Gå til innhold
Fiskersiden

Ennå mer artsrasisme i Grenland!


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Uten at jeg helt vil lage noe stort poeng av det - jeg mente at karpeutsettingen i gitte scenario var lovlig - men når det kommer til vern av karpa benytter "noen i karpemiljøet" (bedre?) ulovlige metoder som sterke trussler. Dette selv om det er høyest lovlig å både fiske karpe med fluestang OG ikke minst er lovlig å kakke karpa.

Sagt enda tydeligere: Utsettingen foregår lovlig, vern av fisken i etterkant foregår med høyest ulovlig metoder - og det er her det blir "ville vesten"-tilstander og sterke egoholdninger, som ihvertfall ikke nører oppunder min respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 119
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Uten at jeg helt vil lage noe stort poeng av det - jeg mente at karpeutsettingen i gitte scenario var lovlig - men når det kommer til vern av karpa benytter "noen i karpemiljøet" (bedre?) ulovlige metoder som sterke trussler. Dette selv om det er høyest lovlig å både fiske karpe med fluestang OG ikke minst er lovlig å kakke karpa.

Sagt enda tydeligere: Utsettingen foregår lovlig, vern av fisken i etterkant foregår med høyest ulovlig metoder - og det er her det blir "ville vesten"-tilstander og sterke egoholdninger, som ihvertfall ikke nører oppunder min respekt.

Det er vel liten vits i å terpe så veldig mye mer på det her... Men i ditt tenkte eksempel var det C&R-plikt.

Altså en regel som var satt og gjeldene.

Blir den brutt, kommer det reaksjoner. På samme måte som det kommer reaksjoner om man ikke overholder rullerende fiske i en lakse-elv. Det er ikke noe mindre vill-vest der.

Dine halvt skjulte forsøk på å sverte "miljøet" nører ikke akkurat opp under min respekt for deg heller.

Jeg forsvarer ikke trussler, og i hvertfall ikke de som angivelig ble utført mot fluefiskeren i det faktiske eksempelet. (ja... jeg skriver angivelig... for ettersom jeg husker var det flere fremtredene personer fra karpe-/meitemiljøet som ba om at det skulle offentlig gjøres hvem som kom med trusslene, noe som aldri ble gjort)

EDIT: som et lite apropos til slutt her.... De mest fremtredende meite profilene her inne er blandt de som faktisk hedrer den fluefangete karpa på uoffisielle rekord lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg helt vil lage noe stort poeng av det - jeg mente at karpeutsettingen i gitte scenario var lovlig - men når det kommer til vern av karpa benytter "noen i karpemiljøet" (bedre?) ulovlige metoder som sterke trussler. Dette selv om det er høyest lovlig å både fiske karpe med fluestang OG ikke minst er lovlig å kakke karpa.

Sagt enda tydeligere: Utsettingen foregår lovlig, vern av fisken i etterkant foregår med høyest ulovlig metoder - og det er her det blir "ville vesten"-tilstander og sterke egoholdninger, som ihvertfall ikke nører oppunder min respekt.

Enig i at det er uakseptabelt å ta loven i egne hender, og å true noen er jo helt meningsløst. Men dersom det skal være noen vits å etablere et karpevann med sportsfiske som målsetting, så er det en naturlig konsekvens å innføre C&R som fiskeregel i det aktuelle vannet. Og det er ingen grunn til å se med blidere øyne på en som kakker en fisk i et slik vann ulovlig enn en som bryter regler i en lakseelv. Og grunnen til å ha en slik C&R regel er naturligvis å bevare fisket etter en art som har dårlig reproduksjonsevne i Norge. Og dette burde jo alle være interessert i dersom man bruker ressurser på å etablere tilbudet i første instans. Men enn så lenge har vi ikke slike regler i Norge. Derfor har vi ikke noe juridisk virkemiddel overfor de som bryter de kjøreregler de fleste enes om. Men dersom vi ikke klarer å innføre konkrete regler som regulerer dette, kan vi jo inntil videre forsøke å påvirke folket gjennom holdningsskapende arbeid. Og de virkemidler vi har er jo en rekke rasjonelle argumenter, sunn fornuft og moral. Det er da ikke negativt at det er en viss selvjustis innenfor slike miljøer, uavhengig av hva loven sier, og forutsatt at man ikke tyr til uakseptable virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette miljøet er man jo av de beste, når det gjelder å tenke på fiskens ve og vel?

Det kan man vel si, men ettersom det er for å kunne fiske på fisken igjen er vel årsakene egoistiske om man skal se sånn på det? Det er da ingen hemmelighet at det drives tynningsfiske også i dette miljøet. Det er jo delvis samme miljøet som driver med fiske med levende agn også? Det er vel en middelvei mellom å være ensidig fordømmende og å være helt ukritisk rundt dette som det meste annet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dine halvt skjulte forsøk på å sverte "miljøet" nører ikke akkurat opp under min respekt for deg heller.

hvis dette er alt du klarer å forstå Trym, at jeg prøver å sværte miljøet - er jeg i bunn og grunn ferdig med denne diskusjonen med deg! (helt kjemisk fritt for "smilies")

-Og som nevnt tidligere; jeg nekter plent å diskutere "fluefiskekarpa".. men jeg kjenner/kjente fiskeren ganske godt! Å "kreve" dokumentasjon til denne, forsåvidt, massive reaksjonen fra noen i karpemiljøet mot denne fiskeren, har jeg i det minste ennå håpet om at du har en ringeste fattevne igjen til å forstå IKKE ble gjort - men det er vel kanskje for mye å håpe på!

At du ikke respekterer meg, er vel denne saken helt uvesentlig, men det er godt å få vite hvor du står og hvor jeg har deg hen - så kan vi starte med å forholde oss til dette.

Btw: jeg enig i endel av Piscators siste innlegg.

Jeg får håpe du skjønner dette Trym:

Jeg skisserte en dam som karpefiskere får lov til å sette ut karpe i, en offentlig dam hvor alle via allemannsretten har lov å fiske. Karper blir utsatt og "i det lukkede" karpemiljøet er det en, etter det jeg har oppfattet (muligheter for feil), helt underforstått regel som sier at det er en viss plikt til å sett karpene ut igjen. Altså ingen lov fra myndighetenes side.

Til dette vannet kommer det en dag en fisker, som IKKE tilhører karpemiljøet, han får en grosse karpe som han, av en eller annen grunn kakker. Han er stolt - karpa hans var den største tatt i Norge og han gjør krav på en norgesrekord og får en publisitet - det meste blir kjent.

SÅ kommer reaksjonene fra "miljøet"... med mulige overtramp, rettslig sett - som f.eks fremlagte trussler..

Den nye potensielle norgesrekordhaveren har da ikke gjort noe galt - juridisk sett..har han? Han fisket jo i en dam som er offentlig tilgjengelig - skal ikke han få lov til å gjøre med fisken som han selv vil?Men hva med de som fremsetter trusslene - har de gjort noe ulovlig? hmm... Via det norske rettsystemet er faktisk fiskeren beskyttet, mens karpene ikke er det...pr.dags dato.

At det er blitt opprettet egne karpedammer, forbeholdt "karpeeliten" er vel noe av det beste som har skjedd - der kan dere sikkert bestemme endel flere regler enn de som faktisk gjelder for OFFENTLIGE vann.

Syntaksbeskrivelser i gjeldene innlegg:

"i det lukkede" er brukt fordi karpefiskere har egne organer forbeholdt medlemmer - men man kan søke om medlemsskap/tilhørighet.

"Miljøet".. er satt i anførselstegn fordi jeg mener selvfølgelig ikke å generalisere..jeg snakker om enkeltmennesker i karpemiljøet.

"Karpeeliten" er brukt også i anførselstegn fordi det er endel utenfor registrerte organer som også er svært gode karpefiskere.

Så får jeg håpe på å ikke bli misforstått enda mere...

:)

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man vel si, men ettersom det er for å kunne fiske på fisken igjen er vel årsakene egoistiske om man skal se sånn på det? Det er da ingen hemmelighet at det drives tynningsfiske også i dette miljøet. Det er jo delvis samme miljøet som driver med fiske med levende agn også? Det er vel en middelvei mellom å være ensidig fordømmende og å være helt ukritisk rundt dette som det meste annet vil jeg tro.

KIS, hva mener du med å si det er jo delvis dette miljøet som fisker med levende agn også???

Har forøvrig aldri vært borti så mye generalisering som i denne tråden. Trist det som den gang skjedde med den fluekarpa, men man kan jo ikke anklage miljøet for å synes det er greit.

Er med i både NMU og NCS og opplever gjantatte ganger at dette blir oppfattet som skumle miljøer som bortsett fra å fiske med levende agnfisk så sprer de karpe, suter og ørekyte i hytt og gevær...

Med litt ydmykhet og sunne holdninger er det ikke noe problem å komme inn i noen av disse organisasjonene. Synes det forøvrig blir litt dumt hver gang miljøet, meitegjengen, karpeklubben grei osv osv blir nevnt. For meg høres det ut som en sekt eller noe, i hvertfall ikke sånn jeg oppfatter det. Også må man huske på å ikke tillegge organisasjoner kred for det medlemmer av organisasjoner gjør på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt ydmykhet og sunne holdninger er det ikke noe problem å komme inn i noen av disse organisasjonene.

Mulig jeg misforstår ordlyden her. Men vil det si at man blir vurdert før man blir tatt opp som medlem? Eller dersom jeg søker medlemskap er det ikke sikkert jeg vil bli tatt opp?

Det var ikke meningen å spore av tråden. Hengte meg bare litt opp i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok slik at man også blir vurdert for å bli medlem. Slik er det også i Trutta Sportsfiskeforening. Vi har ett tak på 15 medlemmer, og skal man søke må man bli annbefalt av minst to medlemmer. Men dette er stort sett sjøfiskere. Vi har også ett års prøvemedlemskap før man blir fullverdig medlem.

I karpemiljøet er jeg ikke helt sikker, ettersom jeg selv ikke er medlem. Men tror man blir vurdert før man tas opp til medlem der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tuftet jeg ikke dette på REN fantasi - for går du innover i hjernebarken vil sikkert du også huske minst ETT eksempel på trussel om selvjustis fra dette miljøet? Og det uten at vedkommende, i det ene tilfellet, hadde gjort noe annet "galt" enn å innrapportere en fluefanget karpe! (Og uten at jeg vil opplyse fler om hva som skjedde i DEN saken)!

Det der vil jeg få kommentere litt... nemlig det at de greiene var en stor del "fantasi"

Jeg var jo blant annet en av dem som av denne personen ble beskyldt for å ha drevet telefonterror mot ham !! Noe hjeg selvsagt IKKE har gjort !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ginny:

Er det ikke det det er da? Står da skriftelig på forumet til en av disse organisasjonene at "karpefiske er en fundamentalistisk religion", skrevet og sitert av en av front figurene for karpe ;) ;) :blink:;):D:)B)

Sikkert fort gjort å bli litt bitter?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en ny religion jeg ser under oppseiling? Jeg har hørt at andre religioner betrakter kuer som hellige -her synes det som det er karpe (kanskje også suter) som betraktes som hellig. Foreningen bør kanskje registrere seg og få statsstøtte slik andre trossamfunn får.

Ja jeg var vel litt flåsete nå,unnskyld - når jeg ser språkbruken og formuleringene som hagler frem og tilbake her på forumet får jeg assosiasjoner slik dere kan lese i første avsnitt. Her på forumet er vi alle sportsfiskere og med samme interesse bør vi holde på en mest mulig vennlig tone mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man genuint interessert i karpe - er ærlig og rettferdig, ja da blir man medlem av NCS hvis man ønsker det. Men selvsagt blir alle også vurdert før opptak. I en liten forening vil man selvsagt ikke ha inn folk som ikke kan oppføre seg - eller som ikke har de rette motivene for å være medlem i utgangspunktet.

Karpe er en undevurdert art i Norge. Den blir stor, kan fighte svært bra - og svært ofte er det en stor utforfing å få en til å bite. Den krever rett og slett at man setter seg inn i hva man driver med - og man kan selv velge hvor teknisk man er villig til å gå for å få fisken. Sånn sett er karpe den arten som hever sportsfisket fra slukdenging og mark på kroken. Jeg på min side finner glede i alt sportsfiske - men har en forkjærlighet for karpe fordi den gir meg størst utfording. At andre har et annet syn på saken er egentlig ikke så viktig - men mangel på forståelse og uvitende kritikk er bare dumt.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har jeg forstått hva du har prøvd å formidle Henning... men du har gjort det på en (i mine øyne) klønete og noe navlebeskuende måte.

Det er så lett å se feil hos andre enn seg selv.

Jeg ble ikke lovet hverken kyss, klapp eller klem når jeg ymtet frempå hva som skjedde dersom jeg dro opp o-laks etter o-laks og slapp de tilbake igjen fra laksefiskermiljøet. Det er faktisk ikke i følge loven noe som tilsier at jeg kakke den...

Men som man sier; "When in Rome... osv."

Jeg skjønner ikke hvordan man kan betegne reaksjonene som kom mot fluekarpa som: "massive reaksjonen fra noen i karpemiljøet mot denne fiskeren" ... Karpemiljøet er lite... Medlemsantallet til NCS og NMU tilsammen er færre enn antall fiskere man treffer langs land i Oslofjorden i en hvilken somhelst solskinnsdag... Så hvordan det kan bli "massivt" har jeg vanskelig for å forstå når jeg har spurt rundt i miljøet om noen har kommet med trussler, og enda ikke funnet noen... Det kom riktig nok noen humoristiske meldinger i tråden om den fluekarpa som var noe alla dette bl.a. "Håper du drepte den... så dum karpe vil vi ikke ha som biter på flue" <--- den kom fra miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skisserte en dam som karpefiskere får lov til å sette ut karpe i, en offentlig dam hvor alle via allemannsretten har lov å fiske. Karper blir utsatt og "i det lukkede" karpemiljøet er det en, etter det jeg har oppfattet (muligheter for feil), helt underforstått regel som sier at det er en viss plikt til å sett karpene ut igjen. Altså ingen lov fra myndighetenes side.

Til dette vannet kommer det en dag en fisker, som IKKE tilhører karpemiljøet, han får en grosse karpe som han, av en eller annen grunn kakker. Han er stolt - karpa hans var den største tatt i Norge og han gjør krav på en norgesrekord og får en publisitet - det meste blir kjent.

SÅ kommer reaksjonene fra "miljøet"... med mulige overtramp, rettslig sett - som f.eks fremlagte trussler..

Den nye potensielle norgesrekordhaveren har da ikke gjort noe galt - juridisk sett..har han? Han fisket jo i en dam som er offentlig tilgjengelig - skal ikke han få lov til å gjøre med fisken som han selv vil?Men hva med de som fremsetter trusslene - har de gjort noe ulovlig? hmm... Via det norske rettsystemet er faktisk fiskeren beskyttet, mens karpene ikke er det...pr.dags dato.

Karpene er ikke beskyttet pr lov, enn så lenge, og ja, kanskje mange norske karpevann også vil forbli åpne i henhold til allemannsretten i fremtiden. Og juridisk sett har du jo et godt poeng i ditt tenkte tilfelle. Men det interessante spørsmålet her er hva vi bør gjøre DERSOM vi skal etablere flere karpevann. Og er det noe prinsippiell forskjell på å etablere et karpevann med begrenset adgang, enn en lakseelv? Hvem som helst kan jo ikke bare stille seg opp i en lakseelv å fiske. Og hvis det er et fiske i Norge som er omgitt med meningsløse restriksjoner basert på et syltynt faglig grunnlag så er det laksefisket; forbud mot reker, mark og bruk av søkke. Og hvis karpemiljøet er sekterisk, så består det i det minste av sportsfiskere med et EKTE engasjement for og svært solide kunnskaper om det man driver med, mens laksefisket primært reguleres etter hvor tykk lommebok man har. Jeg vil anta at det er MYE vanskeligere å skaffe et kremvald i Alta enn det er å komme inn i karpesektens innerste gemakker, og få tilgang på de beste karpevannene i Norge. Og dine kunnskaper, ferdigheter og holdninger har ingen betydning om du slipper til i Alta, kun hvor mye du evner å betale.

Essensen er jo at ethvert fiske bør på en eller annen måte reguleres. Hvis det skal være helt vill vest, vil jo alle bare ødelegge for hverandre. Men det blir jo litt skjevt dersom man ukritisk aksepterer de tildels tvilsomme begrensningene som ligger i laksefisket - uansett hvor velmenende de måtte være, mens man kritiserer vel gjennomtenkte og faglig godt funderte regler innenfor et annet miljø. Husk også at karpemiljøet så definitivt fortsatt er i støpeskjeen i Norge. Å overfokusere på karpemiljøets selvjustis, er derfor egentlig å rette fokus feil vei. At det vil være klokt av karpemiljøet å være mer inkluderende utad er da en annen sak. De bør ihvertfall holde seg langt unna virkemidler som trusler, fordi dette vil undergrave miljøets troverdighet. Men hvis man hevder at noe slik har funnet sted, bør man vel strengt talt kunne dokumentere det? For dette er jo en rimelig sterk påstand...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis karpemiljøet er sekterisk, så består det i det minste av sportsfiskere med et EKTE engasjement for og svært solide kunnskaper om det man driver med, mens laksefisket primært reguleres etter hvor tykk lommebok man har. Jeg vil anta at det er MYE vanskeligere å skaffe et kremvald i Alta enn det er å komme inn i karpesektens innerste gemakker, og få tilgang på de beste karpevannene i Norge. Og dine kunnskaper, ferdigheter og holdninger har ingen betydning om du slipper til i Alta, kun hvor mye du evner å betale.

Nå skuffer du piscator. Slike billige generaliseringer trodde jeg ikke skulle komme fra deg. Du vet akkurat like godt som meg at det finnes karpefiskere både med dårlige holdninger-og lite kunnskaper, akkurat som det finnes laksefiskere med samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skuffer du piscator. Slike billige generaliseringer trodde jeg ikke skulle komme fra deg. Du vet akkurat like godt som meg at det finnes karpefiskere både med dårlige holdninger-og lite kunnskaper, akkurat som det finnes laksefiskere med samme.

Jeg forstår godt hva piscator mener. Laksefiske bedrives av mange tusen hvert år, hvorav en god andel sannsynligvis kun fisker etter laks, og gjerne kun en uke eller tre hvert år. Laksefiske med eller uten guide kan du kjøpe deg til, karpefiske i Norge er gratis (sett bort fra utstyret da :D), men nødvendig kunnskap og ferdigheter er ikke det. Kanskje du kan presisere hvor vi finner alle karpefiskerne med dårlige holdninger og lite kunnskaper, KIS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt hva piscator mener. Laksefiske bedrives av mange tusen hvert år, hvorav en god andel sannsynligvis kun fisker etter laks, og gjerne kun en uke eller tre hvert år. Laksefiske med eller uten guide kan du kjøpe deg til, karpefiske i Norge er gratis (sett bort fra utstyret da :)), men nødvendig kunnskap og ferdigheter er ikke det. Kanskje du kan presisere hvor vi finner alle karpefiskerne med dårlige holdninger og lite kunnskaper, KIS?

Vel, vi har jo eksempler på at flere karpefiskere sier det samme som du sier her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksefiske i Alta er litt spesielt. Like spesielt som spesille karpevann i andre land, feks Sverige. Alta er et lukket miljø, der grunneiere og beboere trekker lodd om fiskekort. Nedre deler er for alle og enhver på sett og vis, øvre deler er eksklusivt og dyrt som regel. Alle som ser sitt snitt på å tjene penger gjør vel det. Kunne jeg solgt fiskerettigheter på mitt kort i Alta ville jeg gjort det, en årslønn i uka på det meste. Men igjen er det mulighetern, akkurat som i feks karpemiljøet i Norge og Sverige (mer relevant). Min tante er gift med en same, en beboer i Alta med kjennskaper til de fleste. Via han får jeg fiske i Alta uten å betale en krone. Slik er det vel i Karpemiljøet og Piscator, er du inne i det rette miljø får du fiske på de gode vann. Er nok mange som ville fisket Teglbruksdammen og andre eksklusive dammer feks. Det finns laksefiskere som er til de grader spesialisert og dyktige, med genuin interesse for laksen, likeledes finnes det karpefiskere med de same genuine interessene og dyktigheten. Forskjellen er vel at laksen er fortsatt en folkefisk, en tradisjon, mens karpe er en fremmed art for 95% av befolkningen, mystisk og lite tilgjengelig. Å trekke sammenlikning mellom laksefiskere og karpefiskere er derfor helt feil.

Pappaen min er sterkere enn din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å trekke sammenligning mellom Alta og karpevann i sverige er helt rett når det er fisk i Norge som diskuteres?

Fliesespikkeri Trym, skriver NORGE også, litt lettere å bruke en dam i Sverige som er kjent og hermetisk lukket, enn å skrive ned noen navn på ikke kjente karpevann i Norge og lage mer liv og røre med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.