljøet for å være på grensen til en sekt i forhold til hemmelighetskremmeri osv samtidig som man mener alle må ha rett til å kakke fisken man får???

Dette skjønner jeg ingenting av kan noen forklare?

Er det noen spesielle du vil skal svare, meg f.eks? -eller av mer generell karakter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skuffer du piscator. Slike billige generaliseringer trodde jeg ikke skulle komme fra deg. Du vet akkurat like godt som meg at det finnes karpefiskere både med dårlige holdninger-og lite kunnskaper, akkurat som det finnes laksefiskere med samme.

SMS gav et godt svar på denne, men vil følge litt opp. Det er utrolig hvor mye man må veie sine ord på gullvekt og ta alle mulige forbehold. Det som kan misforstås blir misforstått!

Det jeg skrev om seriøsitet var ikke det viktigste poenget i mitt innlegg, eller ment som stigmatisering av laksefiskemiljøet (utrolig hvis noen kunne tolke det dithen), men for å påpeke at det bildet som er forsøkt tegnet av karpefiskemiljøet som sekterisk og ekstremt er ytterst misvisende. Og i forhold til slike misvisende generaliseringer av karpefiskemiljøet har jeg faktisk gitt konstruktive svar, uten å stupe i skyttergrava på grunn av en tendensiøs generalisering overfor karpefiskere.

Og generaliseringer er da ikke nødvendigvis gale, forutsatt at de klarer å gripe et poeng. Hvorfor var det så vanskelig å ta tak i det som var essensen i det jeg skrev. Ja, naturligvis er det råtne epler i enhver tønne, for å bruke det uttrykket. Men karpemiljøet i Norge er LITE, og de ALLER FLESTE av disse er dedikerte og svært seriøse. Laksefiske derimot er som det skrives nærmest en folkebevegelse, og dermed så blir det nærmest "en passent" en høyere andel av folk som ikke er fullt så seriøse.

Og eksempelet med Alta er heller ikke det sentrale. Poenget her er at det ikke fins noe sportsfiske i Norge som er så omgitt med restriksjoner, og som er så ekskluderende som laksefiske (på tross av at det også er en "folkebevegelse"), fordi det er så mange regler og det faktisk koster mye penger å delta. Det er jo ikke rent lite ironisk at så mange finner seg i så mye, og måtte betale så mye for å fiske, som laksefiskerne, når de kritiserer andre som ønsker å innføre hensiktsmessige restriksjoner i sitt sportsfiske. Derfor blir den kritikken som rettes mot karpefiskemiljøet merkelig. Innenfor laksefiske godtas restriksjoner som savner faglig støtte servilt, mens dersom man forsøker å komme frem til en faglig forsvarlig konsensus innenfor andre typer sportsfiske så blir det stemplet som sekterisk. Hvor er perspektivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det er av generell karakter for meg - ikke fordi jeg ikke kan svare, men heller det faktum at det er veldig tidkrevende å skrive et fyllestgjørende og godt svar. Og siden det da er mer valgfritt å svare og det ikke forventes av meg velger jeg foreløpig å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Men lavmålet for denne diskusjonen er for meg nådd nå, så jeg håper vi kan høyne nivået noen hakk og ta fatt på hva denne tråden egentlig handler om...

Så ikke den kommentaren der før nå...

Jeg beklager at jeg har latt meg selv provosere av dine tenkte scenarioer som du selv mener kan muligens ha en rot i virkeligheten, selvom beskyldningene mot et helt miljø står uten dokumentasjon.

Lavmålet har du sterkt bidratt til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditto Henning.... Ditto.

Ta en titt på starten av tråden og les deg mot siste post...

Se hvem det er som først begynner å spole ut fra sakens kjerne med noen tenkte scenarioer og udokumenterte halvkveda pisspreik.

...og sånn kan vi vel bare fortsette tenker jeg..?

Jeg kom med ett tenkt scenario, med noe utgangspunkt i en reell hendelse, dog fra min side trekt ut i en videre tenkt konsekvens av selvtekt og det du sikter til mht "udokumenterte halvkveda pisspreik" dokumenterer ganske sterkt at du har ingen ringeste peiling på hva som skjedde i den faktiske saken - noe jeg hadde en sterk mistanke til på forhånd og som du har i understreket i klartekst - i hvertfall for meg.

At du, eller andre karpefiskere (for ikke å bruke ordet "miljøet"), forventer å få fakta på bordet i den gjeldene saken er rett og slett ubegripelig - med hvilken rett vil du påstå å få lov til å være "dommer"?

Selv du bør kunne innse at noen spesiell sjanse for en objektiv vurdering er minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom med ett tenkt scenario, med noe utgangspunkt i en reell hendelse, dog fra min side trekt ut i en videre tenkt konsekvens av selvtekt

Nettopp der tok du da og fulgte pendelen i ditt eget lille hode som ikke evner å se noe annet enn dine "sannheter".

Hvilken som helst informasjon du eventuelt sitter inne med i den aktuelle saken er i beste fall annenhånds informasjon og dermed allerede forringet og halvkvedet siden den da har vært en runde i hodet ditt.

At du, eller andre karpefiskere (for ikke å bruke ordet "miljøet"), forventer å få fakta på bordet i den gjeldene saken er rett og slett ubegripelig - med hvilken rett vil du påstå å få lov til å være "dommer"?

Det er jo en ganske drøy beskyldning å komme med... at man har blitt truet, og drøye beskyldninger bør dokumenteres. Jeg har ikke noe ønske om å være "dommer", og ikke noen gang i noen av mine innlegg har jeg yttret noe ønske om det. Jeg har kun påpekt at det du gasser deg med i dine betrakninger er drøyt når du stigamtiserer et helt miljø på noe som er udokumentert, særlig ettersom det har blitt bearbeidet av dine luftslott og tenkte scenarioer.

Selv du bør kunne innse at noen spesiell sjanse for en objektiv vurdering er minimal.
Akkurat den der ser ut til å gjelde begge veier.

Men å ta ett skritt tilbake å se på seg selv er visst en evne du mangler (i hvert fall i denne saken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... jo den har det.

Men sånn blir det gjerne når man må knuse noen illusjoner.

Anyway... Kontakt med fylkesmannen er opprettet, og i motsettning til Jan Helge Knutsen var denne personen veldig intr. i å høre om både suter og karpefisk tilbake i tiden og hvor de befant seg, og at de da hørte hjemme her og der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... jo den har det.

Men sånn blir det gjerne når man må knuse noen illusjoner.

Anyway... Kontakt med fylkesmannen er opprettet, og i motsettning til Jan Helge Knutsen var denne personen veldig intr. i å høre om både suter og karpefisk tilbake i tiden og hvor de befant seg, og at de da hørte hjemme her og der.

Høres lovende ut, hold oss oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.